Metal Church - Metal Church (1984)

Label: Ground Zero

1. Beyond the Black (6:20)
  2. Metal Church (5:02)
  3. Merciless Onslaught (2:56)
  4. Gods of Wrath (6:41)
  5. Hitman (4:35)
  6. In the Blood (3:31)
  7. (My Favorite) Nightmare (3:11)
  8. Battalions (4:55)
  9. Highway Star (4:36)
  10. Big Guns * (4:15)
avatar van milesdavisjr
Een prima debuut van de heren waarbij opener Beyond the Black direct een knaller van een song is. Het valt tevens op dat het tempo weliswaar hoog is maar er vaak genoeg gas wordt teruggenomen en dat spreekt wat mij betreft in het voordeel van de plaat. Wayne is een zanger die ik echter niet altijd lang trek, hoewel zeker een prima vocalist, voelen zijn zangpartijen op den duur wat vermoeiend aan. Het zal met klankkleur te maken hebben. Al met al een goede worp waarbij het al gememoreerde Beyond the Black en het titelnummer en het epische Gods of Wrath er wat mij betreft met de eer van door gaan. In de nodige kritiek op de cover (en uitvoering) van Highway Star ga ik niet mee, de energie spat er wat mij betreft vanaf, de riffs worden op je afgeschoten en Wayne gaat er volledig in op.

avatar van Edwynn
vielip schreef:
Ja dit album is fantastisch inderdaad! De enige misser vind ik Highway star. Altijd al gevonden. Niet slecht uitgevoerd hoor. Verre van zelfs. Maar het past voor mijn gevoel niet geweldig bij de rest van het materiaal. Zal wel een platenmaatschappij dingetje zijn geweest?

Ik begrijp die keuze ook niet. Ze hadden nog Big Guns en The Brave liggen. Of dat een platenmaatschappijdingetje is, weet ik niet.

avatar van Kronos
Op de eerste lp versie bestemd voor de Europese markt (op het label Steamhammer) stond Big Guns er 'standaard' bij op als extra track. The Brave hadden ze ingeleverd om op een Metal Massacre verzamelaar te zetten. Dat nummer mocht dan blijkbaar niet meer op het debuut. Zie ook Aggressive Perfector van Slayer, met dit verschil dat het wel als bonus op de Europese versie kwam te staan.

avatar van EvilDrSmith
weegbr schreef:
"jeugdsentiment " voor mij de beste Metal A-kant album aller tijden .

Wat grappig, dat zeg/vind ik ook al ruim dertig jaar.
Mijn favoriete B-kant aller tijden is dan weer die van Rainbows 'Rising'. Samen maakt dat de beste plaat die ooit gemaakt is en nimmer meer zal worden overtroffen.

avatar van Hakuna
Was vandaag in de metal stemming om de hardrock oudjes maar eens uit de kast te trekken en te beluisteren, waaronder deze.

Het moet ergens zo in midden jaren 80 zijn geweest toen ik van een mede bewoner in de tijd dat ik op kamers woonde dit album voor het eerst hoorde en was meteen verkocht. Vooral de opbouw en climax van de tracks op kant A van de Lp (eerste 5 nummers CD) maken dit zelfs voor mij na ruim 35 jaar nog steeds een klassieker in het genre. Het ruwe en rauwe geluid op het debuut wordt op de vervolg albums niet meer gespeeld. Het tweede album The Dark klinkt wat gepolijster en toegankelijker.

De gitaarrifs van track 2 Metal Church zijn gewoon subliem die opbouw van dat nummer en stuwende basslijn tussen de riffs door. Het instrumentale nummer Merciless onslaughc is een zeer aangenaam tussen door. Het enige minpuntje is de cover Highway Star.

Maar toch krijg dit album voor mij bijna de volle mep! Score 4,5

Tussenstand:

Metal Church
The Dark

Hun beste album m.i.

avatar van ZAP!
Voor mij deed Church een soort van hattrick; 3 maal volle mep scoren op rij. Kiezen doe ik liever niet.

avatar van Sir Spamalot
Nog maar eens... Waarom? Daarom! Ik vind het een geweldig album, met een geweldige drummer, Kirk Arrington die om gezondheidsredenen (diabetes) er moest mee ophouden. Hier roffelt hij op die drums als een ontketende, ja wat eigenlijk, drummer met razendsnelle reacties en drumpatronen, een aanjager van dienst maar die de vellen geselt als een metronoom maar met de nodige humor, dat patroontje in (My Favorite) Nightmare. Soms denk ik dat een dergelijke goede drummer een nadeel was, want "je moet maar kunnen volgen of een ander job zoeken." Zalig en zaligmakend.

avatar van Wolfmother
Zeker een album dat ik vaker ga luisteren, Metal Church is altijd een genot om te luisteren. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik niet weet wie er op de eerste 2 albums zingt. Het klapt er lekker in tenminste met Gods of Wrath als rustpuntje en vanaf Nightmare raak ik het vaak even kwijt totdat de prima uitgevoerde cover me wakker schudt. Wederom veel ruimte om te groeien in beoordeling.

avatar van uffing
Wolfmother schreef: