Radiohead - Kid A (2000)

Rock / Electronic
Label: Parlophone

1. Everything in Its Right Place (4:11)
  2. Kid A (4:44)
  3. The National Anthem (5:51)
  4. How to Disappear Completely (5:56)
  5. Treefingers (3:42)
  6. Optimistic (5:16)
  7. In Limbo (3:31)
  8. Idioteque (5:09)
  9. Morning Bell (4:35)
  10. Motion Picture Soundtrack (7:01)
  11. Everything in Its Right Place [BBC Radio One Evening Session - 15 / 11 / 00] * (6:04)
  12. How to Disappear Completely [BBC Radio One Evening Session - 15 / 11 / 00] * (6:37)
  13. Idioteque [BBC Radio One Evening Session - 15 / 11 / 00] * (4:12)
  14. The National Anthem [BBC Radio One Evening Session - 15 / 11 / 00] * (4:43)
  15. Optimistic [Lamacq Live in Concert: Victoria Park, Warrington, England - 02 / 10 / 00] * (4:39)
  16. Morning Bell [Live at Canal+ Studios, Paris] * (4:25)
  17. The National Anthem [Live at Canal+ Studios, Paris] * (5:01)
  18. How to Disappear Completely [Live at Canal+ Studios, Paris] * (5:56)
  19. In Limbo [Live at Canal+ Studios, Paris] * (4:42)
  20. Idioteque [Live at Canal+ Studios, Paris] * (4:12)
  21. Everything in Its Right Place [Live at Canal+ Studios, Paris] * (6:42)
  22. Motion Picture Soundtrack [Live at Canal+ Studios, Paris] * (3:54)
  23. True Love Waits [Live in Oslo] * (5:04)
avatar van HansVon
Ja ! Zie het nu dat mijn bruid toch gelijk had... om 23:55. Thanks, pilsje erbij , top!!!!!

Cheers alvast!

avatar van RichardKoning
Naar mijn mening het mooiste album van Radiohead. Van begin tot eind genieten. Sleutelwoord: SFEER!

Met uitzondering van het geniale In Rainbows, volledig met je eens.

avatar van schizodeclown
Zoals iemand dit album ooit benoemde met ''far out there'' kan ik alleen maar beamen, wat een intens weirde sfeer.
Er zit van alles in, electronic, free jazz, ambient, een ballad en zelfs normale rock ( ).
Toch past en klopt alles als een sprankelend buitenaards geheel.

Wat ik echt geweldig vind aan dit album zijn de kleine verfijnde subtiele details, daarnaar zoeken is een genot (alhoewel dat met zowat elk ander album ook zo is, alleen hier valt het wat meer op).

Ik vind het ook knap dat een extreem bekende band enigszins de experiment opzoekt en toch een zeer groot publiek weet aan te spreken (hoewel het mij niet zou tegenstaan als ze nummers van 15 minuten zouden maken en grof avantgardisch zouden experimenteren, ik heb zo'n idee dat hun daartoe ook in staat zouden zijn, met zo'n puur geweldig muzikale talent.

avatar van DeWP
Inderdaad: het sleutelwoord bij dit album is sfeer. Je waant je in een heel andere wereld, ongrijpbaar, niet tastbaar. Een geweldig album, en ook heel eigenzinnig. Radiohead heeft wat dat betreft (vergeef me de uitdrukking) schijnt aan de commercie. En daardoor komen ze tot heel interessante werken!

avatar van TornadoEF5
Heel vreemde groep, waar ik wellicht een verkeerd beeld van had of de verkeerde albums bij had geluisterd, maar dit album vind ik vrij goed na één keer luisteren. Er zijn meerdere luisterbeurten nodig, maar dit is het meest dromerige, hypnotische en sfeervolle album met ook het meeste gebruik van elektronica, en zo heb ik het ook graag. OK Computer vond ik de eerste keer luisteren maar zozo, maar is ondertussen gegroeid. Creep vind ik een erg goed nummer. Maar The Bends en In Rainbows vond ik echt saai / slecht na één keer luisteren. Ik weet dus absoluut niet wat ik van Radiohead moet denken op dit moment. Mijn waardering voor de groep lijkt enorm te verschillen en willekeurig te zijn. Maar misschien heb ik ook The Bends en In Rainbows op de verkeerde momenten beluisterd. Kid A is wel een album dat je het best luistert diep in de nacht. Voor mij een zeer sterk album dat alleen maar kan groeien.

Royalengineer
Heb op advies van Kid A adepten dit album maar weer eens een kans gegeven. Ik viel erbij in slaap. Is dit een goed teken?

