Radiohead - The Bends (1995)

Label: Parlophone

1. Planet Telex (4:18)
  2. The Bends (4:06)
  3. High and Dry (4:17)
  4. Fake Plastic Trees (4:50)
  5. Bones (3:08)
  6. [Nice Dream] (3:53)
  7. Just (3:54)
  8. My Iron Lung (4:36)
  9. Bulletproof..I Wish I Was (3:28)
  10. Black Star (4:07)
  11. Sulk (3:42)
  12. Street Spirit (Fade Out) (4:14)
  13. The Trickster * (4:42)
  14. Punchdrunk Lovesick Singalong * (4:41)
  15. Lozenge of Love * (2:16)
  16. Lewis (Mistreated) * (3:20)
  17. Permanent Daylight * (2:49)
  18. You Never Wash Up After Yourself * (1:45)
  19. Maquiladora * (3:27)
  20. Killer Cars * (3:03)
  21. India Rubber * (3:26)
  22. How Can You Be Sure? * (4:21)
  23. Fake Plastic Trees [Acoustic] * (4:42)
  24. Bullet Proof..I Wish I Was [Acoustic] * (3:35)
  25. Street Spirit (Fade Out) [Acoustic] * (4:26)
  26. Talk Show Host * (4:41)
  27. Bishop's Robes * (3:25)
  28. Banana Co. * (2:22)
  29. Molasses * (2:28)
  30. Just [BBC Radio One Session - 14 / 09 / 94] * (3:46)
  31. Maquiladora [BBC Radio One Session - 14 / 09 / 94] * (3:30)
  32. Street Spirit [Fade Out) (BBC Radio One Session - 14 / 09 / 94] * (4:22)
  33. Bones [BBC Radio One Session - 14 / 09 / 94] * (3:03)
  34. Fake Plastic Trees [Live] * (5:27)
  35. Blow Out [Live] * (5:40)
  36. Bones [Live] * (3:16)
  37. You [Live] * (3:59)
  38. High and Dry [Live] * (4:27)
JustiFicatioN schreef:
Street Spirit is our purest song, but I didn't write it. It wrote itself. We were just its messengers; its biological catalysts. Its core is a complete mystery to me, and, you know, I wouldn't ever try to write something that hopeless. All of our saddest songs have somewhere in them at least a glimmer of resolve. Street Spirit has no resolve. It is the dark tunnel without the light at the end. It represents all tragic emotion that is so hurtful that the sound of that melody is its only definition. We all have a way of dealing with that song. It's called detachment. Especially me; I detach my emotional radar from that song, or I couldn't play it. I'd crack. I'd break down on stage. That's why its lyrics are just a bunch of mini-stories or visual images as opposed to a cohesive explanation of its meaning. I used images set to the music that I thought would convey the emotional entirety of the lyric and music working together. That's what's meant by 'all these things you'll one day swallow whole'. I meant the emotional entirety, because I didn't have it in me to articulate the emotion. I'd crack...

Our fans are braver than I to let that song penetrate them, or maybe they don't realise what they're listening to. They don't realise that Street Spirit is about staring the fucking devil right in the eyes, and knowing, no matter what the hell you do, he'll get the last laugh. And it's real, and true. The devil really will get the last laugh in all cases without exception, and if I let myself think about that too long, I'd crack.

I can't believe we have fans that can deal emotionally with that song. That's why I'm convinced that they don't know what it's about. It's why we play it towards the end of our sets. It drains me, and it shakes me, and hurts like hell every time I play it, looking out at thousands of people cheering and smiling, oblivious to the tragedy of its meaning, like when you're going to have your dog put down and it's wagging its tail on the way there. That's what they all look like, and it breaks my heart. I wish that song hadn't picked us as its catalysts, and so I don't claim it. It asks too much. I didn't write that song.

Hier is een mooi stukje over Street Spirit door Thom Yorke.

De laatste zin :Immerse your soul in love vind ik trouwens wel hoop geven

avatar van chevy93
Een stuk beter dan OK Computer. Ik denk dat ik op een 4,0* uitkom.

Overigens ben ik er nu dus achter gekomen waar het nummer High and Dry vandaan kwam.

avatar van stoepkrijt
Een tijdje terug heb ik het album The Best of Radiohead gekocht. Dat leek me een goede manier om deze band wat beter te leren kennen. Een aantal nummers van dat album viel meteen goed in de smaak en het bleek dat die nummers allemaal van The Bends kwamen. Daarop heb ik dit hele album maar gedownload en ik heb er zeker geen spijt van!
Dit is gewoon een lekker rockalbum zonder al te veel poespas. En de fantastische afsluiter maakt dit album alleen nog maar sterker.

