Queen - Made in Heaven (1995)

Label: Parlophone

1. It's a Beautiful Day (2:32)
  2. Made in Heaven (5:25)
  3. Let Me Live (4:45)
  4. Mother Love (4:49)
  5. My Life Has Been Saved (3:15)
  6. I Was Born to Love You (4:49)
  7. Heaven for Everyone (5:36)
  8. Too Much Love Will Kill You (4:20)
  9. You Don't Fool Me (5:24)
  10. A Winter's Tale (3:49)
  11. It's a Beautiful Day [Reprise] (3:01)
  12. Yeah * (0:04)
  13. "13" * (22:32)
  14. Heaven for Everyone [Single Version] * (4:39)
  15. It's a Beautiful Day [B-Side Version] * (3:58)
  16. My Life Has Been Saved [1989 B-Side Version] * (3:16)
  17. I Was Born to Love You [Vocal & Piano Version] * (2:55)
  18. Rock in Rio Blues [Live B-Side] * (4:33)
  19. A Winters Tale [Cosy Fireside Mix] * (3:49)
lennon schreef:
Oh, en My life has been saved was een voormalig B-Kantje wat ook is bewerkt, en dus geen halfbakken nieuw nummer

Klopt. Een b-kantje inderdaad. Niet voor niets.

De buurman schreef:

Klopt. Een b-kantje inderdaad. Niet voor niets.

Er zijn zat b-kantjes die ik ken die gewoon op een regulier album zouden kunnen staan hoor. Een B-kantje is niet bij voorbaat een afgeschreven, en dus slechter nummer naar mijn idee.

Vind de gepimpte versie op Made in heaven wel beter. Dus niet voor niks.

Het blijft toch smaak Buurman, ik vermoed dat jij (puur gevoel) een liefhebber ben van de 70's Queen, en de 80's Queen sowieso al minder vond?) Ik leerde Queen kennen via the Works, wat door vele Queen liefhebbers ook als draak wordt gezien. Het is maar net wanneer je instapt.

avatar van DargorDT
@Lennon: Je neemt me de woorden uit de mond

Stiekem vind ik dat b-kantje leuker. Nee, niet eens stiekem. Van Scandal, als ik het goed heb. Ongepolijst, zonder waslaagje of opsmuk, is My Life Has Been Saved in de originele staat best charmant. Het is wat mij betreft het enige op Made in Heaven was ze achterwege hadden mogen laten.

Ik ben een Queen-fan, en vind Mother Love en A Winter's Tale heel mooi. Ook Freddie's uitvoering van Too Much Love Will Kill You is schitterend, kippenvel.

DargorDT schreef:

avatar van DargorDT

Vele malen mooier dan Brian's versie! Inderdaad kippenvel!

Tijdens de Tribute speelde hij het voor het eerst. Later bleek pas dat Freddie het ook al ingezongen. Héél slim van Brian om eerst zijn versie op de mark te gooien...

avatar van haythijs
Slim of was het gewoonweg afgekeurd tijdens de Miracle en was Brian in 92 al bezig met zijn solo album en kon hij dit nummer daar wel gebruiken. Dit terwijl de heren May Taylor Deacon in 1992 nog niet eens wisten of ze uberhaupt wel een MAde in Heaven wilden en konden maken. Ik heb niet het idee dat ze in 92 al wisten dat ze 3 jaar later een Made in heaven zouden gaan uitbrenge. Dat kwam later pas toen de heren besloten met de restjes te gaan werken en aan te vullen met de leftovers/b-kantjes etc. TMLWKY was er 1 van die de keuring oveleefde,als 1 van de minder slechtere afgekeurden dus, of songs waar ze nog het meest mee konden.
Niet zozeer slim dus..eerder een gevolg van de tijd en wat er voor handen was nadat de heren besloten dat ze nog echt een plaat wilden en vooral ook konden maken.

Vele malen mooier dan Brian's versie! Inderdaad kippenvel!

Toegegeven, de man zingt het fantastisch. Mercury dus.

