Ayreon - The Theory of Everything (2013)

Metal / Rock
Label: Inside Out

1. Prologue: The Blackboard (1:55)
  2. The Theory of Everything, Part 1 (3:01)
  3. Patterns (1:03)
  4. The Prodigy's World (1:31)
  5. The Teacher's Discovery (2:58)
  6. Love and Envy (2:39)
  7. Progressive Waves (3:16)
  8. The Gift (2:38)
  9. The Eleventh Dimension (1:46)
  10. Inertia (0:45)
  11. The Theory of Everything, Part 2 (1:50)
  12. The Consultation (3:49)
  13. Diagnosis (2:48)
  14. The Argument 1 (0:24)
  15. The Rival's Dilemma (2:22)
  16. Surface Tension (0:57)
  17. A Reason to Live (0:45)
  18. Potential (3:14)
  19. Quantum Chaos (2:09)
  20. Dark Medicine (1:23)
  21. Alive! (2:29)
  22. The Prediction (1:05)
  23. Fluctuations (1:01)
  24. Transformations (3:13)
  25. Collision (3:26)
  26. Side Effects (2:59)
  27. Frequency Modulation (1:44)
  28. Magnetism (3:54)
  29. Quid Pro Quo (3:09)
  30. String Theory (1:29)
  31. Fortune? (1:36)
  32. Mirror of Dreams (2:30)
  33. The Lighthouse (3:16)
  34. The Argument 2 (0:49)
  35. The Parting (3:27)
  36. The Visitation (3:27)
  37. The Breakthrough (2:00)
  38. The Note (1:11)
  39. The Uncertainty Principle (2:09)
  40. Dark Energy (0:44)
  41. The Theory of Everything, Part 3 (1:29)
  42. The Blackboard [Reprise] (1:13)
Martial
Neal Peart schreef:

Ik zou zeggen lees het interview eens van Arjan Lucassen op www.Progwereld.nl dan piep je wel anders

Wat is dit nu weer voor reactie?

Voor de goede orde ik ontvang elke week de nieuwsbrief van Progwereld en ik heb een abonnement op IO Pages waarin trouwens ook een interview met Arjan Lucassen instaat (moet overigens beide interviews nog lezen) maar wat je er precies mee wilt zeggen weet ik eigenlijk niet......

Maar mijn oprechte excuses dat ik niet zoals jij er ook geen 5 sterren voor over hebt, ik heb hier alle cd's van Ayreon staan en de cd die van mij 5 sterren krijgt is Into The Electric Castle, dat ik voor deze cd minder over hebt wil niet zeggen dat ik hem slecht vind of zoiets dergelijks maar zeker minder als eerder genoemde cd.

Een mening is een mening en daar kan je het mee eens zijn of niet zo simpel is het eigenlijk en over Lacuna Coil er staat ook bij tijd en wijlen oftewel bij vlagen of op bepaalde momenten of wat voor draai je er ook aan geeft vind ik er hier iets weg van hebben that's all eigenlijk.

avatar van The_CrY
Te zeggen dat iets voor fijnproevers is, hoe goed het ook bedoeld is, straalt iets elitairs uit. Nu weet ik wel dat we ons niet zo voelen, maar dat is volgens mij juist hetgeen dat prog soms heeft, maar Ayreon juist totaal niet. Nu heb ik deze plaat nog steeds niet gehoord (voor vrijdag in de planning), maar vorige platen waren juist heel makkelijk in te komen voor mij (behalve Actual Fantasy).

jasper1991 schreef:
Ik denk dat Ayreon niet voor fijnproevers is. Het lijkt me juist een van de toegankelijkere progacts. Volgens mij slaan pure progliefhebbers Ayreon ook niet als het allerhoogste aan.

