Golden Earring - Cut (1982)

Label: Red Bullet

1. The Devil Made Me Do It (3:25)
  2. Future (5:25)
  3. Baby Dynamite (5:15)
  4. Last of the Mohicans (4:09)
  5. Lost and Found (4:00)
  6. Twilight Zone (7:58)
  7. Chargin' Up My Batteries (4:17)
  8. Secrets (4:04)
12 Jaar...............ja dan maken nummers als The Devil Made Me Do It en Twilight Zone nog best veel indruk. En eerlijk gezegd mogen we best wel trots zijn op deze band. Misschien tellen ze nu niet meer echt mee, dit is toch zeker geen beroerd album.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat mijn 3 * meer berusten op jeugdsentiment dan op waardering. Het album doet me niet veel meer (ik heb hem nog op LP, maar ik heb nooit de behoefte gehad hem te vervangen op cd).

avatar van andré
Spreek je deze albumtitel eigenlijk op z'n Nederlands uit?

avatar van dynamo d
Twilight Zone vind ik het beste nummer ooit op Nederlandse bodem gemaakt.
Goede tweede is overigens Nescio van The Nits.

avatar van Saldek
Ik weet het niet. Volgens mij is het succes van dit album hoofdzakelijk te danken aan 'Twilight zone' en 'The devil made me do it'. Verder vind ik het een minder album. Furure is erg goed overigens, maar meer omdat het live een echte killer is.

Uit de tijd dat Golden Earring nog overtuigend goeie pop/rock songs uitbrachten.
Ook na dit album hebben ze nog veel lekkere muziek gemaakt wat dat betreft een band die nog steeds hulde verdient. Maar ik krijg toch het idee dat de laatste jaren het vuur langzaam begint te doven. Nu is het vandaag de dag ook niet meer zo makkelijk in een totaal veranderde muziekwereld om klassiekers te maken, maar ik vind het toch wel verdacht rustig rond de Golden Earring,...of zal het stilte voor de storm zijn.

avatar van Saldek
Nou, ik denk dat je geen storm meer van ze hoeft te verwachten. Ze worden wat ouder, that's it. Zijn alle rond de zestig. Ik denk dat ze richting 'Oude dag' gaan. Ook hun liveoptredens zijn zo goed als alleen acoustisch. De spetterende powergigs komen gewoon niet meer. En misschien dat er nog een albumpie van ze zal verschijnen, wie weet. Maar ik denk wel dat je dan alert en scherp moet zijn om 'm niet onopgemerkt aan je voorbij te laten gaan.

avatar van Hans Brouwer
Saldek schreef:
........maar ik denk wel dat je dan alert en scherp moet zijn om 'm niet onopgemerkt aan je voorbij te laten gaan.
"Moontan" destijds was een briljant album. Voor de rest heeft de Earring mij nooit zo kunnen boeien. Er zijn dus inderdaad nieuw uitgebrachte albums van deze vier heren onopgemerkt aan mij voorbij gegaan

avatar van Saldek
Hey, Hans. Moontan komt uit het Earringtijdperk dat ze nog strakke muziek maakten, echt strakke muziek. Moontan is erg goed, oke. Misschien wel aardig om eens albums te luisteren als 'Eight miles high' of 'Wall of dolls'. Of misschien wel 'Seven tears' en het eerste livealbum van ze. Geloof me, het dak gaat eraf. Moontan is erg goed, maar dezen doen er echt niet voor onder.

avatar van Hans Brouwer
Saldek schreef:
Saldek, wat je zegt is helemaal waar! De albums die je noemt zijn inderdaad strak. En "Golden Earring Live" uit 1977 is een beresterk live album. Maar na "Moontan" werd het in mijn beleving, helaas, toch allemaal wel minder . De latere studio albums hebben mij tenminste nooit zo kunnen boeien.
Ik heb ze een aantal malen live mogen aanschouwen, plugged en unplugged. Dan is de Earring wel nog steeds helemaal top .

avatar van Saldek
Klopt, heb zelf vele optredens van de Earring bijgewoond. Mij hebben ze bewezen dat ze live toch altijd wel in topvorm zijn.

Er ging voor mij een wereld open toen ik Twilight Zone voor de eerste keer hoorde. En ik vind het nog steeds erg goed.
Op mijn lagere school liep toen iedereen rond met Buttons van Doe Maar, en ik was de enige die "voor" de Golden Earring was.
In die tijd was Cut een geweldige LP, met een prachtige hoes.