Ik snap de discussie hier ook niet. Freddie heeft zelf gezegd dat de band het af moest maken zonder hem. Ik vind dat ze dat perfect hebben gedaan. Het is namelijk een hele klus een album te voltooien zonder zanger. Ze konden toch niet anders dan oud materiaal te gebruiken?

Freddie's laatste wens was om zo veel mogelijk nummers na te laten zodat de band het album kon afmaken. Als je dit gaat afkraken omdat het meeste b-sides zijn, heb je duidelijk geen gevoel voor de situatie waarin Queen zich bevond.

Brian, Roger en John hebben er een echte Queenplaat van gemaakt. Daar was het Freddie om te doen. Als Freddie nog had geleefd was het natuurlijk heel anders verlopen en was deze plaat er waarschijnlijk nooit gekomen. Maar om dit af te kraken als cash-in gaat echt veel te ver.

Btw. Ik las trouwens net dat de studio in Montreux (waar Innuendo en gedeeltelijk Made In Heaven zijn opgenomen) open is voor publiek De indeling van de studio is nog precies hetzelfde als toen Freddie Mother Love inzong. Er zijn zelfs een aantal nummers in ruwe versies te horen

Wolter18 schreef:

Grote onzin. Er was immers geen band meer. 't Viel mij wel wat tegen dat May en Taylor in elke ontbijtshow kwamen opdraven om over het album te komen praten en over hoe ze Freddies aanwezigheid hadden "gevoeld". De heren hadden absoluut het recht en de vrijheid om dit te doen. Ze hadden echter ook de keuze om het niet te doen. Het mysterie dat altijd om Queen hing, juist doordat ze zelden interviews gaven, is binnen een paar jaar volledig afgebroken.

Dat Freddie Mercury per sé wilde dat Queen nog "het" album zou afmaken: dat ging niet over dit album. Daar was immers nog geen sprake van. Dat de man tot het laatst toe stukken wilde inzingen geloof ik direct, overigens. Maar daarvan zijn op dit album maar een paar coupletjes te horen. Het merendeel is opgekalefaterde ouwe meuk. Als fan, die de legendarische status van de band graag in ere gehouden had zien worden, had ik liever gezien dat ze uit respect voor Freddie Mercury er een punt achter hadden gezet na Innuendo. That's all. Alle inspanningen hebben slechts een matig album opgeleverd. Had niet gehoeven.

@ de buurman top(!) analyse

De buurman schreef:
Alle inspanningen hebben slechts een matig album opgeleverd. Had niet gehoeven.

Al ben ik het absoluut niet met je eens Buurman, respecteer ik je mening uiteraard wel. Ben wel heel nieuwsgierig hoeveel sterren je dit album geeft? Want die staat nog blanco?

avatar van De buurman
Ik had 'm op anderhalf staan, maar ik heb de beoordeling weggehaald. Ik vind het niet consequent om enerzijds te bepleiten dat het album er niet had moeten zijn en anderzijds te inhoudelijk te beoordelen.

Made In Heaven, I Was Born To Love You, Heaven For Everyone en Too Much Love Will Kill You vind ik verreweg de beste nummers, maar dat zijn juist de nummers die al in andere versies bestonden en daarmee dit tot een irrelevant album maken. De overige stukken vind ik zeer matig.

Als ik het als een echt Queen album zou beoordelen, kwam ik op ongeveer het niveau van A Kind Of Magic, bij mij 2.5 sterren geloof ik.

avatar van SemdeJong
Lig heerlijk op bed met het licht uit en mijn koptelefoon op naar Made In Heaven te luisteren. Blijft nog steeds een heerlijke plaat. Fijn dat de stem van Roger geregeld te horen is..

Milotic
[quote]De buurman schreef:

Het is inderdaad waar dat Freddie Mercury dit album wilde. Ik heb pas de documentaire "Days Of Our Lives" gezien. Brian May vertelde daar over dit album. Freddie zei "schrijf zoveel mogelijk nummers, dan zing ik ze in", zodat hij voor zijn dood nog zo veel mogelijk nummers op kon nemen.

