Radiohead - Kid A (2000)

Rock / Electronic
Label: Parlophone

1. Everything in Its Right Place (4:11)
  2. Kid A (4:44)
  3. The National Anthem (5:51)
  4. How to Disappear Completely (5:56)
  5. Treefingers (3:42)
  6. Optimistic (5:16)
  7. In Limbo (3:31)
  8. Idioteque (5:09)
  9. Morning Bell (4:35)
  10. Motion Picture Soundtrack (7:01)
  11. Everything in Its Right Place [BBC Radio One Evening Session - 15/11/00] * (6:04)
  12. How to Disappear Completely [BBC Radio One Evening Session - 15/11/00] * (6:37)
  13. Idioteque [BBC Radio One Evening Session - 15/11/00] * (4:12)
  14. The National Anthem [BBC Radio One Evening Session - 15/11/00] * (4:43)
  15. Optimistic [Lamacq Live in Concert: Victoria Park, Warrington, England - 02/10/00] * (4:39)
  16. Morning Bell [Live at Canal+ Studios, Paris] * (4:25)
  17. The National Anthem [Live at Canal+ Studios, Paris] * (5:01)
  18. How to Disappear Completely [Live at Canal+ Studios, Paris] * (5:56)
  19. In Limbo [Live at Canal+ Studios, Paris] * (4:42)
  20. Idioteque [Live at Canal+ Studios, Paris] * (4:12)
  21. Everything in Its Right Place [Live at Canal+ Studios, Paris] * (6:42)
  22. Motion Picture Soundtrack [Live at Canal+ Studios, Paris] * (3:54)
  23. True Love Waits [Live in Oslo] * (5:04)

avatar van Prog66
How To Disappear Completely is een ihoogtepunt op deze plaat, die voor het overige niet aan mij besteed is.
Ik heb hier ooit 3,5 * aan gegeven, dat zou een 7 als rapportcijfer betekenen.

Over de hele linie onvoldoende: 2,5*

avatar van TornadoEF5
Dit blijft natuurlijk een erg sterke plaat, twijfel zelfs om hem nog eens te verhogen naar 5.0*. Wat mij opvalde is dat The National Anthem zo een mooi nummer was. Dat vond ik de vorige keren veel minder. Idem voor Idioteque. Idem voor Morning Bell. Optimistic / In Limbo blijft mijn favoriete duo-single. In Limbo is ook het nummer van Radiohead dat ik tot dusver het meest heb gehoord over al hun hele albums heen. Eigenlijk is dit gewoon een absurd sterke plaat, want het klinkt allemaal erg ontoegankelijk op het eerste gezicht, maar laag per laag wordt ontleedt, en dan wordt de schoonheid van dit album wel erg duidelijk. Technisch ook een zeer sterke plaat. Ik ga dit verhogen naar een 5.0* temeer omdat er geen slechte nummers op staan (op de gimmick van hidden tracks dan na). Heel sfeervol album zeker als je het s'nachts oplegt.

GrafGantz schreef:

Ik heb hem wel omgeruild, en heb daar geen spijt van. Wat moet ik in godsnaam met een paar tellen Pearl Jam live aan het begin van dit album

Op welke een of meer versies van het album zijn die paar tellen Pearl Jam aan het begin te horen? Op hoeveel exemplaren? Ik heb niet het idee dat het op mijn exemplaar te horen is.

avatar van GrafGantz
Op de allereerste druk, geen idee of dat alleen voor Nederland geldt. Als je zo'n misprint hebt merk je dat absoluut, want alle nummers lopen daarna ook een paar tellen uit de pas. Oftewel, als het bijvoorbeeld om 5 seconden PJ gaat helemaal aan het begin (weet niet meer hoe lang het precies was) is vervolgens track 1 pas afgelopen na de 5e seconde van track 2, en zo voorts. Dat valt echt niet te missen. Is tevens ook niet om aan te horen, dus heb hem al snel weer omgeruild voor een goed werkend exemplaar.

avatar van Slowgaze
GrafGantz schreef:
heb hem al snel weer omgeruild voor een goed werkend exemplaar.

