Vandenberg's Moonkings - Vandenberg's Moonkings (2014)

Label: Mascot

5. Steal Away (3:12)
  6. Line of Fire (4:10)
  7. Out of Reach (3:40)
  8. Feel It (3:16)
  9. Leave This Town (4:21)
  10. One Step Behind (4:40)
  11. Leeches (4:25)
  12. Nothing Touches (3:09)
  13. Sailing Ships (4:54)

met David Coverdale

avatar van vielip
Nu een aantal keer geluisterd. Na de eerste keer dacht ik; wat een drukte om een vrij saaie, standaard classic rock cd?! Maar verrek, hij wordt wel mooi na elke luisterbeurt beter. De zang vind ik echt een ontdekking (voor mij althans)! Geweldige strot heeft die gozer. Het mooie vind ik ook dat het geen grote Adje show-off is geworden. Hij speelt mooi in dienst van de nummers. Dat kan hij ook als geen ander zo bewees hij al tig keer in het verleden, alleen moet het nog wel 'ff' gebeuren.

avatar van Robertoooooh
Gisteren live gezien op het Ribs & Blues festival in Raalte. Dikke pluim!
Kende natuurlijk geen enkele song. Maar het optreden smaakte zeer goed en geeft voldoende rechtvaardiging dit album maar eens aan te schaffen!

avatar van The_CrY
Ik zag ze ook op Fortarock vorige week. Dat deden ze dan weer erg goed. Heerlijke energie, strak, en die zanger... wow! Toch maar een keer het album weer opzetten dan.

avatar van Stormwind
The_CrY schreef:

Was inderdaad een goed optreden. Jammer van de gitaarproblemen, maar echt respect voor hoe ze daarmee omgingen. Ik vond het al veel meer een band dan toen ik ze in maart zag. Vooral 'Nothing Touches' kwam heel goed uit de verf.

avatar van Metalhead99
Omdat ik ze morgen ga zien op Cityrock Leeuwarden vond ik het ook eens tijd worden om deze plaat een aantal luisterbeurten te geven.
Zoals vielip al benoemde is dit inderdaad een groeiplaat. De eerste indruk is: standaard rock plaatje, niet heel erg goed, maar ook niet slecht. Na meerdere luisterbeurten hoor je pas hoe goed het technische spel van Vandenberg zelf is en hoe goed de zanger eigenlijk is. Wat heeft een nummer als "Leave This Town" een prachtige opbouw, wat rockt een nummer als "Lust and Lies" heerlijk en wat klinkt de ballad "Breathing" prachtig.
De plaat sluit af met een bijna 5 minuten durend kippenvel moment met een geweldige bijdrage van David Coverdale.
Geweldig rock plaatje. Ik begin met een ruime 3.5*.

avatar van Metalhead99
Nu schiet ik even een beetje off-topic, maar wat zijn deze mannen live goed zeg! Erg genoten van hun optreden gisteren. Het materiaal komt live haast nog beter uit de verf dan op plaat.

avatar van vielip
Ik zag ze twee weken terug op de Zwarte Cross. Ik moet zeggen dat het muzikaal staat als een huis. Echter speelden de omstandigheden niet echt mee; optreden op het hoofdpodium om 15:00 's middags voor amper een halfvol veld in de stromende regen werkt niet echt in je voordeel. Zegt veel dat het toch een prima optreden was! En toch had ik ze stiekem in een tent willen zien optreden. In januari in Hedon zag ik dus dan ben ik van de partij.

Ik heb ze inmiddels diverse keren gezien, waaronder het debuutoptreden in Enschede, Fortarock, Bospop en gisteren in Leeuwarden. Moonkings staan als een huis, internationale topklasse en bliezen gisteren naar mijn bescheiden mening Within Temptation helemaal weg. Bij WT staat zo te horen zeker 80% van wat er uit de PA komt op harddisk en daardoor is het eigenlijk een soort toneelstukje met een beetje live zang erbij. Indrukwekkend om te zien en te horen dat Moonkings met drie instrumenten en een zanger veel eerlijker, dynamischer, strakker en enorm krachtig uit de verf komen. Ik begrijp trouwens niet dat er een paar lui lopen te zeuren over Adje en zijn zogenaamde 'blunders'? Inderdaad vloog hij in Enschede een paar keer aardig uit de bocht en dat lijkt me niet zo gek bij een eerste optreden, maar YouTube staat inmiddels stampvol met Moonkings opnames uit alle delen van Europa en er is geen blunder te zien of te horen, ook niet of nauwelijks bij de optredens die ik inmiddels gezien heb. Of staan er hier een paar jaloerse gitaristen op typisch hollandse manier gewoon wat te mekkeren? In ieder geval ben ik er trots op dat we in Nederland deze band erbij hebben die 6 maanden na de release van het debuut album nu al de hele wereld over knalt en mega enthousiaste recensies krijgt voor album en optredens: Europa, Japan en sinds deze week de USA release. The real thing wat mij betreft!

