David Gilmour - On an Island (2006)

Label: EMI

1. Castellorizon (3:54)
  2. On an Island (6:47)
  3. The Blue (5:26)
  4. Take a Breath (5:45)
  5. Red Sky at Night (2:51)
  6. This Heaven (4:24)
  7. Then I Close My Eyes (5:27)
  8. Smile (4:03)
  9. A Pocketful of Stones (6:18)
  10. Where We Start (6:46)
SmoothRider schreef:
Achtergrond muziek voor in de supermarkt.
Ligt nu al in de uitverkoop voor 5 euro en dat is nog teveel.

nounou smoothrider toch..beetje té, deze reaktie.hij viel mij niet tegen, gewoon relaxed en een kleine voldoende.
en nu niet vergelijken hé!niet met waters en ook niet met pink floyd.

DonDijk schreef:

en nu niet vergelijken hé!niet met waters en ook niet met pink floyd.

dat was ik ook eigenlijk niet van plan..maar ik meost gewoon even iets rechtzetten

frankvankesteren schreef:

Met alle respect, en het is licht off-topic, maar Waters verdient toch verreweg de meeste eer voor het componeren, de zang mag je zelf bepalen, maar Waters was het brein achter Pink Floyd..

ahum *kuch* voorbeelden graag

charlezzz schreef:

ahum *kuch* voorbeelden graag

Die PM ik je wel even, het is niet mijn bedoeling om hier een heel off-topic discussie te starten..

Sorry, misschien had ik er inderdaad niet over beginnen, concentreren jullie je nu maar allemaal weer op GIlmour

frankvankesteren schreef:

Zo ziet hij het graag zelf, maar dat vind ik dus net iets te gemakkelijk. Weliswaar komen heel wat ideetjes van hem vandaan, maar zonder de anderen (vooral Gilmour en Wright) waren deze niet zo mooi geweest. Waters gaf wel vaak de eerste aanzet, maar het eindproduct was toch vaak het gevolg van een gezamenlijke inzet.

Omayyad schreef:

Had ik niet gevraagd of we hier niet beter mee op konden houden? Ik wil hier best een discussie met je over voeren maar het lijkt me zo onrespectvol voor de David Gilmour-fans..mochten jullie hier toch mee door gaan, graag..maar dan is het niet mijn fout

frankvankesteren schreef:
Had ik niet gevraagd of we hier niet beter mee op konden houden?

Krijg jij altijd jouw zin als je iets vraagt?

Maar goed... ik ben het met je eens dat deze discussie beter in het artiestentopic kan worden gevoerd...

Omayyad schreef:

juist!

avatar van frankvankesteren
Goed: en wat vinden jullie van DIT album?

een 3*

juist!

avatar van KampF
3,5* omdat het me doet herinneren aan een mooie zomer 2006.

EVANSHEWSON
Vind deze zéér sfeervol en met zijn momenten ook nog bloedmooi, het is weliswaar géén Pink Floyd, maar als echte Gilmourfanaat is dit een hemels geschenk. Gilpour rules, en voor mij niet enkel als gitarist, ik heb zijn stem ook altijd zéér warm gevonden.
Hoogtepunten ? Titelsong, Take a Breath.
Aan te raden plaatje voor de avonduren. rating 3.5 !

EVANSHEWSON
Definitie van "waardig ouder worden" : David Gilmour, wàt een uitstraling, wat een levensvreugde, wàt een muzikant, wàt een mens ! wauw !

EVANSHEWSON schreef:
, wàt een mens !

is dat zo?

Ik heb het zachte vermoeden dat sommige mensen luisteren met hun ogen. Het is toch niet omdat David Gilmour de gitarist van Pink Floyd is/was, dat hij nu nog steeds automatisch topkwaliteit te bieden heeft. De cd 'On an island' zit vol met echo's van het vroegere Pink Floyd-werk, maar dit laatste was wel tien keer beter. Is 'On an island' trouwens vorig jaar niet tamelijk geruisloos gepasseerd bij pers en publiek? Niet dat Gilmours meest recente cd ondermaats zou zijn, maar vergeleken met klassieke albums als 'Dark side of the moon', 'Wish you were here' of 'The Wall', is het toch maar bijzonder (middel)matige kost. Ten minste als ik luister met mijn oren.

avatar van king_arthur
Ik ben het met spartak eens. Dit kabbelt mij iets te veel voort. Hoewel ik een groot fan ben van het gitaargeluid van David Gilmour duurt deze CD me iets te lang. Er hadden wat mij betreft wel een aantal nummers met wat meer vaart/pit/spanning tussen mogen zitten.

avatar van rudiger
twee keer geluisterd dit album , maar het kan me niet bekoren , ik geef daarom ook geen waardering

avatar van Lamontagne
Dit is echt een groei album ik heb hem zelf wel meer dan eens moeten beluisteren om een goed oordeel te vellen na dat prachtige werk wat hij leverde met "The Division Bell". Ik had ook een hele andere verwachting met dit album hoewel hij ons met zijn semi akkoestische dvd ook al op een verkeerd been zette.