Hopelijk help je zo je vrouw niet op ideeën.

avatar van Poles Apart
Heruitgave (20th Anniversary Edition), een soort Kid Amnesiac, op komst?:

Kid Amnesiac

avatar van Mjuman
Poles Apart schreef:
Heruitgave (20th Anniversary Edition), een soort Kid Amnesiac, op komst?:

Kid Amnesiac

Jazeker, inmiddels verkrijgbaar in pre-order: RADIOHEAD - KID A MNESIA - Boomkat

avatar van Chameleon Day
En zitten we daar op te wachten?

avatar van Mjuman
Chameleon Day schreef:
En zitten we daar op te wachten?

Niet echt, heb (helaas) geen amnesie en wacht ook al jaren op Godot

avatar van Chameleon Day
Mjuman schreef:
... en wacht ook al jaren op Godot

Maar ken jij die mop dan niet van Godot die zou komen....?

1,0
Het veel geprezen OK computer was al totaal niet mijn ding.
Omdat je natuurlijk regelmatig berichten leest over de stijlbreuk en het experimenteel karakter van KID A heb ik het toch maar eens geprobeerd. Maar helaas is het resultaat het zelfde.

Ik ervaar Radiohead toch vooral als pretentieus gewauwel.
En zelfs expirimenteel kun je je vraagtekens zetten.
Bij mij komt direct de vergelijking naar boven met Bowie en zijn ambient periode.
23 jaar eerder maar dan een stuk beter. Dus vernieuwend, mwoah.

Tussen mij en Radiohead zal het, behalve een paar aardige singles, nooit wat worden vrees ik.

avatar van muziekobsessie
Ik hed deze cd ooit verkocht aan de platenboef maar moet zeggen nu met deze heruitgave vind ik dit toch weer erg mooi op een paar miskleunen na wat ik echt niet trek(gewoon deleten). maar over het algemeen juist meer echte nummers dan electronicageneuzel op de bonustracks

avatar van Funky Bookie
De vroege Radiohead blijft bij mij toch favoriet. Dit album is te elektronisch voor mij. Ik heb respect voor hun vernieuwingsdrang, maar dat is het dan wel. Ik hang tussen 3 en 3,5*. Voorlopig afgerond naar boven.

avatar van Slowgaze
Funky Bookie schreef:
De vroege Radiohead blijft bij mij toch favoriet.

Creep

avatar van Robje1968
Toen Radiohead aangaf om een andere muzikale koers in te zetten na "OK Computer", was ik daar niet zo gelukkig mee. Maar in dit geval vond ik het een geslaagde koerswijziging.

Heb wel even moeten wennen aan "Kid A", maar na een aantal luisterbeurten was ik om. Dit album heeft wel een aantal luisterbeurten nodig, voordat het zijn geheimen prijs geeft.
Voor mij een dikke 4,5.

Radiohead - Kid A

Hoewel Radiohead best een aantal leuke nummers heeft gemaakt, vind ik een album echt teveel van het goede. Zo ook bij deze Kid A. Het begint nog best sterk met Everything in Its Right Place. Daarna zakt het echter als een kaartenhuis in elkaar. Het lijkt alsof Radiohead zich op dit album vooral probeert te richten op het maken van sfeerimpressies, voor mij haalt dit helaas het tempo onderuit. Een nummer als Treefingers kan ik echt helemaal niets mee. Ook de melodie in Idioteque, dat overigens meer op beatboxen lijkt, werkt me in combinatie met de stem van Thom Yorke erg op de zenuwen.
Toch vind ik het niet allemaal slecht, nummers als In Limbo en Morning Bell vind ik prima om te luisteren. Wel hebben de meeste nummers vrij weinig meer te bieden dan een doorlopende melodie door de nummers heen. Ik ga dit album in de toekomst zeker nog een paar keer opzetten om te kijken of mijn mening veranderd, maar voor nu kan ik er echt niet meer dan drie sterren voor geven.

Toen ik dit album voor het eerst hoorde was ik meteen al behoorlijk onder de indruk en ik ben het daarna alleen maar beter gaan vinden.
Ik kan me echt wel voorstellen dat het voor sommigen een beetje teveel van het goede is. Voor mij is Kid A echter het allerbeste wat Radiohead ooit gemaakt heeft.

avatar van Juul1998B
Dit is echt nog steeds zo'n fantastisch en innovatief album, ook na 20 jaar