Drake - Nothing Was the Same (2013)

Canada
Hip-Hop / R&B
Label: OVO Sound

1. Tuscan Leather (6:06)
  2. Furthest Thing (4:27)
  3. Started from the Bottom (2:54)
  4. Wu-Tang Forever (3:38)
  5. Own It (4:12)
  6. Worst Behavior (4:31)
  7. From Time (5:22)

met Jhené Aiko

8. Hold On, We're Going Home (3:48)

met Majid Jordan

9. Connect (4:56)
  10. The Language (3:44)

met Birdman

11. 305 to My City (4:16)

met Detail

12. Too Much (4:22)
  13. Pound Cake / Paris Morton Music 2 (7:14)

met Jay-Z

14. Come Thru * (3:56)
  15. All Me * (4:32)

met 2 Chainz en Big Sean

16. The Motion * (4:05)

met Sampha

avatar van Slowgaze
Vind ik wel. Ik snap nu tenminste waarom het label Cash Money Records heet.

avatar van FRNKY
Hele fijne productie en sterke beats, hier is echt heel weinig mis mee. 3 favoriete tracks selecteren was lastig en in dit geval een goed teken.

GCITY050
aminam19 schreef:
Vreselijk....ik heb me er aan gewaagd om toch een keer een drake album te luisteren...maar kom op dit heb toch niks meer met rap te maken! Sowieso is ie kwa rap kunsten dik over rated maar waar gaat het heen...soetsappige R&B rommel wat nog is ontzettend glad gestreken moet worden anders zingt meneertje drake loei vals! Ik snap de hype want deze hele stijl valt goed in de smaak bij de tieners van tegenwoordig en misschien ook bij de rest van de echte hip hop heads onder ons maar aan mij is dit niet besteed. Tracks als started from the bottom zijn toch ongelofelijk inspiratie loos? Ook lyricaal is het niet om over naar huis te schrijven, maar sowieso het grootste deel van de nieuwe generatie commercial hip hop artiesten is tekstueel erg zwak.

Eigenlijk ben ik het op alle punten met je eens. Dit is geen hiphop meer. Ik luister regelmatig Wat Anders en die Vincent is ook helemaal gek van Drake. Echt om je kapot aan te ergeren, Drake draaien in een 'hiphop' show. Het hele R&B genre mag van mij liever vandaag dan morgen verdwijnen. Het is echt niks. Geen inhoud, grotendeels saaie beats en refreintjes welke zo vreselijk slecht zijn dat je ze soms ook nog onthoudt. En maar draaien die commerciële radiostations.

avatar van Improvision
Erg genoten van zijn vorige twee albums. Deze vind ik net dat tikkeltje minder, maar de vorigen bleken achteraf ook 'groeiertjes' te zijn.

Uitschieters op zware rotatie: Furthest Thing, Wu-Tang Forever, Worst Behavior en Connect.

Echt een lekker relaxed album. Vooral Wu-Tang Forever is een super lekker nummer. verder zijn furthest thing en too much ook heel lekker, en natuurlijk de harde single started from the bottom. ik vind het alleen jammer dat started from the bottom de enige echt harde single is

avatar van lowieke
Hij komt bij mij in mijn top 10. Voor mij klopt alles aan dit album...

De producties, de heerlijke stem en flow, de zelfoverschatting, de zelfspot. Fantastisch.

FelipeGutiérrez
Wat is Own It toch een verschrikkelijk nummer.... album begon heel goed met de eerste 4 nummers. Nu verder luisteren en hopen dat er niet teveel van dat soort zoetsappige nummers op staan.

FelipeGutiérrez
Voorlopig krijgt dit een 3. Maar ik denk dat het nog wel iets hoger gaat worden

avatar van gil335
Voor mij was dit zeker een album die wat gegroeid is, in het begin was ik er zeker niet door weggeblazen maar voor 1 of andere reden beluister ik hem toch telkens opnieuw ...
Daarom momenteel ook de 4*, elke keer geniet ik er opnieuw van.

