Queen - Made in Heaven (1995)

Label: Parlophone

1. It's a Beautiful Day (2:32)
  2. Made in Heaven (5:25)
  3. Let Me Live (4:45)
  4. Mother Love (4:49)
  5. My Life Has Been Saved (3:15)
  6. I Was Born to Love You (4:49)
  7. Heaven for Everyone (5:36)
  8. Too Much Love Will Kill You (4:20)
  9. You Don't Fool Me (5:24)
  10. A Winter's Tale (3:49)
  11. It's a Beautiful Day [Reprise] (3:01)
  12. Yeah * (0:04)
  13. Reprise * (22:32)
  14. Heaven for Everyone [Single Version] * (4:39)
  15. It's a Beautiful Day [B-Side Version] * (3:58)
  16. My Life Has Been Saved [1989 B-Side Version] * (3:16)
  17. I Was Born to Love You [Vocal & Piano Version] * (2:55)
  18. Rock in Rio Blues [Live B-Side] * (4:33)
  19. A Winters Tale [Cosy Fireside Mix] * (3:49)
Van alle mooie platen die Queen gemaakt heeft heeft deze plaat op mij toch het meeste indruk gemaakt niet in de laatste om het feit dat ze deze plaat uitgebracht hebben nadat Freddy Mercury was overleden aan de gevolgen van aids.Deze plaat staat vol met lekkere songs zoals "let me live""you don't fool me"en 'made in heaven" en "I was born to love you".Voor mij een historische cd en een waardige afsluiting van een unieke zanger en band.

Ed
you dont fool me is een heerlijk nummer.
jammer dat je hier kon horen dat freddy stem
minder was.

Mooi album, tamelijk gevoelig ook.
Ik vond het helaas niet echt Queen-achtig.
Het mag nog mooi zijn dat ze is opgedragen aan Mercury en dat deze nog voor zijn dood besefte dat hij snel moest wezen om deze de zang af te werken, het klonk wat flauwtjes.

Hier en daar was de kwaliteit ook niet fantastisch meen ik, maar dat zal komen omdat het instrumentale en het vocale apart zijn opgenomen.

2.5*

@ed: Ind... Triestig toch, dat aids ook zijn stem al aan het afbouwen was?:(

avatar van Eddie
Ik vind het jammer dat ze nu weer op tour gaan, na deze plaat had het over moeten zijn, nu gaan Brian May en Roger Taylor weer op tour met een andere zanger en een anderen bassist. Eewig zonde, Queen is een van de weinige bands die niet te vervangen zijn.

avatar van avdj
Zonder Mercury is Queen Queen niet inderdaad.
De tracklist van deze plaat klopt trouwens niet. Na "Yeah" komt er nog een "nummer" van iets van 20 minuten.

avatar van ravenstein
Deze beluister ik van tijd tot tijd nog eens, en altijd met evenveel plezier.
Spijtig genoeg wordt het niveau iets naar beneden gehaald door I Was Born to Love You en You Don't Fool Me. Het zijn op zich geen slechte songs, maar ik heb ze nooit echt vinden passen op dit album.
Mijn favorieten op Made In Heaven zijn het bombastische Let Me Live, opener It's a Beautiful Day, het titelnummer en het intieme A Winter's Tale.
Ook de "soundscape" van 20 minuten (stelt dit de ten-hemel-gang van Mercury voor?) is erg interessant om te beluisteren.

avatar van avdj
Laatst beluisterd en later in het nummer hoor je ook stemmen. Ik weet bijna zeker dat het de ten-hemel-gang van Mercury moet voorstellen. Maar eens opzoeken.

avatar van lebowski
Mercury naar de hemel?

De ten-hel-gang van Mercury dan

avatar van bloempje24
avdj schreef:
De ten-hel-gang van Mercury dan

Mooi, afsluitend album. Aan de songs kun je echter wel horen dat het gedeeltelijk eigenlijk het solo-werk van Freddie is, dat ik persoonlijk ik iets minder vind dan het Queen-werk.

avatar van avdj
Dit album is eigenlijk ook niks meer dan een eerbetoon aan Freddie Mercury. De hoes past er perfect bij.

