David Gilmour - On an Island (2006)

Label: EMI

1. Castellorizon (3:54)
  2. On an Island (6:47)
  3. The Blue (5:26)
  4. Take a Breath (5:45)
  5. Red Sky at Night (2:51)
  6. This Heaven (4:24)
  7. Then I Close My Eyes (5:27)
  8. Smile (4:03)
  9. A Pocketful of Stones (6:18)
  10. Where We Start (6:46)
avatar van Gerards Dream
Dit is een lastig album om te beoordelen. Enerzijds is de sfeer wel goed te noemen maar anderzijds mist het dynamiek. Zoals de tracks nu zijn uitgewerkt doet het mij denken aan een Pink Floyd album wat nog op de tekentafel ligt. De composities zitten goed in elkaar nu nog de boel de juiste invulling geven. Dat laatste is niet helemaal goed gegaan, waardoor de vraag na peper bij mij naar boven komt.

Echt slecht is On an Island ook weer niet. Het is een album geworden van een oude rocker die nog geniet van wat er nog in het leven zit. Wandelen met zijn vrouw door het bos en 's avonds met iets lekkers voor de openhaard kruipen om een opnieuw mooie dag door te nemen. Zo komt dit album bij mij over en wellicht is dit ook de gedachte achter deze plaat. 's Avonds met een glas cognac in de hand nagenieten van wat de dag heeft gebracht..

Vorig jaar zag ik net op tijd dat er een concert van David Gilmour werd uitgezonden op tv-zender Arte. Dat bijna akoestische concert was indrukwekkend om te zien. Zelfs de Pink Floyd songs bleven in deze setting fier overeind staan. Hiermee bewees David Gilmour nog een goede muzikant te zijn.

avatar van Floydian
Ik ben een zeer grote PF fan, en dat dan voornamelijk door David. In mijn optiek is hij de beste gitarist die er is! Technisch niet de allerbeste, maar qua overbreng van gevoel en emotie blijft hij onovertroffen.

Vooral de nummers On an Island en Then i close my eyes springen er uit. Maar moet eerlijk zeggen dat ook op dit album elke nummer fantastisch is.

Heb thuis de dvd Rembemer that Night, en die is werkelijk grijs gedraaid. Niet te beschrijven wat een weergaloze show is dat. Daar had ik absoluut bij willen zijn. Mijn enige wens is om deze man nog eens live te zien.

Echoes (RtN versie) blijft naar mijn mening het beste nummer ooit geschreven/gespeeld. Geen enkel ander nummer kan hier aan tippen.

Tevens ben ik niet zo van de Gilmour/Waters clash......zonder beide was Pink Floyd nooit wat het geweest was. Ik wacht met smart op een nieuw album van Gilmour (En gekoppeld aan een tour...).

avatar van Ronald5150
De geest van Pink Floyd waant rond op "On an Island". Dat stigma zal altijd aan David Gilmour blijven kleven. Is dat erg? Nee helemaal niet! De gitaarsound van David Gilmour is solo net zo herkenbaar als zijn werk bij Pink Floyd. En die gitaarsound is werkelijk fenomenaal. De composities zijn niet zo sterk als de meesterwerken van Pink Floyd, maar "On an Island" bevat gewoon goede liedjes. Een woord komt bij me op als ik naar "On an Island" luister: sfeervol. Het album roept een warme sfeer op dat gedragen wordt door de warme, diepe en intense klanken van de gitaar van Gilmour. Overigens is de zang en samenzang op "On an Island" zeer goed, met name in het titelnummer. Tijdens de concerten volgend op deze release speelde Gilmour dit album integraal. Op "Live in Gdansk" kun je horen dat de liedjes op "On an Island" live wat meer tot hun recht komen. Dat neemt niet weg dat ik de de studioversies op "On an Island" meer dan voldoende vind en dat ik fan was en blijf van de gitaarkunsten van David Gilmour. Dat is uiteindelijk waar het mij om gaat.

avatar van BoyOnHeavenHill
Deze maar weer eens een kans gegeven, en na de teleurstellingen van The endless river en Rattle that lock is dit toch eigenlijk een heel behoorlijke plaat, zeker geen meesterwerk maar wel mooi consistent qua sfeer en "vol" qua uitstraling. Misschien is het een (over-)reactie op het eerdergenoemde duo, maar ik kan hier nu meer van genieten dan toen ik hem negen jaar geleden leerde kennen. Hoogtepunten zijn voor mij het titelnummer en (vooral) het daaropvolgende The blue, en de tweede helft bevat wat mindere stukken (met name This heaven en Then I close my eyes), maar als geheel vind ik dit toch wel een redelijk sterk album.