Echo & The Bunnymen - Heaven Up Here (1981)

Label: Korova

1. Show of Strength (4:48)
  2. With a Hip (3:11)
  3. Over the Wall (5:50)
  4. It Was a Pleasure (3:05)
  5. A Promise (4:03)
  6. Heaven Up Here (3:47)
  7. The Disease (2:15)
  8. All My Colours (3:55)
  9. No Dark Things (4:21)
  10. Turquoise Days (3:48)
  11. All I Want (4:00)
  12. Broke My Neck [Long Version] * (7:17)
  13. Show of Strength [Live Version] * (4:39)
  14. The Disease [Live Version] * (1:53)
  15. All I Want [Live Version] * (3:10)
  16. Zimbo [Live Version] * (3:52)
avatar van MartinoBasso
Ziezo, heb mijn top10 nog eens geupdate!
Enkele albums die er al een tijdje instonden hebben plaats moeten maken voor andere toppers, zoals deze 'Heaven Up Here'.
Dit is voor mij een echte groeiplaat geweest. Toen ik deze voor de eerste keer luisterde had ik iets van "ja klonk niet slecht, maar ook niet geweldig". Maar des te meer ik hem draaide, des te meer ik hem kon appreciëren. Na een tijd vond ik hem zelfs als 'Porcupine' (wat ik altijd als Echo & The Bunnymen hun beste heb beschouwd). En nu staat hij dus in m'n top 10!

5 welverdiende sterren!

avatar van orbit
Ik vind hem inderdaad ook steeds beter geworden, alhoewel ik "porcupine" nog steeds het donkere pareltje van Echo & The Bunnymen vind. Maar sinds ik hem luister is deze ook al één vol punt in waardering gestegen. Kennelijk zijn de platen van The Bunnymen helemaal niet zo rechttoe als ze op het eerste gehoor soms lijken.

avatar van musicboy
Ik ben er nu wel uit: dit is hun beste album.
Reden: geen enkel zwak nummer.
En daarom wint het album nipt van "Ocean Rain". Even mooie parels, maar niet allemaal.
"Porcupine" blijft het bij mij minder doen, maar dat kan nog wijzigen.

EVANSHEWSON
Raar dat deze band me in de eighties geheel ontgaan is. Ik zat te vaak naar Simple Minds en U2 te luisteren. Ondertussen heb ik een kleine inhaalbeweging gemaakt door een ceedee die Ballyhoo heet en hun beste werk zou bevatten te copiëren, maar eerlijk gezegd doet deze muziek me nog steeds niet zoveel.

Dat komt gewoon omdat ik het de tijd dat het uitkwam geheel niet heb gehoord, en wie dat in die tijd WEL ontdekte, die heeft er ook herinneringen bij, ongetwijfeld.

Ik heb wel van Ian Mc Culloch (dàt was toch hun zanger hé ?) de platen Candleland (een copie en een redelijk bevonden plaat) en Slideling, die ik zelf kocht en die ik een klein beetje fantastisch vind!

avatar van musicboy
Deze band was me ook ontgaan, ik ken ze sinds twee jaar ongeveer. Maar je moet hun albums groeikansen geven, want het zijn pareltjes. Intussen plaats ik ze ver boven U2, maar toch onder het oude werk van Simple Minds. Misschien moet je een aantal albums volledig kopen, want zo'n verzamel, tja, het is als de verzamel 'Glittering Prize' van Simple Minds. Je vindt er inderdaad de allergrootste hits, maar er ontbreekt zoveel meer.

Harald
Een total onderschaate band maar of ze beter zijn als U2 of Simple Minds....daar heb ik toch mijn twijvel maar laat het aan iederen zelf over.

Maar in iedere geval zijn al hun platen de moete waard. Ze hebben zich tot vandag geen trends aangepast, ze doen gewoon hun eigen muziek en die is prima.

Ze zijn trouwens absolute Beatles fans en dit is in hun muziek ook te hoeren.

