Queen - Made in Heaven (1995)

Label: Parlophone

1. It's a Beautiful Day (2:32)
  2. Made in Heaven (5:25)
  3. Let Me Live (4:45)
  4. Mother Love (4:49)
  5. My Life Has Been Saved (3:15)
  6. I Was Born to Love You (4:49)
  7. Heaven for Everyone (5:36)
  8. Too Much Love Will Kill You (4:20)
  9. You Don't Fool Me (5:24)
  10. A Winter's Tale (3:49)
  11. It's a Beautiful Day [Reprise] (3:01)
  12. Yeah * (0:04)
  13. Reprise * (22:32)
  14. Heaven for Everyone [Single Version] * (4:39)
  15. It's a Beautiful Day [B-Side Version] * (3:58)
  16. My Life Has Been Saved [1989 B-Side Version] * (3:16)
  17. I Was Born to Love You [Vocal & Piano Version] * (2:55)
  18. Rock in Rio Blues [Live B-Side] * (4:33)
  19. A Winters Tale [Cosy Fireside Mix] * (3:49)
avatar van musicfriek
Denk dat ik dit wel een van de betere Queen-albums vind. De sfeer die er rond dit album hing toen hij uitkwam vergeet ik niet gauw weer. Zijn dood werkte nog lang na en keek eerst ook raar op toen dit album verscheen. In het begin moest ik er niet zoveel van hebben, maar nu na jaren staan hier toch echt wel pareltjes op. Nummers als It's a Beautiful Day, Heaven for Everyone en vooral A Winter's Tale bezorgen me nog regelmatig een brok in mijn keel. Zo prachtig gezongen en wederom het bewijs dat hij een van de mooiste stemmen heeft in de muziekwereld. You Don't Fool Me is een ander nummer wat ik echt klasse vind. Geweldige opbouw en vind het persoonlijk een van de betere Queen-songs. Dikke 4*.

Ik snap de discussie hier ook niet. Freddie heeft zelf gezegd dat de band het af moest maken zonder hem. Ik vind dat ze dat perfect hebben gedaan. Het is namelijk een hele klus een album te voltooien zonder zanger. Ze konden toch niet anders dan oud materiaal te gebruiken?

Freddie's laatste wens was om zo veel mogelijk nummers na te laten zodat de band het album kon afmaken. Als je dit gaat afkraken omdat het meeste b-sides zijn, heb je duidelijk geen gevoel voor de situatie waarin Queen zich bevond.

Brian, Roger en John hebben er een echte Queenplaat van gemaakt. Daar was het Freddie om te doen. Als Freddie nog had geleefd was het natuurlijk heel anders verlopen en was deze plaat er waarschijnlijk nooit gekomen. Maar om dit af te kraken als cash-in gaat echt veel te ver.

Btw. Ik las trouwens net dat de studio in Montreux (waar Innuendo en gedeeltelijk Made In Heaven zijn opgenomen) open is voor publiek De indeling van de studio is nog precies hetzelfde als toen Freddie Mother Love inzong. Er zijn zelfs een aantal nummers in ruwe versies te horen

1.It's a Beautiful Day (2:32)
Freddie is niet meer, maar we gaan niet treuren, we vieren het leven van Freddie. De positieve boodschap van de opening is duidelijk. Geniet van het leven! Mooie opener die een nog mooiere toon zet!
Een opname die van origine al in 1980 ontstond, ziet 15 jaar later alsnog het levenslicht, en is abosluut mooi opgewaardeerd, vooral dankzij Deacon!

2.Made in Heaven (5:25)
Dit nummer was al bekend van Freddie's solo album. Ik moet zeggen dat ik m met de kracht van May's gitaar en Taylor's drums toch wel een stuk mooier vind. Natuurlijk is dit een opvuller, maar zeer passend, en met respect behandeld...

