Ayreon - The Theory of Everything (2013)

Metal / Rock
Label: Inside Out

1. Prologue: The Blackboard (1:55)
  2. The Theory of Everything, Part 1 (3:01)
  3. Patterns (1:03)
  4. The Prodigy's World (1:31)
  5. The Teacher's Discovery (2:58)
  6. Love and Envy (2:39)
  7. Progressive Waves (3:16)
  8. The Gift (2:38)
  9. The Eleventh Dimension (1:46)
  10. Inertia (0:45)
  11. The Theory of Everything, Part 2 (1:50)
  12. The Consultation (3:49)
  13. Diagnosis (2:48)
  14. The Argument 1 (0:24)
  15. The Rival's Dilemma (2:22)
  16. Surface Tension (0:57)
  17. A Reason to Live (0:45)
  18. Potential (3:14)
  19. Quantum Chaos (2:09)
  20. Dark Medicine (1:23)
  21. Alive! (2:29)
  22. The Prediction (1:05)
  23. Fluctuations (1:01)
  24. Transformations (3:13)
  25. Collision (3:26)
  26. Side Effects (2:59)
  27. Frequency Modulation (1:44)
  28. Magnetism (3:54)
  29. Quid Pro Quo (3:09)
  30. String Theory (1:29)
  31. Fortune? (1:36)
  32. Mirror of Dreams (2:30)
  33. The Lighthouse (3:16)
  34. The Argument 2 (0:49)
  35. The Parting (3:27)
  36. The Visitation (3:27)
  37. The Breakthrough (2:00)
  38. The Note (1:11)
  39. The Uncertainty Principle (2:09)
  40. Dark Energy (0:44)
  41. The Theory of Everything, Part 3 (1:29)
  42. The Blackboard [Reprise] (1:13)
avatar van jasper1991
Dat laatste is gewoon een mening, ik vind dat hij multimiljonair moet zijn... hier kom je nooit uit. Het zegt wel wat dat Fish, Dickinson, Emerson, Wetton, etc. met hem willen werken. Hij legt ook een link tussen metal en symfo die vooral metalluisteraars richting de symfo helpt, vice versa wat minder heb ik het idee.

Casartelli schreef:
Ik heb me laatst nog ergens laten vertellen dat A. Lucassen kan leven van de muziek. Dat is hem verder van harte gegund, maar hij hoort daarmee in de progwereld toch wel tot de minderheid tegenwoordig.

En dat staat naar mijn bescheiden mening dan weer bepaald niet in verhouding tot de kwaliteit van 's mans werk en dat van zijn concullega's.

Tja, daar zullen we het nooit over eens zijn en blijft een kwestie van smaak. Ik kan mij bijvoorbeeld niet voorstellen dat bijvoorbeeld Rush kan leven van hun werk;-) Geen haar op mijn hoofd wat er over denkt om geld uit te geven aan hun cd's. Feit blijft staan dat het natuurlijk wel heel knap is om van de recettes van een album te kunnen leven en niet hoeft op te treden om een goed belegde boterham bij elkaar te sprokkelen. Maar goed, wellicht zegt dat weer meer over de leefwijze van Lucassen. Sober, zonder frivoliteiten.

avatar van vigil
Nou wat denk je dat die instrumenten en apparatuur van hem kosten

Hij verkoopt gemiddeld van een Ayreon album wereldwijd 10000 stuks en aangezien er toch regelmatig iets van hem uitkomt kan je daar best goed van leven hoor.

avatar van The_CrY
Gaat het merendeel van de opbrengst van zo'n album dan niet naar de platenmaatschappij? Het zal me niks verbazen als meneer Lucassen in het dagelijks leven een deftig kantoorbaantje heeft of orders loopt te picken in een magazijn.

avatar van vigil
Ow maar dat is maar net wat voor afspraken hij heeft gemaakt met de platenmaatschappij. Normaliter krijgt de artiest een budget voor een album (hoe bekender de artiest des te groter het budget zullen we maar zeggen) en daar kan de artiest van alles mee doen. Studio huren hoeft hij niet want dat heeft hij aan huis. Er gaan natuurlijk wel wat kosten zitten in het invliegen en "onderhouden" van de gastmuzikanten. Daarnaast ook nog een bepaalde bijdrage per verkochte cd. Tegenwoordig doen veel artiesten natuurlijk zelf ook nog verkoop via een eigen site/webshop waar dat bedrag per verkochte drager hoger ligt omdat er natuurlijk wat schakels tussen uit vallen die er ook wat geld aan willen verdienen (groothandels, winkels, distribiteurs e.d.)

