Metal Church - Metal Church (1984)

Label: Ground Zero

1. Beyond the Black (6:20)
  2. Metal Church (5:02)
  3. Merciless Onslaught (2:56)
  4. Gods of Wrath (6:41)
  5. Hitman (4:35)
  6. In the Blood (3:31)
  7. (My Favorite) Nightmare (3:11)
  8. Battalions (4:55)
  9. Highway Star (4:36)
  10. Big Guns * (4:15)
avatar van gigage
Op the dark is de drumsound aangepast aan de rest van de toen geldende hippe Metal soep en ook meezing refreintjes geintroduceerd. Ik ga hier niet beweren dat ze hierna geen degelijke albums hebben gemaakt, maar het wordt nergens zo urgent als deze. Alleen Metal Church zelfgetitelde album kan de concurrentie aan met de grootheden van toen en in dat opzicht is dit een one hit wonder.

avatar van Kronos
80 stemmen hier op MusicMeter. Lijkt mij toch wat weinig om zich met de grootheden van toen te meten.

avatar van gigage
De grote doorbraak is idd uit gebleven maar dat ligt meen ik meer aan de vervolg albums (zie aantal stemmers aldaar) dan aan deze. De eerste Anthrax haalt de 60 niet en de eerste Megadeth haalt de 100 niet. In dat rijtje had Metal Church niet misstaan als ze dit niveau hadden weten te handhaven.
Maar goed, het blijft een lekker album, ook al zien we de status ervan niet hetzelfde. Daar ga ik niet iedereen van overtuigen zo blijkt wel weer, en dat geeft niks.
David Wayne, de zanger, heeft later de band Reverend opgericht, en hoewel het een aardig debuut opleverde heeft die band geen potten kunnen breken.

gigage schreef:
De eerste Anthrax haalt de 60 niet en de eerste Megadeth haalt de 100 niet.

Je kiest er nu twee bands (van 'the Big Four') uit die, voor het grotere publiek, een relatief zwak debuut hadden.

Vergelijk met Exodus dat ook piekte bij het debuut en dat album haalt al nipt meer dan 100 stemmen. Net als Metal Church een band met groot potentieel maar net niet straf genoeg om de echte grootheden bij te benen.

De status van het album Metal Church is volgens mij 'classic', maar dan wel redelijk 'cult'.

avatar van gigage
Ja, daar ga ik wel een heel eind in mee. Laat ik het dan wat anders brengen. Voor mij is dit kwalitatief gezien het MC album dat ik even hoog inschaal als menig big four worp. Dat heb ik bij de andere MC albums niet. Dat ze de cult status niet zijn ontstegen dat is dan even niet anders.

avatar van DargorDT
Het is simpel. Dit is een klassieker, een baanbrekend werkje waar niet alleen MC zelf in het vervolg de tanden op zou stukbijten, maar ook menig bandje erna dat dacht dit spetterende werkje te kunnen evenaren.

avatar van uffing
Het werd nu eindelijk eens tijd dat ik deze ging beluisteren. Heb ik godver 30 jaar van mijn leven verkloot zeg om deze niet eerder op te pakken. Compleet weggeblazen! Wat een intensiteit! Ga deze onmiddelijk aanschaffen.

avatar van Tony
Perfecte mix tussen melodische hardrock en snoeiharde metal. Moest er wel aan wennen, het leek eerst een beetje vleesch noch visch, maar blijkt na meerdere luisterbeurten gewoon vleesch met visch te zijn. En dat smaakt naar meer. Wat er helaas niet echt is. Op de volgende albums komen ze wat mij betreft ook niet in de buurt van hun debuut. Jammer, maar des te meer koester ik deze ene Metal Church. Een van de beste metal albums die ik ken, staat wat mij betreft met twee vingers in de neus tussen Ride the Lightning, Master of Puppets, Among the Living, Reign in Blood, Peace Sells, Don't Break the Oath en Abigail, om er maar eens wat te noemen.

Oh ja, enige "smetje" wat mij betreft... Wat doen ze in godesnaam met Highway Star?

buizen

Juist.
Sinistere zang.

avatar van Thin Air!
Metal Church..wow...
Dit nummer heeft duidelijk geen last van roestvorming.

avatar van ASman
Ook hier toch wel enige schaamte dat ik deze plaat zo lang links heb laten liggen. Dit is zo goed als 80's metal mogelijk kan worden.

uffing schreef:

zijn opvolger is ook top..

avatar van matthijs
uffing schreef:
En ik bedenk tot mijn schrik dat ik deze zeker 15 jaar niet meer heb gedraaid, sinds ik nauwelijks bandjes meer draai. Da's minimaal half zo erg als bij jou. Zo sterk. Ik ga m snel weer draaien!

avatar van namsaap
De rust is net weer ingetreden in Huize Namsaap na het draaien van deze klassieker. Tot mijn verbijstering zie ik dat ik deze plaat op MuMe 'slechts' met 4**** heb beoordeeld. Geen idee wat ik toen gerookt heb maar hier hoort gewoon de volle mep! Voor het gemak zie ik dan Highway Star even door de vingers .

avatar van nojob
1 van de beste metal albums allertijden

avatar van spinout
Wat is die Kirk Arrington een kick-ass drummer!