avatar van Ronald5150
We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk komt Ad Vandenberg met nieuwe muziek en zijn nieuwe band Moonkings. Op het titelloze album grijpt Vandenberg terug naar de retro tijden van de stevige rock, maar wel met een moderne productie, want dit album klinkt als een klok. Vandenberg heeft een groep jonge enthousiaste muzikanten om zich heen verzameld. De ritmesectie is strak en de zanger heeft een geweldige stem die uitstekend past bij de muziek. Het gitaarwerk van Ad zelf is om van te smullen; lekker hard en stevig, aangevuld met bluesy licks. De enige smet op dit album zijn de ballads. Helaas slaan ze de plank goed mis met die misplaatste strijkers. Ook valt in die nummers het Nederlandse accent van de zanger in negatieve zin op. Bij de rockliedjes vind ik het nergens vervelend, maar op ”Breathing” en ”Out of Reach” dus wel. Ik moet toegeven dat deze liedjes dan ook skipmomenten zijn. Het is leuk dat David Coverdale nog even de vocalen voor zijn rekening neemt op ”Sailing Ships”, maar ik vind het tegelijkertijd ook overbodig. Vandenberg’s Moonkings heeft het absoluut niet nodig, want met dit album zijn laten ze horen voldoende kwaliteiten te hebben om op eigen kracht te overtuigen.

avatar van DargorDT
Wat een tenenkrommende zanger is die Hoving toch. Na alle goede kritieken en mooie woorden gaf ik de cd eindelijk een kans, maar ik kom er echt niet doorheen. Zijn zang snerpt en krast, beter kan ik het niet omschrijven. Wat een verschil met de vroegere Coverdale, die wél de strot heeft voor dit soort muziek. Jammer.

avatar van Rudi S

Mart Nijen Es – Drums

DargorDT schreef:

En Coverdale zingt ook mee

avatar van vielip
De stem van Hoving (want zoals Rudi S al aangeeft zingt Vandenberg niet zelf) verschilt mijns inziens niet zo mega veel met de oude Coverdale. Met name in de lagere regionen hoor ik de nodige overeenkomsten. Dat je over het aanwezige Nederlands accent klaagt kan ik nog inkomen maar zingen kan de beste man absoluut!

avatar van Stormwind
vielip schreef:

Dat Nederlandse accent maakt inderdaad dat ik de cd niet helemaal achter elkaar kan luisteren, want dat irriteert me mateloos! Gelukkig lijkt dat steeds minder te worden live....
En wat mij betreft ook grote overeenkomsten met David Coverdale, ehhh, zoals ie ooit zong dan, want daar word je tegenwoordig echt niet meer blij van. Denk dat DC nu graag zou klinken zoals Hoving klinkt!

avatar van DargorDT
Een aantal mensen hebben Vandenberg vlak boven mijn opmerking complimenten gegeven voor diens zang, vandaar dat ik in de veronderstelling verkeerde dat hij de zanger was.

EDIT: Ging om een zin die je op twee manieren kunt lezen

"Na meerdere luisterbeurten hoor je pas hoe goed het technische spel van Vandenberg zelf is en hoe goed de zanger eigenlijk is."

Ik las dat, alsof Vandenberg en de zanger op dezelfde persoon sloeg. Vandenberg kende ik overigens vooral als gitaarspeler, maar mijn kennis reikt niet zover om in te schatten dat hij inderdaad beter maar niet kan zingen

Lekkere oldschool CD met fijne nummers. Niet schokkend, want het komt wel een beetje bekend voor allemaal.