Toppers: Tuscan leather (die beat damn), Wu-tang forever, Hold on..., too much

avatar van Shelter
Ik ben een hiphop liefhebber sinds de 90's en vind dit echt niet zo slecht.
De beats zijn soms best nice, zoals bij Tuscan Leather en Started From The Bottom.
Furthest Thing en Wu Tang Forever is dan weer wel tegrend slecht.
Own It is bijna een Frank Ocean track, best nice gedaan. Worst Behavior ok.
From Time vind ik zelfs super vet, mooie rustige beat en de dame zingt goed.
Hold On Were Going Home is eigenlijk gewoon een zweverig R&B nummer, niks speciaals maar ook niet heel slecht.
Pound Cake, de beat is wel ok zie niet helemaal in wat er super vet aan is vind de sample wel leuk gedaan maar de scratch er door heen is lelijk..dollar dollar bill y'all.
Ik ben positief verrast door Drake, ik dacht altijd dat het een Lil Wayne niveautje was dat valt me alles mee. Als je hiphop verwacht is het wellicht wat minder, maar als je trek hebt in R&B/rap is het wel ok
3.5*

avatar van Holla
Dit begint me meer te bekoren eigenlijk! Leuk omdat ik nooit zo'n grote Drake fan ben geweest ofso.

Dat stukje op ongeveer 2:33 dat die beat ietwat veranderd vind ik heerlijk bij Started From The Bottom

avatar van Rene1979
Eigenlijk haat ik alles waar deze man voor staat en hoe hij het doet... Ik weigerde dit album dan ook te beluisteren.. Ik haat het ook dat ik het een best wel aardig album vind.. Noem me moppersmurf.

avatar van Shelter
Precies Rene1979. ik had er ook helemaal niks van verwacht maar dit is best ok!
Misschien toch maar eens de nieuwe Young Jeezy een kans geven en lokaal Kempi
Nah...toch maar niet

avatar van Slowgaze
Hoe weet je dat het best een aardig album is als je het weigert te beluisteren, Rene? Jaja.

avatar van Zuurmatje
Rene1979 schreef:

Is dat niet vermoeiend, als je ego je steeds in de weg zit bij het beluisteren van nieuwe dingen?

avatar van Shelter
Schijnbaar zit zijn ego niet in de weg, want hij hoemt het wel aardig.
Is toch logisch als je een artiest niet digt dat je niet uitkijkt naar het album.
Doet je naam wel eer aan zuurmatje.

Zuurmatje schreef:

Mijn Ego staat mij nooit in de weg, als je ziet hoeveel albums ik beluister per jaar zou je wel beter weten. Deze artiest had/heb ik niets mee.

Zuurmatje schreef:

avatar van Kos
Kos
Ongelofelijk overschat deze kerel. De hitjes zijn wel aardig, maar verder weinig aan.

avatar van Appels123
Geniale producties, dramatische teksten.

2.5*

avatar van Slowgaze
Nee joh, bovengemiddelde tot goede teksten.

avatar van Yestsida
Niet zo briljant als Take Care, maar toch top 3 materiaal van vorig jaar.

Tuscan Leather en Furthest Thing zijn heel toffe nummers maar vanaf Started from the Bottom beginnen de geweldige nummers pas echt te komen vind ik.

Started from the Bottom is gewoon een uiterst harde banger, net zoals Worst Behaviour. Worst Behaviour werd eerst als verschrikkelijk bestempeld door me, maar nu is het één van mijn favoriete nummers van de LP.

Andere climaxen zijn Wu-Tang Forever (je sais, het heeft in feite niets met de groep te maken), From Time (Jhené Aiko is een talentje!), Hold On, We're Going Home, The Language en bonusnummers Come Thru en The Motion.

De rest is ook goed, maar niet zó geweldig als de genoemde nummers als je het mij vraagt.
Het enige nummer dat meestal geskipt wordt door mij is 305 to My City, Detail is geen goed aanwist voor Cash Money! Bonustrack All Me is een twijfelgevalletje.

Heb het in het verleden misschien wel eens laten vallen, maar ik prefereer meestal de zingende Drake wel over de rappende. Dit neemt niet weg dat hij ook een goede rapper is naar mijn inziens!