Down_By_Law
Vrij ondergewaardeerd album, ondanks de voorspelbare nummer 1 positie in de album charts. "Innuendo" is eigenlijk de allerlaatste Queen plaat, maar "Made In Heaven" is interessant genoeg om aan te schaffen. Niet meesterlijk, maar het resultaat is wel een van hun beste platen geworden. 'It's A Beautiful Day' is bekend geworden door die "zeehond-reclame". Het nummer is eigenlijk totaal niet af, maar het is zo sterk dat het als intro van het album prima werkt. 'Made In Heaven' is vele malen beter in de Queen versie dan Freddie's solo versie. Die nieuwe instrumentatie past er zo perfect bij. 'Let Me Live' is op zich een van de mindere Queen songs, maar doordat zowel Freddie als Brian en Roger ieder een couplet zingen, draai ik hem toch vrij regelmatig. Ik houd alleen niet zo van dat gospel gedoe in het refreintje. De zang is overigens heel mooi. net zoals het eerste nummer klinkt 'Let Me Live' niet af. 'Mother Love' is een van de mooiste Queen songs ooit. Freddie zingt de pijnlijk sterke tekst geweldig, evenals Brian May's gitaarsolo. Brian zingt het nummer vervolgens af, en dat doet hij heel goed. 'My Life Has Been Saved' was origineel een b-kantje van de single 'Scandal'. Toen kon je goed horen waarom het een afdanker was, hier is het (mede dankzij de nieuwe instrumentatie) een heel sterk nieuw nummer geworden. 'I Was Born To Love You' is het minste nummer op de plaat. Een overbodige cover van Freddie's (betere) originele hit uit 1985. De gitaarsolo is wel verbazingwekkend trouwens. 'Heaven For Everyone' is een grijsgedraaide hit, maar blijft krachtig, vooral die bridge in het midden. Origineel was dat een single van The Cross (een band van Queen drummer Roger Taylor). Queen's versie is beter. 'Too Much Love Will Kill You' daarentegen was beter in de originele solo versie van Brian May van het album "Back To The Light". Die single bereikte zelfs de nummer 1 positie voor 3 weken. Queen's versie vind ik minder indrukwekkend, en luister die dan ook zelden. Toch zijn Freddie's vocalen heel mooi. 'You Don't Fool Me' is voor velen een minder nummer, maar ik vind 'm geweldig. De gitaarsolo steelt de show, een van de beste die ik ooit gehoord heb. Zit heel strak in elkaar. 'A Winter's Tale' is ook zo'n prachtig nummer met een heimwee-achtige sfeer. Opnieuw is de gitaarsolo opvallend. 'It's A Beautiful Day' (Reprise) is een rockmix van de intro. Best aardig, met name de instrumentatie, maar misschien wat overbodig. Track 12 al helemaal, dat is eigenlijk alleen het woordje 'Yeah' (2 seconden). Track 13 is een fantastisch ambient-nummer met zeer sfeervolle keyboards. Dit nummer is vrij macaber, omdat het zo mysterieus is. Maar na de 22 minuten die het nummer duurt heb je de neiging 'm nog een keer op te zetten. Zonder deze 'hidden track' had ik het album 4/5 gegeven. Ik krik 'm op naar 4.5/5. Erg goed album.

Erg mooie nummers zoals Made in Heaven, Mother Love, I Was Born to Love You, Too Much Love Will Kill You, It's a Beautiful en A Winter's Tale.

Ik vind dit zelfs één van de betere Queen albums!
Niet omdat het na de dood van Mercury is uitgebracht, maar omdat het een aantal erg mooie luisterliedjes bevat die kleurrijk en kil tegelijk zijn. Met andere woorden: De liedjes bieden elkaar een mooi contrast.

Toen dit album destijds uitkwam.
Vond ik dit een buitengewoon prachtig album.
Maar toen ik wist later dat er maar 3 nummers op staan. Die in de periode voor Freddie Mercury's dood
Waren gemaakt, gaf het me gelijk een ander gevoel.
Vandaar dat ik dit album een lagere stem geef
een 3,5.

Beautiful day, let me live, made in heaven, too much love will kill you, heaven for everyone

meer hoeft niet gezegd te worden

Het mooiste afscheidskado van Queen wat natuurlijk helemaal geen afscheidskado is.

Freddie groet ons nog 1 x vanuit de hemel

avatar van Don Rood
het Album blijft een gevoelige snaar bij mij raken

Xfofaxx schreef:

@ed: Ind... Triestig toch, dat aids ook zijn stem al aan het afbouwen was?:(

Van bijna alle nummers op dit album zijn de vocalen opgenomen lang voordat Freddie daadwerkelijk AIDS kreeg. A Winter's Tale en Mother Love zijn de enige twee echte uitzonderingen daarop.

Ed schreef:
you dont fool me is een heerlijk nummer.
jammer dat je hier kon horen dat freddy stem
minder was.