Momenteel ben ik ook naar Kid A aan het luisteren, maar dat bevalt me zo op het eerste gehoor stukken minder goed. Binnenkort zal ik OK Computer maar eens gaan beluisteren, want dat zal wel meer in het straatje van The Bends liggen, toch?

stoepkrijt schreef:

The Bends is denk ik het meest toegankelijke album van Radiohead, Ok Computer iets minder maar die zal je wel bevallen. Kid A is inderdaad een veel experimenteler album, heel andere muziek. Sowieso moet je dat vaker luisteren als het je wil bevallen, ik vind het hun beste album maar dat heeft ook even geduurd. Als je OK Computer goed vind kun je daarna misschien beter In Rainbows luisteren, als Kid A niet bevalt.

niels94 schreef:

Ik dacht eigenlijk dat In Rainbows ook wat experimenteler was, maar dat zal wel niet dan. Eerst nog maar eens wat vaker naar Kid A luisteren, misschien krijg ik daarna wel spontaan zin in Amnesiac

avatar van niels94
In Rainbows heeft wel de electronics die er sinds Kid A bij zijn gekomen, het is misschien iets ontoegankelijker dan The Bends en OK Computer maar in elk geval stukken toegankelijker dan Kid A.

avatar van Eveningguard
Ik weet het nog zo goed niet met dit album. Als ik er naar luister vind ik het mooi, maar als ik er op terugkijk... Een verhoging zit er nog niet in.

avatar van stoepkrijt
Het wordt tijd om mijn honderdste stem uit de delen hier op MuMe. En The Bends lijkt me een mooi album om die eer aan toe te vertrouwen.

Na een paar keer dit hele album beluisterd te hebben was ik nog niet erg enthousiast. Er stonden erg goede nummers op, maar als geheel viel het me toch wat tegen. Nummers als Planet Telex, Bones en Bullet Proof vond ik saai en ze leken simpelweg kwaliteit te missen. Hoe kon een album als The Bends dan in vredesnaam zo populair zijn?
Om daar achter te komen bleef ik dit album luisteren, sommige nummers met lichte tegenzin. Tot mijn verbazing begon dit album me na iedere luisterbeurt beter te bevallen. Ook nummers als Bones, Nice Dream en Sulk (die in eerste instantie niet echt in de smaak vielen) bleken zo hun charme te hebben. Ook Fake Plastic Trees (een nummer wat ik al langer kende) bleek ineens een pareltje te zijn in plaats van een saai, zeurderig liedje. Na verloop van tijd begon ik de populariteit van dit album beter en beter te begrijpen.
Na dit album vandaag in de trein nog eens op mijn gemak te hebben beluisterd, ben ik overtuigd: Dit is een heel sterk album. Je zult mij echter niet horen verkondigen 'dat er geen mindere nummers op staan' of dat 'het hele album even sterk is'. Natuurlijk zijn er mindere momenten. Bones en Sulk blijven toch kleine dipjes tussen al die andere sterke nummers en ook My Iron Lung heeft het voor mij net niet. Desalniettemin heb ik niet meer het idee dat er zwakke nummers op staan. En dat is knap. Er zijn maar weinig albums te vinden die geen negatieve uitschieters bevatten. The Bends is er een van.
Het jammere aan dit album vind ik wel, dat er geen constant niveau wordt gehaald. Er zitten voor mij duidelijke pieken en dalen in dit album. Gelukkig zijn de dalen niet te diep, waardoor dit album over de hele linie heel goed is.
Ik zit erg te twijfelen of ik 4 of 4,5 sterren ga geven, maar als ik mijn recensie zo eens teruglees denk ik dat 4 sterren toch wat te schraal is.

The Bends: 4,5*

avatar van Eveningguard
Als ik jou recensie zo lees zou ik 4 sterren geven. Je geeft aan dat de kwaliteit niet constant is en het album een paar dipjes heeft. Is dat een 9 waard?

avatar van Sandokan-veld
Eigenlijk kan ik me wel vinden in wat stoepkrijt zegt, dat nummers als Bones en Sulk niet op het niveau zitten van de pieken van dit album. Maar die pieken zijn dan ook zo verdomde hoog, dat voor mij zelfs vijf sterren te rechtvaardigen is (ook omdat deze plaat voor mij persoonlijk heel belangrijk is).

Eveningguard schreef:

Dat ik bepaalde nummers een dipje vind betekent nog niet dat het slechte/matige nummers zijn. Integendeel. Ik vind alle nummers van dit album goed. Dat ik vind dat deze nummers onder de rest uitsteken zegt meer iets over de rest van het album dan over deze nummers.

avatar van Eveningguard
Ik proef toch ietwat te veel negatieve punten voor een 4,5 ondanks de hoge pieken. Maar goed, het is aan jou om te stemmen.