Als je toch naar zo'n nummer als On an island luisterd is dit toch wel een prachtig stuk met prachtig gitaarspel, Take a breath is echt typisch Pink Floyd maar dat heeft iedereen wel duidelijk al gehoord (denk ik). Van de week toch maar weer opgezet en ook de DVD bekeken die er bijzit (Heb hem nu dus 2 keer) en moet zeggen dat de losse live uitvoeringen bijzonder met Smile (een nummer waar ik heel erg aan moest wennen) de muziek een hele andere blik op mij hebben gericht.
David Gilmour zal misschien met zijn teksten nooit zo diep gaan als Roger Waters maar de muziek is werkelijk waar na een groei periode prachtig.

Ben nu benieuwd hoe ik de cd ga vinden na de live dvd die eraan zit te komen nu blijft het bij een 4

avatar van Oldfart
Deze plaat is als een werkstuk van eeb oudere ervaren meubelmaker;
hij verstaat zijn ambacht, maar grijpt voortdurend terug op wat hij tijdens zijn lange verdienstelijke carriere eerder heeft gedaan;
een mooi degelijk meubel maken, mooie materialen en houtsoorten,
maar vernieuwend is het allang niet meer.
Dat hoeft ook niet; maar ik zou dit meubel niet in mijn woonkamer zetten.

Oldfart schreef:
Dat hoeft ook niet; maar ik zou dit meubel niet in mijn woonkamer zetten.

Ook niet in je platencollectie?

avatar van Saldek
Het valt niet te ontkennen dat dit niet de Floydkwaliteiten weet te evenaren.. Doch ik luister dit album zoals die is. Niet gaan vergelijken met Floyd maar gewoon Gilmour die hier een fijn muziekie neerzet. Ik word er kalm van, lekker voor in de avonduurtjes. Niet spectaculair, zeker niet. Maar volgens mij is dat met muziek niet altijd nodig om het mooi te kunnen vinden. En aan de andere kant: als ik als Gilmour een dergelijke leeftijd zal hebben, heb ik misschien wel genoeg van experimentele, innovatieve en vooruitstrevende muziek. Gewoon relaxed.........niets mis mee.

DonDijk
wist trouwens helemaal niet dat Robert Wyatt ook aanwezig is op deze cd.

avatar van OldRottenhat
Ik blijf dit toch echt een goed album vinden! Natuurlijk is het niveau van Pink Floyd nergens te bekennen, maar dat mag je natuurlijk ook niet verwachten. Toen ik vorig jaar maart David Gilmour dit album live zag uitvoeren in de HMH gingen mijn nekharen toch echt overeind staan tijdens die solo van het nummer The Blue! Ik vind dit met 4 sterren een prima album en ik begrijp eerlijk gezegd niet dat het gemiddelde 'slechts' op een 3,35 staat.

avatar van rudiger
misschien wordt het weer tijd dat de heer gilmour z`n maatjes mason en wright eens gaat bellen om nog 1 floyd album te maken , en als hij dan toch aan het bellen is bel gelijk waters , dan komt er misschien weer wat zinnigs op de markt .
dit album nu 4 keer beluisterd en ik geef het op.
kom niet verder dan 2 stars , en dat is het uiterste.

EVANSHEWSON
Ja Rudiger, ik blijf dit een sfeervol album vinden, voor de avonduren, om te onthaasten ook.
Het rockt niet zo erg, Take a Breath nog een beetje wel, maar ik vind dat niet erg.
Dit is biezonder sfeervol en zal de jonkies niet kunnen bekoren, maar I don't give a damn.

Ben zwaar fan van David Gilmour, en niet enkel om die gitaarsound, maar ook voor zijn mooie stem.
Blijf bij mijn 3.5 dat is du : ***1/2 sterren

EVANSHEWSON schreef:

Blijf bij mijn 3.5 dat is du : ***1/2 sterren

dat is jouw goed recht .

avatar van Lamontagne
heren wat een discussie!!!

Luister nou eens naar het titelnummer.
Ik heb hem verhoogd met een 1/2 ster deze wordt alleen nog maar mooier en dat na 1,5 jaar. Ik had precies hetzelfde met Division bell die heeft ook denk ik 5 jaar lang om de dag in m'n speler gezeten.

Dus ik verwacht dat over een jaar deze mijn voltallige stem gaat krijgen nu 4,5

Zet hem nog maar een keer op

avatar van Gerards Dream
Dit is een lastig album om te beoordelen. Enerzijds is de sfeer wel goed te noemen maar anderzijds mist het dynamiek. Zoals de tracks nu zijn uitgewerkt doet het mij denken aan een Pink Floyd album wat nog op de tekentafel ligt. De composities zitten goed in elkaar nu nog de boel de juiste invulling geven. Dat laatste is niet helemaal goed gegaan, waardoor de vraag na peper bij mij naar boven komt.

Echt slecht is On an Island ook weer niet. Het is een album geworden van een oude rocker die nog geniet van wat er nog in het leven zit. Wandelen met zijn vrouw door het bos en 's avonds met iets lekkers voor de openhaard kruipen om een opnieuw mooie dag door te nemen. Zo komt dit album bij mij over en wellicht is dit ook de gedachte achter deze plaat. 's Avonds met een glas cognac in de hand nagenieten van wat de dag heeft gebracht..

Vorig jaar zag ik net op tijd dat er een concert van David Gilmour werd uitgezonden op tv-zender Arte. Dat bijna akoestische concert was indrukwekkend om te zien. Zelfs de Pink Floyd songs bleven in deze setting fier overeind staan. Hiermee bewees David Gilmour nog een goede muzikant te zijn.