The Alan Parsons Project - The Turn of a Friendly Card (1980)

Label: Arista

1. May Be a Price to Pay (4:57)

met Elmer Gantry

2. Games People Play (4:21)

3. Time (5:02)
  4. I Don't Wanna Go Home (4:56)

5. The Gold Bug (4:33)
  6. The Turn of a Friendly Card, i) the Turn of a Friendly Card (Part One) (2:39)

met Chris Rainbow

7. The Turn of a Friendly Card, ii) Snake Eyes (3:17)

met Chris Rainbow

8. The Turn of a Friendly Card, iii) The Ace of Swords (2:58)
  9. The Turn of a Friendly Card, iv) Nothing Left to Lose (4:03)
  10. The Turn of a Friendly Card, v) the Turn of a Friendly Card (Part Two) (3:12)

met Chris Rainbow

11. May Be a Price to Pay [Intro - Demo] * (1:32)
  12. Nothing Left to Lose (Basic Backing Track) * (4:35)
  13. Nothing Left to Lose [Chris Rainbow Vocal Overdub Compilation] * (2:02)
  14. Nothing Left to Lose [Early Studio Version with Eric's Guide Vocal] * (3:11)
  15. Time [Early Studio Attempt] * (4:42)
  16. Games People Play [Rough Mix] * (4:32)
  17. The Gold Bug [Demo Version] * (2:49)
  18. May Be a Price to Pay [Eric’s Songwriting Diaries] * (3:23)
  19. Games People Play [Eric’s Songwriting Diaries] * (3:03)
  20. Time [Eric’s Songwriting Diaries] * (4:03)
  21. I Don't Wanna Go Home [Eric’s Songwriting Diaries] * (2:09)
  22. The Turn of a Friendly Card [Eric’s Songwriting Diaries] * (3:16)
  23. Snake Eyes [Eric’s Songwriting Diaries] * (3:11)
  24. Nothing Left to Lose [Eric’s Songwriting Diaries] * (2:43)
  25. TOCF / Snake Eyes / I Don’t Wanna Go Home [Eric’s Songwriting Diaries] * (4:29)
  26. May Be a Price to Pay [Early Version – Eric Guide Vocal and Unused Guitar Solo] * (5:02)
  27. Games People Play [Early Version – Eric Guide Vocal] * (4:30)
  28. Time [Orchestra and Chris Rainbow Backing Vocals] * (4:16)

met Chris Rainbow

29. The Gold Bug [Early Reference Version] * (5:06)
  30. The Turn of a Friendly Card Part 1 [Early Backing Track] * (2:16)
  31. Snake Eyes [Early Version – Eric Guide Vocal] * (3:19)
  32. The Ace of Swords [Early Version with Synth “orchestration”] * (3:00)
  33. The Ace of Swords [Early Version with Piano on Melody] * (2:38)
  34. The Turn of a Friendly Card Part Two [Eric Guide Vocal and Extended Guitar Solo] * (3:30)
  35. Games People Play [Single Edit] * (3:32)

met Lenny Zakatek

36. The Turn of a Friendly Card [Single Edit] * (3:42)

met Chris Rainbow

37. Snake Eyes [Single Edit] * (2:26)

avatar van Maartenn
Spijker op z'n kop wat mij betreft Fedde. Mooi informatie stukje!

avatar van LucM
The Turn of a Friendly Card, een album dat handelt over gokken weet meer te overtuigen dan voorganger Eve. Het is wat minder fragmentarisch en vormt meer een geheel. Alan Parsons heeft hier gekozen voor een soberder productie wat de sfeer en de zeggingskracht ten goede komt en de pretentie en bombast van vroeger heeft plaats gemaakt voor melancholie. Het titelnummer waarmee Alan Parsons Project meer bekendheid genoot is trouwens één van hun mooiste songs.

avatar van adri1982
De song 'Time' en het instrumentale stuk 'The Gold bug' mogen er ook wezen wat mij betreft. Dit blijft een zeer goed album.

avatar van musician
Even mijn petje af voor de vandaag overleden Chris Rainbow, vocalist bij het Alan Parsons Project en verantwoordelijk voor de prachtige vocalen op The Turn of a Friendly Card, één van Rainbow's meesterwerken.

musician schreef:

Ik kwam er net ook achter. Heel triest. Ben het met je eens want Chris Rainbow had een prachtige stem, zoals blijkt op genoemd meesterwerk.

Ozric Spacefolk
Ben eigenlijk pas net begonnen deze band (project) te ontdekken.

