Zit al een aantal dagen dit album te luisteren. Logische stap van Alcest denk ik, verder ook niet verrassend, want ze hadden het zelf al aangekondigd (dat de metalinvloeden zouden verdwijnen). Daar hoeven we dus niet verbaasd of verontwaardigd over te zijn mijns inziens.
Opener Wings begint lekker sfeervol, brengt je goed in het album en beloofd wat voor de rest van het album. Opale is een perfect, makkelijk in het gehoor liggend, nummer dat duidelijk naar meer smaakt. Wat een heerlijke song, die ik maar blijf draaien op mijn koptelefoon (onderweg op de fiets, onder het hardlopen). Gitaarwerk is subliem, drumwerk, en uiteraard de zang.
Opale klinkt vooral erg hoopvol, dat valt mij op. In het verleden klonk Alcest wat duisterder, nu vooral erg positief, hoopvol, of iets in die trant. Kan het moeilijk uitleggen, maar zo voelt het voor mij. Dit is de nieuwe Alcest, denk ik dan. Een beetje zoals het verschil tussen ( ) en latere albums van Sigur Rós of zoiets.
La Nuit Marche Avec Moi is ook al een lekker nummer, iets minder als zijn voorganger, maar alsnog prettig aan te horen. Ook hier valt weer het heerlijke, nu vooral relaxte, gitaarwerk op, alsmede de prettige zang(lijnen). Alcest kan duidelijk ook prima makkelijk in het gehoor liggende songs schrijven, dat blijkt wel.
Vierde song Voix Sereines vind ik misschien wel de mooiste song van dit nieuwe album, of samen met Opale, tot nu toe (meestal blijft dat dan ook zo, trouwens).
Waar Opale vooral hoopvol klinkt, laat deze song iets meer een ingetogener geluid horen. Niet per sé somber, maar toch net iets anders. Althans, dat is het gevoel dat ik hier bij heb. De tempoversnelling(en) en het hardere gitaar- en drumwerk richting einde zijn erg mooi en maken dit mijn favoriete track nu ik er toch eens goed over nadenk.
Na deze songs wordt het album mijns inziens iets rustiger van toon, en tevens iets minder, trouwens. L'Eveil des Muses heeft nog wel iets steviger tonen, maar weet mij nog niet zo te grijpen als voorgaande songs (wat niet betekent dat ik dit een matige song vind, want dat is niet zo). Shelter en vooral Away vind ik iets minder interessant, waarbij ik op Away ook de zang van de gastzanger niet echt prettig in het gehoor vind klinken.
Overigens had ik nog nooit iets van Slowdive of van die zanger geluisterd, maar dat geheel terzijde.
Afsluiter Délivrance is wel weer heel mooi en behoort toch tot mijn persoonlijke favorieten van dit album. Zoals het Alcest betaamt, een wonderschone afsluiter (net als op voorgaande albums).
Al met al een prima plaat, waarvan ik de echte waarde nog moet inzien, maar die prima plaats kan nemen in het oeuvre van de band, naast stevigere albums als Écailles de Lune en Les Voyages de L'Âme.
Op zich mis ik de hardere (scream)zang van Neige wel eens, maar aan de andere kant: dan kun je de oudere platen ook opzetten. Persoonlijk snap ik wel dat bands zich blijvend willen ontwikkelen, en dan is dit toch wel een logische stap.
Misschien klinkt het voor sommige(n) fans als een stap richting muziek die al eerder en beter is gemaakt (shoegaze); ik heb dan echter als relatief voordeel dat ik amper shoegazemuziek ken en geluisterd heb in mijn toch aardig rijke muziekverleden. Uiteraard hoor ik ook wel wat van bijvoorbeeld Sigur Rós terugkomen in (de nieuwe) Alcest, maar ik kan dat niet echt jammer vinden eigenlijk.
Zolang het goede muziek betreft die ze blijven maken, zie ik daar geen probleem in.
Al met al blijft Alcest toch een van de beste bands die ik de laatste paar jaar heb leren kennen. Heerlijke band.