Zelf vind ik dit een topalbum. Het gevoel dat dit Freddie's laatste kunstje was en dat het album in ere van hem is afgemaakt speelt natuurlijk erg mee. "Mother Love" is voor mij het topnummer van de lijst, los van de tekst. Dat Brian May het laatste couplet zelf moet inzingen omdat Freddie Mercury het niet meer af kon maken staat symbool voor dit hele album. Ook vind ik "A Winter's Tale" geweldig. Dat Freddie Mercury met zo'n zware ziekte nog zo prachtig kon zingen, en een positief, blij nummer als dit kon opnemen terwijl hij zwaar aan het lijden was, prachtig.

Ik neem aan dat je het dan ook verkeerd vindt dat Queen met Paul Rodgers heeft opgetreden, en nu met Adam Lambert. Zelf heb ik daar gemengde gevoelens over.

Aan de ene kant mogen Rodgers en Lambert niet in de schaduw van Freddie Mercury staan. Ergens dacht ik "als ze dan toch echt door willen met optreden, moeten Brian May en Roger Tayor de zang zelf maar doen. Hun stem lijkt niet op die van Freddie Mercury, maar ze zijn wel door en door Queen-bandlid van het eerste uur."

Aan de andere kant, houdt het Queen wel levend. Als jonge Adam Lambert-fans hierdoor in Queen geïnteresseerd raken en zo via internet de nummers met zang van Freddie Mercury tegenkomen, en Queen-fan worden, vind ik dat alleen maar mooi. En als Brian May en Roger Taylor er nog echt heel veel plezier aan beleven om op te treden, en het niet alleen voor het geld doen, vind ik het prima. Paul Rodgers vind ik echt Queen-onwaardig. Niet eens een slechte zanger, hij past gewoon niet bij Queen. Adam Lambert past beter bij Queen, maar kan niet tippen aan Freddie Mercury.

Ozric Spacefolk
Paul Rodgers wordt gezien als één van de beste rockzangers aller tijden.
De nare berichten naar hem toe, vind ik onterecht.

May en Taylor kunnen solo geen potjes breken en hun platen worden alleen maar afgezeken. Terecht dus dat ze toerden met Rodgers. Ze hebben, om zieltjes te sparen, het nog met opzet Queen+Paul Rodgers genoemd.

Queen met Adam Lambert ken ik niet zo goed, maar ben wel benieuwd. Ik vond Queen met George Michael wel goed klinken. Queen met Roger Daltrey ook wel.

Weet je wat ik niet vond klinken? Queen met Robert Plant. Ik ga dan ook niet zeggen dat Plant niet in de schaduw van Mercury mag staan, maar zijn manier van zingen paste niet zo bij Innuendo (ook al is die song op Led Zeppelin gebaseerd).

avatar van bikkel2
Het is heel simpel; May en Taylor kunnen niet zonder de aandacht en de buhne.
Als Lady Ga Ga zich aangeboden had voor zangeres van Queen hadden ze het ook gedaan.
Rodgers deed het helemaal niet slecht als
zanger, maar het gezamelijke album The Cosmos Rocks maakt pijnlijk duidelijk dat de samenwerking op het gebied van nieuw materiaal niet werkte.
Uiteindelijk komt Rodgers uit een andere hoek.
Het viel ook erg op dat hij zich na dit avontuur snel bij Bad Company voegde om een tour te doen. Home sweet Home ?

Lambert past veel meer in de theatrale sfeer van Queen. Een finalist tijdens Idols en een Queenfan.
Slim van May en Taylor om hem te benaderen. Zo bereik je ook weer een jongere generatie.

Artistiek is Queen dood na Freddie's dood.
Het is nu putten uit een groots verleden.
Maar live doen ze het nog steeds met verve.
Maar ik denk oprecht dat ze het doen omdat ze nog niet willen en kunnen stoppen.

Ozric Spacefolk
Taylor geniet erg van het rocksterren leven. Hij wil ook graag door. Solo lukt het hem niet, en hij wil gewoon stadions spelen.