Ik denk dat hier de spijker een tik op z'n kop krijgt

avatar van DargorDT
Ok, ik snap dat 'fijnproevers' wat verkeerde associaties opwekt hier en daar. Wat ik juist bedoel is dat Ayreon niet voor elke prog-fan is weggelegd. Dat beamen jullie ook, als ik het goed begrijp. Ayreon heeft een grote groep fans die hem al jaren volgen, trouw zijn cd's koopt, op zijn msgboard zit, e.d. Het is een selecte groep. Als je naar het totale aantal fans van progressive rock kijkt, zijn de Ayreon-fans maar een minderheid. Dat zijn voor mij dus de fijnproevers

Daarbij blijf ik erbij dat het op zich helemaal geen gemakkelijke kost is. Ayreon is toch zeker niet de TOP 40-act onder de progrock?

Een fijnproever is voor mij niet per definitie een pure progliefhebber. Een fijnproever zie ik eerder als iemand die heel selectief of kieskeurig is. Dat kan dus ook betekenen dat iemand van Ayreon houdt en bijvoorbeeld Yes en de oude Genesis links laat liggen. Smaken verschillen...

avatar van The_CrY
Op die fiets kan ik je goed volgen. Persoonlijk ben ik het wel met Jasper eens dat Ayreon een stuk toegankelijker is dan "normale?" prog, maar dat komt denk ik meer omdat het hele grote namen binnenhaalt en vooral meedeint op de populariteit van bands als Dream Theater of Nightwish en juist vooral heb ik het idee dat fans van Nightwish-achtige bands graag bij Ayreon aankloppen voor een extra dosis bombast. Zij zullen minder gauw bij Genesis of Yes aankloppen, en voor fans van die bands zijn Ayreon, Dream Theater of Nightwish vaak ook niet zo interessant. Ayreon is een beetje overdaad en overdreven waar prog normaliter al vrij overdreven is. Een soort parodie op prog, ook met de niet-serieuze concepten. Maar dat is hoe ik het ervaar.

DargorDT schreef:

Nou ik ga e vanuit dat deze plaat in de nieuwe album Top 40 wel bij de beste 15 binnen gaat komen.

avatar van DargorDT
Dat is in deze tijd toch niet zo'n prestatie? Je hebt inderdaad fans die trouw z'n cd's kopen. Ook voor het artwork en het verhaal. Bij WOWHD is de special edition met DVD vandaag te koop voor €21,24! Ze hebben een soort Halloween-korting (15%)

DargorDT schreef:
Dat is in deze tijd toch niet zo'n prestatie?

Waarom niet? Omdat er minder cd's verkocht worden? Dat is toch over de gehele linie zo en dan blijft de prestatie toch hetzelfde als "vroeger"

avatar van DargorDT
Nee, juist niet. Of je twintigduizend cd's verkoopt of 250 duizend, maakt wel een groot verschil. En juist omdat relatief gezien veel Ayreon-fans het werk in de eerste week kopen, staat zo'n cd in de lijst. Na een week of drie is de cd wellicht weer uit de lijst verdwenen.

Je had het trouwens niet letterlijk moeten nemen Die Top 40-referentie gebruikte ik slechts als metafoor voor de veronderstelde toegankelijkheid - die ik wel mee vind vallen.

avatar van Anamorph
Mijn eerste indruk is behoorlijk positief! Als Ayreon liefhebber van het eerste uur hoor ik een hoop bekende dingentjes en geluiden, maar ook genoeg vernieuwend materiaal waarmee ik me weer prima zal vermaken.
In tegenstelling tot 01011001 klinkt dit veel meer als één geheel. CD doet mij weer meer denken aan The Human Equation.

Ik ben aangenaam verrast!

DargorDT schreef:

Qua aantal maakt het natuurlijk een enorm verschil dat klopt maar dat hoeft uiteraard procentueel niet te zijn. Index blijft 100 zullen we maar zeggen. Ayreon is natuurlijk ook echt niet de enige artiest die fans heeft die een nieuwe cd gelijk gaan kopen

Overigens worden de door hem zelf verkochte en opgestuurde exemplaren natuurlijk niet meegeteld door de Top 40.

avatar van notsub
Brunniepoo schreef:
Neemt niet weg dat het album genoeg goede momenten bevat om - net als de voorgangers - een ruime voldoende te krijgen. Ik denk alleen niet dat ik het nog vaak zal luisteren.

