Joy Division - Substance (1988)

Alternatieve titel: 1977 - 1980

Label: Factory

1. Warsaw (2:26)
  2. Leaders of Men (2:35)
  3. Digital (2:50)
  4. Autosuggestion (6:08)
  5. Transmission (3:36)
  6. She's Lost Control (4:45)
  7. Incubation (2:52)
  8. Dead Souls (4:55)
  9. Atmosphere (4:11)
  10. Love Will Tear Us Apart (3:27)
  11. No Love Lost * (3:43)
  12. Failures * (3:44)
  13. Glass * (3:53)
  14. From Safety to Where * (2:26)
  15. Novelty * (3:59)
  16. Komakino * (3:52)
  17. These Days * (3:26)
avatar van Soundbites
Ja, Collecters Edition.

Maar goed blijven er nog genoeg nummers over op dit album om te luisteren.

avatar van Chameleon Day
De studioversies van de nummers die je noemt staan niet op de Collectors Edition van 'Closer'. Aan de Collectors Edition is wel een concertregistratie toegevoegd. 'Glass', 'These Days' etc zijn dus live-tracks. Op dit album staan de studio-versies.

avatar van dazzler
De charme van deze collectie is inderdaad
dat er geen enkele overlapping is met UP of C.

Voor mij dan ook het perfecte JD trio op CD.

Voor de meerwaardezoekers is er
(volgens mij in deze volgorde) het Peel Sessions album en Still.

De Heart & Soul box is nog completer, maar minder praktisch om te beluisteren.

dazzler schreef:
De Heart & Soul box is nog completer, maar minder praktisch om te beluisteren.

Helemaal waar - compleet én minder practisch; edoch menig cd-speler staat het toe óf tracks weg te laten óf juist een selectie te maken - en voor de prijs (2ehands op Amazon.co.uk incl verzending nog geen 16 euro) is het absoluut een fijne koop - je krijgt er ook het tekstboek bij.

poontan64
Substance al sinds 1988 in mijn bezit op LP; cd-versie 'geplukt' - erven JD & aanverwanten behoeven niet rijk te worden van het spleen van Ian Curtis. Dus.

CannabisFristi
Atmosphere. Een wereldwonder.

IJsbergsla
She´s Lost Control, Dead Souls, Atmosphere en Love Will Tear Us Apart zijn van zeer hoog muzikaal niveau. De rest van de songs op dit verzamelalbum is alleen voor de echte fans.
Het stelt weinig voor, wat matte opvullertjes. Laten we dit album vooral niet overschatten.

Je vergeet Transmission.
Het is een mooie bloemlezing van Warsaw naar Joy Division.
Prima verzamelaar van nummers die de studio albums niet haalden.
en het album Warsaw - Warsaw was nog niet te krijgen.

IJsbergsla schreef:
De rest van de songs op dit verzamelalbum is alleen voor de echte fans.

Laten we dit album vooral in de juiste context plaatsen.
Geen Best Of maar een verzameling singles (inclusief de b-kantjes).

En als toemaatje de allereerste EP van de groep.

avatar van niels94
Warsaw in een ander jasje Zal niet iedereen liggen, ik vind het een erg goede cover.

Is er overigens iemand die kan verklaren waarom Atmosphere bij mij een kerstgevoel oproept?

niels94 schreef:

Jingle bells in de achtergrond misschien.
En voor mij ook het meest hoopgevende JD nummer.

Your confusion, my illusion
Worn like a mask of self hate
Confronts and then dies
Don't walk away ...

Een ode aan de vriendschap
En daar past dan een mooie foto bij van Ian en Bernard
die ik ergens in een boek heb staan, maar nergens op het net vind.

avatar van niels94
Ja, het heeft hoe dan ook te maken met die sprankelgeluiden (om het zo maar even te noemen).

avatar van Slowgaze

Daarom.

niels94 schreef:

Eenzame kerst van André Hazes heeft een thematische verwantschap, net als Neil Diamond's Solitary Man maar dat gaat niet over Kerst; misschien moet je Laura Pausini - La Solitudine eens draaien en gaat er dan een belletje rinkelen, pardon sprankelen

avatar van Premonition
Siamese Twins van The Cure begint ook met kerstbelgerinkel, maar een kerstgevoel is verder weg dan ooit. Misschien iets voor een alternatieve kerst cd?

dazzler schreef:
En daar past dan een mooie foto bij van Ian en Bernard
die ik ergens in een boek heb staan, maar nergens op het net vind.

Yep, ik weet welke je bedoelt. Een hele "warme" foto in zwart-wit en een beetje onscherp. Van Anton Corbijn dacht ik. Ik ga eens zoeken op het net.

avatar van Eveningguard
Daar ben ik nu ook erg benieuwd naar dan. Er is zo weinig beeldmatriaal van Ian.

avatar van Chameleon Day
Voila...geweldige foto, met veel emotie.

