Radiohead - Kid A (2000)

4,03
2065 stemmen

Rock / Electronic
Label: Parlophone

1. Everything in Its Right Place (4:11)
  2. Kid A (4:44)
  3. The National Anthem (5:51)
  4. How to Disappear Completely (5:56)
  5. Treefingers (3:42)
  6. Optimistic (5:16)
  7. In Limbo (3:31)
  8. Idioteque (5:09)
  9. Morning Bell (4:35)
  10. Motion Picture Soundtrack (7:01)
  11. Everything in Its Right Place [BBC Radio One Evening Session - 15 / 11 / 00] * (6:04)
  12. How to Disappear Completely [BBC Radio One Evening Session - 15 / 11 / 00] * (6:37)
  13. Idioteque [BBC Radio One Evening Session - 15 / 11 / 00] * (4:12)
  14. The National Anthem [BBC Radio One Evening Session - 15 / 11 / 00] * (4:43)
  15. Optimistic [Lamacq Live in Concert: Victoria Park, Warrington, England - 02 / 10 / 00] * (4:39)
  16. Morning Bell [Live at Canal+ Studios, Paris] * (4:25)
  17. The National Anthem [Live at Canal+ Studios, Paris] * (5:01)
  18. How to Disappear Completely [Live at Canal+ Studios, Paris] * (5:56)
  19. In Limbo [Live at Canal+ Studios, Paris] * (4:42)
  20. Idioteque [Live at Canal+ Studios, Paris] * (4:12)
  21. Everything in Its Right Place [Live at Canal+ Studios, Paris] * (6:42)
  22. Motion Picture Soundtrack [Live at Canal+ Studios, Paris] * (3:54)
  23. True Love Waits [Live in Oslo] * (5:04)
1453 BERICHTEN 11 MENINGEN
avatar van Kimmyboy
geplaatst: 17 januari 2016, 12:26 uur [permalink]
Anderhalf jaar geleden helemaal niks met dit album (op Optimistic na), nu eindelijk terechtgekomen op 3,5. Wie weet zelfs nog binnen nu en nog eens anderhalf jaar. Nummers beginnen eindelijk dan toch te boeien. Vreemd maar intrigerend tegelijkertijd.

geplaatst: 12 februari 2016, 18:46 uur [permalink]
Top album

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 12 februari 2016, 19:29 uur [permalink]

Omdat er bergtoppen op de cover staan? Wat betekent die hoesfoto eigenlijk, heeft iemand zich dat al eens afgevraagd? Ik had er nog nooit echt op gelet, maar wat een rare foto/tekening is dat toch. Zeker in combinatie met de albumtitel, die is ook al zo vaag.

geplaatst: 12 februari 2016, 19:57 uur [permalink]
Zo had ik er niet over nagedacht. Denk dat het niks betekent.

avatar van Tony
geplaatst: 12 februari 2016, 21:53 uur [permalink]
Tuurlijk wel. Ze noemen een album toch niet zomaar lukraak iets? Kid A refereert volgens mij aan het eerste gekloonde kind, wat ergens op deze wereldbol rond zou moeten lopen, hoewel dat nooit aan het licht zal komen, omdat dat zwaar illegale praktijken zijn natuurlijk, met immense ethische complicaties. Maar als je schapen kunt klonen, kun je ook mensen klonen. Easy.

avatar van niels94
geplaatst: 12 februari 2016, 22:01 uur [permalink]
Tony schreef:
Maar als je schapen kunt klonen, kun je ook mensen klonen. Easy.

Na een reeks mismaakte en dode baby's: super easy, dus 😉

Maar nee hoor, het betekent niks.
Yorke said he liked its "non-meaning", saying: "If you call [an album] something specific, it drives the record in a certain way."

Zoals, meen ik, enkele songteksten ook willekeurige fragmenten zonder echte betekenis zijn.

avatar van Tony
geplaatst: 12 februari 2016, 22:46 uur [permalink]
Echt wel. Er wordt gespeculeerd dat dat eerste gekloonde kind in Zwitserland is geboren, vandaar die bergen op de hoes.

avatar van Franck Maudit

geplaatst: 15 februari 2016, 20:59 uur [permalink]
2000 stemmen voor deze topper uit het jaar 2000

Het universum voelt momenteel net dat tikkeltje volmaakter aan.

avatar van meneer
geplaatst: 15 februari 2016, 21:13 uur [permalink]
2001 to the 4,5 stars and Beyond !!!

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 16 februari 2016, 00:09 uur [permalink]
Het titelnummer van deze plaat blijft toch een onderschatte parel in het oeuvre van de band.

avatar van Cor
Cor
geplaatst: 12 april 2016, 13:44 uur [permalink]
En toen werd het ineens allemaal anders, maar tegelijk ook heel fascinerend. Klankbeelden, ritmes en soms bizarre gekte ('The National anthem') doen hun Intrede. Maar de schoonheid is niet verdwenen. 'How To Disappear Completely' is misschien wel één van Radiohead's mooiste. Destijds een vervreemdende twist van Radiohead na het meesterwerk 'OK Computer', maar inmiddels een onbetwistbare klassieker.

geplaatst: 25 mei 2016, 17:01 uur [permalink]
Ik heb flink moeite gehad met Kid A, zeker door de overgang van het geluid van The Bends & OK Computer naar de elektronische sound van dit album. Langzaam is de score omhoog gekropen. Ik had 'm inmiddels al een tijdje op 4* staan, vandaag komt er een 0,5* bij.
Nadat ik eerst een aantal songs erg goed tot geweldig vond, is Kid A inmiddels ook bij mij onder de huid gekropen. Wat een mooi klankenpalet biedt deze plaat. Bij mijn 2CD editie zit een uitgebreid boekje met ook heel mooi artwork. Favoriete songs waren altijd al The National Anthem, Everything in Its Right Place, Idiotheque & How To Disappear Completely. En dat zijn nou precies de 4 nummers die ze afgelopen zaterdagavond schitterend speelden in Amsterdam. Geweldig.

geplaatst: 22 januari, 22:08 uur [permalink]
Leuk van die albums die je 4x moet luisteren voordat je ze goed gaat vinden. Het intro van Everything blijft altijd bijzonder, vooral live. Heb ze vorig jaar in de HMH mogen zien, niet lang nadat ik echt naar Radiohead begon te luisteren, en dat was toch wel een dijk van een concert.