3.Let Me Live (4:45)
De titel is wat dubbelzinnig, ook al dateert de song al uit the Works sessies. Maar ik wat dit album doet is eigenlijk wat de titel zegt. Het houdt de gedachte aan de geweldige Freddie levend. Ik vind het een pakkend, typisch Queen nummer met de koortjes, het gospel achtige, en de typische piano. Mooie samenzang van de 3 zingende Queen leden. Fijn nummer!

4.Mother Love (4:49)
Het mooiste nummer van dit album. De stem van Freddie is werkelijk fantastisch. Daarbij komt dat het muzikaal ook gewoon wonderschoon is. Het nummer vertelt eigenlijk alles, en dat is de reden waarom ie mij ook zo aanspreekt: I'm a man of the world and they say I'm strong. But my heart is heavy and my hope is gone keiharde woorden die me werkelijk (nog steeds) kippenvel bezorgen. Later kwam ik pas te weten dat dit nummer ook echt het allerlaatste is wat Freddie ooit heeft opgenomen, en dat May het nummer afzingt, omdat het Freddie niet gelukt is de laatste tekst in te zingen. Dat maakt het nog tragischer, maar ook nog zo veel meer waardevol. Die uithaal in de brug... waar deed de man het van, terwijl hij aan het sterven was? Wat een wilskracht, wat een inspiratie, wat een vak gek!! Wat een held!
Het einde van het nummer is mooi symbolisch gedaan.. we horen een tijdsloop van Freddie die in omgekeerde chronologsiche volgorde terug gaat... terug naar de baarmoeder... terug naar het begin... het begin van het einde.. of het einde van het begin?

5.My Life Has Been Saved (3:15)
Ook al bekend als b-kant van een van de singles van the Miracle. Waarschijnlijk door de titel toch ook op dit album geplaatst. Wederom klinkt deze versie net iets krachtiger en voller, en dus beter dan het originele nummer.

6.I Was Born to Love You (4:49)
Wederom een nummer van Mr Bad guy. Deze keuze snap ik niet zo goed. In tegenstelling tot de eerdere 2 "verqueende" nummers vind ik dit geen vooruitgang. De samples van kind of magic aan het eind e.d. maken het wat nep voor me. Geen verbetering voor dit nummer dus.

7.Heaven for Everyone (5:36)
Een nummer opgenomen voor Rogers band the Cross. Ook deze nieuwe versie heeft mijn voorkeur. Wederom zal de titel de hoofd reden zijn geweest om het ook op dit album te plaatsen. Maar Freddie zingt het zo mooi, het past perfect.

8.Too Much Love Will Kill You (4:20)
Bekend geworden door het Freddie tribute concert, en de single die May daaropvolgend uitbracht. Dat vond ik toen al mooi, maar toen ik deze versie hoorde, viel die van May echt in het niets. De zang van Freddie is magistraal.... Wat een verlies... elke keer als ik dit nummer hoor, merk ik hoe erg ik de man mis in de muziekwereld. Wat voor moois hadden we nog kunnen hebben?
Het nummer was origineel bedoeld voor the Miracle, maar haalde het niet. Blij dat ie alsnog het daglicht heeft gezien!

9.You Don't Fool Me (5:24)
Knap en aanstekelijk nummer. Dit nummer schijnt pas echt voorzien te zijn van de muziek zoals het op de plaat staat, nadat Freddie was overleden. In deze hoedanigheid heeft hij dit nummer dus nooit gehoord. Da's vreemd, en knap, want het nummer klinkt als geschreven voor een hitparade! Knap stukje werk van de producer dus. Heerlijke solo van May op dit nummer!

10.A Winter's Tale (3:49)
Het laatste nummer wat Freddie schreef (muziek en tekst) en een beauty! Hij heeft een moment van mindfullness gehad, want hij geniet van het uitzicht in Montreux. Wederom prachtig gezongen! Het is verworden tot een kerstnummer. Dat werd ook een beetje zo gebracht toen het nummer op single uit kwam (speciale kerst verpakking) maar dat is niet erg. Ik vermoed niet dat het Freddie's bedoeling was. Top afsluiter van dit album.. had het kunnen zijn.....

