Echo & The Bunnymen - Heaven Up Here (1981)

Label: Korova

1. Show of Strength (4:48)
  2. With a Hip (3:11)
  3. Over the Wall (5:50)
  4. It Was a Pleasure (3:05)
  5. A Promise (4:03)
  6. Heaven Up Here (3:47)
  7. The Disease (2:15)
  8. All My Colours (3:55)
  9. No Dark Things (4:21)
  10. Turquoise Days (3:48)
  11. All I Want (4:00)
  12. Broke My Neck [Long Version] * (7:17)
  13. Show of Strength [Live Version] * (4:39)
  14. The Disease [Live Version] * (1:53)
  15. All I Want [Live Version] * (3:10)
  16. Zimbo [Live Version] * (3:52)
Een enkele keer lees ik wel eens reacties over deze cd als zijnde "een van de beste van deze band".
Ik ervaar dat niet helemaal zo.
Een donkere plaat, passend in dat tijdperk, maar verder dan dat gaat het niet wat mij betreft.
Ik ga dan toch meer voor die ene echte klassieker Ocean Rain.

avatar van c-moon
Dit is eigenlijk wat mij betreft één van de mindere Echo platen;; Ook de CD die ik het minste speel, als bevat de plaat natuurlijk wél goede nummers zoals "The Disease", "The Promise", "All My Colours" en "Over The Wall".

Maar an sich een goede plaat van de bunnies.. al vind ik ht dus verre van hun beste...

Toch een 3

Voor mij is dit dus wel één van de beste cd's ooit gemaakt.
Veel afwisseling, vol dynamiek gespeeld en geproduceerd. Ik kan er echt geen genoeg van krijgen. En de groep zelf
blijkbaar ook niet, want in december 2003 speelden ze in Paradiso heel wat songs van "Heaven up here".
Het door vele geroemde "Ocean rain" vind ik hierbij toch wat gladjes met voor mij maar twee echte hoogtepunten (The Killing Moon & Ocean Rain).

avatar van VanDeGriend
Ik ben het 100 % eens met de vorige spreker. Dit is ook voor mij een van de beste Echo albums. Ik was dan ook eveneens zeer te spreken over het feit dat ze destijds in Paradiso veel nummers van deze cd speelden. Vind m beter dan Ocean Rain en zeker beter dan de andere titels. Alleen Electrafixion (die tellen we gewoon mee toch...) vond ik nog beter al denken de heren hier zelf kennelijk anders over. Van die cd werd (dacht ik) geen 1 nummer gespeeld.

En ook gisteren, tijdens het briljante concert in Paradiso, werden er dus weer vier songs van deze fenomenale plaat gespeeld (en o.a. vier van "Crocodiles" en "Siberia"), t.w.: "Show of Strength", "With a Hip", "Over the Wall" en "The Disease" en slechts de twee hoogtepunten van "Ocean Rain", t.w.: "The Killing Moon" en "Ocean Rain". Twee jaar na het laatste concert in Nederland zijn ze dus ook zelf blijkbaar nog steeds niet uitgekeken op dit album!

avatar van Premonition
De beste van Echo zonder meer. Geen zwak moment. Ocean Rain vind ik net als Griend te gladjes. Ook tijdens hun concert in mei 1999 in Paradiso speelden ze veel nummers van Heaven up Here, waar met name Will Sergeant zichtbaar veel plezier aan beleefde. Is echt een onderschatte gitarist, wat die man uit z'n gitaar haalt...

avatar van orbit
Vind deze ook niet zo sterk eerlijk gezegd Ik vind Porcupine een heel stuk beter en Ocean Rain tevens.. Alhoewel ik Ocean Rain niet zo briljant vind als sommigen hier beweren.. Maar duidelijk beter dan heaven up here
Een 3.5 van mij

avatar van orbit
Hmm, zie dat ik deze inmiddels heb opgeschroefd naar 4.5* En terecht! Kan zich zeker meten met Procupine en Ocean Rain.. staat eigenlijk geen zwak nummer op, Porcupine heeft iets duidelijker uitschieters, maar het niveau is verder zeer vergelijkbaar.
De enige oude Bunny die me nog steeds erg weinig doet is het debuut, te simpeltjes en monotoon toch..

