Orchestral Manœuvres in the Dark - Architecture & Morality (1981)

Pop / Electronic
Label: DinDisc

1. The New Stone Age (3:22)
  2. She's Leaving (3:28)
  3. Souvenir (3:39)
  4. Sealand (7:47)
  5. Joan of Arc (3:48)
  6. Joan of Arc (Maid of Orleans) (4:12)
  7. Architecture & Morality (3:43)
  8. Georgia (3:24)
  9. The Beginning and the End (3:48)
  10. Extended Souvenir * (4:16)
  11. Motion and Heart [Amazon Version] * (3:07)
  12. Sacred Heart * (3:30)
  13. The Romance of the Telescope * (3:22)
  14. Navigation * (3:00)
  15. Of All the Things We've Made * (3:25)
  16. Gravity Never Failed * (3:26)
titan (crew)
De grote doorbraakplaat van OMD en uit de tijd dat ze nog innovatieve synthipop maakte i.p.v. kleurloze pop. Maid of Orleans is, wat het intro betreft, waarschijnlijk de onwaarschijnlijkste nummer 1 hit ooit in Nederland. 3,5*

avatar van starbright boy
Met Andy McClusky is het helemaal bergaf gegaan. Hij schrijft tegenwoordig een groot deel van de hits voor...... Atomic Kitten.

avatar van Kos
Kos
Dat intro van Maid of Orleans is het mooiste van het hele nummer

Prachtplaat, net als opvolger Dazzle Ships.

titan schreef:

Ik vond altijd Lauri Anderson met "oh Superstar" de meest onwaarschijnlijke nummer 1 hit ooit. Of heeft die nooit op 1 gestaan?

titan (crew)
Die heeft wel de top 10 gehaald in Nederland, maar nooit op 1 gestaan. Fantastisch nummer trouwens.

ElMeroMero
wackyboy schreef:

Het was toch Oh Superman dacht ik ? Ik vond trouwens destijds ook I Love You van Yello een onwaarschijnlijke top-10 hit.

ElMeroMero schreef:

Volgens mij heb je gelijk.

titan (crew)
Het is inderdaad O Superman.

souvenir is best mooi

Ik heb deze met een gele hoes. Verder een hele mooie hoes (van Peter Saville, ook bekend van New Order) vind ik, al kun je dat op dit plaatje niet echt zien.

avatar van Saldek
Wat mij betreft van de oude manoeuvres hun beste werk. Mooie diepgaande muziek en hier en daar wat experimenteel. Goede combinatie overigens. Je zou zelfs bijna zeggen dat deze combinatie ervoor zorgdroeg dat de muziek goed doordacht bleef. Behoorlijk subjectief en speculatief natuurlijk, maar daarna vond ik ze toch wel heel erg zoet worden waarbij de 'leuke deuntjes' er vanaf dropen. Maar enfin, dit is dus nog echt een strak werkje, dus maak ik er een viertje van.

avatar van Premonition
The New Stone Age, beste nummer van OMD!

avatar van orbit
Die moet ik eens gaan checken premo! Ik ken van deze plaat alleen de overbekende Joan of Arc en Maid of New Orleans (wat twee duidelijk verschillende nummers zijn, al worden ze op de downloadkanalen heel vaak als hetzelfde nummer aangeduid ). OMD heeft in ieder geval wel wat (maar wat het is... dát weet ik niet )

avatar van Jan Wessels
OMD maakte toen redelijk experimentele muziek maar had ook oor voor meer toegankelijker werk. Kopers die de elpee destijds kochten omdat Maid of Orleans er op stond hebben waarschijnlijk raar staan kijken...;-)
Heeft de tand des tijds wat mij betreft prima doorstaan. 4,0

avatar van the viking
Heb zelf de lp versie,alleen had die een gele hoes !

Wie o wie kan mij helpen aan de music clip of cd van Joan of arc van OMD.
Ik ben al een heeeeeeele lange tijd om deze in mijn bezit te krijgen...

U kunt reageren op mijn email adres
[email protected]

Ik zou u heeeel dankbaar zjin...

patrick

the viking schreef:
Heb zelf de lp versie,alleen had die een gele hoes !

ik heb een gele, groene en grijze lp van deze plaat. Trouwens ook een groene, gele en blauwe van de cd versie

is ook één van mijn favo platen EVER!

Een vijf dus

avatar van vigil
overigens leuk om even te vermelden is dat aan het eind van dit jaar ter ere van het 25 jarig jubileum een luxe editie komt van deze plaat. Met als toevoeging een dvd met het optreden wat de heren in 1981 gaf in Drury lane. Dit optreden is destijds ook op video verschenen.

avatar van Waldo Jeffers
vigil schreef:

Aha, dus het was een goeie beslissing om deze nog even links te laten liggen & nog even verder te doen met de kopie

Waldo Jeffers schreef:

Ach en ik koop deze er ook nog maar bij dan

avatar van orbit
thaGenius32 schreef:
Wie o wie kan mij helpen aan de music clip of cd van Joan of arc van OMD.
Ik ben al een heeeeeeele lange tijd om deze in mijn bezit te krijgen...

U kunt reageren op mijn email adres
[email protected]

Ik zou u heeeel dankbaar zjin...

patrick

Deze?

Maid Of Orleans

Wat dus wéér niet Joan Of Arc is, maar Maid Of Orleans.. (waarom halen mensen die nummers toch door elkaar?)

avatar van musicfriek
orbit schreef:
Deze?

Maid Of Orleans

Klopt, is altijd al zo geweest. Ze halen het door elkaar omdat Maid of Orleans begint met If Joan of Arc had a heart...

En damn! Wat blijft het toch een geweldig nummer!

avatar van the viking
Inderdaad samen met Enola Gay het allerbeste wat ze hebben gemaakt

Van deze plaat ken ik alleen "Maid Of Orleans", wat één van m'n favoriete nummers ooit is. Is de rest van het album van dezelfde kwaliteit?

avatar van the viking
Niet helemaal al zijn The New Stone Age,Souvenir en Joan of Arc ook meer dan de moeite waard

Bedankt voor de reactie, the viking. Dan zal ik de door jou genoemde nummers ook eens gaan beluisteren.

avatar van FunkStar
Maid of Orleans vind ik niet eens het mooiste nummer van het album, dat is voor mij: Souvenir!

avatar van reptile71
the viking schreef:
She's Leaving en The Beginning and the End vind ik ook hele mooie nummers. Al met al vind ik het een behoorlijk goed album.

reptile71 schreef:

In zijn geheel te zien in Vredenburg mei 2007 door OMD in de oude samenstelling!