Echo & The Bunnymen - Heaven Up Here (1981)

Label: Korova

1. Show of Strength (4:48)
  2. With a Hip (3:11)
  3. Over the Wall (5:50)
  4. It Was a Pleasure (3:05)
  5. A Promise (4:03)
  6. Heaven Up Here (3:47)
  7. The Disease (2:15)
  8. All My Colours (3:55)
  9. No Dark Things (4:21)
  10. Turquoise Days (3:48)
  11. All I Want (4:00)
  12. Broke My Neck [Long Version] * (7:17)
  13. Show of Strength [Live Version] * (4:39)
  14. The Disease [Live Version] * (1:53)
  15. All I Want [Live Version] * (3:10)
  16. Zimbo [Live Version] * (3:52)
Lost Highway schreef:
Verder zijn er nog voldoende obscure jaren '80 plaatjes te ontdekken hoor, al zijn er weinig of geen bands die het halen bij The Bunnies.

Chameleons, Comsat Angels, Cocteau Twins, The Danse Society, Virgin Prunes,etc... nog genoeg inderdaad

Lost Highway
@ djeffibrelich: Altijd leuk om te horen dat The Bunnies soms nog opgepikt worden door jonge mensen.
Zij verdienen gewoon hetzelfde cultstatus als The Cure, Joy Division en The Smiths. Die McCulloch mag dan wel een ongelooflijke blaas zijn ( dat heb ik tenminste altijd gehoord ), als je ziet wat zij op vier jaar tijd hebben klaar gespeeld, en dat met een unieke en steeds veranderende sound, het blijft iets om eeuwig trots op te zijn.

Zigstar
Ja, ik heb het op Crocodiles, heb ik ondertussen ook al een aantal keren beluisterd, daar moet ik alleen nog een score op plakken (twijfel nog tussen 4 en 4.5 ).

Voor de moment ben ik bezig met The Sound te ontdekken (ook een ongelooflijke band - alhoewel Ian en zn companen me toch nog iets meer doen) en The Go-Betweens, ook best leuke muziek. Maar ik zet de hiernet vernoemde bands zeker op mijn lijstje

Lost Highway
Crocodiles heeft ook zijn pareltjes, alleen al Villers Terace en Pictures on my wall zijn de aanschaf waard.
Je hebt inderdaad behoorlijk wat goede bands in het post-punk genre, het moet je natuurlijk wel liggen, zo zie ik al dat je Bloc Pary maar niets vindt.

Zigstar
Hehe, inderdaad, ik vrees niet dat ik ooit wat zal hebben met bloc party en kele okereke's stem . Geef mij dan maar de jaren 80 post-punk.

Lost Highway
Qua moderne bands vind ik Interpol de enige band die zich kan meten met mijn 80's postpunk helden Echo & The Bunnymen en The Chameleons, maar Interpol ken je vast wel.
Verder genoeg interessante releases de voorbije jaren, maar het is moeilijk oordelen over een band die slechts 1 plaatje heeft gemaakt.
Bij mij geniet een artiest pas echt aanzien na twee of liefst drie goede albums.
Als er nog plaats is op je lijstje, Feeding the flame van Sad Lovers & Giants is nog niet genoemd maar wel een geniale post-punker.

perfume
Wat dacht je van The Search? Daarmee vergeleken verbleekt de Internationale Politie volkomen

Die vind ik ook geweldig, zie mijn 5*

Hun laatste album heb ik van Lastfm, de kwaliteit van de nummers is niet zo best maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat die minder klinkt dan het debuut.

Maar eerlijk is eerlijk, instrumentaal is Echo & The Bunnymen toch wel een trapje hoger.

perfume
Anders moet je de tweede van The Search eens beluisteren Bloodbathe&Bazaar vind ik persoonlijk net zo goed als hun debuut. De laatste van The Search is inderdaad hun minste

Wat Echo betreft, ik ben niet zo'n grote fan van Echo behalve de eerste 4 albums zeg maar, vind ik erg goed

Lost Highway
Je bent niet zo een grote fan van Echo behalve van de eerste vier albums?

Hoeveel goede albums moet een band volgens jou dan hebben om ze te
bewonderen?

avatar van Chameleon Day
Haha,..vier is voor mij wel genoeg. Dit album is m.i. hun beste. En voor mij tevens een van De Grote Drie van de post-punk, samen met 'Closer' van JD en 'From the lions' van The Sound. Hugh Jones heeft op dit album een welhaast ongeëvenaarde, soms desolate sound weten te creëren. 'Turquoise Days' vind ik daar zo'n mooi voorbeeld van. Dat nummer doet mijn nekhaartjes recht overeind staan. En natuurlijk dat bij vlagen heerlijk strakke gitaarwerk.

perfume
Ja en dat vind ik nu juist het minpunt van dit album. Nergens worden die gitaren echt boeiend! Blijven altijd een beetje op de achtergrond. Wat mij betreft te lieflijk en ingetogen. Jammer! Desalniettemin een erg goed album met prachtige vocals. Typische new wave.

avatar van orbit
Super new wave plaat dit, doch niet gespeend van theatrale invloeden, meneer McCullogh kon er wat van als het ging om het beschrijven van het bovenaardse.. Maar glansrijk in geslaagd hier. Porcupine vind ik net wat tandjes briljanter, stuk donkerder ook.

