Joy Division - Substance (1988)

Alternatieve titel: 1977 - 1980

Label: Factory

1. Warsaw (2:26)
  2. Leaders of Men (2:35)
  3. Digital (2:50)
  4. Autosuggestion (6:08)
  5. Transmission (3:36)
  6. She's Lost Control (4:45)
  7. Incubation (2:52)
  8. Dead Souls (4:55)
  9. Atmosphere (4:11)
  10. Love Will Tear Us Apart (3:27)
  11. No Love Lost * (3:43)
  12. Failures * (3:44)
  13. Glass * (3:53)
  14. From Safety to Where * (2:26)
  15. Novelty * (3:59)
  16. Komakino * (3:52)
  17. These Days * (3:26)
Het is donkergroen.

avatar van wolf
deric raven schreef:
Substance is alleen al een juweeltje vanwege het prachtige monument Atmosphere.

Volledig mee akkoord. Zonder twijfel het beste nummer van JD, en misschien wel het beste allertijden.

avatar van LucM
Interessante verzamelaar van deze legendarische post-punk-band omdat die nummers niet op de reguliere albums staan. Joy Division was de donkerste exponent van de new wave en had hiermee ook veel invloed. "Love Will Tear Us Apart" is hun bekendste nummer en werd later ook gecoverd door Paul Young.

Substance is ok - als overzicht van de niet op reguliere lp's verschenen releases. Ik wacht op vinyl-editie uit de UK en wil 'em daarom nog niet beoordelen; ik verwacht dat ie goed zal scoren

Als overzicht is "Heart and Soul" (4 cd's) completer en aantrekkelijker en als je die via een grote US/UK site bestelt (ja, de bekendste zo'n beetje op internet) kun je 'em met de huidige eurokoers relatief goedkoop (ca 25 €) 2e hands bestellen en da's niet veel voor zoveel moois.

Love will tear us apart is trouwens vaker gecoverd; vorig jaar is er nog een soort 'easy tune' versie van gemaakt - zwijgen is verder gepast.

avatar van Stijn_Slayer
Mooie verzamelaar, toch eens kijken of ik deze ergens op de kop kan tikken.

avatar van dj maus
Een wat rommelige verzamelaar, maar destijds toch wel de makkelijkste manier om aan die Warsaw-nummers te komen. (Er was een tijd dat je echt moeite moest doen om iets van deze band te vinden!)

No Love Lost werd onlangs nog heel aardig door LCD Soundsystem gecoverd.

avatar van Frank Booth
Dit heeft me op één of andere manier nooit echt kunnen raken.

avatar van sp1980
skid schreef:

Kan er een voorbeeld geplaats worden van de hoes met S ? Ikzelf heb namelijk de cd maar dan zoals hier afgebeeld ( dus zonder s ) Zwart of donkergroen . . tja ik dacht altijd dat t donkergrijs was .
Oja , nog even over de muziek : subliem !

De hoes die afgebeeld staat/stond is de US release.... ik zal de Europese versie uploaden

Niet makkelijk om het essentiële van Joy Division te leren kennen. De 2 full albums volstaan niet als ik deze tracklist zie. Love Will Tear Us Apart kent iedereen mar Transmission en Dead Souls lijken ook hoogtepunten te zijn in hun repertoire, dus zal ik deze dus best ook eens beluisteren?
De 4 nummers van hun eerste ep staan hier ook op. Zijn dat dan nog andere nummers dan die onder de naam Warsaw? Best ingewikkeld

Ook Atmosphere staat enkel hier op? Kan een kenner me wat info geven?

gerre schreef:
Ook Atmosphere staat enkel hier op? Kan een kenner me wat info geven?

Alles wat niet op de lp's is verschenen (en wél op singles, 12"'s etc.) staat hier op, behalve enkele nummertjes uit het prille Warsaw-tijdperk (die staan op de Warsaw cd).

kaztor schreef:

Lees ook even wat ik hier heb geschreven.

avatar van sander.
Listen to the silence, let it ring on
eyes, dark gray lenses, frightened of the sun.
We could have a fine time living in the night,
left to blind destruction waiting for our sight.

Transmission, pure poëzie! En dan nummers als Atmosphere en Novelty, Komakino etc. Ik snap niet dat deze nooit op een album zijn verschenen, stuk voor stuk ijzersterke nummers.

sander. schreef:

Daar valt niet veel aan te snappen.

In de jaren 80 hadden EP's, zeker in het alternatieve circuit, net zoveel bestaansrecht als albums en waren het geen veredelde singles, aangevuld met wat restmateriaal, maar mini-albums.

Bovendien is het bij Joy Division ook nog eens zo dat er door persoonlijke omstandigheden niet meer dan twee reguliere albums uitgegeven konden worden

Atmosphere is een single
Novelty is b-kant Transmission
Komakino is ook een single (flexi 7")

avatar van De-noir
Mijn meest gedraaide en favoriete album van Joy Division (ik ken Closer nog niet). Eigenlijk een ideale introductie, omdat er ook al wat nummers van Warsaw op staan.

Als ik favorieten moet noemen dan ga ik voor het uitgesponnen Dead Souls ( ), Warsaw-nummer Leaders of Men (dat bassgeluid!) en Atmosphere.

