Metal Church - Metal Church (1984)

Label: Ground Zero

1. Beyond the Black (6:20)
  2. Metal Church (5:02)
  3. Merciless Onslaught (2:56)
  4. Gods of Wrath (6:41)
  5. Hitman (4:35)
  6. In the Blood (3:31)
  7. (My Favorite) Nightmare (3:11)
  8. Battalions (4:55)
  9. Highway Star (4:36)
  10. Big Guns * (4:15)
avatar van Rockfan
Toch niet zo raar dat dit het nooit echt heeft gemaakt, er liepen namelijk veel betere bandjes rond in die tijd

zoals?

dit was wat mij betreft een band om fors rekening mee te houden

Stijn_Slayer
Slayer, Megadeth, Artillery, Destruction, Death Angel, Venom, Mercyful Fate, bijv.

Ik vind Metal Church ook niet echt tot de topklasse behoren.

en ik wel

de band is nooti ech door het grote publiek opgepikt maar het stond in die tijd als ene huis

de nummers die kronos aanhaalt bijv, wat ene energie! en zo heeft men er minstens een dozijn meer van gemaakt

Stijn_Slayer schreef:

Ik vind Metal Church ook niet echt tot de topklasse behoren.

Dat lijkt me dan vooral een kwestie van persoonlijke smaak. Dat je zelfs Artillery, Destruction en Venom noemt zegt genoeg. Ik ben benieuwd naar je uitleg waarom dat wel topbands zouden zijn en Metal Church niet.

En zeker dit debuut staat na meer dan een kwarteeuw nog steeds onverwoestbaar, als een kerk van metaal.

Stijn_Slayer
Ik heb dat helemaal geen topbands genoemd. Het zijn alleen bands die mij meer aanspreken. Dat Venom niet echt denderende muzikanten zijn lijkt me bijvoorbeeld logisch. Zo houd ik van hun rauwe sound en duistere sfeer, maar vind ik de muziek zelf maar zo-zo.

Nu lees ik van jou wel vaker dat je mensen woorden in de mond legt. Het begint onderhand wel wat te irriteren, een nare eigenschap is dat Kronos. Dat ik dit album minder waardeer dan anderen wil helemaal niet zeggen dat ik de status van (cult-)klassieker niet erken.

Voor je opnieuw woorden gaat verdraaien zal ik het luid en duidelijk formuleren: dit debuut van Metal Church heeft de status van een (cult-)klassieker, wat ik er persoonlijk ook van vind.

avatar van Kronos
Tjonge Stijn, wat een pittige en persoonlijke reactie weer. Mijn bericht was puur vriendschappelijk bedoeld hoor en al helemaal niet om woorden in je mond te leggen. Ik had gewoon (blijkbaar verkeerd dus) begrepen dat je Metal Church niet tot de topklasse rekende en wel de bands die je opsomde.

Niet de eerste keer dat je zo geïrriteerd reageert om niks. Vorige keer volgde excuses. Laat die deze keer hoe dan ook maar zitten. Ik zal wel gewoon niet meer op je reageren. Ik kom hier voor mijn plezier. Niet om me te laten uitkafferen.

avatar van Edwynn
Tja, zoals Kronos het las, heb ik het eerlijkgezegd ook gelezen.

Metal Church bracht weliswaar nog wel een aantal prima platen uit, maar geen van allen komt aan de klasse van dit debuut.
Bezwerende formules zoals Beyond The Black, het lijflied en Gods Of Wrath worden gekoppeld aan wat meer speedy tracks als Hitman en Batallion. Dat geeft de plaat een ongekende dynamiek en een sfeer die vele metalliefhebbers nog altijd bijzonder aanspreekt.

avatar van Lonesome Crow
Juist die a-kant maakt deze tot een klassieker.
Zelden zo'n goed gedrumde metalplaat gehoord, op de b-kant is wat meer richting speed-metal maar de sfeer van de a-kant klinkt er nog een beetje in door.
Dus 5 sterren + 4 sterren = 4,5 sterren.

Jammer dat ze hierna kozen voor een simpelere speed-metal benadering, werd een gewone metalband die geen onaardige platen uitbracht maar dat was het dan ook.

Een echte metal cult-klassieker, zouden ze eens een documentaire over moeten maken (in de serie classic-albums).
Helaas doen ze dat alleen bij artiesten die echt groot werden ....

klein minpunt, de zang is wat eenlijnig, eentonig

Kronos schreef:

Ik hoef helemaal geen excuses aan te bieden. Jij bent degene die mij woorden in de mond legt. Als het onduidelijk is kun je ook eerst om verduidelijking vragen (of een tweede keer de berichten lezen, zo onduidelijk is het allemaal niet).