Take Care had een andere sound dan Thank Me Later, en dit album heeft andere andere sound dan zijn tweede album. Hoogstwaarschijnlijk zal zijn vierde plaat weer een andere sound hebben dan de eerdere drie, maar ik zie het wel goed komen!

avatar van Oortrommel
Nee, na Take Care met deze plaat komen is ronduit een Shame. Helaas is inderdaad niks wat het was, want singels als Wu-Tang Forever en Started from the Bottom zijn wanproducten van de eerste orde. Goedkoop scoren bij de massa's, terwijl hij met Take Care aantoonde enorm sterk te zijn als rapper als hij zijn eigen gang gaat. Zijn slechtse album by far.

avatar van Slowgaze
Waarom Drake vorig jaar toch niet in mijn eindejaarslijstje terecht is gekomen en plaats 10 aan The Weeknd af heeft moeten staan, ik weet het eigenlijk nog steeds niet. Kiss Land draai ik nog nauwelijks, en van Nothing Was the Same zet ik toch geregeld weer losse nummers of gewoon de hele cd op. ‘Connect’ behoort toch wel tot het beste dat vorig jaar uitgebracht is, en er valt genoeg moois op het album te ontdekken.

Mijn waardering voor Drake (alle drie zijn studioalbums staan hier in de kast) heeft deels te maken met zijn esthetiek, en deels met zijn ego. Die melancholische, van r&b en een snufje electronica doordrenkte beats, ik ga daar hard op. Sowieso, die hele alternatieve r&b van tegenwoordig, hoe vet is dat eigenlijk? Ik ben blij dat Kanye West 808’s and Heartbreak heeft gemaakt. Over Kanye gesproken: qua een enorme lul zijn en behoorlijk getalenteerd zijn hoeft Drake alleen Yeezy voor zich te laten.

Mijn fascinatie voor Kanye, maar ook voor Slug van vóór WLGYLYPTSG (terwijl ik Atmosphere’s latere werk dan weer het vetste vind) en ook Drake kan eenvoudig verklaard worden: hun persoonlijkheid alleen al vult de hele cd. Drake’s dalen zijn Dalen en zijn pieken zijn Pieken. Hoe hij tussen zichzelf over zijn haters en de keerzijde van roem beklagen, én het zichzelf bezingen manoeuvreert en daarbij geregeld een wandelende paradox lijkt, dat is toch geweldig? ‘I’m honest, I make mistakes, I’m the second to admit it’, Kanye had het niet beter kunnen zeggen. Wat Drake zich in ‘From Time’ toe laat zingen, het is kitsch, maar o zo geweldig en eigenlijk ook best pijnlijk:

‘I love me, I love me enough for the both of us
That's why you trust me, I know you been through more than most of us
So what are you? What are you, what are you so afraid of?
Darling you, you give but you cannot take love’

Nothing Was the Same is wat dat betreft weer een bizarre egotrip geworden, maar zo mooi tekstueel en productioneel uitgevoerd dat het weer smullen is. Toch kan Drake’s ego, dat elke hoek en gaatje van het album opvult, niet geheel verhullen dat er net wat te weinig echt briljante momenten op staan, zoals bijvoorbeeld ‘Marvins Room’ op Take Care. Ja, ‘Connect’ is een parel; ‘Worst Behavior’ en ‘Own It’ zijn ook erg fraai, maar een nummer als ‘305 to My City’ slaat eigenlijk dood. Als Drake het niveau van zijn piekmoment op zijn drie albums tot nu toe echter consequent vol kan houden, dan komt dat meer dan goed op zijn volgende album. Met zijn esthetiek en zijn ego zit het in elk geval al ruimschoots snor.

avatar van popstranger
Kan hier echt niks mee, het klinkt te slap voor mij (misschien is het die r&b inslag?). Waar ik de hierboven aangehaalde Kanye West nog wel kan waarderen is dit gewoon te gladde muziek waarin ik echt niks kan vinden wat mij bekoort.

avatar van Tha)Sven
Erg goede review Slowgaze, reden voor mij om deze plaat weer eens wat vaker op te zetten.

avatar van KampF
Super album. Zeer nuchtere, oprechte teksten. Niet in de zin van poëtisch, meer down to earth. Productie helemaal top. Vier komma vijf sterren waard.

avatar van Johnny Marr
Productioneel top, lyricaal kan dit wel beter. Tuscan Leather en Pound Cake zijn de 2 beste nummers, 305 To My City is de draak van de plaat.

avatar van Johnny Marr
'The Language' is ook echt geweldig, en bij het begin van 'Too Much' heb ik zelfs het idee dat ik naar Sigur Rós aan het luisteren ben. Ja, u leest het goed, 'Sigur Rós' vermeld bij een Drake album