Walk in silence
Don't turn away, in silence
Your confusion
My illusion
Worn like a mask of self-hate
Confronts and then dies
Don't walk away

avatar van azra
Uit je bovenstaande stukje merk ik dat je dus houd van de wat rauwere nummers of juist de sfeerige (als dat een woord is) nummers.
Ik raad je aan om dan The Complete BBC Recordings te beluisteren. Hier op staan o.a. 3 gruwelijk mooie versies van Colony, 24 Hours en The Sound of Music. Vooral het laatste nummer is geniaal. Ik vind het een van de beste nummers die ze hebben gemaakt.
Dit album komt helaas nauwelijks in mijn cd-speler terecht.
Wel een grande applaus voor het nummer Komakino!

azra schreef:
Dit album komt helaas nauwelijks in mijn cd-speler terecht.

Waarom dat dan? Vind dit zelf een sterke verzamelaar met veel toegevoegde waarde.

avatar van De-noir
Bedankt voor de tips azra. Ik ben sowieso nog niet klaar met deze band. Ik zet het op mijn (veel te lange) 'to-listen-list'

avatar van azra
Chameleon Day schreef:

The Complete BBC Recordings komt iedere week wel een paar keer in m'n cd-recorder en dan draai ik ook nog af en toe Closer en UP en soms wat van de lijst met alle Joy Division nummers (waar o.a. Something Must Break !!op staat). Ik ben ook niet helemaal weg van de Warsaw nummers, ze zijn niet slecht, is een genot om naar te luisteren, maar er zijn veel nummers van JD die ik veel beter vind. Maar ik ga hem vanavond nogmaals draaien denk ik (als ik klaar ben met Reptile71)

De-noir schreef:

Ik heb ook een veel te lange lijst met dingen die ik nog moet doen Maar deze band is echt geweldig, staat met stip op 1 in mijn top 10 en zal daar ook lang niet weg gaan.

avatar van James Douglas
Bijzondere prettige compilatie van één de meest invloedrijke bands ooit met als inhoud diamanten zoals Transmission, Atmosphere en Love Will Tear Us Apart. Één probleem; na song #10 is het voor mij gedaan met de pret. Ik kom er helemaal niet in met die appendix.

James Douglas schreef:
na song #10 is het voor mij gedaan met de pret.

No Love Lost? Novelty? Glass? From Safety To Where..?

Dat is wel apart, zelf luister ik meestal alleen naar tracks 11 t/m 17. Daar staan ook 2 van mijn aangevinkte songs (No Love Lost en Novelty, wat sowieso wel in mijn Joy Division top 10 staat).

herman schreef:

Het valt me ook nu pas op dat dat eigenlijk bonustracks zijn.

Het zijn geen kinderachtige tracks - variërend van 11 en 12 (van An Ideal for Living EP, PSS139 - de allereerste JD, als Warsaw, opnames), via een track van Factory Sampler FAC2 en een track van Earcom2 (Fast 09b) naar de b-side van Transmission (FAC 13) en die van Love Wil Tear Us Apart (FAC 23)en dan nog een track van de flexidisk Komakino (FAC 28).

wijsneus
herman schreef:
zelf luister ik meestal alleen naar tracks 11 t/m 17.
Het valt me ook nu pas op dat dat eigenlijk bonustracks zijn.

Op de eerste CD-release zijn dat toch geen bonustracks, meen ik.

Kocht deze CD vrijwel direct na verschijning. Volgens mij waren de bonustracks voor vinyl bedoeld.

Of was er oorspronkelijk een LP, en is daar later de CD bijgekomen, en om die te promoten deden ze er 7 nummerts bij ? Op een CD heb je meer ruimte, tenslotte !

Allemachtig, hoe ingewikkeld kan iets zijn ? Net als die mop van die mummy; en daarom vertel ik die dus nooit

avatar van kaztor
Op de oude cd-release zijn het wél bonus-tracks en die staat bij mij hier in de kast.
Trouwens, voor zover ik weet is deze cd maar 1 keer verschenen.

avatar van Chameleon Day
De album-versie ging iig maar tot en met track 10. De cd-versie heeft volgens mij altijd de hier vermelde 17 tracks.

wijsneus
Hoe kunnen het nou bonustracks zijn als ze op de 1e release wel staan ?

Chameleon Day schreef:
De cd-versie heeft volgens mij altijd de hier vermelde 17 tracks.

Ekzeklie, dat bedoel ik te zeggen.

Dank, Chameleon Day !

Bonustracks worden pas later toegevoegd aan re-issues, zo is het toch ?

avatar van Chameleon Day
De cd heeft ten opzichte van de lp bonustracks, maar er is volgens mij maar een cd-versie en die heeft 17 tracks. En er is ook maar een lp-versie en die heeft 10 tracks. Heeft dus niets met re-issues te maken, tenzij je de eerste cd-uitgave als een re-issue wil zien van de albumversie......ingewikkeld, ingewikkeld....

Op vinyl stonden slechts de eerste 10 tracks; op de cd stonden van de eerste release tracks 11 t/m 17 extra erbij - onder een kopje Appendix.

De oorspronkelijke release was in juli 1988; ik heb geen idee of de cd-release gelijktijdig was. Dat is goed mogelijk en als dat zo is, wordt de aanwezigheid van die 7 extra tracks - appendix - imo enerzijds verklaard door het blote feit dat een cd nu eenmaal meer ruimte biedt (het kón) en anderzijds door het feit dat een cd destijds ('88) nu eenmaal veel duurder was dan een lp, zodat men de koper wel waar voor zijn geld moest bieden (het moest ook).

WN's laatste observatie is juist - maar dat is ongewis; ook Discogs geeft geen uitsluitsel, net zo min als de bekende Factory discografie.