Elk nadeel heeft zijn voordeel

bikkel2 schreef:

Elk nadeel heeft zijn voordeel

Heerlijk een tukje gedaan

Royalengineer schreef:

Zoals ik je berichten deze dagen lees bij meerdere Radiohead albums (+YT materiaal) ga je er zeer snel doorheen. Ieder zijn eigen snelheid + beoordeling natuurlijk maar Radiohead heeft niet echt ‘fastfood’ albums gemaakt voor de snelle consumptie. Meerdere Machead Happy Meals op een dag kunnen zelfs zo zwaar op de maag gaan liggen dat je er een dutje van gaat doen.

Neem eens 1 album tot je, verspreid over een langere tijd en, als je het recept dan nog eens een paar keer goed hebt doorgenomen, weet je deze albums misschien beter te doorgronden en te waarderen.
Een echt goed album geeft niet zomaar zijn mooiste muzikale geheimen prijs...

meneer schreef:

Zoals ik je berichten deze dagen lees bij meerdere Radiohead albums (+YT materiaal) ga je er zeer snel doorheen. Ieder zijn eigen snelheid.

Inderdaad

avatar van Rudi S
Royalengineer schreef:

Ja want als jij slaapt ben jij niet hier

avatar van Snakeskin
ik heb ook wel moeite om te achterhalen wat ik in het verleden zo goed aan de albums van Radiohead na OK computer vond.

meneer schreef:

Een echt goed album geeft niet zomaar zijn mooiste muzikale geheimen prijs...

Nou nee, dit geldt niet voor mij. Ik wil wel, de muziek op een album als Kid A is weliswaar interessant genoeg, maar deze geluiden klinken lang niet altijd 'plezierig' in mijn oortjes. Bovendien... in het geval Radiohead is mijn aversie tegen de stem van Thom Yorke dan toch nét iets te groot om het lang vol te houden. Laat staan om een album als dit vaak te beluisteren. Dus ga ik dit zeker niet nog meer 'proberen'!

avatar van Snakeskin
maar dat is wat ik bedoel, vooral bij "King of Limbs" was het dramatisch dat men niet durfde te schrijven dat het album zwaar tegen viel.

Alicia schreef:

Maar dat is natuurlijk een andere insteek dan m.b.t. wat ik bedoel. Of beluisterde jij ook meerdere Radiohead albums in 2 dagen ?

avatar van Alicia
Het ging mij vooral en in de eerste instantie om de ingebeelde zin 'een echt goed album geeft niet zomaar zij mooiste muzikale geheimen prijs...' vandaar de eenregelige quote.

avatar van Snakeskin
Ik kan mij er wel in vinden dat "een goed album niet zomaar zijn geheimen prijs geeft" maar als ondanks dat het album verschillende malen is beluisterd de aversie toeneemt dan moet je ook reëel zijn en vaststellen dat je niet ontvankelijk bent voor de "geheimen". Bij een band als Radiohead heb ik toch vaak het idee dat men gaat zoeken naar iets dat er niet is.

avatar van GrafGantz
Alicia schreef:
deze geluiden klinken lang niet altijd 'plezierig' in mijn oortjes.

Helemaal mee eens! Of wacht, ik geloof niet dat je dit positief bedoelt

avatar van Noere
Snakeskin schreef:

Zie wel gewoon 4 sterren staan. Of durf je niet lager te geven?

avatar van Snakeskin
Goed punt. Ik ga dat bijstellen. Eerder schreef ik overigens dat ik niet altijd kan achterhalen wat ik voorheen zo goed aan de albums van Radiohead vond. Uit die tijd stamt beoordeling.

avatar van Castle
Met alle drukte aan berichten van afgelopen dagen weer eens opgezet.
Ik herinner mij pas geleden op een grauwe regenachtige dag ik er niet doorheen kwam.
Vandaag met het zonnetje de woonkamer in, heerlijk.

Dit album doet wat bij mij met het weer, in tegenstelling van bijvoorbeeld OK computer. Net als the Bends werken die altijd goed.
Zwaardere kost, happy state of mind, blij met de kerstdagen voorbij? Geen idee, wel ik de 4,5 * laat staan.
Wat een geluidscollage, als how to disappear completely compacter was geweest, wellicht de volle mep.

Of wachten tot het weer grijs en grauw buiten is?
Nee dan zet ik wel wat anders op, wat je dag altijd goed doet...

avatar van Kronos
Lastig album ja. Als het lichtjes bewolkt is in de herfst of winter, bij volle maan, juist voor de avond valt en er frieten met goulash op het menu staan kom ik er doorheen. Anders niet. Album heeft lang op 3,5* gestaan maar Hollandse mayonaise die wat zoeter van smaak is past beter bij goulash en zo is Kid A weer net wat genietbaarder geworden. Ik ben nog aan het experimenteren met verschillende kruiden en mijn positie ten opzichte van de windrichting.

avatar van Venceremos
Gadverdamme!