avatar van BoyOnHeavenHill
Citaat uit genoemd Volkskrant-artikel: " 'Ik heb in mijn huis met een paar fans pakketten zitten maken voor verzending. Met T-shirtjes en zo en een poster. Een paar duizend pakketten, ze waren in twee dagen op. Is het toch weer gelukt, denk ik dan. Ik doe nog mee.' Hij kan er van leven. Kan er zelfs al die ingehuurde muzikanten van betalen." Mooi toch?

avatar van jailhouserocker1
Hij verkoopt gemiddeld van een Ayreon album wereldwijd 10000 stuks

10.000 maar? Weet je het zeker?

avatar van vigil
Ow excuus, nulletje vergeten haha. honderduizend dus

avatar van Ayreonfreak
Van de speciale pakketten (2 cd, dvd, artbook en T-shirt) a 47,50 euro zijn er naar ik meen al 2000 van verkocht in de voorverkoop. Dat is dus al een kleine honderd duizend euro. Kan je nagaan. In geval van Lucassen heeft hij veel in eigen beheer, alleen de kosten zoals Vigil ze omschrijft komen er nog bij. Inside-out doet de distributie, persing en promotie en vangt daar een kleine recette voor.

avatar van Edwynn
En toch woont ie in een riante keet op een behoorlijk landgoed. Zou hij dat allemaal met Vengeance bij elkaar gesprokkeld hebben?

avatar van jailhouserocker1
Heb wel eens met gasten van een internationale band zitten kletsen en die gaven aan dat ze 10.000 cd moesten verkopen om uit de kosten te komen. Als je er dan 100.00 verkoopt, heb je aardig winst volgens mij.

avatar van Edwynn
Lees net in een interview van vorig jaar dat hij in totaal zo'n half miljoen exemplaren aan Ayreonalbums heeft verkocht. Nog los van zijn ander bands en projecten. Vooral in de beginperiode heeft hij daarmee veel geld verdiend. De artiesten die meedoen vragen doorgaans ook niet de hoofdprijs. Die vinden het in eerste instantie gewoon leuk om mee te doen.

avatar van Brunniepoo
Dat laatste zal in de meeste gevallen zeker zo zijn, maar als je er een stuk of twintig per album 'nodig hebt' dan zal dat toch wel aantikken.

avatar van Edwynn
Zie het bericht van Vigil. Hij heeft zijn eigen studio dus daarmee kan hij de nodige kosten compenseren. Alleen de drums neemt hij ergens anders op. Het invliegen kost geld. Daar zal hij wel gewoon budget voor krijgen. Volgens mij komen al die gasten gewoon bij hem thuis. Dat scheelt weer hotelovernachtingen.

avatar van vigil
Dat invliegen komt idd vast op rekening van Inside Out.

normaal heb je ook wat een voor wat hoort wat, zoals bv. bij Anneke van G en John Wetton die op elkaars albums wat meezingen maar Lucassen zie je verder nergens opduiken voor zover ik weet.

vigil schreef:
Dat invliegen komt idd vast op rekening van Inside Out.

Nee. Lucassen betaalt alle kosten rondom de artiesten. Tickets, slaapgelegenheid, eten etc. Lucassen wil alleen de sores rondom distributie, persing en promotie niet, daarom besteedt hij alleen dat uit. Slechts een klein deel van de cd gaat naar Inside Out. Normaal gesproken doet een Inside Out daar helemaal niet meer aan, (lees; de kleine recette) maar Lucassen is een soort van Paradepaardje voor die club.

avatar van Edwynn
Dan mag Lucassen wel in het Torentje. Wat als je dat allemaal kan zonder verlies te draaien, ben je een baas.

avatar van BlauweVla
Edwynn schreef:

Ik kan me herinneren dat ten tijde van de eerste Ayreon plaat, Arjen Lucassen het huis van z'n vriendin en hemzelf verkocht om heel de plaat te kunnen maken...

