Bill Withers - Live at Carnegie Hall (1973)

Soul
Label: Sussex

1. Use Me (8:35)
  2. Friend of Mine (4:28)
  3. Ain't No Sunshine (2:57)
  4. Grandma's Hands (4:53)
  5. World Keeps Going Around (5:19)
  6. Let Me in Your Life (4:16)
  7. Better Off Dead (3:41)
  8. For My Friend (3:01)
  9. I Can't Write Left-Handed (6:44)
  10. Lean on Me (5:47)
  11. Lonely Town, Lonely Street (3:59)
  12. Hope She'll Be Happier (4:26)
  13. Let Us Love (5:20)
  14. Harlem / Cold Baloney (13:43)
avatar van beruk
Briljante live opname van Bill in zijn topdagen. Zo hoor je de soul te zingen! Verschijningsdatum klopt niet moet ergens in 1973/74 zijn.

Fantastisch singer/songwriter. Zwaar onderschat.

Ik heb deze plaat vandaag gekocht. Wat een vondst! Geweldige live muziek van een groot zanger.

Just as I am vind ik toch 't mooiste album, maar wat live music betreft is dit zeker een toppie album, dan druk ik mezelf nog zacht uit

avatar van Reijersen
Phoe, raakt Bill in het begin van 'Lean On Me' toch een paar valse noten.

avatar van Reijersen
Erg sterke live-opname van Bill Withers. Al zijn hits komen voorbij en hij toont ook een zeer begenadigd zanger te zijn.
Wat me alleen het meest is bijgebleven zijn toch de uitglijers (en niet zo'n klein beetje!) die hij maakt in het begin van het fantastische Lean On Me.
Top-cd!

avatar van berrebar
Lekker hoor,
Een van de lekkerste mannelijke stemmen van deze planeet
samen met Michael MacDonald, Michael Franks, Will Downing , John Lucien en onze eigen Shaffy!

Lean on me.. Wow..

avatar van Rottingdale
Kippenvel, kippenvel. Mooie, korte verhalen af en toe tussen de nummers door (Grandma's Hands, Can't Write Left-Handed.)

Hij komt over als een uiterst sympathieke, grappige dude, en man wat een stem. En goede nummers uiteraard.

avatar van Cannabooze
Samen met Sam Cooke - Live at the Harlem Square Club, 1963 (1985) misschien wel het beste live materiaal wat er te krijgen is in het soul-genre.

Geniaal gewoon !

Cannabooze schreef:

Geniaal gewoon !

JB's Live at the Apollo?

avatar van Cannabooze
Reijersen schreef:

JB's Live at the Apollo?

Oeii.. Wat een misser ! Laten we die zeker niet vergeten !

avatar van iggy
Eigenlijk ben ik er vrij laat achter gekomen dat soul muziek prachtig kan zijn. Lang niet alles want mijn probleem bij soul is dat het naar mijn idee ook erg vaak te zoet word. Bij stevie wonder bijv. Ook bill heeft nummers die mij helemaal niks nada doen. Maar bill heeft voor mij de soul deur geopend. Nu ook alweer een jaar of 10 geleden.

Deze live plaat boeit echter bijna van a tot z. Het vreemde van bill is dat ik al vele jaren bekend ben met zijn nummers. Alleen wist ik niet dat ze uit de pen van withers kwamen. En wat heeft deze soul man sterke nummers uit zijn pen laten vloeien. Hits hebben en toch niet wereldberoemd zijn? Een nogal rare combinatie is het niet waar? Dit schijfje heeft stijl,klasse en sfeer. Goed hij gaat behoorlijk de mist in bij lean on me. Maar dat kan voor mij de pret verder niet drukken. Want pret heb ik als ik dit schijfje draai.

Ulfat-e-Zulmat
Cold Baloney, and I'm home all by myself.
Just five years old, but I sure am cold
Mama's out cookin' steak for someone else
Sure am sleepy, but I'm gonna wait till my mama comes
Well if the rich folks don't eat up all that good meat,
I believe she's gonna brings me some.

Wat een prachtige, tedere en zo heerlijk sombere verhalen..

avatar van Choconas
Waarom heet nummer 14 in de tracklist niet Harlem / Cold Baloney, zoals op de hoes, maar Cold Baloney? De eerste minuten van dit nummer zijn toch duidelijk de klanken van Harlem?

avatar van Flemming
Sublieme invoelende soulvolle plaat van een innemende man....

Soms lees je wel eens wat kritiek op een Music on Vinyl uitgifte, maar deze geremasterde 2LP op 180 gram vinyl is werkelijk subliem gedaan, zowel geluidstechnische als de schitterende glossy gatefold hoes. Deze uitgave scoort dan ook 4.79 op discogs.com:
Bill Withers - Bill Withers Live At Carnegie Hall (Vinyl, LP, Album) at Discogs
Een absolute aanrader!

avatar van Broem
Mag ik vragen welke uitvoering je hebt west ? Je hebt een normale 180 gr uitvoering en een limited numbered edition. Prijsverschil is groot (Music on Vinyl vs MFSL label) maar wel een echte musthave lp dit album. Staat al een tijd op m'n lijst.

Ik heb uiteindelijk gekozen, na lang wikken en wegen, voor de Music on Vinyl. En daar ben ik blij om, want in dit geval halen ze 'makkelijk' het geweldig hoge niveau van MFSL / Mofi (genummerd). Daar heb ik trouwens ook een aantal LP's van en bijvoorbeeld Abraxas van Santana is nu nog betaalbaar als je rond kijkt op de marktplaats van diverse Amazon's en klinkt ook als een klok. Ik heb ook de genummerde golddisc van Curtis! en die is echt goed, maar niet van het niveau van de eerder genoemden.

avatar van ArnoldusK
Nummers 4 en 6 slaan ietwat de plank mis. Jammer om de hele tijd respectievelijk het 'oma-verhaal' en het semi-valse gezang van Let Me In Your Life te moeten horen.
De rest haalt gemakkelijk 4 sterren. Vooral het eerste en het laatste nummer. Moet een mooie connectie met het publiek zijn geweest.

avatar van Kos
Kos
Dat hij bij het eerste nummer al meteen een toegift moet doen is wel veelzeggend.