Ik vind ''Nu lees ik van jou wel vaker dat je over je eigen voorkeuren heen klassiekers kan erkennen. Wel dan...'' ook niet bepaald een schoolvoorbeeld van vriendelijkheid...

Stijn,

Die emoticon stond er nochtans niet voor niets. En het zal ook niet voor niets zijn dat Edwynn hetzelfde las in wat je schreef als ik. Misschien was jij niet zo duidelijk en had jij in reactie op mij ook gewoon kunnen schrijven dat je het zo niet bedoelde in plaats van geïrriteerd mij de mantel uit te vegen en mij op door jou toegekende nare eigenschappen te wijzen. Als je mij zo'n totaal andere intenties toedicht dan die ik heb bij het schrijven, reageer ik liever gewoon niet meer op je. No hard feelings verder.

Stijn_Slayer
Ik heb simpelweg nergens geschreven dat ik het topbands noemde, en dat dit geen klassieker is. Kijk maar, de berichten staan er nog.

Ik snap dan ook niet hoe jullie dat er van kunnen maken. Het is gewoon niet bepaald prettig als je beticht wordt van iets wat je niet gezegd hebt.

avatar van Kronos
Het ging er toch over dat het niet zo raar is dat deze band het niet gemaakt heeft, want volgens Rockfan waren er destijds wel betere bands.

Het ging dus volgens mij niet zozeer over bands die je persoonlijk meer aanspreken, maar of bands meer objectief gezien goed genoeg waren om het te maken.

Op de vraag van Malle welke bands dan beter waren en de opmerking dat Metal Church wat hem betreft een band was om fors rekening mee te houden, som jij een aantal bands op gevolgd door de uitspraak dat je Metal Church niet echt tot de topklasse vindt behoren.

Dan ligt de conclusie toch voor de hand dat eerder genoemde bands daar door jou wel tot gerekend worden en Metal Church (ook met dit album) niet.

En als ik denk te lezen dat iemand bijvoorbeeld Artillery wel topklasse vindt maar Metal Church niet, dan ben ik wel eens benieuwd naar de uitleg daarachter. Vandaar mijn reactie.

Ik vind betichten overigens nogal een zwaar woord. Het is een kwestie van interpretatie van je posting in de context van andere.

Stijn_Slayer
''Er liepen namelijk veel betere bandjes rond in die tijd''. Daar vroeg Malle voorbeelden bij. Ik heb dus voorbeelden gegeven van bands die ik veel beter vind dan Metal Church. Veel beter is niet per definitie topklasse. Vandaar dat ik die opmerking ook pas na een spatie maakte, en niet rechtstreeks daarop liet volgen. Had ik die spatie weggelaten dan zou het zo lijken zoals jij het nu opvatte.

avatar van Kronos
Dat lijkt nu ook al zo, als je 'veel betere bandjes' niet afsnijdt van het uit dezelfde zin 'toch niet zo raar dat dit het nooit echt heeft gemaakt'.

Jij haalt het er nu uit, maar 'veel betere bandjes' stond in de context van 'het niet echt maken'.

Rockfan schreef:

avatar van wizard
Hoei! Een schoolpleinfittie!

Volgens mij is topklasse hier nergens gedefinieerd. Lijkt me wel een voorwaarde voor een discussie. Ik zou zeggen dat een topklasse band in zijn tijd een grote impact heeft gehad op andere muzikanten en tegelijkertijd ook een groot publiek heeft aangesproken (in aantallen verkochte platen dus). En daarnaast: hoe groot wil je een topklasse laten zijn?
Bij metal in de jaren '80 en topklasse moet ik meer denken aan bands als Iron Maiden, Metallica, Slayer, Megadeth (zo snel even uit de losse pols), maar dan is misschien mijn definitie van topklasse wat te smal.

In ieder geval: dit album is uitstekend en maakte Metal Church in die tijd misschien een band om rekening mee te houden, maar daarna doofde het licht van deze band toch al snel weer. Meer een komeet dan een blijvende ster aan het metalfirmament dus, in mijn ogen. (edit:) Beetje zelfde verhaal als Mercyful Fate en Loudness en vast nog een hele lange rij andere bands.

avatar van Lonesome Crow
Mercyful Fate heeft toch wel 2 klassiekers (hun eerste 2 albums) op hun naam staan en is een legende in de Black Metal wereld.
Bij Loudness zijn de eerste 4 platen min of meer klassiekers....