1 album met het shell schellekens geluid was nog te doen, maar daarna kom ik het niet meer aanhoren.. (the hole)
Twilight zone is een verpletterend mooi nummer en kan gezien worden als de stairway to heaven van the earring.
Jammer van een paar zeer zwakke nummers op dit album, terwijl de rest juist fantastisch is.
helemaal niks: last of the mohicans / lost and found, chargin up my batteries.

De tijd met Gelling was Earring's sterkste: Contraband en de eerste live dubbelaar. Tijdloze rock muziek.

sterk album,mijn favoriet is nog altijd twilight zone,dat blijft gewoon een supergoed nummer

Op het moment dat ze afgeschreven leken te zijn, sloegen ze weer toe met dit album, en natuurlijk met Twilight Zone. de volgende single The Devil Made Me Do It was ook niet misselijk.
Persoonlijk heb ik meer met Cut, dan met NEWS. Maar het blijft knap dat ze zichzelf voor de zoveelste keer weer In The Picture spelen.
Zo deden ze het later ook nog een met The Naked Truth.

Pieter Paal
Deze plaat is beter dan de titel doet vermoeden.

avatar van Droombolus
Pieter Paal schreef:
Deze plaat is beter dan de titel doet vermoeden.

Maar inderdaad, daar is geen woord van gelogen. Dit is mijn studio plaat van de Earring. Naast Twilight is Baby Dynamite mijn fave nummer .........

avatar van devel-hunt
De titel zegt al genoeg!!

avatar van ArthurDZ
twillight zone!

Father McKenzie
In tegenstelling tot wat de titel belooft, is het geen kut met peren, maar voor mij blijft het toch onder het niveau van Contraband, To The hilt of Switch.
Is 3.5 fair? Voor mij wel.

avatar van Sir Spamalot
Eigenlijk is dit mijn eerste kennismaking met een volledig album van Golden Earring, ik ken ze voornamelijk van hun klassiekers en The Naked Truth serie. Waarom begin ik met Cut? Omwille van Twilight Zone, wat een fantastisch nummer is dat ik nooit of te nimmer kan beu geraken: ik ben jaloers op jullie Nederlanders dat jullie zo’n topgroep tussen de grenzen lopen hebben. Andere lekkere nummers zijn The Devil Made Me Do It, Future, Baby Dynamite. Dipjes zijn voor mij ook Lost and Found en Last of the Mohicans. Secrets vind ik best een topnummer: klinkt lekker.

Het album als geheel krijgt 4 punten van me. Maar ja, er staat Twilight Zone op, die is 3000 punten waard. Dat nummer is het allerbeste wat er ooit gemaakt is door wie dan ook.

Goed ik blijf reeel, een 4,5, met name door TZ.

Vind alleen Twilight zone (uiteraard) en the Devil... goede nummers op deze plaat.. de rest is te gemiddeld...

VIel me een beetje tegen toen ik m destijds kocht, want bovengenoemde 2 songs scheppen hoge verwachtingen..

lennon schreef:

Ik ga echt volledig met je mee. De enige die ik er alleen aan toe zou willen voegen is 'Future'. Vooral live een lekker nummer dan, maar idd de rest van het album kan me gestolen worden.

Cut ontstond in een periode dat de groep er eigenlijk het bijltje er bij neer wilden gooien .
De rek was er uit en The Earing was op een dood spoor aangekomen.
Twilight Zone bracht redding en er kwam zoveel jaar na Radar Love weer aandacht uit Amerika .
Het is ook zonder meer 1 van hun sterkste singles gebleken .
Het album Cut is stabiel maar ook niet wereldschokkend . Het is vooral een plaat geworden die een modern strak geluid heeft en met Future een all time livefavoriet bevat .
The Devil Made Me Do it was de logische 2e single en die is ook bijzonder pakkend .
Twilight Zone is in alle opzichten de sterkste track . Zoals op wel meer Earingalbums zijn veel van de tracks niet slecht maar evengoed inwisselbaar .
Het bracht de hagenezen in ieder geval weer waar waar zij staan moesten .
Maar in mijn optiek hebben ze veel betere platen gemaakt .

avatar van musician
Er is helemaal niets gelogen, in het verhaal van Bikkel, het klopt als een bus.

Heb de LP toch veelvuldig getracht om te draaien maar ik heb hem nooit echt goed gevonden. Behalve dan Twilight zone.