Ja, ja. Verrassing.

Heb Kidje A nog een keer beluisterd na diverse adviezen. En ik moet toegeven, merendeel nummers valt me toch niet verkeerd. Ga geen sterren meer geven, voortaan alleen nog keuze uit 2. Top of flop. En deze schaar ik onder . Dus voldoende voor een Top. (Voldoende is toch minstens een 6 op een schaal van 10)

Qua waardering komt Kid A nog wel onder A Moon Shaped Pool.

Alicia schreef:
Het ging mij vooral en in de eerste instantie om de ingebeelde zin 'een echt goed album geeft niet zomaar zijn mooiste muzikale geheimen prijs...' vandaar de eenregelige quote.

Misschien wat metaforisch geschreven maar als mensen aangeven bij bv ‘The King of Limbs’ dat ze de gitaren zo missen en dan bv op ‘The Basement Tapes’ er achter komen dat er juist veel gitaar wordt gespeeld dan vind ik dat een mooie ontdekking. Ik heb dat toch ook wel bij dit album. Ik vond er eerst echt geen klap aan omdat ik het niet gewend was en het maar wat gefriemel en gepiemel vond. Maar door vaker te beluisteren, het te beleven bij bijzondere momenten (en je kent mij, zo beluister ik veel muziek) ging dit album voor mij open. Dat jij Yorke zijn stem niet echt lekker vindt dat is puur een kwestie van eigen smaak. En daar heb ik alle respect voor. Maar jij, als YES liefhebber, merkt dan toch ook weer wel dat bij de Steven Wilson tapes van YES dat daar plots ook veel mooi nieuws naar voren komt ? Vind ik ook eigenlijk muzikale ‘geheimen’ die dan weer door Wilson ontdekt zijn. Gelukkig houden wij allebei wel van Jon Anderson zijn stem .

Enne Royalengineer wat top dat je toch verder dit album nog kansen geeft. Mooi

avatar van Alicia
Je slaat de spijker wel weer op den kop, meneer!

Snakeskin verwoordde dit eigenlijk alweer beter dan ik (het blijft lastig om op zo'n klein schermpje te tikken). Maar inderdaad,
a: ik ben niet dol op de zangstem en zangtechniek van Thom Yorke en zal dit ook echt nooit worden en b: ik heb moeite met sommige melodieën oftewel de songstructuren van deze band en natuurlijk niet alleen van Radiohead. Ook in de 'gefriemel' en 'gepiemel' muziek in het algemeen zijn er voorkeuren en afkeuren. Waarom wél Yes en bijvoorbeeld geen Camel of Rush? Ik wijs gefröbel dus lang niet altijd niet af, integendeel, maar bij Radiohead wordt het gewoon voor mij bij tijd en wijle toch iets té vermoeiend om de schoonheid van een album te (willen) ontdekken of er überhaupt in te horen. Dit gezegd hebbende... zie ook 'OK Computer, mijn 'voormalig mormel': nu 4**** (al twijfel ik daar nu wel weer over!)

Dat laatste heeft wel járen geduurd, hoor!

avatar van Ernie
Ja, ja. Verrassing.

Qua waardering komt Kid A nog wel onder A Moon Shaped Pool.

Sterren uitdelen is soms ook zo moeilijk, A Moon Shaped Pool openbaarde zich pas na 10x luisteren bij mij waar jij al direct gewonnen was voor dat album. Ook deze Kid A heeft verschillende rondjes nodig gehad voor ik er de schoonheid van hoorde. Laten we allen nog lang met elkaar discussiëren als het zulke mooie conclusies oplevert

avatar van corn1holio1
Castle schreef:
Met alle drukte aan berichten van afgelopen dagen weer eens opgezet.
Vandaag met het zonnetje de woonkamer in, heerlijk.

Of wachten tot het weer grijs en grauw buiten is?
Nee dan zet ik wel wat anders op, wat je dag altijd goed doet...

Mooie uitleg! Alleen wat bedoel je met compacter bij How TDC? Na tig keer luisteren is dit nummer mijn absolute favoriet van dit album geworden.

Verder ben ik ook van het kamp een keertje of 15 luisteren naar dit album is niets teveel. Elke keer wel nieuwe dingen ontdekt, nieuwe melodiën, loopjes, heerlijke ritmestukjes, etc... Maar vanaf beurt 1 vond ik het al wel een knaller. Een National Anthem of Idioteque zijn mij vanaf de eerste noot geweldig bevallen.

avatar van Castle
corn1holio1 schreef:

Voor mij het enigste nummer waar ik tegen het einde neiging tot naald verleggen heb.
Treefingers en Everything in its rights place mijn toppers, Idioteque en National Anthem zijn ook absoluut top.