Eveningguard schreef:
Daar ben ik nu ook erg benieuwd naar dan. Er is zo weinig beeld matriaal van Ian.

Dat valt wel mee - gewoon zoeken, bijv naar de foto's van Kevin Cummins, die heeft een sessie met heel mooie opnames gemaakt, oa de hoes van Joy Division - The Best Of (2008)

Dit is dit ook een opname uit die sessie:

zie ook: Juvenes: The Joy Division Photographs of Kevin Cummins - cerysmaticfactory.info

avatar van Chameleon Day
Idd, gewoon google afbeeldingen gebruiken en "Ian Curtis" intikken.

Chameleon Day schreef:
geweldige foto, met veel emotie.

Yep, dat is 'em.

avatar van Chronos85
niels94 schreef:

Die geluiden geven mij een Disintegrationgevoel, wat positief bedoeld is.

sugartummy
de beste punknummers ooit opgenomen staan op dit album! over punkers gesproken, op mijn werk had ik als collega eens een rasechte punker met immens hoge hanekam, die bas speelde en zong in een bandje. nadat hij substance geleend had (hij vond elk nummer geweldig), moest ik constateren dat de schijfje zo bekrast was, dat ik genoodzaakt was (na zijn aanbod om een nieuwe te kopen had afgeslagen) zelf een nieuwe moest aanschaffen. de oude heb ik aan een broer/depeche mode fan gegeven. alleen autosuggestion is saai, de rest is magistraal

Vroeger had ik dit album op een cassettebandje. Nu maar eens de CD met 7 bonustracks aangeschaft. Eerlijk gezegd vind ik na al die jaren erg gedateerd klinken. Er staan op zich goede songs op en eind jaren '70 was dit zeker vernieuwend, maar persoonlijk vind ik bijv. Siouxsie and the Banshees in hun beginperiode veel beter klinken.

knight4 schreef:

Eerlijk gezegd snap ik de vergelijking niet zo goed - je kunt ze alletwee draaien en waarderen.
En wanneer stopt de beginperiode van Siouxsie? De eerste twee van Siouxsie (The Scream en Join Hands) vind ik nl regelmatig erg pover klinken - Join Hands is eigenlijk een echte afrader, vanwege kant 2 van de lp - terwijl ze pas bij het derde album een echt eigen geluid gingen krijgen. Substance is in feite een verzamelaar en die moet je dus afzetten tegen Siouxsie & The Banshees - Once upon a Time / The Singles (1981) en dan krijgt Substance wel een hele dobber.

Ik ben het grotendeels met je eens. Ik zou Substance moeten vergelijken met Once upon a Time / The Singles (1981) en dan heeft die plaat mijn voorkeur. Join Hands is inderdaad erg wisselvallig, maar The Scream vind ik beter geproduceerd dan de meeste singles op Substance. Wel goed dat op deze cd wel bonusmateriaal is toegevoegd.

avatar van dazzler
Op Substance staan twee singles (Transmission en Love Will Tear Us Apart).
Goed, vier als je Atmosphere en She's Lost Control (US versie) wil meerekenen.

Maar voor de rest, een debuut ep, een eerste vingeroefening met Martin Hannett,
b-kantjes, restmateriaal van de UP sessies en restmateriaal van de Closer sessions.

Ik begrijp de vergelijking met een singles collectie (van Siouxsie) niet zo goed.

knight4 schreef:

Als het gaat om de ene verzamelaar (van o.m. singles - zie ook de vorige post) af te zetten tegen de andere heb je een punt: het materiaal op de schijf Siouxsie lijkt sterker, maar de vergelijking is niet helemaal zuiver: die van Siouxsie beslaat de periode van 4 studio-albums, die van Joy Division slechts 2.

Verder moet je het volgende bedenken: de juweeltjes Transmission - vanaf de eerste maat een rake punch, uitgedeeld door bas en drum - en Atmosphere, m.n. de laatste is voor mij echt hors categorie , zouden op dat moment dan heel moeilijk verkrijgbaar zijn geweest en ook de andere 'goodies' waren de moeite waard voor de liefhebber (om je verzameling te completteren); het is waarschijnlijk één van de weinige comerciële moves geweest van Factory - een herpersing van Atmosphere zou eveneens in 1988 volgen.

avatar van Premonition
sugartummy schreef:
alleen autosuggestion is saai, de rest is magistraal

Autosuggestion is juist magistraal, qua opbouw vergelijkbaar met een andere Factory topper "Flight" van ACR.

De vergelijking van Substance met de verzamelde singles van Siouxsie gaat volgens mij nogal mank en de reden geeft Mjuman in zijn laatste post aan. Wel is de sfeer van Join Hands imo vergelijkbaar met de beginperiode van Joy Division en die wordt hier voor een deel goed weergegeven op Substance. Rauw, dreigend en behoorlijk claustrofobisch.

Mjuman schreef:

Jamaar, wie is er hier nu eigenlijk begonnen met Siouxsie? Niet knight4 volgens mij.