Mordor
@perfume: Ik hou wel van lieflijk en ingetogen A promise is mijn favoriete nummer van dit album. Mooi slagwerk ook van de Freitas. Dit album heeft bij mij trouwens ook net een streepje voor op Porcupine (ook erg mooi natuurlijk)

perfume schreef:

Heb je het nu niet over Ocean Rain? Ik hoor hier verschrikkelijk goed gitaarwerk en een McCulloch die zich de ziel uit het lijf schreeuwt. Hoezo lieflijk en ingetogen?

avatar van dix
dix
idd in het warretje - scherper als op HUH hebben Echo & the Bunnymen niet geklonken.

Lost Highway schreef:

Het spat er toch niet echt vanaf die gitaren? Als je het vergelijkt met (toenmalige) U2 of The Sound. Erg ingetogen en ingehouden vind ik. Maar best een aardig album. Ik draai het misschien wat te weinig!

Lost Highway
Ik vind dat Sergeant hier de meest prachtige klanken uit zijn gitaar haalt, neem nu de titeltrack, dat is alle remmen los. Ik vind Sergeant minstens de evenknie van The Edge ( Als Bunnyfan vind ik hem eigenlijk gewoon beter ). The Sound vind ik instrumentaal niet indrukwekkend, die band moet het meer hebben van Borland's voordrachten die vaak niet te versmaden zijn. Als we het echt over instrumentale post-punk toppers hebben plaats ik Feeding The Flame van SL&G helemaal bovenaan, op de voet gevolgd door deze Heaven Up Here.

perfume
Ik val van SL&G bijna in slaap! Vind ik veel te rustig. Wat je over The Sound zegt mag je best vinden. Maar daar ben ik het natuurlijk niet mee eens. Al eens een live cd geluisterd van The Sound?

avatar van dix
dix
perfume schreef:

Het spat er toch niet echt vanaf die gitaren? .... Ik draai het misschien wat te weinig!

Draai dan 'Over the Wall' nog 'ns....dat spat het beste.
Of Broke my Neck, da's met de beste Will van de wereld niet ingetogen te noemen.

avatar van Premonition
perfume schreef:

Al eens een live uitvoering gehoord (en gezien) van Over the Wall uit 1981?. Kan The Sound een puntje aan zuigen

Vooral Pete de Freitas

Premonition schreef:

Haha, Premo.....kijk en luister jij maar eens hier naar.

....daar trekt McCulloch bleek van weg......maar zonder gekheid: dit album en 'From the Lions Mouth' en 'All Fall Down' liggen mij alle drie na aan het hart.

avatar van orbit
Ik vind het gitaarwerk op deze plaat trouwens erg substandard vergeleken bij de geniale uitvallen op Porcupine. Dat is nog eens strak spelen! Gitaar wordt daar bijna als ritme-instrument gebruikt! Gods Will Be Gods

orbit schreef:

Helemaal mee eens orbit! Toch vind ik de atmosfeer op dit album mooier. Die desolate sound spreekt mij erg aan. Ik vind HUH dan ook een tikkeltje beter (maar niet veel hoor). En om het gitaarwerk hier "substandard" te noemen is wel wat te cru.

avatar van orbit
Nouja, hier kunnen we elkaar dan weer bijna vinden.. alhoewel ik precies het tegenovergestelde heb met Porcupine ten opzichte van deze

avatar van Lukas
1,5
Wat een vervelende plaat zeg. Had er wel wat van verwacht, want ik vind Ocean Rain best aardig en Crocodiles iets minder, maar wel zo goed dat ik een groei verwachtte naar deze toe. Maar hier vind ik dus echt geen klap aan. Vergelijk het met een stuk vlees waar je de vetrandjes vanaf moet snijden: als je hier het theater, de wavegalm en de drummaniertjes weghaalt, hou je bar weinig goeds over. Te weinig muziek en te veel quasi-angstaanjagendheid. Quasi, want Pornography van The Cure vind ik ook niets maar dat klinkt tenminste nog spannend. Dit doet me echt helemaal niets. 1.5*.

beaster1256
magistraal meesterwerk van echo & bunnymen, de tweede maar zeker de beste die ze gemaakt hebben, kant 1 is zelfs één van de beste plaatkanten ever , ook kant 2 is zeer goed , enig minpuntje is 1 nummer nl. de titeltrack vind ik het minst , de rest is geniaal met over the wall als beste nummer.

beaster1256
ik begrijp niks van de reactie van lukas, blijkbaar heeft de knaap drek in z'n oren ?!!!?

hemel, kerel luister er nog een paar keer naar, dit is gewoon fantastisch en alles loopt zo mooi ineen, perfect gewoon !!!

avatar van Lukas
1,5
beaster1256 schreef:

Niet iedereen heeft natuurlijk zo'n geweldige smaak als jij