Vandenberg's Moonkings - Vandenberg's Moonkings (2014)

Label: Mascot

5. Steal Away (3:12)
  6. Line of Fire (4:10)
  7. Out of Reach (3:40)
  8. Feel It (3:16)
  9. Leave This Town (4:21)
  10. One Step Behind (4:40)
  11. Leeches (4:25)
  12. Nothing Touches (3:09)
  13. Sailing Ships (4:54)

met David Coverdale

avatar van Metalhead99
Jaja! De nieuwe band van Ad Vandenbeg! Ik ben benieuwd!

avatar van ozwald
Eerste beelden gezien en geluiden gehoord. Wordt een topper!

Mark my words

avatar van De buurman
Sailing Ships en ook Steal Away komen me enigszins bekend voor... de titels althans

avatar van jailhouserocker1
@De buurman: vwb Sailing Ships kan dat kloppen. Dit is een Whitesnake nummer en wordt ook hier gezongen door Coverdale.

avatar van Edwynn
Vanmiddag is de video van Breathing in première gegaan. Wat een ontgoocheling. Een dertien-in-een-dozijn Nickbackballad met veel teveel overbodige strijkertjes.

8 maart ga ik de groep horen en zien in de Boerderij (Zoetermeer). Ooit in de oude Boerderij VandenBerg gezien en later Lancee

avatar van gigage
tja, Edwynn, ben bang dat je gelijk hebt. Gitaarsolo van 12 hele seconden tilt het ook niet naar een hoger niveau. Beetje jammer

avatar van rolandobabel
Ik heb hetzelfde gevoel als bij Ayreon; het klinkt retro, is goed gedaan, maar past totaal niet in deze tijd, waar rock wordt aangevoerd door Ty Segall, Black Keys, daarbij klinkt de rock van Moonkings toch wat gedateerd. Aan de andere kant komt bijna alle muziek weer een keer terug, het was wachten tot iemand weer zou teruggrijpen op de hair metal van de jaren 80. Uiteindelijk klinkt de plaat bij vlagen energiek, bij vlagen willen ze rocken en komt het niet volledig over, misschien lukt dat live wel, jammer dat Zoetermeer is uitverkocht....

Guitars & Wings
Het kan best zijn dat (main stream) rock wordt aangevoerd door de Black Keys, maar ik ben maar wat blij dat zijn muziek van een wat hoger niveau heeft.
Black Keys is leuk voor een keer, maar that's it. Niet meer dan opgepimte garagerock

avatar van Edwynn
En die Ty Segall debiteert weer een aaneenschakeling van 60's en 70's momentjes. Hoe is dat van deze tijd en geen retro? Lekker boeiend ook. Jaren 80 hardrock zat overigens alweer een tijdje in de lift. Zeker in de VS.

Voor wat betreft Vandenberg's Moonkings vond ik de studiofilmpjes veelbelovend maar moet ik hard huilen als ik het nummer Breathing hoor. Ik hoop echt dat die track de enige Nickelbackreferenties bevat.

avatar van rolandobabel
Edwynn, je schreef; jaren 80 hardrock zit alweer een tijdje in de lift, kun je namen noemen?

avatar van Edwynn
Uh, Steel Panther, Crashdïet, Airbiorne Reckless Love, White Wizzard en Sixx A.M. bijvoorbeeld. Het zijn ook de oude namen die in de VS weer enig succes boeken. Sinds een jaar of wat is Whitesnake weer op de 1987 toer. Tesla, Steelheart en Ratt hebben albums uitgebracht die zo uit de jaren 80 zijn weggelopen. Hebben we verder nog Sebastian Bach die het heel goed doet en ook Slash is er nog samen met Myles Kennedy.

avatar van Metalhead99
Jaren '80 rock is gewoon weer populair. Vooral in de V.S., waar veel van de 'oude rotten' weer nieuw materiaal uitbrengen en touren. Door het feit dat ook de 'kleinere namen', zoals bijvoorbeeld Danger Danger, eraan meedoen merk je gewoon dat het daar weer een enorme opleving meemaakt. Verder hebben we nog Scandinavië natuurlijk. Landen als Zweden en Noorwegen leveren met o.a. Crazy Lixx weer vers bloed binnen het genre. Dat we daar in NL weinig van meekrijgen doordat het hier helemaal niet populair is (en dat is het volgens mij nooit geweest) vind ik jammer.

Guitars & Wings
Rock en metal zijn altijd een ondergeschoven kindje geweest in nederland (en zeker op de radio) . Hoewel ac/dc, Metallica en GNR nu een soort gemeengoed lijken te zijn.
Nederlanders zien zich graag als trendmakers, maar eigenlijk zijn het gewoon trendvolgers. Nu is het "indie" bandjes en Nederlandstalige bagger. Straks weer wat anders.

rolandobabel schreef:

Work of Art, Eclipse, W.E.T., The Poodles, Laneslide, Revolution Road, om maar wat te noemen

En oude rotten: Hardline, House of Lords, Harem Scarem, Tesla, Three Lions, Red Ragon Cartel, The Winery Dogs

Er zijn speciale (indie) labels voor melodieuze hardrock: Spinefarm, Frontiers, Avenue of Allies.