Dat de twee door willen met Queen doen ze dus voornamelijk voor zichzelf, en niet voor het geld. Alleen al door royalties krijgen ze miljoenen per jaar binnen.
Dat niet alle oude Queen-fans even enthousiast nu zijn, als vroeger, moet dan maar zo zijn.

Waar het mij om gaat, is dat je niet kan zeggen, dat sommige (erg goede) zangers niet bij Mercury in de schaduw mogen staan.
Maar het is bij elke band, die van leadzanger wisselt (hoe tragisch het soms ook mag zijn) altijd het zelfde riedeltje. Ik word er beetje moei van.

Over deze plaat: hoeveel b-kantjes platen zijn er niet verschenen, waarbij er niet naar de kwaliteit wordt gekeken? Queen doet tenminste nog haar best alles op te poetsen en te presenteren met alle glamour die Queen past.

Ozric Spacefolk schreef:
May is eigenlijk heel depressief en had liever geen bekende rocker geweest. Solo lukt het hem al helemaal niet, terwijl hij vindt dat hij enorm zijn best doet. Erg tragisch allemaal. .

Valt wel mee toch? Ik weet dat hij na de dood van Freddie en zijn vader (dat was dezelfde periode) enorm in de put heeft gezeten maar dat is op zich ook niet heel vreemd lijkt me. Ook even daarvoor (zo rond 1988) na het stuklopen van zijn huwelijk Dat was dus tijdelijk maar jij schetst nu een beeld alsof hij het altijd is. Wat op zich ook kan maar volgens mij niet zo is.

Verder heeft hij 2 solo-albums gemaakt waarvan er 1 geflopt is maar de andere een enorm succes met 2 singles die het erg goed deden. Driven By You top 10 in Europa en Too Much een dikke vette nummer 1 hit.

Ozric Spacefolk schreef:
.Queen met Adam Lambert ken ik niet zo goed, maar ben wel benieuwd. ).

Moet je maar eens wat filmpjes opzoeken op youtube, Die gozer kan echt waanzinnig zingen, ieder z'n mening of het wel of niet nodig is zo'n tour met een "ander" maar dat hij zingen staat buiten kijf.

avatar van bikkel2
Made In heaven is wat mij betreft een oprechte ode aan Freddie, die in de meeste gevallen doodziek zijn vocalen inzong.
Er is hoorbaar met liefde aan gewerkt en het heeft een enorme lading.

In wezen hoop je dan in je hart dat dit echt het laatste is wat Queen was.
Taylor en May wilden echter verder.
Dat recht hebben ze omdat beiden in muzikaal en composorisch opzicht veel aan Queen hebben bijgedragen.
Maar is het zaligmakend ? Ik vind van niet.
En zowel May als Taylor zijn in staat om solo de verstokte Queenfans nog te interesseren.
Kleinschaliger ok, maar zou dat erg moeten zijn ?

Nu blijven ze op gevorderde leeftijd trachten Queen levend te houden met natuurlijk gevulde stadions. Ik kan er maar moeiljk aan wennen eerlijk gezegd.

vigil schreef:

Ik zit nu een boek te lezen van Queen, wat nogal haastig in elkaar geflanst lijkt, maar wel een verzameling is van bekende interviews. In een interview van rond 1999 lijkt hij echt de draad helemaal kwijt en heeft er niet zo veel zin meer in.
Dat is allemaal voor het avontuur met Rodgers en Lambert. Dus het zal hem zeker goed hebben gedaan. En dat maakt mij dan weer blij, want May is een toffe peer.

bikkel2 schreef:
Er is hoorbaar met liefde aan gewerkt en het heeft een enorme lading.

In wezen hoop je dan in je hart dat dit echt het laatste is wat Queen was.
Taylor en May wilden echter verder.
Maar is het zaligmakend ? Ik vind van niet.
Kleinschaliger ok, maar zou dat erg moeten zijn ?

The Cross kon met moeite in Duitsland aan de bak. In het Verenigd Koninkrijk moesten ze er niks van hebben. Dus ik had echt hetzelfde gedaan als hij. Solo voor de hobby, en met Queen de planken op.

vigil schreef:

Ik ben benieuwd. Ik heb me er nog niet in verdiept.

avatar van vigil
Dat lijkt mij ook, vriendelijke man. Taylor idd de "ruige" rocker.