Eigenwijs als ik ben heb ik APP en ELO nooit een kans gegeven. Terwijl ik wel verzot ben op Al Stewart, Barclay James Harvest en Camel. Toch een beetje allemaal het zelfde laken en pak.

Naast Woolfson en Parsons mag ook even vermeld, dat het keurig bij elkaar gedrumd is door Stuart Elliott, die ik al kende van andere projecten. Bas-spel van Patton mag er ook zeker wezen. En dan nog het talent van Bairnson. Waarom deze drie geen melding krijgen op de artiestenpagina is mij vreemd.

En dan de zang; ja, die is erg goed. Leuk al die verschillende vocalisten.

De songs; lekker uptempo, veel bombast, wat funky/disco achtige dingen. Daar waar Camel en BJH keihard worden afgerekend op deze invloeden scoort Alan Parsons Project erg hoog. Symfo-fans zijn maar rare mensen.

Omdat ik Camel en BJH (en Moody Blues) eerder kende, vind ik het APP erg lijken op deze bands. Maar ze komen allemaal uit dezelfde tijd en hebben uiteraard gewoon elkaar beïnvloed.

Time had zo van Moody Blues kunnen zijn. En Games People Play van Camel of Caravan anno 1979/1980.

chevy93 schreef:
Ik hoor geen enkele overeenkomst tussen Time van Pink Floyd en die op deze plaat?

The Golden Bug lijkt wel op iets van Pink Floyd. Misschien werd dat bedoeld.

avatar van Misterfool
Qua thematiek lijken beiden Time's wel wat op elkaar. De tijd vliegt harder dan dat een mens er erg in heeft. Alleen lijkt APP meer troost te bieden(Who knows when we shall meet again) waar Time op DSOTM echt een horrorbeeld schetst(The Sun is the same in a relative way, but you're older, shorter of breath & one day closer to death).

avatar van musician
Zou het toevallig zijn dat Parsons mee heeft gewerkt aan de productie van The Dark Side of the Moon en hier terug komt met eenzelfde soort van thema?

Het is natuurlijk wel zo, dat Eric Woolfson bij het APP de man is die de songs schrijft. Maar goed, het is heel goed mogelijk dat ze op dit album iets aan Time wilden doen. Het wordt natuurlijk wel betrokken bij het gok-thema van dit album,

Fedde schreef:
Niet de titel, maar luister eens naar Us and Them, dan zijn er duidelijk overeenkomsten. .......Overigens, er is nog steeds discussie over de bijdrage van Parsons bij de opname van The Dark Side of the Moon. Ik denk dat zijn aandeel bescheiden was. Parsons was hier technicus en dat is toch heel wat anders dan een producer. Toch ook niet geheel onbelangrijk. Ik denk dat Parsons de geluidseffecten op deze plaat geweldig heeft laten klinken. Maar creatief zat hij er niet in naar mijn mening.

Dat schreef ik op 7 oktober 2013 bij mijn uiteenzetting over Time, de verschillen en overeenkomsten met PF, het staat onderaan pagina 5, in reactie op bovenstaande opmerking van chevy93. Verbazingwekkend dat hier nu nog op gereageerd wordt.

Interessant toch juist?

Ik reageerde overigens op een bericht van Maartenn, en die staat wel op de eerste pagina.

Fedde
Ik blijf me verbazen. Trouwens, geen enthousiaster aanhanger van dit album dan Maartenn

avatar van Maartenn
Fedde schreef:

Die eer geef ik graag door aan dynamo d die het album al sinds jaar en dag op #1 heeft staan in zijn top10. Hij kan iedere noot op schrift uitschrijven denk ik

avatar van vigil
Ik hoor ook wel wat overeenkomsten met Dark Side en Turn of, overigens worden beide albums in het algemeen gezien gerekend tot het beste werk van beide bands. Ik vind beide platen dan weer redelijk suf.

avatar van Rogyros
Ik ga akkoord met de meerderheid. Ik vind beide albums het beste uit hun oeuvre.

Ozric Spacefolk
Ik ken APP verder ook niet echt.
Maar Dark Side is ook nooit mijn favoriet geweest.
Maar dat is een andere discussie.

Er is zoiets als publieke opinie, recordsales, etc., en er is zoiets als persoonlijke voorkeur.

avatar van Rogyros
Absoluut waar. En soms komt je persoonlijke voorkeur tot overeenstemming met publieke opinie. En vaak niet.

