Radiohead - Kid A (2000)

Rock / Electronic
Label: Parlophone

1. Everything in Its Right Place (4:11)
  2. Kid A (4:44)
  3. The National Anthem (5:51)
  4. How to Disappear Completely (5:56)
  5. Treefingers (3:42)
  6. Optimistic (5:16)
  7. In Limbo (3:31)
  8. Idioteque (5:09)
  9. Morning Bell (4:35)
  10. Motion Picture Soundtrack (7:01)
  11. Everything in Its Right Place [BBC Radio One Evening Session - 15 / 11 / 00] * (6:04)
  12. How to Disappear Completely [BBC Radio One Evening Session - 15 / 11 / 00] * (6:37)
  13. Idioteque [BBC Radio One Evening Session - 15 / 11 / 00] * (4:12)
  14. The National Anthem [BBC Radio One Evening Session - 15 / 11 / 00] * (4:43)
  15. Optimistic [Lamacq Live in Concert: Victoria Park, Warrington, England - 02 / 10 / 00] * (4:39)
  16. Morning Bell [Live at Canal+ Studios, Paris] * (4:25)
  17. The National Anthem [Live at Canal+ Studios, Paris] * (5:01)
  18. How to Disappear Completely [Live at Canal+ Studios, Paris] * (5:56)
  19. In Limbo [Live at Canal+ Studios, Paris] * (4:42)
  20. Idioteque [Live at Canal+ Studios, Paris] * (4:12)
  21. Everything in Its Right Place [Live at Canal+ Studios, Paris] * (6:42)
  22. Motion Picture Soundtrack [Live at Canal+ Studios, Paris] * (3:54)
  23. True Love Waits [Live in Oslo] * (5:04)
avatar van corn1holio1
Castle schreef:
Met alle drukte aan berichten van afgelopen dagen weer eens opgezet.
Ik herinner mij pas geleden op een grauwe regenachtige dag ik er niet doorheen kwam.
Vandaag met het zonnetje de woonkamer in, heerlijk.

Dit album doet wat bij mij met het weer, in tegenstelling van bijvoorbeeld OK computer. Net als the Bends werken die altijd goed.
Zwaardere kost, happy state of mind, blij met de kerstdagen voorbij? Geen idee, wel ik de 4,5 * laat staan.
Wat een geluidscollage, als how to disappear completely compacter was geweest, wellicht de volle mep.

Of wachten tot het weer grijs en grauw buiten is?
Nee dan zet ik wel wat anders op, wat je dag altijd goed doet...

Mooie uitleg! Alleen wat bedoel je met compacter bij How TDC? Na tig keer luisteren is dit nummer mijn absolute favoriet van dit album geworden.

Verder ben ik ook van het kamp een keertje of 15 luisteren naar dit album is niets teveel. Elke keer wel nieuwe dingen ontdekt, nieuwe melodiën, loopjes, heerlijke ritmestukjes, etc... Maar vanaf beurt 1 vond ik het al wel een knaller. Een National Anthem of Idioteque zijn mij vanaf de eerste noot geweldig bevallen.

avatar van Castle
corn1holio1 schreef:

Voor mij het enigste nummer waar ik tegen het einde neiging tot naald verleggen heb.
Treefingers en Everything in its rights place mijn toppers, Idioteque en National Anthem zijn ook absoluut top.

Sippenhaft
Experimenteel album, gebrouwen in het muzieklab van Yorke en consorten. Er staan 3 voor mij acceptabele nummers op.

Dit is de eerste in de reeks van vijf albums die leidde naar de pot met goud aan het einde van de regenboog: A Moon Shaped Pool.

avatar van Don Cappuccino
Ik vond het ook best wel experimenteel toen ik nog voornamelijk naar rock en metal luisterde, maar sinds dat ik Warp-platen uit de jaren '90 heb gehoord vind ik dat helemaal niet meer. Kid A is wel een ontzettend gedetailleerde plaat waar je iedere luisterbeurt weer iets nieuws uithaalt.

avatar van Barney Rubble
Echt experimenteel is Kid A niet, nee. Desalniettemin was het een gewaagde stap van de band om na zo'n verkoopsucces als OK Computer het roer zo radicaal om te gooien. Het was voor mij i.i.g de introductie tot elektronische muziek.

avatar van Ernie
Sippenhaft schreef:

Wat grappig, een lid die zich nu heeft uitgeschreven zei juist hetzelfde een paar weken geleden. Welkom terug RoyalEngineer

Sippenhaft
Ernie schreef:

??? ?

avatar van TornadoEF5
Ik zal het zeker en vast nog wel een paar keer moeten luisteren, maar voor mij werkt dit alvast. De klik komt hier sneller dan bij The Bends. Het duo Optimistic - In Limbo klinkt echt heerlijk, maar How To Disappear Completely is verder het abolute hoogtepunt. Een echt prachtnummer. Everything In It's Right Place en Morning Bell vind ik ook verder goed. Ja, het zal stilaan tijd worden om nog meer van deze groep te leren kennen. Verhoogd naar 4,5*.

avatar van Cellulord
Don Cappuccino schreef:

Toendertijd vertelde een vriend me dat de nieuwe Radiohead naar het schijnt zeer EXP was. Ben toen maar eens gaan luisteren en heb echt goed kunnen lachen

Heb deze en OK Computer een tijdje terug nog eens geprobeert en krijg ze echt niet afgeluistert. Muzikaal is het niet slecht, het is vooral de zang die me stoort.

avatar van Noere
Cellulord schreef:

Ja dat laatste herken ik wel een beetje. Ben gewoon niet echt meer in de Yorke sferen de laatste jaren. Zo'n idioteque komt dan wat over als een autechre iets met wat gejank eroverheen. Nogal gechargeerd natuurlijk maar als je niet op dezelfde golflengte zit werkt het niet aangezien het wel vrij direct is.

avatar van bennerd
Reclamestuk voor externe website verwijderd.

avatar van Thekillers87327
Ideaotic vind ik geniaal, meer nummers qua sound zoals deze? Vind het elektronische perfect passen hier.
I already like ittt
Pfff motion picture soundtrack, wat hemels.
Kid a schiet tot nu toe ( het nummer) te ver door in het robot achtige met die stem maar misschien moet ik dat nummer wat vaker luisteren

Thekillers87327 schreef:
I already like ittt

Hail To The Thief is zeker een aanrader. Staan ook wel wat gitaar/piano songs op, maar er wordt ook flink geëxperimenteerd met electronica.
Nu kan Radiohead sowieso weinig verkeerd doen bij mij hoor.

avatar van Arrie
Thekillers87327 schreef:
Ideaotic vind ik geniaal, meer nummers qua sound zoals deze?

15 Step doet me altijd wel aan Idioteque denken.

avatar van Thekillers87327
Snap nog steeds niet hoe mensen Kid A minder kunnen vinden als OK Computer.
Voor mij is Kid A het allerbeste wat Radiohead ooit gemaakt heeft. Hier zitten nog steeds veel experimentele dingen in maar zonder dat het doorslaat zoals in OK computer.
Begon bij een 3,5 ofzo maar inmiddels uitgegroeid tot een 4,5 en miss zelfs hoger

Arbeidsdeskundige
How to Disappear Completely is beklemmend mooi.

en... zo staat ie in mn top 10

avatar van jordidj1
jordidj1 (moderator)
The National Anthem blijft fantastisch.
Sowieso geen idee waarom ik nooit op deze plaat heb gestemd, het zijn de vier sterren meer dan waard. Wellicht in de toekomst wel meer, blijf hier bij terugkomen. Verveelt nooit, elke track heeft zijn geheimen en blijft die onthullen.

avatar van Mr. Rock
The National Anthem raakt mij kwijt op het moment dat de blazers de dominante factor worden. Hoog wtf-gehalte daardoor. Ook bij het titelnummer denk ik: wat heb ik net nou eigenlijk zitten luisteren? Voor de rest is deze cd na een aantal keer luisteren wel geland. Hoogtepunt: het prachtige Optimistic. Op de voet gevolgd door How to Disappear Completely en Morning Bell. Treefingers bevalt me ook wel, slaagt er iedere keer in mijn gedachten geheel te laten afdwalen. Om weer op te schrikken bij de start van Optimistic. Over het geheel een spannende plaat vol variatie.

Dit is zo'n plaat die ik altijd wat heb genegeerd. Maar als ik hier de commentaren en score zie, moet het toch de moeite waard zijn om deze eens uit te checken. Ga ik zeker doen ..........