Goed album, al is er wel een klasseverschil tussen het eerste deel en de volgende delen, die wat minder van kwaliteit zijn. Overall een zeer degelijk album, met prachtige symfonieën.

avatar van The_CrY
Ik heb met opzet even gewacht met het uitbrengen van een stem op deze nieuwe van Ayreon, omdat Arjen Lucassen nog altijd één van mijn grootste muzikale helden is. In de eerste intensieve luisterbeurt, met boekje erbij en meelezen, was ik teleurgesteld. Nu kan ik met een gerust hart zeggen: "He did it again!" Het is ook door en door Ayreon, en duidelijk niet Star One, en dat doet me ook goed. Ik heb echter wel enkele opmerkingen die ik er gewoon even uit moet hebben.

Het verhaal
Ok, dus dan hebben we een prodigy, zijn ouders, een leraar en een psychiater. Vijf hele logische rollen als je bedenkt wat er allemaal mis is met het kind. Dat het één of andere superintelligente familie betreft vind ik ook allemaal leuk en prima. In principe vind ik dit verhaal gewoon leuk en boeiend, en ook wat verrassend, omdat het in een Ayreon-album zit. Waar ik moeite mee heb zijn de rollen van de rivaal en het meisje. Vooral de rivaal vind ik heel erg cheesy gebracht en als je zijn teksten leest vraag je je ook af of die misschien niet beter weggelaten hadden kunnen worden. Het meisje is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met de rivaal, maar ook haar rol vind ik niet realistisch. Een kind dat zo vaag is als de prodigy beschreven is zal heus geen aanbidster hebben, al gun ik het hem van harte natuurlijk. De uiteindelijke misdaad die de rivaal en de prodigy samen plegen vind ik ook te simpel gevonden... Maar goed, kennelijk moet je Ayreon niet luisteren voor de hoogstaande concepten, al vond ik de vorige albums stuk voor stuk een ijzersterk concept hebben. Wat dan wel voornamelijk door het verhaal een echt kippenvel momentje is, is het moment dat je ontdekt dat de vader hem nooit had kunnen helpen... maar toch zijn er twee handschriften te vinden op het blackboard... Alleen als ik er aan denk krijg ik al kippenvel.

De cast
Lucassen heeft de cast dit keer sterk verkleind en niet meer zo uitbundig gehouden als op 01011001, welke ik juist daarom zo goed vond. Maar in principe mis ik geen andere stemmen hier. Laat ik beginnen te zeggen dat ik vooral Michael Mills en Cristina Scabbia geweldig vind zingen en acteren. Vooral bij "The Parting" krijgt Scabbia de woorden nauwelijks uit haar keel, alsof ze werkelijk gebroken is. Ook Mills kan oprecht woede/irritatie uiten op "The Gift" en zijn enthousiasme is doorgaans overtuigend. Hij is de ster van dit album. Marco Hietala heeft dan die rol van rivaal gekregen, maar hij vervult hem goed en komt overtuigend over. Hoewel zijn rol cheesy is, weet hij er het beste van te maken. JB en John Wetton hebben fijne, lage stemmen die je bewegen en die doordringen tot in je binnenste, maar Lucassen laat ze af en toe de hoogte in gaan, en daar ligt hun kracht niet, vind ik. Sara Squadrani klinkt prima, maar niet zo bijzonder. En dan... Tommy Karevik. Wat ziet iedereen toch in die man? Seventh Wonder, de nieuwe Kamelot, ik kan er niks mee, voornamelijk door de zang. Zo ook hier, hij klinkt zo levenloos en emotieloos, en wanneer hij wel emotie laat blijken vind ik hem zeikerig klinken. Maar goed, gelukkig kan zelfs hij het werk van Lucassen niet te gronde richten.