orbit schreef:
Hmm, zie dat ik deze inmiddels heb opgeschroefd naar 4.5* En terecht! Kan zich zeker meten met Porcupine en Ocean Rain.. staat eigenlijk geen zwak nummer op

Ik wist dat je je mening zou bijstellen!

avatar van VanDeGriend
In mijn optiek toch wel de beste Echo plaat, maar dat had ik geloof ik al gemeld Recent ook maar weer de remaster gekocht. Mooi! Een van de jaren 80- klassiekers

VanDeGriend schreef:
Recent ook maar de remaster gekocht. Mooi !

En, klinkt dat veel beter? Bij Faith en Pornography hoor je het verschil erg goed.

Premonition schreef:
Ik vind van wel. Net als bij Faith. Pornography heb ik de remaster nog niet van.

Tevens een aantal extra nummers.

Premonition schreef:

Ik wist dat je je mening zou bijstellen!

Misschien moet ik je voorlopig eerst maar even polsen over welk cyfer passend is voor een plaat

Met name Over The Wall, Show Of Strength, All I want, Promise en het vreemde nummer The Disease (wat plotseling afkapt wanneer het meesterlijk begint te klinken ) deden bij mij de gebruikelijke schakels omzetten in mijn kop. De rest kwam vanzelf

Deze cd er maar weer eens tevoorschijn gehaald, en het heeft er voor gezorgd dat er toch een halfje bij kan.
Nog steeds niet mijn favoriet van de band, maar het deed me nu wel wat meer dan voorheen.

avatar van Jumperjack
Ik ben natuurlijk gewoon fan van deze band, maar ik vind dit ook absoluut niet hun beste. Ocean Rain en het vorig jaar verschenen Siberia zijn mijn favorieten. Ook het self titled album vind ik beter, toch geef ik er nog steeds een 4 voor.

avatar van musicboy
Ik heb nu ook dit album ontleend. Wat tijd geven ook.

avatar van musicboy
Ook dit album klinkt heerlijk, beter dan 'Crocodiles', hoewel ...
Over die remasters: ik overweeg de eerste 4 van de band te kopen, maar twijfel tussen de originele versies of de remasterversie. Je kan die op bepaalde sites (bol, blah) voor ongeveer dezelfde prijs kopen.
Als ik de tracklist van de remasters bekijk, stel ik vast dat er zoveel bijkomt, vaak nummers dubbel in andere versie. Neemt dat dan de waarde van de cd niet wat af? Een slotnummer is vermoedelijk toch wel passend gekozen als slot. De opbouw van de originele plaat zal toch ook wel gekozen zijn, waar al die extra's dat in de war sturen. Kan iemand die redenering volgen of klinkt het idioot?
Ik baseer me bv op het album 'Empty sky' en 'Elton John' van Elton John. De slotnummers zijn zo passend, en opeens volgen er nog bonusnummers. Iets andere sfeer.
Wellicht stel ik me aan.

Lost Highway
Dit stukje vond ik op internet:

''Het is bijna ondoenlijk in woorden de kracht van muziek uit te drukken. Toch een poging om de lezer mee te nemen op een reis door de muziek van Echo & the Bunnymen, want `dit nummer is een spirituele boottocht'.

Goede muziek voldoet aan een aantal kenmerken. Goede teksten zijn belangrijk en een mooie sfeer is een tweede punt. De meeste van mijn favoriete albums roepen een eigen, bijna magische sfeer op, waarbij ik helemaal weg kan dromen. Ik wil dit illustreren met een nummer van mijn favoriete groep.

Mijn favoriete groep, die voor mij boven alle andere staat, is Echo the Bunnymen (ETB). Alles wat een rechtstreeks verband met die groep heeft, zoals de solocarrière van zanger Ian McCulloch van 1989 tot 1992, reken ik voor het gemak mee.

