Ice Cube - Death Certificate (1991)

Label: Priority

1. The Funeral (1:37)
  2. The Wrong Nigga to Fuck Wit (2:48)
  3. My Summer Vacation (3:56)
  4. Steady Mobbin' (4:09)
  5. Robin Lench (1:13)
  6. Givin' Up the Nappy Dug Out (4:14)
  7. Look Who's Burnin' (3:53)
  8. A Bird in the Hand (2:17)
  9. Man's Best Friend (2:06)
  10. Alive on Arrival (3:11)
  11. Death (1:03)
  12. The Birth (1:21)
  13. I Wanna Kill Sam (3:22)
  14. Horny Lil' Devil (3:42)
  15. Black Korea * (0:46)
  16. True to the Game (4:10)
  17. Color Blind (4:29)

met Deadly Threat, J-Dee, Kam, King Tee en WC & The Maad Circle

18. Doing Dumb Shit (3:45)
  19. Us (3:43)
  20. No Vaseline * (5:13)
  21. How to Survive in South Central * (3:40)
  22. Only One Me * (3:40)
  23. Good Cop, Bad Cop * (3:27)
  24. Dominate the Weak * (4:06)
avatar van Harderwiek
Ice Cube pakt mij niet echt met dit album. Moet zelfs soms een beetje om hem lachen, en dat terwijl die zo stoer over probeert te komen! Beats zijn we lekker hard en Ice Cube flowt er ook wel goed op. Toch vind ik de beats een beetje eentonig en krijg ik bij het luisteren het moeilijk voor elkaar om het hele album af te luisteren. 3* tot nu toe.

De Schaafkaas
My Summer Vacation

avatar van Boy
Boy
Dat Us zo weinig wordt genoemd hier, vind ik toch één van de sterkste tracks van dit album

avatar van Nr.4
Net als AmeriKKKa's...een keiharde plaat met een Ice Cube op z'n best. Oldschool Westcoast sound met een boodschap. Hierna werd het langzaam en later heel snel minder wat zijn solo's betreft.

avatar van Der Untergang
Aziatische Amerikanen, drugsdealers, blanken, joden, vrouwen, niemand was hier veilig voor de woede van Ice Cube, die toen nog relevant was.
Klassieker vanaf het begin tot het uitstekende No Vaseline, wat toch wel één van de beste disstracks in Hiphop is.

avatar van Metalhead99
Harderwiek schreef:

Mee eens, hij brengt het soms net iets te over the top, waardoor de effectiviteit afneemt.
Verder wel een sterke plaat trouwens, instrumentaal is er niks op aan te merken. De beats klinken lekker en de harde bas erin kan ik wel waarderen.

avatar van Johnny Marr
Ice Cube is een goede rapper, maar het album borduurt iets te lang verder op hetzelfde monotone sfeertje, dus een echte topper kan ik dit toch niet noemen.

avatar van frolunda
WHO !!! Givin' Up the Nappy Dug Out wat een geweldig nummer is dat toch en erg grappig ook.
Sowieso is Death certificate één van de beste,zo niet het beste album van Ice cube.Goede beats en teksten en hij is gewoon een sterke rapper.Naast het eerder genoemde nummer bevat de plaat (voor mij) hiphop klassiekers als Steady Mobbin',True to the Game en natuurlijk het sublieme No Vaseline.
Er staan wel een paar mindere nummers maar over het algemeen is het niveau erg hoog.Een niveau dat Cube later nog maar sporadisch wist te bereiken.Death certificate is dan ook een album dat ik nog steeds regelmatig draai en het verveeld me nooit,iets wat overigens ook geldt voor zijn net zo sterke debuut AmeriKKKa's Most Wanted.
(Nog steeds) zeer goed.

avatar van Ernie
Na meerdere luisterbeurten is deze toch wel erg sterk maar ik vind deze vooral qua Beats ietsje minder. Staan veel sterke dingen op maar slechts een handvol echte uitschieters waar op AMW en The Predator meer echt verschillende geluiden staan. My summer vacation, Looks who Burning, A bird in the band, Man's best friend, I wanna kill Sam, Color blind, How to survive in South Central zijn pure classics natuurlijk. En dan No Vaseline... Wow. Hardste disstrack aller tijden of zeker top 3.
Even iedereen afmaken zegt ie

Zijn eerste 3 albums en uiteraard Bow Down van Westside Connection zijn de beste Ice Cube platen van na zijn NWA periode. Welverdiende 4* maar AMW en The Predator staan nog ietsje hoger voor mij.

Is het eerste album dat ik ooit had, eens gekregen als 5 jarige ooit eens op een rommelmarkt gekregen dus heb deze cd duizenden keren beluisterd en ken hem letterlijk helemaal van buiten maar als ik er nu naar luister heb ik het toch soms moeilijk met zijn soms wat spijtige denkwijzes en hokjes denken en dat gaat spijtig genoeg ten koste van de rest