Eveningguard schreef:

Misschien breng ik het allemaal wat negatiever dan ik het eigenlijk bedoel. Het lijkt inderdaad alsof ik veel kritiek heb, maar zo is het eigenlijk niet bedoeld. Maar en schrijver en een lezer hoeven niet altijd dezelfde interpretatie te hebben

avatar van Eveningguard
Daarom, prima zo. Met Fake Plastic Trees heb ik hetzelfde als jij. In het begin vond ik het mwa, nu vind ik het geweldig!

avatar van Arrie
Radiohead had in 1993 gedebuteerd met het album Pablo Honey, een aardig rockalbum dat lekker wegluisterde, maar toch niet echt bijzonder was. Wie had aan de hand van dat album voorspeld dat er zo'n album op zou volgen en het uiteindelijk een van de grootste bands van de jaren 90 en de jaren 00 zou worden? Erg weinig mensen waarschijnlijk.

Maar dit album is zo'n gigantische ontwikkeling ten opzichte van het debuut. Je wordt er al meteen ingezogen met de eerste tonen van Planet Telex die klinken als de wind. En na die tonen laat het album me ook niet meer los. Erg fijne rocksound, ijzersterke songs, en ontzettend goed zongen door Thom Yorke. Waar de teksten op Pablo Honey nog erg puberaal waren, zijn die hier duizend keer interessanter.

Jonny Greenwood is een erg goede gitarist naar mijn mening, en hij is toch wel van groot belang op dit album om het het geluid te geven dat het onder andere zo geweldig maakt. Maar het belangrijkste is nog wel dat alle nummers stuk voor stuk gewoon erg goed in elkaar zitten, en Thom Yorke hier zowel een geweldig rockzanger als een emotionele zanger is. Want ook de rustigere nummers mogen er zeker zijn, High and Dry, Fake Plastic Trees, allemaal erg mooi.

Maar de hoogtepunten zijn er toch wel in de vorm van (Nice Dream) en Bulletproof... I Wish I Was.

Ten eerste (Nice Dream), een van m'n absolute Radiohead-favorieten, wat een prachtige tekst, wat een prachtige ingetogen zang van Thom! En het gitaarspel is ook zó mooi! Maar het grootste kippenvelmoment is toch wel als de tweede zang erbij komt: "if you think that you're strong enough". En dan eventjes lijkt het nummer te gaan ontsporen, maar toch niet. Dat nummer heeft zo'n prachtige mysterieuze sprookjesachtige sfeer, je kan er helemaal bij tot rust komen.

Bulletproof... I Wish I Was is misschien wel het mooiste trieste liedje waar toch nog een sprankje hoop in zit. En zo verschrikkelijk mooi gezongen. Het klinkt heel troosteloos maar toch... ergens is toch een beetje hoop te horen. Wat een emotie zit er in het nummer, zeg! Prachtig!

Verder wil ik ook nog zeggen hoe mooi ik de tekst van My Iron Lung vind... maar er is een nummer op dit album van buitencategorie. Mooiste nummer ooit? Het komt in de buurt... mooiste nummer van Radiohead? Zeker weten! Ik heb het natuurlijk over Street Spirit (Fade Out). Het is ongelofelijk, zo mooi, het ontstijgt de rest van het album in zo grote mate... en als je dan bedenkt dat dat nummer 2 jaar na Pablo Honey gemaakt is, is dat bijna niet te bevatten. Er zit zóveel emotie in dat nummer,.zó mooi gezongen, de melodieën, alles klopt gewoon aan dat nummer. En het eindigt met de prachtige zin: "immerse your soul in love". Een mooier einde kan ik niet bedenken. Wat het zo mooi maakt, is eigenlijk hetzelfde als wat Bulletproof... I Wish I Was zo mooi maakt, maar dan nog een stuk mooier.

En wat dit album in zijn geheel zo goed maakt, is de som der delen, alles lijkt op z'n plaats te vallen. Fantastisch! 4,5*

avatar van jellecomicgek72
Mooie recensie Arrie. Ikzelf heb OK Computer omgeruild voor The Bends in m'n top 10, dat betekend dus dit dat automatisch m'n favoriete album allertijden is. (Ookal komen sommige albums wel heel dicht in de buurt en weet ik niet of deze Radiohead voor altijd m'n favoriet blijft)Misschien staat over een tijdje OK Computer weer op 1, moeilijke keuze.

