Radiohead - Kid A (2000)

4,03
2094 stemmen

Rock / Electronic
Label: Parlophone

1. Everything in Its Right Place (4:11)
  2. Kid A (4:44)
  3. The National Anthem (5:51)
  4. How to Disappear Completely (5:56)
  5. Treefingers (3:42)
  6. Optimistic (5:16)
  7. In Limbo (3:31)
  8. Idioteque (5:09)
  9. Morning Bell (4:35)
  10. Motion Picture Soundtrack (7:01)
  11. Everything in Its Right Place [BBC Radio One Evening Session - 15 / 11 / 00] * (6:04)
  12. How to Disappear Completely [BBC Radio One Evening Session - 15 / 11 / 00] * (6:37)
  13. Idioteque [BBC Radio One Evening Session - 15 / 11 / 00] * (4:12)
  14. The National Anthem [BBC Radio One Evening Session - 15 / 11 / 00] * (4:43)
  15. Optimistic [Lamacq Live in Concert: Victoria Park, Warrington, England - 02 / 10 / 00] * (4:39)
  16. Morning Bell [Live at Canal+ Studios, Paris] * (4:25)
  17. The National Anthem [Live at Canal+ Studios, Paris] * (5:01)
  18. How to Disappear Completely [Live at Canal+ Studios, Paris] * (5:56)
  19. In Limbo [Live at Canal+ Studios, Paris] * (4:42)
  20. Idioteque [Live at Canal+ Studios, Paris] * (4:12)
  21. Everything in Its Right Place [Live at Canal+ Studios, Paris] * (6:42)
  22. Motion Picture Soundtrack [Live at Canal+ Studios, Paris] * (3:54)
  23. True Love Waits [Live in Oslo] * (5:04)
1472 BERICHTEN 12 MENINGEN
avatar van Kimmyboy
geplaatst: 17 januari 2016, 12:26 uur [permalink]
Anderhalf jaar geleden helemaal niks met dit album (op Optimistic na), nu eindelijk terechtgekomen op 3,5. Wie weet zelfs nog binnen nu en nog eens anderhalf jaar. Nummers beginnen eindelijk dan toch te boeien. Vreemd maar intrigerend tegelijkertijd.

geplaatst: 12 februari 2016, 18:46 uur [permalink]
Top album

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 12 februari 2016, 19:29 uur [permalink]

Omdat er bergtoppen op de cover staan? Wat betekent die hoesfoto eigenlijk, heeft iemand zich dat al eens afgevraagd? Ik had er nog nooit echt op gelet, maar wat een rare foto/tekening is dat toch. Zeker in combinatie met de albumtitel, die is ook al zo vaag.

geplaatst: 12 februari 2016, 19:57 uur [permalink]
Zo had ik er niet over nagedacht. Denk dat het niks betekent.

avatar van Tony
geplaatst: 12 februari 2016, 21:53 uur [permalink]
Tuurlijk wel. Ze noemen een album toch niet zomaar lukraak iets? Kid A refereert volgens mij aan het eerste gekloonde kind, wat ergens op deze wereldbol rond zou moeten lopen, hoewel dat nooit aan het licht zal komen, omdat dat zwaar illegale praktijken zijn natuurlijk, met immense ethische complicaties. Maar als je schapen kunt klonen, kun je ook mensen klonen. Easy.

avatar van niels94
geplaatst: 12 februari 2016, 22:01 uur [permalink]
Tony schreef:
Maar als je schapen kunt klonen, kun je ook mensen klonen. Easy.

Na een reeks mismaakte en dode baby's: super easy, dus

Maar nee hoor, het betekent niks.
Yorke said he liked its "non-meaning", saying: "If you call [an album] something specific, it drives the record in a certain way."

Zoals, meen ik, enkele songteksten ook willekeurige fragmenten zonder echte betekenis zijn.

avatar van Tony
geplaatst: 12 februari 2016, 22:46 uur [permalink]
Echt wel. Er wordt gespeculeerd dat dat eerste gekloonde kind in Zwitserland is geboren, vandaar die bergen op de hoes.

geplaatst: 15 februari 2016, 20:59 uur [permalink]
2000 stemmen voor deze topper uit het jaar 2000

Het universum voelt momenteel net dat tikkeltje volmaakter aan.

avatar van meneer
geplaatst: 15 februari 2016, 21:13 uur [permalink]
2001 to the 4,5 stars and Beyond !!!

