Vandenberg's Moonkings - Vandenberg's Moonkings (2014)

Label: Mascot

5. Steal Away (3:12)
  6. Line of Fire (4:10)
  7. Out of Reach (3:40)
  8. Feel It (3:16)
  9. Leave This Town (4:21)
  10. One Step Behind (4:40)
  11. Leeches (4:25)
  12. Nothing Touches (3:09)
  13. Sailing Ships (4:54)

met David Coverdale

Gedateerd lees ik hier en zo zou je het misschien wel kunnen noemen. Lijkt enigszins op de (oude) Whitesnake. Nog een beoordeling eerst even goed luisteren.

Ozric Spacefolk
Gezien je smaak en eerdere berichten/beoordelingen is gedateerd helemaal in je straatje.

Ozric Spacefolk schreef:

Ik had er veel meer van verwacht het is zwaar gejat van Whitesnake. Tegenvaller puur sang

avatar van namsaap
Neal Peart schreef:

Tja, niet vreemd aangezien Adje daar ook een periode verantwoordelijk is geweest voor het songmateriaal...

Neal Peart schreef:

ja, en Whitesnake is gejat van Led Zeppelin. En Zep is weer gejat van alles wat los en vast zit.

Originele muziek bestaat niet. Maar op deze manier kan je net zo goed stoppen met muziek luisteren.

Verder hoor ik je niet over de kwaliteit van deze plaat.

Ozric Spacefolk schreef:

Verder hoor ik je niet over de kwaliteit van deze plaat.

Doew eefe normaalk man. Moet ik direct juichen na een luisterbeurt?? Ik vind het aardig klinken maar dit sieen album dat misschien moet groeien na een paar keer draaien. Adje heeft gewerkt bij Whitesnake en ik hoor daar veel van in terug. Jij niet jij vindt het zo'n wereld album dat je maar geen score geeft (gaaaaaap)

avatar van musician
Neal Peart schreef:

Maar niet iedereen die dit album koopt, hoeft te hebben gehoord van Whitesnake. Zoiets gaat dan eerder andersom, zal ook Ad misschien hopen.

Dat de aanschaf van dit album weer leidt tot interesse voor de eerdere albums van Ad Vandenberg met Whitesnake.

Dat iemand klinkt zoals hij klinkt, ongeacht de naam van de band waarin hij speelt, is natuurlijk op een bepaalde leeftijd van de muzikant wel te voorspellen. Ik denk niet dat je iemand op z'n 60e (Adje Vandenberg is 60) dat nog kwalijk kunt nemen. Of kunt eisen dat er hele andere wegen worden ingeslagen.

avatar van Edwynn
Eigenlijk vaart Vandenberg precies de koers waarvan ik hoopte dat Whitesnake hem nog eens zou varen. Het grijpt terug op het oude spul. Zonder twijfel, maar dan wel met een frisse, moderne sound.

Breathing blijf ik een wel een klein naarlingetje vinden. Een opzichtige poging tot hitsucces. Maar dat ene smetje zie ik heel graag door de vingers vanwege al het moois dat er verder nog op staat. Ik laat hem nog even bezinken voor ik tot een definitief oordel kom. Na die vreselijke valse start is het album veel meer dan wat ik er van verwachtte.

Ozric Spacefolk
Ik heb de plaat nog niet geluisterd, ik zeg ook nergens dat ik het een wereldplaat vind.

Ik weet alleen wel zeker, dat ik dit type hardrockalbum al miljoenen malen eerder heb gehoord. Maar dat is precies waar ik naar op zoek ben, als ik zijn naam hoor. Dat maakte mij enthousiast voor deze plaat.

Ik denk dat ik eerder teleurgesteld zou zijn als het een hiphop of tranceplaat zou worden (ook al houd ik van beide genres).

Ozric Spacefolk
"Breathing" is inderdaad rampzalig. Wat een gedrocht. Hoe komt dat op zo'n spierballenplaat terecht? Lijkt wel een numetal/emocore-ballad.

Overigens is de zang over de gehele plaat wel erg goed. (bio van Jan Hoving: Jan Hoving - airs-arockopera.com )

Mag ik direct deze plaat aanbevelen: Berggren Kerslake Band - The Sun Has Gone Hazy (2014)
Tevens een Great White Zeppelin Snake -ripoff, maar oh zo lekker...

Guitars & Wings
De echte (originele) line-up met oa Moody/Marsden (Snakecharmer / M3 / Company of snakes) grijpt ook regelmatig terug naar de oude whitesnake. Daar hoor je toch ook niemand over klagen.

Ozric Spacefolk
Promovideo van Lust & Lies ook toegevoegd. En de plaat van Jan Hoving's band ook maar toegevoegd.
Ik vind hem een erg goede en aangenaame zanger. Lekker rauw hier en daar, ook warm en sympathiek. Een echte rockzanger!

avatar van De buurman
Ik moest een beetje doorzetten, maar het is een hele lekkere plaat geworden. Ik vind het vaak veel meer in het verlengde liggen van Manic Eden, dan de Adje-periode in Whitesnake. En met Vandenberg heeft het niet al teveel te maken. Tegelijkertijd kun je iedere goeie hardrockband tussen pakweg eind jaren '60 en mid jaren '80 bij vlagen terughoren, gespeeld door een ongelooflijk goeie band met een productie van nu.

Jan Hoving, die heeft de strot van Coverdale en Dio ineen... en het klinkt nog als zijn echte stem ook. Echt indrukwekkend. Als ouwe zak zijnde (nou ja, ik was er jong bij) verlang je soms een beetje naar één van die zangers bij deze nummers. Daarmee zeg ik vooral iets over de hoge kwaliteit van de nummers en niet iets negatiefs over Hoving.