Echo the Bunnymen maakte muziek die wel `psychedelische new wave' genoemd wordt. Het is sfeervolle, melodieuze post-punk, met korte, lekker lopende gitaar- en baslijntjes, meesterlijk en binnen de nummers variërende drumritmes en de unieke, gebroken zangstem van Ian. Een groep met een vergelijkbare sound is, hoe moeilijk het voor mij ook is om toe te geven, de `rivaal' van ETB: U2.

Het nummer van Echo the Bunnymen waarmee ik het belang van hun muziek voor mij wil illustreren is het nummer `Turquoise Days' van hun tweede album Heaven Up Here (1981). Dit nummer geeft duidelijk weer waarom ETB de beste groep aller tijden is. Alle vier de bandleden laten zich van hun beste kant horen, het nummer is origineel, en het roept een sprekende sfeer op. De voorkant van het album Heaven Up Here toont de silhouetten van de bandleden op een strand. Ze kijken naar de horizon. Als ik dat zie, denk ik aan de boodschap van het nummer: `Set sail in those turquoise days'.

Het is moeilijk in woorden uit te drukken waar de kracht van het nummer vandaan komt. Aan de hand van enkele vrije vertalingen van verschillende passages uit het nummer en een beschrijving van de muziek is dit wellicht mogelijk.

Na een uithaal van alle instrumenten begint het nummer in een zacht en rustig tempo, waarin de intro-uithaal ritmisch terugkeert. Ian begint zachtjes over de muziek heen te zingen: `Net als de gedachte opkomt dat de paniek over zal gaan / En de geur van de velden nooit blijft hangen / Plaats je vertrouwen in die nachten van karmozijn / Vaar uit in die dagen van turkoois'.

Wat betekenen die betoverende woorden? `Nachten van karmozijn': karmozijn is een donkerrode of purperrode kleur. Een Amerikaan die ik via de officiële Bunnymen-internetsite heb leren kennen (muziek en internet hebben mijn sociale kring enorm vergroot) vertelde mij dat de zin mogelijk samenhangt met een zeemansgezegde dat vertaald kan worden als `rode luchten in de nacht, zeemans pracht, rode luchten in de morgen, zeemans zorgen'. Turkoois is een groenblauwe kleur. Het is de kleur van hoop en voorspoed.

`Je hebt een probleem, kom naar hier', herhaalt Ian twee keer. Dan versnelt drummer Pete het nummer op een heerlijk lopende manier, er komt een vaart in alsof een zeilboot in een storm terechtkomt. Ian zingt dat er `iets' is dat niet nodig is, maar wat hij wil: `Het is niet voor glorie / het is niet voor eer / gewoon iets dat iemand zei en ik wil het / en ik moet het / en ik heb het'.

In dit middenstuk zingt hij ook `en mijn pistool gepakt en mijn god gaat met me'. Ik vind het fijn dat hij over `zijn' god zingt, dat geeft aan dat het iets eigens is, het maakt het universeel interpretabel en ik vat het op als `iets' waar je voor staat en in gelooft. Hij heeft een pistool zorgen? Misdaden misschien? Het is `geborgen', zingt hij ook, maar hij heeft het bij zich: hij is op zijn hoede.

Na het snellere tussenstuk gaat de storm liggen; het tempo van het begin keert terug en zinnen uit het eerste couplet worden herhaald.

Ik zie de tekst van Turquoise Days als een levensmotto. Voor mij betekent het `pluk de dag', maar dan meer. Het nummer zegt dat je het beste uit tijden moet halen die heel mooi kunnen zijn. Dat je je zorgen van je af moet schudden, achter de wolken schijnt de zon. Geloof in waar je voor staat, en blijf trouw aan die dingen. Breng alles in orde, en geniet optimaal van de dagen van turkoois.