Kevin-Raphaëll
deze plaat is toch wat povertjes vind ik

ze hebben héél wat beter gemaakt

sorry voor de grote fans maar ik geef deze een 2

Lost Highway
Dus een nummer als All my colours, om er maar één te noemen, vind jij povertjes?
Nouja

Kevin-Raphaëll
ik zeg het in het algemeen beste lost highway

er staat te veel zwakke nummers in

Lost Highway
Jij je mening natuurlijk, het is maar wat je zwak noemt.
Op dit album staan hoogstens twee zwakke nummers, nee, zeg maar mindere nummers ( It was a pleasure en a promise ).
Hier staan zoveel parels op Kevin-Raphaell, en gezien jouw stemgedrag snap ik absoluut niet dat je dit album niet kan smaken.
Meerdere luisterbeurten zullen heel wat moois onthullen.

Om nog eens terug te komen op All my colours: wat een abnormaal waanzinnig nummer; kippevel zonder nog maar iets van de tekst te begrijpen.

Kevin-Raphaëll
idd het absolute beste nummer van dit plaatje is all my colours

Lost Highway
Maar wat dan gezegd over de eerste drie composities, dit behoort toch gemakkelijk tot het beste uit de post-punk geschiedenis?
Die drums, die gitaren, die stem, die composities, die sfeer,...

Heaven up here; die power!

The disease : Heerlijk rustpunt, het nummer dooft uit op het moment dat je denkt dat een explosie zal volgen, maar de manier waarop het nummer uitdooft is gewoon erg mooi (welk instrument horen we daar eigenlijk ?) Meteen volgen de hypnothiserende drums van all my colours.

Turquoise days ; die opbouw, dat refrein!

Kevin-Raphaell, ik ben echt benieuwd jouw bezwaren te horen over deze plaat die tot een buis leiden, en de zogenaamd vele zwakke nummers wil ik ook wel eens horen.

een goede opener
maar dan onmiddelijk ingedrukt door with a hip
over the wall is aanvaardbaar maar dan die irritante pleasure
dan is het wachten tot het hoogtepunt all my colours, dan is het over
de afsluiter en turquoise days zijn toch niet goed te noemen, althans voor mij dus 1 héél goed nummer, 2 goede nummers en dan spijtig de flauwe koek

er is teveel ander goed werk gemaakt in 81 maar dat zijn keuzes/smaken die je maakt. hopelijk kan u dat aanvaarden

avatar van Premonition
Dit blijft voor mij het beste wat 1981 heeft voortgebracht en dat is niet misselijk. Het hoogtepunt van de wavemuziek viel in 1981!
Zoals Lost Highway al heeft opgemerkt: welke band kan terugvallen op een opening van een dergelijk drietal topnummers ?!

Kevin-Raphaëll
the sound, the cure, human league, kraftwerk, new order, joy division, TC matic, duran duran

kortom genoeg sterke platen uit 1981 ondanks dat 1981 wat minder was dan 1980 en 1982

Lost Highway schreef:

Het is vooral de sfeer die in dat nummer wordt neergezet die het nummer zo speciaal maakt.
het is voor mij een van de beste echo nummers.
Ik kan hier eigenlijk in tegenstelling tot jou geen slecht nummer op vinden, wel vind ik het in vergelijking met porcupine en ocean rain een post-punk plaat.
telkens als ik dit hoor moet ik eigenlijk aan 2 bands denken, the doors (vanwege ian's stem waarschijnlijk) en joy division (waarschijnlijk vanwege de gitaar).
de twee opvolgers van deze plaat klinken vele malen psychedelischer en mischien is het daarom wel dat ik ze beter vind.
maar het is prachtig als een band zichzelf steeds weet te overtreffen , dat maakt het chronologisch luisteren naar de jaren 80 periode van deze band ook zo lekker.
Dit is wat mij betreft een van de meest sfeervolle post-punk platen van begin jaren 80.

avatar van freddze
djeffibrelich schreef:

Bedoel je dit nu niet net andersom

freddze schreef:
Bedoel je dit nu niet net andersom

De gitaar van Joy Division hoor ik niet meteen terug ( Echobunny had gewoon een betere gitarist ), maar Ian's stem sluit toch wel zeer nauw aan bij Morisson, heb jij daar dan een andere mening over freddze?

Ook met de andere opmerkingen betreffende de verschillende muziekpaden van Echo and The Bunnymen ben ik het eens.
En mindere nummers? Als ik dat al gezegd heb was het minder in de betekenis van minder dan All my colours.

djeffibrelich
ik bedoelde het echt zo hoe het er staat freddze.
ik vind ian mccolloch's stem verdomd veel lijken op die van jim morrison.