Om als echte ouwe Whitesnake te klinken... Nou ja, ik vind die band altijd erg ondergewaardeerd. 't Is een wat andere feel. Meer Zeppelin / Free-achtig, dan classic Whitesnake.

Maar ach wat lul ik nou. Voor elke hardrocker tussen pak 'm beet 35 tot 65 is dit gewoon ongekend lekker. Hetzelfde gevoel heb ik met de de laatste echte studioplaat van Foreigner, de laatste Van Halen en de reeks van B.C. Community: Je wilt er vaak naar luisteren want je hoort dat het goed is. Daarna raak je enige tijd verslingerd, omdat je de nummers leert kennen en er steeds meer "in" komt: je leert anticeperen op het volgende moment, ik denk dat dat het is.

Ad Vandenberg zelf... what can I say. Als altijd smaakvol asskicking. Mijn favoriete geluid en spel van hem staat voor mij nog steeds op het oude Vandenberg, maar daar ben ik mee opgegroeid en ik heb het vroeger zo ongelooflijk vaak meegespeeld (de moeilijke stukjes in de solo's lijken bij mij na 25 jaar nog steeds nergens op...) maar zijn geluid en spel is ook hier formidabel. Bluesier, maar vet en flashy. Maar nooit modderig of zinloos geaccellereer.

"Breathing" is een beetje het "Tattoo" van dit album, maar ook deze wordt leuker naarmate je 'm wat vaker hoort.

Gaaf album, zonder meer.

avatar van SnakeTube
He, he. Eindelijk weer eens een lekkere plaat. Brengt mij weer terug naar het verleden en houdt mij gelijkertijd in het heden. Met andere woorden ouderwets goed zonder muffe lucht. Alle lof. Ik ga hier niet lopen muggenziften.

avatar van Faalhaas
Wat een slappe plaat. Dit doet denken aan de jaren 90 toen veel traditionele hardrock bands door de komst van de grunge noodgedwongen ook maar wat meer back tot basic gingen spelen. Zo geforceerd klinkt dit nu ook weer. Die zanger begint me na een aantal nummers stierlijk te vervelen trouwens. De eerste single is een draak van een ballad, maar er staat nog een aantal van die kwijlnummers op. De remake van Sailing Ships ontgaat mij ook volledig. Leuk hoor dat Coverdale even in de studio langskwam maar het origineel is veel beter dus waarom dan deze versie?

Begrijp me goed, ik ben groot fan van Adje. De drie Vandenberg platen blijven fantastisch en zijn werk met Whitesnake mag er ook zijn. Maar dit is te veel dertien in een dozijn.

Ozric Spacefolk
Interessant wat voor uitwerking muziek toch op mensen kan hebben.

Zeker

Ben ik trouwens de enige die zich afvraagt hoe dit geklonken zou hebben in de originele Vandenberg lineup?

Ozric Spacefolk
Ik ken die platen niet. Daarbij vind ik die Hoving best een goede zanger.

Zanger van Vandenberg was Bert Heerink toch?

avatar van jailhouserocker1
@Ozric: het verbaast me toch wel dat jij de platen van VandenBerg niet kent. Toch Nederlands hardrocktrots in de jaren 80.

jailhouserocker1 schreef:

Toentertijd net te jong en later nooit aan toe gekomen

avatar van jailhouserocker1
Oke. Nou ja, heb je nog iets te ontdekken, toch? Gezien jouw voorkeur voor o.a. melodieuze hardrock toch wel aan te raden hoor.

Ozric Spacefolk
Het zijn maar 3 platen, en tevens erg makkelijk aan te komen, dus wie weet.

Faalhaas schreef:
Zeker

Ja, blijkbaar. De vraag is volkomen nutteloos.

Guitars & Wings schreef:

Ja, blijkbaar. De vraag is volkomen nutteloos.

ik zal je nog wat vertellen. Het hele leven is nutteloos.

Terug naar de plaat. Ik vind Bert Heerink een fijnere stem hebben dan die Hoving. En ik had de plaat dan zeker nog een aantal keren in de herkansing gedaan. Helaas zit een reunietje er niet meer in. Degenen die Ad zijn facebook wel eens lezen weten waar ik op doel.

Faalhaas schreef:

ik zal je nog wat vertellen. Het hele leven is nutteloos

Aha, vandaar de naam "faalhaas".

Maar even voor de duidelijkheid:
Eerst loop je deze plaat volledig af te zeiken en vervolgens kom je met een totaal nutteloze vraag.

avatar van spinout
Close to you klinkt een beetje als Led Zeppelin's Black Dog. Adje is een Zeppelin fan. Deze plaat doet me eerder denken aan Manic Eden dan Whitesnake, behalve het laatste nummer uiteraard. Lekkere spierballen rock in de trant van Velvet Revolver. Adje kan zich best meten met Slash.

Guitars & Wings schreef:

Aha, vandaar de naam "faalhaas".

Maar even voor de duidelijkheid:

Klopt. Wat is precies je punt?

Guitars & Wings
Het is hypocriet om eerst een plaat af te keuren ("af te zeiken"), en om het even later over een andere boeg te gooien en met een onnozele vraag een niet-relevante discussie te willen opstarten om goedkeuring te willen ontvangen en forumvriendjes te kweken.

avatar van Edwynn
Laat die Heerink maar lekker in zijn RTL4 omgeving blèren. Astemblieft zeg. Die man weet echt niet meer wat rocken is. Hoving is een uistekende zanger.

Zaterdag ben ik er bij uitverkochte zaal de Boerderij!!