Toch wel een divisie hoger als Metal Church lijkt me, maar ik ben een enorme Loudness fan en een echte Metal Church fan kan dat anders zien natuurlijk.

avatar van Kronos
Op The Metal Archives krijgen ook volgende albums hoge waarderingen, zij het van steeds minder personen. Een beetje zoals hier op deze site.
Ik ben het er wel mee eens dat Metal Church de belofte die dit album was niet helemaal heeft kunnen waarmaken. Zo zijn er nog wel bands waarbij het debuut meteen ook het hoogtepunt was.

Ik heb wat berichten verwijderd, het is niet nodig om de discussie weer op te rakelen om iemand zwart te maken.
De discussie nog eens terug lezend snap ik verder niet echt waarom de ophef nodig is: er is een begrijpelijke (ik las het eerlijk gezegd ook zo als Kronos) misinterpretatie, daar hoeft niet zo fel op gereageerd te worden.
Laten we het maar over Metal Church blijven hebben....

avatar van wizard
Wellicht was Mercyful Fate niet helemaal een goed voorbeeld (hoewel hun albums hier op MuMe ook niet bijzonder veel stemmen hebben), maar Loudness doet volgens mij bij de meeste metalliefhebbers niet meteen een belletje rinkelen.
Maar goed, ik heb weinig zin hier een uitgebreide discussie te gaan voeren over welke bands nou hoe hoog staan in welk rijtje. Dat is deels toch vooral per persoon afhankelijk, hoewel je wellicht aan de hand van album- of kaartverkoop nog wel dingen kan onderbouwen.

avatar van Kronos
Bij veel metalbands heeft de piek in het begin van hun bestaan ook wel te maken met het tijdperk waarin ze werden opgericht lijkt me, de glorietijd van de jaren tachtig. Slechts een handvol bands heeft dat echt overleefd en is daar uit gekomen als blijvers.

Dit album van Metal Church was bij zijn verschijnen in ieder geval spraakmakend.

avatar van Edwynn
Metal Church had toch wel de status van een subtopper. En dan moet je niet alleen naar de studioalbums kijken. Ook de tours met o.a. Metallica waren succesvol. Artistiek gezien is de band niet beter geworden inderdaad, maar The Dark was commercieel best wel een succes. En ook Blessing In Disguise werd goed ontvangen meen ik.
Metal Church was ook een regelmatig terugkerende gast in de diverse magazines. Met Hanging In The Balance hield het allemaal een beetje op met de buzz rondom de band.

avatar van Kronos
Ik heb hen ooit nog live gezien op Dynamo Open Air ten tijde van hun vierde album, The Human Factor.

Zonet even gezocht en daar blijkt zelfs wat van op YouTube te vinden.

Beyond the Black

avatar van Rockfan

Iron Maiden, Saxon, Judas Priest, Motörhead om er maar een paar te noemen

niet per definitie beter wat mij betreft

wel toegankelijker

avatar van Sinner
Kronos schreef:
Zonet even gezocht en daar blijkt zelfs wat van op YouTube te vinden.

Dat volledige concert is ook gewoon op dvd te vinden. (nou ja ... was te vinden - geen idee of het nog te bestellen is tegenwoordig).

In ieder geval heb ik het altijd bijzonder jammer gevonden dat Metal Church niet doorgebroken is naar het 'grote' publiek - maar zoals reeds gezegd is dat slechts het geluk van een extreem kleine minderheid aan bands geweest. Aan de kwaliteit zal het niet gelegen hebben. Beter nog - ik vind persoonlijk dat qua energie, strakheid, spontaniteit en enthousiasme zowel deze als 'The Dark' zich met gemak kunnen meten met een 'Kill 'm All' of 'Don't Break the Oath'. Heerlijk ook hoe Wayne zich een weg door de plaat heen krijst en schreeuwt - volledig over-the-top bij momenten maar het blijft zelfs 25 jaar na dato nog ongeëvenaard voor mij.

avatar van Kronos
Ja Sinner, we zijn het wel eens denk ik.

Kwaliteit moet er zeker zijn, maar volgens mij ook een ferme dosis geluk om echt door te breken. Daarbij denk ik aan een nog andere band die eveneens op Dynamo '91 was; Armored Saint. Een klasseband van hier tot ginder. Maar het stemmenaantal hier op de site van hun zes albums samengeteld haalt amper dat van het debuut alleen van Metal Church.

Zonde, zonde, zonde, de muziekwereld is er van vergeven.

avatar van Edwynn
Een dosis geluk en het juiste netwerk om je heen. Dat is iets wat Armored Saint wel verdiende maar ook niet had, nee.
Gelukkig zijn er zo nogal eens wat pareltjes waarover nog niet alles gezegd is.