@losthighway , ik lees idd net terug dat je het had over twee mindere nummers ipv slechte nummers.

halfje erbovenop.
prachtige donkere sfeer, ijzersterke songs.
vooral de vocals en het gitaarwerk zijn top.

En de drums.
Alle muzikanten zijn hier op hun best, een schoolvoorbeeld voor elke band.

avatar van Rainmachine
Een absolute klassieker in het New Wave / Post Punk genre. Staat geen slecht nummer op!

Zigstar
Dit is er een die ik nog altijd niet heb gehoord van de bunnymen, maar wel al een tijdje op mijn verlanglijstje staat. Ligt hij in de trant van Porcupine (mn favoriet) of is ie iets gematigder en toegankelijker zoals Ocean Rain?

Lost Highway
Dit is eigenlijk alweer iets heel anders, dit is nog zuivere post-punk. Het enige wat het gemeen heeft met de andere albums is dat het tevens zeer sfeervol is.

avatar van orbit
Ik zou neigen te zeggen dat ie gematigder is in vergelijking met Porcupine. Laatstgenoemde heeft zijn titel niet voor niets
Evengoed is dit ook een prima plaat!

perfume
Lost Highway schreef:

Helemaal mee eens en dit album wordt door velen dan ook gezien als een TYPISCH New Wave album Terwijl Porcupine (tot mijn genoegen trouwens! ) ook wat gotische trekjes vertoont.

Zigstar
Ik heb de plaat wat laten bezinken en heb mijn oordeel klaar:

opnieuw een prachtige plaat, wel iets minder sfeervol dan de andere drie Bunnymen-toppers, waarop de muziek me meteen doet denken aan de foto op de cover. Hier dus sfeer in iets mindere mate, maar kracht die uitgaat van dit album vangt dit gebrek volledig op. Alles lijkt nog veel natuurlijker, minder beredeneerd; het valt op dat de groep minder problemen had met het schrijven van deze dan met Porcupine.
Voor mij schieten de songs Over the Wall, A Promise, All my Colours én de afsluiter, All I Want (dat me sterk doet denken aan Colony van Joy Division - dat schokkende ritme) er bovenuit.

Deze plaat is dus opnieuw, zoals jullie al vertelden, iets anders dan hun drie andere meesterwerken, maar opnieuw weten de bunnies te overtuigen. 4 sterren

Wat wel jammer is: de bunnyplaten zijn op voor mij - ik kan nog overgaan naar het moderne werk, maar ik vrees dat ik daarin niet zal vinden wat ik zoek...

avatar van orbit
Je kunt Crocodiles nog proberen, en hun self-titled album wat net na Ocean Rain uitkwam. Met name op die laatste staan een aantal juweeltjes!

Lost Highway
Je spreekt over de drie ANDERE meesterwerken, welk album ken je dan nog behalve deze Heaven up here, Porcupine en Ocean Rain?
Met deze drie albums heb je inderdaad wel het beste van de band, hoewel het ander werk ook niet verkeerd is.
Crocodiles is hun debuut, misschien vind je het wel interessant om te horen hoe de band is geëvolueerd. Hoewel Crocodiles het niet haalt bij de drie opvolgers is het een prima debuut, en wat mij betreft minstens even goed of zelfs beter als/dan de debuutplaten van aanverwanten The Cure of The Sound.
Het tevens door orbit genoemde self-titled album vind ik niet zo boeiend.
Het recentere werk zal waarschijnlijk niet echt jouw smaak zijn, maar bijvoorbeeld Siberia is gewoon een erg goede plaat.
Verder zijn er nog voldoende obscure jaren '80 plaatjes te ontdekken hoor, al zijn er weinig of geen bands die het halen bij The Bunnies.

orbit schreef:

ik heb toevallig pas crocodiles gehoord en dat is 1 fucking goede plaat!
ik begin echt een grote fan te worden, wil zelfs zeggen dat het de beste psychedelische rockband ooit is.
als je naar de albumhoesen kijkt weet je eigenlijk al genoeg.
als je zulke plaatjes schiet dan is sfeer een heel belangrijk iets voor je band.
het is nu echt nog lastig om even het beste album van deze band aan te wijzen.