Meeste bands komen uit de States, Scandinavie, Duitsland en Italie. Dat wij er hier niets van mee krijgen, ligt aan de dj's. Maar lang leve het interweb!

Ozric Spacefolk
Oh ja, en Great White, Tyketto en L.A. Guns hebben recent ook nog prima studiomateriaal uitgebracht.

Guitars & Wings schreef:

Black Keys is garagerock/punkblues. Dat is toch geen gelickte AOR/Stadionrock?

avatar van Edwynn
Rolandobabel is nu in ikweetniethoeveelvoud gevloerd. Maar hoe klinkt Moonkings nu eigenlijk? Klinkt de rest van het album ook als dat gezapige Breathing of was dat een one off-misser?

Ozric Spacefolk
Het valt me op dat deze plaat op het mascot-label is uitgebracht, is dat niet een metal-label?
Zou me kunnen voorstellen, dat deze plaat best heavy kan zijn. Richting Whitesnake of Vandenberg?

avatar van Edwynn
Heb je Breathing gehoord?

Mascot is overigens niet een puur metallabel. Ze doen ook Steve Lukather en Leslie West.

avatar van De buurman
jailhouserocker1 schreef:

Hey das leuk, dat Coverdale nog een deuntje meezingt.

Steal Away is natuurlijk ook een oud Whitesnake nummer, van hun eerste EP volgens mij. Volgende week zullen we horen of het dezelfde is.

Breathing loop ik niet direct warm voor eigenlijk, maar laten we vooralsnog positief blijven....

avatar van Septicflesh
Internationaal zeer goed ontvangen met 4 uit 5 sterren gemiddeld. De sound is erg Whitesnake in the eighties, maar dan opgepompt. Vandenberg is in topvorm als songwriter. Gitaarpartijen zijn wat achterhaald maar klinken solide en lekker bluesy. Leuk dat Coverdale zijn eigen nummer Sailing Ships in een vers jasje overdoet voor Moonkings. Solide plaat. Zeker 4 sterren. Nadeel(?) is het Nederlandse accent van de zanger wat soms erg aanwezig is. Zeker omdat deze productie verder erg Amerikaans klinkt.

Zelf luisteren? dat kan op:
3voor12 - Vandenberg's MoonKings - Vandenberg's MoonKings - 3voor12.vpro.nl

avatar van Edwynn
Gelukkig is de rest van het album een stuk beter te pruimen. Lekkere bluesy hardrock waarbij de vooral oude Whitesnake een belangrijke inpiratiebron lijkt te zijn. Het geheel is in mijn beleving verre van opgepompt maar juist heel direct en sober gehouden. Ook voel ik de retrodrang niet. De jaren 90 zijn eerder in de buurt dan de jaren 80 terwijl het geluid helemaal van nu is. Hardrock voor in de huiskamer dus. Het is wachten op een hereniging met Coverdale om eens de echte Whitesnakeglorie te doen laten herleven. Al is de stem van de maestro lang niet meer in dezelfde vorm als de stem van de meneer die hier zingt.

Steal Away is overigens niet hetzelfde nummer als dat van Whitesnake.

woordenaar
Lust and lies is heerlijk, zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt.

avatar van ozwald
woordenaar schreef:
Lust and lies is heerlijk, zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt.

blijkbaar wel, je hoort het toch?

Ozric Spacefolk
In snap niet waarom al die gitaarplaten van vorig jaar met even grote gitaargoden en 80's/90's sausjes zo onbekend zijn gebleven en nu komt Vandenberg met een plaat, en iedereen wordt wakker.

Berggren heeft ook net een plaat uit samen met Kerslake (van Uriah Heep). Powerrock is al jaaaaaaaren in een hernieuwde opmars...

Ozric Spacefolk schreef:

Black Keys is garagerock/punkblues. Dat is toch geen gelickte AOR/Stadionrock?

Met opgepimpte garagerock bedoelde ik ook Black Keys

Guitars & Wings schreef:

Met opgepimpte garagerock bedoelde ik ook Black Keys

Dan begreep ik je verkeerd.

Guitars & Wings
Los daarvan vind het een erg toffe cd. Erg goede zanger.

Goede cd, maar wederom weer een slachtoffer van een veel te harde mix. Zelfs op mijn computerboxen hoor ik de vervorming door de te harde mastering. Zonde, zonde, zonde, zo is de laatste Van Halen ook al verkloot.