Zo ervaar ik deze dubbel CD ook. De Ayreon sound haal je er direct uit en alles is tot in de perfectie uitgewerkt, maar het idee overheerst dat hij alles al een keer gedaan heeft. Nee, in de meeste gevallen heeft hij al beter gedaan dan hij nu doet.

avatar van Ayreonfreak
vigil schreef:

Laat ik het zo zeggen; ik denk dat je qua verkoopaantallen geen medelijden hoeft te hebben met Arjen Lucassen. Als een artiest tegenwoordig kan leven van de cd verkoop en geen zorgen hoeft te maken over zijn toekomst, dan doe je het gewoon goed. Verder stoor ik mij een beetje aan de opmerking (zonder dat ik iemand voor de benen wil schoppen) dat Ayreon niet iets voor fijnproevers is (hoewel ik het stukje van Dargor DT welk grappig vond). Want wie bepaald wat "fijnproeversmuziek" is? Smaak is persoonlijk. Ik heb zelf helemaal niets met Pink Floyd, Genesis en bijvoorbeeld Dream Theater. Is dat in de ogen van sommige mensen verfijning? Of Marillion? Of The Flower KIngs? Muziek is persoonlijk, spreekt je aan of juist niet. Muziek is emotie. Soms valt een album net op de goede plek omdat je iets meemaakt of omdat de omstandigheden daar toe lenen. Een aantal albums van Lucassen vielen bij mij ook niet op zijn plek, maar deze juist wel weer. Ik luister dus niet of dit "verantwoord, trendy of populair" is, maar omdat ik er graag naar luister. Muziek moet je comfortabel nestelen in de gewenste setting, niet meer en minder;-)

avatar van vigil
Ik denk dat met die opmerking over fijnproevers bedoeld wordt dat mensen die vanuit de metal of rock richting symfo gaan vaak als eerste Ayreon tegen komen omdat dit nu eenmaal een erg bekend concept (laat ik het zo maar even noemen) is. Dat is natuurlijk een compliment voor Lucassen want hij heeft het zo ver gebracht. Sommige blijven dan hangen en vinden dat genoeg andere gaan veel dieper de muziekstroming in en komen dan weer andere zaken tegen die ze interessanter dan wel beter vinden en haken dan weer af bij Ayreon. Andere gaan en dieper en blijven Ayreon trouw (nu mag jij jezelf aangesproken voelen Ruard ). Met allemaal is niks mis hoor

Ayreonfreak schreef:

Amen!

Het was totaal niet serieus bedoeld, mijn metaforische verwijzing naar 'fijnproevers'. Ik moet hier beter op mijn woorden gaan letten

Smaken verschillen. Ayreon-fans zijn volgens mij trouwe fans, en ze houden echt niet allemaal van Dream Theater, Symphony X, Metallica of Genesis. Iedereen heeft weer andere voorkeuren. Er zitten ook fanatiekelingen tussen. Juist de wat negatievere reacties hier zetten mij ertoe aan te erkennen dat Ayreon niet voor iedereen is. Maar het was niet zo serieus. Ik kwam net bij het Arcade Fire-topic vandaan en was in de stemming iets luchtigers te plaatsen - als contrast.

Haha

Wat mij betreft de quote van de dag

avatar van meneer
Humor. Luister momenteel zowel naar deze Ayreon als naar Arcade Fire. Dus volg ze ook beide op MuMe..

Nou dacht ik dat Symf fans serieus konden schrijven (met veel vervoering), maar daar bij Arcade Fire is het een soort literair gevecht. Lopen vele fans met grote erecties rond van deze band (excusez mijn taalgebruik, maar dat riep die site daar op) en als er een puntje van kritiek van iemand komt dan druipt het vileine literaire gevecht af van de met zwarte inkt doordrenkte ganzenveren..

Pfff

Dit album nu aan het beluisteren. Mijn vrouw vraagt om de zoveel tijd of het zachter kan, of zelfs uit. Ze wordt een beetje moe van het continue ' bombastisch en over de top ' wat er uit mijn speakers komt. Ze werd er moe van..