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 16 februari 2016, 00:09 uur [permalink]
Het titelnummer van deze plaat blijft toch een onderschatte parel in het oeuvre van de band.

avatar van Cor
Cor
geplaatst: 12 april 2016, 13:44 uur [permalink]
En toen werd het ineens allemaal anders, maar tegelijk ook heel fascinerend. Klankbeelden, ritmes en soms bizarre gekte ('The National anthem') doen hun Intrede. Maar de schoonheid is niet verdwenen. 'How To Disappear Completely' is misschien wel één van Radiohead's mooiste. Destijds een vervreemdende twist van Radiohead na het meesterwerk 'OK Computer', maar inmiddels een onbetwistbare klassieker.

geplaatst: 25 mei 2016, 17:01 uur [permalink]
Ik heb flink moeite gehad met Kid A, zeker door de overgang van het geluid van The Bends & OK Computer naar de elektronische sound van dit album. Langzaam is de score omhoog gekropen. Ik had 'm inmiddels al een tijdje op 4* staan, vandaag komt er een 0,5* bij.
Nadat ik eerst een aantal songs erg goed tot geweldig vond, is Kid A inmiddels ook bij mij onder de huid gekropen. Wat een mooi klankenpalet biedt deze plaat. Bij mijn 2CD editie zit een uitgebreid boekje met ook heel mooi artwork. Favoriete songs waren altijd al The National Anthem, Everything in Its Right Place, Idiotheque & How To Disappear Completely. En dat zijn nou precies de 4 nummers die ze afgelopen zaterdagavond schitterend speelden in Amsterdam. Geweldig.

geplaatst: 22 januari, 22:08 uur [permalink]
Leuk van die albums die je 4x moet luisteren voordat je ze goed gaat vinden. Het intro van Everything blijft altijd bijzonder, vooral live. Heb ze vorig jaar in de HMH mogen zien, niet lang nadat ik echt naar Radiohead begon te luisteren, en dat was toch wel een dijk van een concert.

geplaatst: 5 april, 22:41 uur [permalink]
Voor mij is dit werkje met afstand het beste wat Radiohead ooit heeft voortgebracht - en er is inderdaad best wat competitie wanneer je de kwaliteit van hun discografie in ogenschouw neemt.

Geen slecht woord over OK Computer en z'n broedertjes. Maar mag ik iedereen vragen even terug te spoelen naar het jaar 2000? Wat waren we toen jong, weet u nog? We sprongen over een huis, doorkliefden de zeven zeeën en droegen bloemen in ons haar. Ach, het was prachtig.

De millenniumwisseling hadden we overleefd, zover stonden we toch al. Maar wat nu? Gelukkig kwam de misschien wel meest essentiële band uit de jaren '90 met een antwoord: Kid A. Weg de conventies. Weg iedere aanspraak op toekomstvoorspellende vermogens. De rockband die in 1997 een mastodont op de mensheid losliet besloot om met een radicale ommekeer de toon te zetten voor het komende decennium.

Akkoord, Kid A was misschien minder baanbrekend dan menig muziekliefhebber wil geloven. Ze vonden heus het warme water niet uit. Wat ze echter wél deden was de perfecte synthese maken van wat ons te wachten stond. Een beetje zoals Descartes met zijn Meditaties. Ook hij was niet zozeer baanbrekend qua ideeën - nagenoeg alles was reeds gezegd. Wat Descartes deed was het volgende: op het juiste moment alle puntjes aan elkaar verbinden - waardoor het pad voor de toekomst kon geëffend worden. Dat is een kunst op zich, neem het van me aan.

Nu weten jullie meteen waarom ik Kid A beter vind dan OK Computer. De torenhoge favoriet van Musicmeter is vanuit mijn optiek de ultieme samenvatting van de jaren '90. Meesterlijk gedaan trouwens. Maar Kid A is de belofte van wat komen gaat, vanuit de symbiose wordt een toekomstperspectief geboden. In andere woorden: OK Computer vat de tijd samen, Kid A geeft de tijd vorm.

geplaatst: 5 april, 22:54 uur [permalink]
Goed verhaal, zoals altijd Franck.

Kid A is de vrijbrief voor de band.
Leef je uit lads!
En dat deden ze vol overtuiging.
Ok.Computer is niet hun beste, dat weten we donders goed, maar was wel nodig voor al het fraais wat er nog zou komen.
Dit is een fantastische experimentele trip.
Iconisch!

geplaatst: 5 april, 22:55 uur [permalink]
Mooi getypt. Ook hier is Kid A favoriet, ik denk eenvoudigweg omdat Radiohead hier zo verrassend uit de hoek kwam en haar nieuwe fans serieus op de proef stelde. Al vind ik How To Disappear Completely nog steeds ietsje teveel Nights In White Satin. Maar daar staat Ideotheque tegenover

geplaatst: 5 april, 23:00 uur [permalink]
dix schreef:
Mooi getypt

Thank you kindly.
Maar daar staat Ideotheque tegenover

En dat is zo gruwelijk verkeerd getypt dat het geniaal wordt. Verander er na mijn opmerking alstublieft niets aan, ik heb in geen tijden zoveel charme in een woord kunnen bespeuren.

Misterfool
geplaatst: 5 april, 23:02 uur [permalink]
Franck Maudit.Ik kan me grotendeels in jouw recensie vinden. Ook ik heb een voorkeur voor Kid A en ik kan het er tevens mee eens zijn dat OK Computer achter een muziekontwikkeling aanliep en Kid A op de groep vooruit liep. Desalniettemin weet ik me ook te herinneren dat OK Computer, misschien juist wel omdat het zo'n goede samenvatting is van de muziek uit de jaren 90, veel bands heeft beïnvloed. Daarmee heeft het album ook deels de muziek van de naughties vormgegeven.