11.It's a Beautiful Day [Reprise] (3:01)
... Echter horen we de postieve tekst van de 1e track nogmaals, maar nu gevolgd door een rock deel. Klintk wel goed, maar had van mij niet meer gehoeven. Er wordt nog even gerefereerd aan Seven seas of Rhye, door het piano loopje er door heen te mixen, maar dat maakt het wat rommelig voor me. Een overbodige afsluiting wat mij betreft.

Vervolgens zijn er ook nog de track "Yeah" wat alleen maar bestaat uit "yeah" van Freddie, en een sample is uit Don't Try Suicide van het album the Game. Daarna de track "13" wat mij doet denken aan de hemelvaart van Freddie.. je hoort wat rare spacey geluiden, en de heren van Queen wat zeggen... en dat duurt nogal lang,.... symbolisch.. maar 1 luisterbeurt en nooit weer.

Conclusie: ondanks de "verqueende" opvullers vind ik dit als geheel een sterk album. Natuurlijk zijn de nieuwe tracks de meest interessant van dit album. De breekbare, doch krachtige stem van Freddie is erg mooi om te horen. Feit dat de man dood is zal er vast een emotionele waarde op leggen, maar 20 jaar na de release geniet ik nog steeds van deze plaat.

Een mooi afscheid van Freddie, waar hij zelf ook nog aan heeft mee gewerkt. Daarom zie ik dit album ook niet als uitmelken. Het had ook het afscheid van de band Queen moeten zijn, maar dachten May en Taylor helaas anders over.

I long for peace before I die, rust zacht Freddie....

avatar van lennert
Made In Heaven bungelt ergens onderaan de lijst so far, maar dat zegt gezien de score van 4 sterren meer over de algehele kwaliteit van het rijke oeuvre, dan over hoe 'minder' dit album zou zijn. Het is vooral dat je merkt dat Made In Heaven een allegaartje is waarbij de band zoveel mogelijk prachtige muziek met Freddy's zang de wereld in wilt slingeren. En het is in dit geval gegund, want er staan een aantal prachtige tracks op. Ik kende Too Much Love Will Kill You in de akoestische May-variant en heb dit ook altijd prachtig gezongen gevonden. Maar ja... Mercury is toch beduidend beter als zanger en ik hoor May toch ook het liefste elektrisch spelen. Andere prachtige tracks zijn Mother Love en I Was Born To Love You. You Don't Fool Me begint vreemd, maar loopt uit in een prachtige gitaarsolo om het nummer alsnog heel erg knap en mooi te maken. A Winter's Tale doet me dan beduidend minder.

Ergens voelt het verhaal nu 'af', maar voor de compleetheid nemen we het album met Paul Rodgers toch nog mee. Benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Tussenstand:
12. Made In Heaven
13. The Game
14. Hot Space

avatar van RuudC
Dit album blijft een beetje vreemd. Toen ik het voor het eerst hoorde, viel het me nog niet op, maar tegenwoordig besef ik me wel dat dit een soort verzamelaar is. Dat doet me verder weinig. Het gaat om songs die tot dusverre nog niet op een studio-album van Queen is gekomen en de kwaliteit ligt gemiddeld erg hoog. En toch heeft dit album een speciaal plekje in mijn hart. Ik ben niet gelovig en geloof niet in een hiernamaals, maar het gebaar is heel mooi. Freddie wordt gemist en dat hij nog even mag schitteren is 'm gegund. Ik kan hier middelmatige, laat staan slechte, muziek. Ja, de muziek is zoetsappig en het staat mijlenver af van waar Queen begin jaren zeventig mee begon, maar dit is eveneens prachtig. Made In Heaven, Mother Love, Heaven For Everyone, ga zo maar door. Echt prachtige muziek. Jammer dat dit album te vroeg gekomen is voor Only The Good Die Young.

Tussenstand:
1. Sheer Heart Attack