Als ik de muziek van Echo the Bunnymen hoor, waan ik me op een magische reis, een spirituele boottocht. Turquoise Days is muzikaal gezien al sprekend voor hun oeuvre (aangezien alle leden hun kwaliteiten optimaal laten horen), maar tekstueel gezien is het nog veel sprekender.

`Vaar uit in die dagen van turkoois' ik kan het niet vaak genoeg voor mezelf herhalen.''

Daar kan ik, behalve het feit dat ook ik dit een ijzersterke plaat vind, zeer weinig aan toevoegen.

avatar van orbit
Wat een mooie ode aan Echo en dit nummer Ik kan niet zeggen dat ik er hetzelfde uit haal of de blinde adoratie deel, maar het klinkt wel mooi. Over The Wall vind ik het beste nummer van deze plaat denk ik. Behalve de sporadische uithalen van McCulloch die wel een beetje aan die van Bono doen denken, vind ik de muziek van Echo behoorlijk van U2 verschillen overigens.. dan nog eerder de oude simple minds

avatar van musicboy
Hoe meer ik dit album beluister, hoe sterker het wordt. Het openingsnummer is zalig, 'Over the wall' een schitterende single, net als 'The promise'. 'All my colours' is misschien wel de kroon op het werk. Blij deze superband eindelijk te leren kennen.
Toch een kritische opmerking, hoewel niet over dit album. Ik heb intussen ook de dvd 'Live in Liverpool' bekeken en de zanger komt me onverschillig over, en daardoor eigenlijk arrogant. Live zijn ze wel heel sterk. Sublieme gitarist ook.

avatar van Nightrider
Ik kan toch maar niet begrijpen waarom hier op MuMe Ocean Rain als klassieker wordt gezien, terwijl Heaven Up Here alleen maar klassiekers bevat! Meer woorden hoef ik er niet aan te spenderen. 5*

'Zimbo, zimbo, zimbo, zimbooooo....'

avatar van orbit
Vind het beide erg goede platen. Heaven Up Here is wat rauwer nog en minder gepolijst als Ocean Rain, de kwaliteit van de nummers doet weinig voor elkaar onder, alhoewel het niveau op deze plaat misschien wat constanter is dan op Ocean Rain.

aERodynamIC schreef:

Nog een aantal keer meer draaien Aero, dit is een meesterwerkje . Stilaan begint dit mijn favoriete album van deze band te worden. Meeste mensen zullen al weten dat ik liefde koester voor Ian's stem, die op deze plaat zeer gedreven, emotioneel en passioneel klinkt. Maar wat dan gezegd over het gitaarspel, onwaarschijnlijk mooie gitaarklanken worden hier geproduceerd, genieten ten top. Ook de drums treden vaak op de voorgrond en geven het geheel nog meer glans. Dit alles zorgt voor meesterlijke songs als Show of strength, with a hip, over the wall, all my colours en turqoise days. Wat een klasseband was dit toch, 4 topplaten op 4 jaar tijd, geen platen die aftreksels zijn van elkaar, maar steeds fris en met een eigen stijl.

Deze plaat is een absolute aanrader voor alle fans van zowel de 80's, als voor fans van de moderne Indie.

Lost Highway schreef:
Nog een aantal keer meer draaien Aero, dit is een meesterwerkje

Het echte meesterwerkje zal voor mij toch altijd Ocean Rain blijven

Lost Highway
All my colours (zimbo zimbo zimbo) is echt hypnotiserend, haast onvoorstelbaar wat een sterke song dit is. Bovendien lijkt de intro verdacht veel op the figurehead van The Cure (nog zo een nummer buiten categorie).

avatar van orbit
Nou je het zegt.. die drums

avatar van Premonition
Verschil is dat Pete de Freitas een fantastische drummer is en Lol Tolhurst een armezalige

avatar van orbit
Daar heb je gelijk in premo

avatar van the viking
Blijf het vreemd vinden dat deze prachtige net aangeschafte cd box nog niet op Musicmeter is te vinden:

avatar van the viking
Iemand die deze box wil of kan toevoegen?

in elk geval bdankt!