A) Het is Freddie met IE
B) De vocalen voor dit nummer zijn in '81/'82 opgenomen; lang voordat hij aftakelde dus.

avatar van chansadres
Best raar om te zeggen voor mij dat de plaat die is gemaakt "zonder Freddie" de beste van allemaal is. Made in Heaven geeft me altijd zoveel hoop. Ik kan me echt verdiepen in deze cd. Nummers als Made in Heaven, Heaven for Everyone en A Winter's tale zijn pareltjes. Een echte misser zit er niet op. Sommig solowerk van Freddie klinkt in de Queen uitvoering net een stuk beter!

avatar van SemdeJong
In 1995 wist Freddie al dat hij met aids besmet was. Fysiek merkte hij dit al tijdens de opnames van Barcelona! Veel nummers zijn dus wel degelijk gemaakt in zijn zieke periode. Veel nummers gaan dan ook over het leven en de dood. Aan Mothers Love werkte Freddie nog twee weken voor zijn dood. Na het volgbrengen van dit nummer is Freddie van Montreux (Daar had Queen haar eigen studio) terug naar zijn woning in Londen gegaan om te sterven. Dit bewijst nog eens dat Queen niet altijd commercieel bezig was. Voor het geld hoefde Freddie het natuurlijk niet meer te doen. Hij wilde gewoon nog wat moois achter laten. Made in Heaven is een schitterend album geworden en een waardig afscheid van Queen en Freddie. Volgende maand gaat Queen samen met Paul Rogers de studio in om een nieuwe plaat op te nemen.

avatar van Hans Brouwer
SemdeJong schreef:
Made in Heaven is inderdaad een waardig afscheid van Queen. Ik snap dan ook niet dat de overgebleven Queen leden nu weer met Paul Rodgers (wat overigens een heel prima zanger is (The Free / Bad company)) de studio induiken. Volgens mijn bescheiden mening wordt dat bijvoorbaat helemaal niets

avatar van SemdeJong
Bloed kruipt waar het niet kruipen kan. Waarom stoppen na de door van Freddie. Brian May en Roger Taylor zijn op zich uitstekende muziekanten. Ze zullen ook zeker niet proberen door te gaan op de stijl van Freddie. Het goede van Quee was dat alle leden hun eigen stempel op de muziek drukte.

avatar van Flipper
Hans Brouwer schreef:

Er zijn toch vele voorbeelden in de muziekindustrie die bewijzen dat dit niets kan worden. Ga dan onder een andere naam verder. Freddy had een gezonde vorm van een soort hoogmoedwaanzin, waardoor hijzelf in het begin met de groepsnaam Queen kwam. Het is zijn naam, begraaf het met Freddy.

SemdeJong schreef:

Helemaal mee eens Sem. Ben vorig jaar naar het concert van Queen + PR geweest en alleen al de aanwezigheid van Brian en Roger bezorgde mij kippevel. Laat de heren lekker zoveel mogelijk muziek maken als maar kan. Al halen ze de helft van de genialiteit van Queen, dan nog is het de moeite waard.

SemdeJong schreef:

1) Freddie is in '91 overleden. "In 1995 wist Freddie al dat hij met aids besmet was" is dus onzin.
2) "Fysiek merkte hij dit al tijdens de opnames van Barcelona!". Dat was in '87/'88, en toen was hij nog niet ziek, hij was alleen al wel onder de medicijnen (AIDS-remmers)
3) "Veel nummers zijn dus wel degelijk gemaakt in zijn zieke periode". Alleen 'Mother Love', 'A Winter's Tale' en MISSCHIEN, maar waarschijnlijk niet, 'You Don't Fool Me' zijn na '89 opgenomen.
4) "Aan Mothers Love werkte Freddie nog twee weken voor zijn dood". Even los van het feit dat het nummer 'Mother Love' heet; de laatste opnamen hiervoor zijn in mei 1991, dus 6 MAANDEN voor zijn dood gemaakt. 2 weken voor zijn dood kon hij niet meer staan of lopen, en nauwelijks praten, laat staan zingen.

Alsjeblieft, als je niet weet waar je het over hebt, ga dan geen onzin praten en het als feiten presenteren.

Flipper schreef:

1) Het is FREDDIE
2) Roger Taylor en Brian May zaten al in de band voordat Freddie erbij kwam.

avatar van Hans Brouwer
Putumayo schreef:
Sem, sorry maar dat is geen slimme opmerking .

avatar van avdj
Dan is het inderdaad niet veel wat je over houdt...
Maar die oehhhss van Freddie heb ik trouwens ook weleens een keer gehad, zijn stembereik is super maar het laat me koud.