Michiel misschien moet je deze eens proberen: Kerry Ellis & Brian May - Acoustic by Candlelight (2013)

Ozric Spacefolk schreef:

the Holy Grail gaat wat ver maar ik ben in ieder geval erg blij met Roger Taylor - The Lot (2013) . Volgens mij was jij ook wel een liefhebber van Taylor solo toch?

vigil schreef:

The Lot heb ik niet. Maar ik heb door sparen en ruilen, wel al heel veel singles, demo's, maxi's etc. van Taylor solo en The Cross.

The Lot lijkt mij zo een dikke uitgave, voor spul dat ik waarschijnlijk allemaal ook heb.
Ik heb bijvoorbeeld ook een aantal live-bootlegs.

Milotic schreef:

Dat maakt het toch nog geen goed nummer?

Ze hadden het natuurlijk ook gewoon bij twee coupletten kunnen laten, of Brians schijnbaar noodzakelijke coupletje als eerste kunnen plaatsen. Maar op deze manier konden ze een extra dramatische dimensie toevoegen. Ik vind het een beetje macaber, eigenlijk.

avatar van adri1982
Ik kan mij nog herinneren dat ik als 13-jarige in een leuke klas zat met gezellige klasgenoten. Toen der tijd vond ik deze muziek van Queen hartstikke geweldig. Zij hadden tijdens de jaarwisseling van 1995/1996 een van de beste singles in de top-40 staan, 'Heaven for everyone'. Die single vroeg ik toen voor de sinterklaasfeest op mijn verlanglijstje en kreeg ik ook met dat feest. Ik draaide daarna veelvuldig de single en nam die mee naar school (om hem natuurlijk te draaien). Toen der tijdse klasgenoten van me als John, Femke en Misha vonden die muziek ook (best) mooi klinken.
Over het album 'Made in heaven'; Dit album kocht ik in 2007 of 2008 in een kringloopbedrijf. Ik luisterde er gemakkelijk naar, en vandaag weer. Toch moet dit album het voornamelijk hebben van de tweede helft, met naast 'Heaven for everyone' ook 'Too much love will kill you', 'You don't fool me' en 'A Winter's tale'. Het album was al in 1991 opgenomen en werd in 1995 uitgebracht en opgedragen aan Freddie Mercury die in 1991 al overleed. Een echt goed album is het helaas niet, maar het is wel beter dan 'Kind of magic' uit 1986, die ik een 3,0* heb toegekend. 3,5*.

avatar van bikkel2
Het is natuurlijk wat knip en plakwerk. Maar als een laatste na-galm met muziek waar Freddie nog te horen is, best een waardig slotakkoord.
Meer was er kennelijk niet- al weet je het nooit zeker, maar laten we er maar vanuit gaan.

Ik draai "m praktisch nooit meer, net als veel andere Queenalbums, maar hij staat in het geheugen gegrift.
Lang niet het sterkte materiaal en je hoort hier en daar wat fragmentarische onhandigheid- maar wel met ziel en zaligheid inelkaar gezet.
Dat gaf voor mij wel de doorslag naar een halfje meer.

avatar van teus
In tegenstelling over wat hier meestal geschreven word,vind ik dit album helemaal niet onaardig
Hoewel ik Queen's werk het beste vind tot pakweg News Of The World ('77) en daarna uitgezonderd Innuendo ('91) vind ik Made In Heaven zonder skippen goed te beluisteren,voltooid met of zonder Mercury hij is (the voice of queen) aanwezig
Ook meest favoriete track hier is nou niet de mijne,Too Much Love Will Kill You,best mooie song hoor
Maar ik ga meer voor (mss een buitenbeentje voor queen) You Don't Fool Me...geweldig!
Made In Heaven en I Was Born To Love You
Ik twijfel zelfs tss 3,5 en 4 nou ja voorlopig 3,5*