De muziek
Wat natuurlijk opvalt is dat Arjen Lucassen voor een ander soort structuur is gegaan bij dit album dan op voorgaande albums. Vier lange nummers van 22 minuten elk, bestaande uit meestal 11 kleine stukjes muziek. Op zijn best is The Theory of Everything daarom een ware eenheid, op zijn ergst is het fragmentarisch. Hij heeft hierdoor echter wel meer de ruimte om verschillende thema's aan elkaar te naaien en af en toe te verwijzen naar een eerder thema, zoals in "Transformation" of "The Lighthouse". Zodra dat ritme van "The Blackboard" ergens klinkt alleen al krijg ik kippenvel. En dat is dan wel zeker de kracht van dit album. Qua thema's en melodieën heeft Arjen Lucassen zichzelf gewoon weer overtroffen. Hoe lukt het hem toch steeds om elke plaat met talloze goede melodieën en riffs aan te komen die allemaal des Ayreons klinken? Qua muziek is het eerste hoofdstuk, "Singularity" mijn favoriet. Deze bevat ook de geweldige bijdrages van Jordan Rudess en Keith Emerson tijdens het pronkstuk van de gehele 2CD: "Progressive Waves". Ook de pianobijdrage van Rick Wakeman tijdens het eerste deel van het titelnummer is een hoogtepunt. De hoofdstukken "Symmetry" en "Entanglement" zijn wat minder opgetogen en druk en zijn ook qua verhaal wat duisterder, en over de hele linie nét iets minder dan het eerste deel. Het laatste hoofdstuk "Unification" sluit het album op een waardige manier af en zeker de eerste luisterbeurt laat je, mits je meeleest met het boekje, geschokt achter... Als muziek dát weet te bereiken, dan heeft het je goed geraakt.

Ja, ik heb inderdaad aardig wat felle kritiekpunten voor een 4,5 beoordeling, maar die heb ik alleen omdat ik bij Ayreon met andere maten meet dan bij andere artiesten. Deze man heeft van mij al vier keer een vijf sterren beoordeling gekregen op deze site, dus dan kan ik een 4,5 beschouwen als een lichte teleurstelling. Maar het blijft Ayreon, en Ayreon heeft op mij zo'n grote aantrekkingskracht dat het altijd een stapje voorloopt op de meeste andere artiesten die ik volg. Te onthouden van deze plaat: Michael Mills, én "Progressive Waves"!

@ The Cry mooi stukje

avatar van jasper1991
Zeker! Ik ben het op nuancepunten oneens, maar ik herken wel dat ik door de vele kritiekpunten heen kijk die ik heb op het album.

avatar van horned_reaper
The_CrY schreef:

Zonde the_Cry, ik kan me altijd erg goed in jouw mening vinden.... maar Tommy Karevik is wat mij betreft de beste metalzanger die ooit heeft bestaan.

Bij kamelot vind ik hem absoluut niet op zijn plek (nu heb ik ook niet zoveel met kamelot) maar in Seventh Wonder neemt zijn stem me mee naar een andere dimensie. Ook als zanger is het geweldig om die man na te zingen, hij maakt zo fijn en goed gebruik van alle tonen!

avatar van Edwynn
De zang is wat minder spectaculair dan op andere Ayreons. Die Karevik zal niet mijn favoriete zanger zijn. Net zomin als Marco Hietala en Christina Scabbia. B en C-keuze dit keer. Maar nergens is het zwak.

The Theory Of Everything is geenszins een verrassend album. Gewoon oerdegelijke kwaliteit die je altijd van Lucassen mag verwachten. Wat een lekkere vette sound weer. En wat is het weer genieten van het toetsenwerk. Er zijn ook organisch klinkende drums. Het kan allemaal heus nog wel.

@ Edwynn wat wil je met Keith Emerson en Rick Wakeman als gasten

avatar van jasper1991
Zeker, maar wat zijn organisch klinkende drums? Ze zijn mooi gemixt ofzo?

avatar van Edwynn
ze klinken zoals een drumstel zonder microfoon klinkt. Naturel. En zonder triggers.

horned_reaper schreef:

Tsja, op papier moet ik hem ook goed vinden. Hij heeft het juiste bereik, kan technisch veel met zijn stem, maar het komt op mij niet zo over. Ik mis een beetje emotie, een beetje bite. Zeker als je hem als beste "metal"-zanger wil zien. Maar goed, dat is uiteraard subjectief

avatar van jasper1991
Ik vind hem heel degelijk, maar een beetje een grijze muis. Hij klinkt te lief: hij mist wat bruutheid om echt tot de toppers te behoren voor mij, maar wel gewoon een prima zanger.

avatar van Wibren
Gladgestreken, proper, technisch. Ik weet nooit goed wat aan te vangen met die Ayreonsound, ook al is die complexer dan het begrip zelf doet uitschijnen. Het zal wel weer loslopen maar ik denk niet dat deze kan tippen aan The Human Equation (dat hoeft uiteraard ook niet).