Ook grappig: Ok Computer heeft tekstueel gezien een zekere angst voor het nieuwe millennium (dehumanisatie en de onpersoonlijkheid van techniek o.a ). Kid A lijkt de toekomst meer te omarmen (al worden er, door middel van donkere humor, ook veel kritische kanttekeningen hierbij geplaatst).

geplaatst: 5 april, 23:02 uur [permalink]
Franck Maudit schreef:

En dat is zo gruwelijk verkeerd getypt dat het geniaal wordt.
Gelukkig heb je mijn 'uit het hoofd' versie van HTDC niet kunnen lezen

geplaatst: 5 april, 23:10 uur [permalink]
Misterfool schreef:
Ook grappig: Ok Computer heeft tekstueel gezien een zekere angst voor het nieuwe millennium(dehumanisatie en de onpersoonlijkheid van techniek o.a ). Kid A lijkt de toekomst meer te omarmen (al worden er, door middel van donkere humor, ook veel kritische kanttekeningen geplaatst).

Scherpe opmerking. Wat me echter het meest bevalt zijn die eerste 2 woorden. Subtiele humor is onbetaalbaar. En u gaf zonet een prachtig voorbeeld.

avatar van luigifort
geplaatst: 5 april, 23:15 uur [permalink]

geplaatst: 5 april, 23:20 uur [permalink]
luigifort schreef:
Kid A is Kid A en OK is Kid B..

Een tikkeltje kort door de bocht maar ik kan het spelen met taal enorm appreciëren

geplaatst: 6 april, 08:28 uur [permalink]
luigifort schreef:
Kid A is Kid A en OK is Kid B..

Ik heb altijd Amnesiac beschouwd als het door zuurstoftekort wat minder bedeelde (maar even sympathieke) broertje van Kid A. Als een tweeling waarvan er één bij de geboorte iets te lang klem heeft gezeten.

geplaatst: 6 april, 15:55 uur [permalink]
dix schreef:

avatar van Jan Wessels
geplaatst: 12 april, 15:59 uur [permalink]
OK Computer vond (en vind) ik een zeer goed album. Nieuwsgierig naar ander werk van Radiohead nam ik dit album een tijd geleden een keer mee uit een 2de hands bak. Paar keer beluisterd. Tijdje in de kast gestaan. Weer eens een paar keer beluisterd. Nu nog langere tijd in de kast en na nog een keer luisteren concludeer ik dat dit album het niet voor mij zal worden. Ik heb bij dit album hetzelfde als bij Talk Talk's Spirit of Eden: de voorganger, The Colour of Spring, vind ik een wereldplaat. Spirit of Eden moeilijk behapbaar.

Hetzelfde heb ik dus met Kid A. Teveel experiment en te weinig melodieuze ideeën doen voor mij de boel doodslaan.

avatar van Lennonlover
geplaatst: 28 april, 12:29 uur [permalink]
Kimmyboy schreef:

ik denk dat er weinig bands zijn waarvoor mensen méér moeite doen om hun muziek te begrijpen.

avatar van Chameleon Day
geplaatst: 25 mei, 01:19 uur [permalink]
Beter dan dit, gaat het met Radiohead toch echt niet worden. En dat hoeft ook niet. Na dit.

geplaatst: 25 mei, 13:16 uur [permalink]
The Bends, OK Computer en In Rainbow zijn wmb beter.
Over smaak valt niet te twisten, maar als zoveel gerespecteerde MuMe-vrinden dit de top van Radiohead vinden dan moet ik toch maar weer eens goed gaan luisteren.
Ben het voorlopig voor nagenoeg 100% met Jan Wessels eens (perfect voorbeeld Talk Talk)....
Al zijn KidA zowel als Spirit of Eden absoluut niet slecht, nee zeker niet !!!!

geplaatst: 24 juni, 18:21 uur [permalink]
Een maandje later en heftig in de Radiohead mood, KidA wordt steeds beter !!!!!!
Voorzichtig naar 4.5 maar wellicht moet ik kleur bekennen na de volgende luisterbeurt en gewoon 5 neerzetten.
Hopelijk laat VPRO vanavond veel Radiohead zien !

geplaatst: 24 juni, 18:28 uur [permalink]
Een uur Radiohead Hans.

Gisteren de hele registratie op de BBC gezien.
Waanzinnige gig. Zo'n beetje de bekendste songs + fascinerend album materiaal.

geplaatst: 24 juni, 18:52 uur [permalink]
Ja ! Zie het nu dat mijn bruid toch gelijk had... om 23:55. Thanks, pilsje erbij , top!!!!!

geplaatst: 24 juni, 18:58 uur [permalink]
Cheers alvast!