Anyway dit album is echt geweldig. Vanaf het begin als je Planet Telex hoort wordt je als het ware meegesleurd in een wereld waar je pas na 3 kwartier uit bent. De vibe is echt ontzettend goed in dat nummer. The Bends, titelnummer van het album, gewoon erg goed niks op aan te merken. High and Dry is dan weer een echte meezinger, heel mooi + het nummer heeft een mooie tekst. Fake Plastic Trees is veruit het beste nummer van het album. Vooral het laatste gedeelte van het nummer is zó ontzettend mooi, geen woorden voor. Bones, goed nummer, rockt lekker, niks mis mee. [Nice Dream] Heel erg mooi gezongen door Thon Yorke, tekst is echt heel mooi. 1 van de betere nummer op dit album. Just is misschien wel m'n favoriete nummer van het album. Hele goede rocker, als ik dit hoor heb ik altijd de neiging om de volumeknop neer rechts te draaien. Erg goed nummer. My Iron Lung, zelfde verhaal als bij Just, heel goede rocker dit nummer, volume op z'n allerhardst en gaan! Bulletproof... I Wish I Was. Heerlijk rustig nummer, tekst is erg mooi. Niks op aan te merken. Black Star, een iets minder nummer dan de rest naar mijn mening, maar nog steeds wel goed. Sulk, Een nummer dat ik eerst niet zoveel aan vond maar naar een aantal keer luisteren kon ik het ook goed appreciëren. Gewoon een goed nummer. En dan.... Het hoogtepunt van het album. Street Spirit (Fade Out) Een nummer dat werkelijk alle emoties bij me los maakt. niet beschrijven zo mooi. Vooral het einde van het nummer.

Cracked eggs, dead birds
Scream as they fight for life
I can feel death, can see its beady eyes
All these things into position
All these things we'll one day swallow whole
And fade out again and fade out again

Dan na een kleine 3 kwartier is het album voorbij en weet je dat je iets bijzonders gehoord hebt. Voorlopig staat deze bij mij op 1 ipv OK Computer, kan ook zomaar weer veranderen dus niet raar opkijken als volgende week OK Computer weer op 1 in m'n top 10 staat.

De maximale score lijkt me dan ook wel logisch.

avatar van pim556
Ben toch een halfje omlaag gegaan, High and Dry gaat me steeds meer tegenstaan...

De rest van het album blijft natuurlijk geweldig, met de geniale afsluiter als hoogtepunt!

avatar van Davidus
Hoger dan dit bestaat niet:
- Black Star
- Sulk
- Street Spirit

Goddelijke ingeving

jellecomicgek72 schreef:

Wat is er mis met meerder albums van één artiest in je top-10 hebben?

avatar van Eveningguard
Heb ik dit ooit 3 sterren gegeven?! Dit is het ultieme bewijs dat een simpel rockalbum geweldig mooi en geniaal kan zijn. De volle mep!

pim556 schreef:

Wat is er mis met meerder albums van één artiest in je top-10 hebben?

Heb inmiddels Kid A op 1 staan. Kwee nie, als ik 2 Radiohead albums erin zet, moet ik weer iets anders eruit halen. Vind ik altijd een heel gedonder.

avatar van Eveningguard
Je moet natuurlijk wel eerlijk zijn met je top 10.

Tsja, Radiohead... Iedereen vindt ze zo geweldig, hun album OK Computer staat zelfs op nummer 1, maar hoe vaak ik ze ook beluister, het zijn slechts enkele nummers die ik echt goed vind. 'Creep' uiteraard, en ook 'Street Spirit' en 'Nude'. Maar verder niet echt... Misschien dat ik ze vaker moet beluisteren, dat ik ze dan meer kan waarderen

jellecomicgek72 schreef:

En nu weer OK Computer, Kid A in één klap weg. Dat is toch vreemd. Ik heb ook een tijdje 2x Radiohead in mijn top 10 gehad, moet kunnen, toch?

avatar van AOVV
Waarom zouden er geen twee albums van dezelfde artiest/band in je top 10 mogen? Als het zo is, is het zo

Deze is zeker goed, misschien wel de beste van Radiohead in mijn ogen, maar niet goed genoeg voor m'n top 10.

avatar van jasper1991
opeens raakten alle nummers me, vreemd effect toch altijd radiohead heeft tijd nodig is een cliche, maar ik begin er zo langzamerhand aan te geloven.

niels94 schreef:

Ja, alles kan natuurlijk. Maar ik zou echt niet weten wat ik eruit zou moeten halen..

jasper1991 schreef:

Het is niet voor niets een cliché

jasper1991 schreef:

Dat gebeurde ook bij mij!

avatar van Insignificance
Ik kan me voorstellen dat dat geldt voor de albums vanaf OK Computer, maar dit is toch niet zo'n complex album?