Golden Earring - Cut (1982)

Label: Red Bullet

1. The Devil Made Me Do It (3:25)
  2. Future (5:25)
  3. Baby Dynamite (5:15)
  4. Last of the Mohicans (4:09)
  5. Lost and Found (4:00)
  6. Twilight Zone (7:58)
  7. Chargin' Up My Batteries (4:17)
  8. Secrets (4:04)
  9. Twilight Zone [7-Inch Single Version] * (4:47)
  10. King Dark * (3:32)
  11. The Devil Made Me Do It [7-Inch Single Version] * (3:16)
  12. Shadow Avenue * (3:51)
  13. The Devil Made Me Do It [7-Inch US Single Censored Version] * (3:33)
  14. Future [Early Version 11-81] * (4:46)
  15. Twilight Zone [Early Version 11-81] * (5:46)
  16. Don't Be Silly [Monitor Mix 1-82] * (3:23)
  17. Lost and Found [Instrumental Early Mix 2-82] * (4:35)
  18. Future [Alternate Lyrics Version 2-82] * (4:06)
  19. Twilight Zone [Early Mix 2-82] * (8:09)
  20. Chargin' Up My Batteries [Early Mix 2-82] * (4:47)
  21. King Dark [Early Mix 2-82] * (3:21)
  22. Last of the Mohicans [Early Version 2-82] * (4:32)
  23. Jazz - Shadow Avenue (Basic Track 3-82) * (4:05)
  24. Secrets [Early Mix 5-82] * (4:02)
  25. The Devil Made Me Do It [Early Mix 6-82] * (3:28)
  26. Baby Dynamite [Early Mix 6-82] * (6:04)
  27. Twilight Zone [Instrumental Early Mix 2-82] * (8:05)
avatar van Heer Hendrik
watzijn de mindere nummers dan? ben benieuwd. Ik vind het hele album goed

avatar van Heer Hendrik
it's gonna happen in the future ...George....Sterkte man!

Lau1986 schreef:
Daartussen zitten leuk, maar ook wat minder nummers.

Ik ben ook benieuwd naar de mindere nummers. Ik hoor ze niet echt. Dit is een constant en prima album van the Earring met daarop ook Twilight Zone, hun één na beste nummer ooit recent gekozen hier bij Musicmeter Greatest Hits.

avatar van nlkink
Nu weer op vinyl verkrijgbaar...

avatar van vielip
Was toch al sinds 1982 zo?

avatar van nlkink
Dat klopt, maar ik zag 'm deze week weer nieuw op de releaseoverzichten staan.

avatar van lennon
Het is een MOV heruitgave op goudkleurig vinyl.
Ze werken (niet chronologisch) de hele catalogus zo af.

avatar van vielip
Ah oké ik wist niet dat de Earring catalogus alwéér opnieuw uitgebracht gaat worden. Is een paar jaar terug toch ook al gedaan als ik me niet vergis?

vielip schreef:

Dat was in 2 cd boxen (live en studio)
Nu dus op vinyl. Leuke daarvan is wel dat er een aantal moeilijk te krijgen titels ineens wel weer op vinyl te vinden waren tegen een leuke prijs, of zelfs voor het eerst. Maar een album als Cut is een beetje zinloos naar mijn idee omdat deze genoeg 2e hands te vinden is. En het is nou niet dat ie geremastered is volgens mij.

avatar van Dirkrocker
Matig album van de mannen naar mijn mening. Opener the devil made me do it en twilight zone zijn idd toppers. Afsluiter secrets vind ik ook goed nummer, maar andere nummers doen me veel te weinig. Productie is prima en slecht album ga ik het ook niet noemen, maar niet boeiend genoeg.

Helemaal mee eens. Zwak album. Maar o wat zijn de devil en twilight sterk.

avatar van vielip
Nee hoor, prima album van de Earring. Geen klassieker of topper maar Last of the Mohicans, Chargin' up my batteries, Secrets en Future vind ik, naast de twee singles uiteraard prima nummers. Al is laatstgenoemde in de live uitvoering nog veel gaver.

avatar van foxhusky
Volgende week komt dit album uit in een luxe uitvoering. Drie schijven: twee CD's én een DVD met de Dick Maas videoclips. Ik ken het album zelf niet, alleen de singles. Maar toch ben ik heel benieuwd naar de nieuwe uitvoering 'Remastered & Expanded' omdat dit een aantal 'early mixes' bevat.

En de clips op de DVD zouden ook technisch verbeterd zijn. Dat mag ook wel, want de kwaliteit van de clips op de DVD 'The Devil Made Us Do It 35 Years - 27 Clips' uit 2002 is om te huilen.

avatar van vielip
Die early mixes kunnen best interessant zijn inderdaad. Die clips die heb ik al zó vaak gezien, dat geloof ik allemaal wel. Kijk ik hooguit 1 keer maar daarna nooit meer vrees ik.

avatar van lennon
Zeker mooie uitgave. Dat de dvd qua tijdsbeeld niet helemaal klopt vind ik een beetje gek. maar dat is de kleine autist in mij

avatar van dynamo d
Vandaag viel de expanded remastered edition van Cut bij mij in de bus. Wat een geweldige release: de early mixen klinken prachtig en ben ook blij met de b-sides zoals King Dark en Shadow Avenue die ik nog niet in bezit had. Cut blijft voor mij een heerlijk album met als hoogtepunt de schitterend lange versie van Twilight Zone. Ook mooi om te lezen in het boekje dat er bij zit, hoe de band en producer aan het nummer gesleuteld hebben totdat de definitieve versie eruit rolde. Kortom, deze deluxe edition is meer dan de moeite waard! En staat nu ook in mijn album top 10

Net de heruitgave gekocht. 5 keer The devil made me do it.... 6 keer Twilight zone... En het verveeld nergens. Wat een dijk van een plaat!

Ja die 11 tracks zijn top maar de rest van het album: matig.

avatar van lennon
Ik ben ook zeer content met de expanded cd.

Mooi te horen hoe the Future zich ontwikkelde. En ook (best leuk) om te horen dat dit echt van oude tapes komt, soms hoor je een mooi schoonheidsfoutje.

Ik hou van dit soort achtergrond info, het is een soort documentje.

Volgende graag NEWS.

Leonidas55 schreef:
Ja die 11 tracks zijn top maar de rest van het album: matig.

Dan verschillen jij en ik toch wel van mening Leonidas55. Ik vind het juist een zeer sterk Golden Earring-album. Ik denk dat heel veel mensen Twilight Zone dé topper van dit album vinden, maar ook nummers als Future en Chargin' Up my Bateries klinken goed op dit springlevende album. Goed album!

Toch heeft het album een relatief zeer lage score hier : 3,37. Dat zegt wel iets.

Leonidas55 schreef:

Voor mij is het een ondergewaardeerd album. Niet voor niets heeft dit album ervoor gezorgd dat Golden Earring bleef bestaan en weer internationale allure kreeg (top 10-hit in V.S. met Twilight Zone).

Maar smaken verschillen.

avatar van vielip
Zo laag is 3,37 toch ook niet?

vielip schreef:
Zo laag is 3,37 toch ook niet?

Bijna 3,5 sterren nog. N.E.W.S. scoort zelfs nog lager met 3,33 sterren.