Ik zelf heb heel wat tijd nodig om deze 4 nummers te gaan bevatten. Of dat gaat lukken weet ik niet. Soort van bijten in de materie. Had ik ook met 'Tales from Topographic Oceans' van Yes. Nooit echt goed gelukt. Weet alleen nog de regel 'Nous sommes de Soleil'. Yes - Tales from Topographi... Leuk dat Rick Wakeman hier een verbindende factor is !

En er komt zoveel werk uit momenteel van vele musici. Wat is dat toch ?

avatar van rolandobabel
Weet iemand of Ayreon dit album live zal gaan uitvoeren? Treedt hij uberhaupt wel eens op?

meneer schreef:

Pfff

En er komt zoveel werk uit momenteel van vele musici. Wat is dat toch ?

Eerst je vrouw pleasen en daarna relaxt het album over de koptelefoon afspelen

avatar van Goldhand
Nope, Arjen heeft ooit weleens een tour gedaan met Star One (en nog een keertje met Stream Of Passion, geloof ik), maar optreden doet hij al jaren niet meer. Zit er ook niet in ben ik bang.

avatar van BoyOnHeavenHill
Mooi verhaal over en interview met Arjen Lucassen in de Volkskrant van vandaag. (Beetje laat om dit te melden wanneer de krant al niet meer in de schappen ligt, maar misschien nog bij vrienden en/of kennissen in te zien, en vermoedelijk staat er voor de die-hard-fan ook wel nul komma niks nieuws in, maar misschien wint het nog wat zieltjes...)

Stond ooik een prima interview in Progwereld

Nog een duit in het zakje: De nieuwe Lust For Life (Revolver) heeft 'm ook

Arjen had het druk!

Arjen zou wel eens wat meer waardering mogen krijgen (een uitnodiging in DWDD misschien?)

avatar van Broem
Ben geen uitgesproken fan van het werk van Lucassen maar kan zijn eerdere werk prima waarderen... zo nu en dan. Deze dubbelaar kan ik moeilijk helemaal achter elkaar beluisteren. Op een gegeven moment wordt het me te theatraal en bombastisch en slaat irritatie toe. Ik hoor zeker de potentie en zorgvuldigheid waarmee ook deze THE Theory of Everything weer is gemaakt. Lucassen is een vakman met een prima netwerk aan collega artiesten die hij steeds weer weet te strikken. Klasse, maar voor mij in stijl en speelduur teveel van het goeie. Toch een ruime voldoende.

Neal Peart schreef:

Daar is hij wel eens geweest, kreeg hij gelijk de opmerking dat hij ouderwets haar had. Nu klopt dat natuurlijk ook wel maar het zegt ook wel weer wat over de benadering.

Aan de andere kant, hoewel tegenwoordig veel minder prog, Anneke van G. zit er ook elke week lijkt het wel.

avatar van Ayreonfreak
vigil schreef:

Dat heeft meer met de persoonlijkheid en uitstraling van Anneke te maken. Die straalt 80 procent meer sex uit dan als Lucasser er zou zitten. Ik kijk ook liever naar Anneke dan naar Arjen, die zijn wereldvreemdheid ook uitstraalt. Op basis van vakmanschap en waardering zou hij het verdienen, maar op gebied van mediageschiktheid absoluut niet.

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat de (nederlandse) waardering voor hetgeen Arjen allemaal doet in muzikaal opzicht gewoonweg uitblijft. Verder krijgt elke jan-boere-lul-die- een- instrument-bespeelt ruimschoots aandacht en waardering.

avatar van Brunniepoo
Neal Peart schreef:

Dat eerste valt volgens mij ook wel mee en dan nog: die Jan B. verkoopt waarschijnlijk meer dan Arjen en kan bovendien wel optreden in een of ander suf teeveeprogramma.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik heb me laatst nog ergens laten vertellen dat A. Lucassen kan leven van de muziek. Dat is hem verder van harte gegund, maar hij hoort daarmee in de progwereld toch wel tot de minderheid tegenwoordig.

En dat staat naar mijn bescheiden mening dan weer bepaald niet in verhouding tot de kwaliteit van 's mans werk en dat van zijn concullega's.