Later heb ik het beste werk van Cut maar gemixt met het aardigste van opvolger N.E.W.S.. Dan krijg je van beide cd's nog een acceptabel compromis.

Hoewel de band langzaam uit een dal klimt (ontstaan na de live dubbelaar Golden earring Live) had men in 1982 nog duidelijk last van de naweëen van een treurig gevalletje writersblock.

De muziek moest, en ging ook uiteindelijk, over een andere boeg. Maar jammergenoeg is het niveau 1969-1977 nooit meer gehaald.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
De singles zijn duidelijk de besten. Future klinkt beter op Something heavy going down. Baby dynamite is wel aardig.

Golden Earring was de eerste band waar ik als kind fan van ben geweest.
Na de Kinderen Voor Kinderen periode zaten mijn mede negenjarige klasgenoten in hun Doe Maar fase.
Ik snapte daar dus niks aan.
Wat was er dan zo stoer aan Doe Maar.
Ze konden helemaal niet dansen, en die Hennie Vrienten deed zo raar met zijn stem.
En het Nederlandstalige zingen klinkt zo dom.
Barry Hay was veel ruiger, en die kon zelfs in het Engels zingen.
Ik hoorde bij Toppop Twilight Zone van Golden Earring, en dat was pas echte muziek.
Die gasten hadden mooie zonnebrillen en een clip met pistolen en mooie meisjes.
Ook de opvolger The Devil Made Me Do It, maakte veel indruk.
Geen benul waar over gezongen werd.

Mijn vader vond het ook cool; hij had zelfs een paar elpees van Golden Earring, en ook daar stonden mooie nummers op.
Rader Love en She Flies On Strange Wings.
Maar ik wilde liever de plaat met die door geschoten kaart.
Dat album heette ook nog Cut, en dat betekende iets heel erg vies.
Al wist ik natuurlijk nog niet wat.
Dus samen met mijn vader naar de plaatselijke platenboer.
Daar mijn eerste echte album gekocht, met tevens een paar buttons voor op mijn spijkerjas.

Cut viel niet tegen; het album is letterlijk grijs gedraaid.
De versie van Twilight Zone
duurde maar liefst 8 minuten, en dit was niet eens een remix.
Er werd echt een stuk toe gevoegd aan het nummer.
Alleen dat gedoe om die naald telkens op de juiste groef te krijgen.
Eeuwig die laatste tonen van Lost And Found.
Ik snapte maar niet waarom hier op de b-kant niet mee geopend werd.
De a-kant deed dat wel met het beste nummer van die zijde.
Nog steeds blijf ik de langere versie beter vinden.
Mooi gitaarwerk, en die herhalende baspartijen toewerkend naar een climax.
Al klinken de drumpartijen nu wel erg blikkerig.
Terwijl Cesar Zuiderwijk live laat horen tot de betere drummers te horen.

En de rest van Cut?
Het is behoorlijk gericht op de Amerikaanse markt.
Twee aardige zangers, waarbij George Kooymans een mindere uitspraak heeft.
Muzikaal een prima op elkaar ingespeelde band.
Voor mij klinkt het nu allemaal vrij toegankelijk, maar ik kan me nog goed een voorstelling van maken dat dit vroeger een grote impact op mij had als bijna tienjarig jochie.
Maar dat had Grease op mij een paar jaar eerder ook.
Toen was John Travolta de stoerste man ter wereld.

avatar van dynamo d
Leuk stukje van Deric Raven!

Ik vond en vind nog steeds Twilight Zone het beste nummer ooit gemaakt door een Nederlandse rock/pop-band.

avatar van musician
Ja, inderdaad een leuk stukje van Deric!

Ik heb de LP nooit vervangen door een cd, vooral omdat de cd weinig extra's te bieden had, over digitale remasters maar gezwegen.

Toch is er natuurlijk een aparte single versie geweest van Twilight zone en ook een verbeterde versie van The devil made me do it.

Bovendien kennen beide singles onbekende b-kantjes, respectievelijk King dark en Shadow avenue. Misschien zijn deze nummers ooit op ander verzameld werk van Golden earring verschenen, maar in principe zou het toch netjes zijn ze ook op Cut als extra tracks te zetten?

Vooral door de zinderende versie van Twilight zone lijkt mij dat een extra argument een mooie cd neer te zetten. Naast het aanschaffen van zo'n cd wil ik hem dan misschien ook nog verhogen met een halve ster....

Inderdaad jammer dat de b-kanten en de korte versie van Twilight Zone nooit als bonus zijn verschenen.