avatar van Zagato
De afgelopen week heb ik behoorlijk wat eighties metal geluisterd, Agent Steel, Armored Saint, Crimson Glory en natuurlijk Metal Church. MC zit op dit debuut tussen heavy metal en thrash/speed metal in. Dat is uiteraard geen bezwaar, sterker nog ik denk dat dit een van de beste debuutalbums aller tijden is. Wat staan er toch een knallers op dit album! Zelfs de soms bekritiseerde cover van Highway Star gaat er bij mij in als zoete koek. Ik kan dan ook niet anders dan mijn stem met een half punt te verhogen naar de volle mep!

avatar van gigage
En daarmee staat dit album met straatlengte voorsprong op #1 in de musicmeter Toplijst 1984 .
(boven oa Ride the Lightning, Powerslave en Purple Rain to name a few)
Hulde!

Nou, kom maar op met de "serieuze muziekkenners" tomaten

avatar van Kronos
Ach, laat de tomaten maar achterwege. Er staat zelfs ene Bob Carpenter in de top 5. Doet het beter dan U2 met The Unforgettable Fire. Zo relevant zijn die toplijsten.

Misschien zouden wat meer 5,0*-stemmers dit album in hun top 10 moeten plaatsen. Dan stond het ook in de top 250, waar toppers als Ride the Lightning, The Unforgettable Fire en Purple Rain het nog wel even beter zullen doen.

volgens mij start er geen enkel album zo spetterend als deze. Opener Beyond the Black wordt gevolgd door de vetste metalriff aller tijden, Voordat je op adem bent staat Battalions op het programma. Daar tussenin een vette portie snel gespeelde heavy metal op tempo!! Waar het ooit mis is gegaan voor deze gasten blijft mij een raadsel?? Wat waanzinnig debuut wat aan sterkte en agrressie niets heeft ingeleverd, De opvolger liet een iets gematigder geluid horen in een tijd waar alles sneller en harder moest zijn. Hier valt alles in elkaar goede nummers vettere productie etc. Volle mep, letterlijk en figuurlijk!!

Wat een ontdekking dit album (en ook opvolger The Dark)! Ik luister al circa 35 jaar naar (speed)metal, maar Metal Church ging al die jaren een beetje aan me voorbij. Ik had wel "Blessing in Disguise" op plaat, maar die sprak me nooit zo aan. "Ton of Bricks"had ik wel eens gehoord maar dat was het dan. En dan zie je ze op Dynamo Metal Fest in Eindhoven en maakt de band dusdanig indruk dat ik toch echt even in hun oeuvre moest duiken..... en dit is gewoon een geweldig album! Lekker pakkende jaren 80 speedmetal met veel spontaniteit, originaliteit en genoeg variatie. Zeer verslavend!;)

avatar van gigage
Voor de platendraaiers: Blijkbaar is deze in mei jongstleden nog op vinyl verschenen, zilver vinyl, gelimiteerde uitgave van 1500 stuks en nog steeds niet uitverkocht, schande!

avatar van Kronos
Op Music On Vinyl, dus links laten liggen zou ik zeggen. Veel kans dat het vinyl er niet alleen grijs uit ziet maar ook zo klinkt. Voor ongeveer hetzelfde geld nog te vinden in deze persing. En dan krijg je er het nummer Big Guns tenminste bij.

avatar van gigage
Volgens Metal Church LP - hifi.nl zou de nieuwe persing niet gewoon goed maar zelfs uitmuntend moeten zijn. Ik zie alleen wat ik lees dus ik weet het verder niet.

avatar van Kronos
Volgens die schrijver had Metal Church welbeschouwd riffs van een hoger niveau dan Metallica in die tijd. Ik vind dit een geweldig debuut maar aan Ride the Lightning kan het toch niet tippen. Hij geeft ook geen uitleg over de geluidskwaliteit. Heeft hij vergeleken met een origineel? Music On Vinyl hoort wel bij de betere van die labels. Ze gebruiken gewoonlijk digitale files (high resolution) van de analoge master, las ik. Maar als je voor hetzelfde geld een exemplaar in goede staat uit het jaar van verschijnen kan krijgen zou ik niet twijfelen. Al was het maar om de drukkwaliteit van de hoes. Die reproducties zijn meestal onscherp en/of korrelig. Of tonen weinig detail (te hoog contrast). Als ze dat niet goed krijgen heb ik zeker geen vertrouwen in het vinyl.

avatar van gigage
Van wat ik weet worden voor alle nieuwe lp's digitale masterfiles gebruikt voor vinylpersingen. Of het moet apart vermeld staan dat ze een andere speciale bron voor vinyl hebben gebruikt. Maar dan betaal je ook wat meer. Beetje off topic.

avatar van Zagato
WAT.EEN.PLAAT!

avatar van weegbr
"jeugdsentiment " voor mij de beste Metal A-kant album aller tijden .

avatar van vielip
Ja dit album is fantastisch inderdaad! De enige misser vind ik Highway star. Altijd al gevonden. Niet slecht uitgevoerd hoor. Verre van zelfs. Maar het past voor mijn gevoel niet geweldig bij de rest van het materiaal. Zal wel een platenmaatschappij dingetje zijn geweest?

Want?