Ik ken APP ook niet volledig. Maar van wat ik ken, vind ik dit het beste album. Ik luister het erg graag. Vooral het nummer Nothing Left To Lose (als onderdeel van het nummer The Turn Of The Friendly Card) vind ik schitterend. Het album heeft ook een heel helder concept. Mooi uitgewerkt.

Fedde
Zeker, erg fraai. Album staat inmiddels weer in mijn Top 10.

Maartenn schreef:

Inderdaad .... en ook vals meezingen en -trommelen

avatar van Cor
Cor
Ja, deze is dan wel weer OK. Stemmig en gevarieerd en met meer verrassing dan de voorgaande platen.

avatar van dynamo d
Mooi aan de deluxe versie, die dit jaar ter gelegenheid van de 35e verjaardag van The Turn of a Friendly Card, vind ik de single edits die voor het eerst op cd zijn verschenen. Vooral met de single versie van het titelnummer ben ik blij mee. Zou goed zijn als deze wordt gedraaid bij de Top 2000 in plaats van altijd enkel part 1 (duurt te kort).

Eric's home writing diaries zijn om te beluisteren minder voor het gehoor maar wel interessant hoe Eric Woolfson werkte aan de muziek. Hij schreef het niet op in noten maar speelde muziek op piano en met eigen zang of geneurie en zette dat op cassette. De overige nieuw uitgebrachte demo versies op de deluxe versie klinken als een klok. Ben dus blij dat het 35 jarige bestaan van dit geniale album mooi wordt gevierd met deze 35th anniversary edition.

zie voor meer info: Turn Of A Friendly Card – Deluxe 35th Anniversary Edition | Alan Parsons - alanparsonsmusic.com

Kippenvel is dat op het boekje staat 'dedicated to Chris Rainbow'. Chris Rainbow overleed dit jaar. Hij is de lead vocalist op The Turn of a Friendly Card en Snake Eyes.

avatar van Snakeskin
Als ik naar deze plaat luisterde dan was dat meestal op de zondagmorgen, en daar past de plaat ook precies

avatar van Misterfool
Net als bij debuut van deze band, blijf ik maar naar deze plaat grijpen. Het debuut is wellicht spannender, maar de thematiek van deze plaat grijpt me op een of andere manier wel aan. Dat terwijl ik nul comma nul heb met gokken. Zo'n nummer als Turn of a Friendly Card is gewoonweg bloedmooi! Niet in de minste door de subtiele vocalen van Rainbow!

Mister Fool geef ik je deels gelijk, maar de eerste twee staan - bij mij- huizenhoog boven de rest. Dit album volgt als nummer 3 op respectabele afstand!

avatar van BoyOnHeavenHill
Een vreemde afwijking van vooral vroeger : wanneer ik een plaat goed had leren kennen en er voor mezelf iets van een eindoordeel over wilde vellen, gaf ik zo'n plaat onwillekeurig een bepaalde "voetbalscore" als ging het een wedstrijd tussen goede en slechte of matige nummers. Zo zijn Led Zeppelin IV en Houses of the holy allebei typische 7-1-platen, België 8-1 (al was het maar omdat Henk Temming daar in Anders dan iedereen opeens Anders ALS iedereen zingt), Eldorado van ELO 9-1, The queen is dead en Strong persuader slechts 7-3, en de debuutelpee van de Doors (laat ik er maar eerlijk voor uitkomen) zelfs 5-6. Een score "waarbij de nul wordt gehouden" komt helaas maar héél zelden voor, maar ja, zo'n score is natuurlijk niet doorslaggevend of zelfs maar belangrijk, want het gaat uiteindelijk niet om de kwantiteit van de slechte nummers maar om de kwaliteit van de goede: zelfs in mijn persoonlijke top-10 staat al jaren een plaat die ik altijd als 4-4 heb beschouwd. Maar nou ja, een afwijking is nou eenmaal privé.
        De laatste jaren maak ik zo'n score om de één of andere reden veel minder, maar voor The turn of a friendly card kwam hij zonder dat ik er erg in had vanzelf bovendrijven, want na het in mijn ogen vrij desastreuze Eve komt déze plaat tot mijn eigen verbazing tot een score van 10-0. Er zitten misschien wat stukjes in waar ik niet dol op ben, een geluidje hier of een zangpartij daar, maar letterlijk élk nummer heeft wel iets in de melodie (en vaak ook in het arrangement) dat zich meteen in mijn geheugen nestelt om daar niet meer te vertrekken. Goede melodieën zijn voor mij sowieso de ruggengraat van popmuziek, of het nu gaat om zanglijnen, gitaarriffs of begeleidende toetsenpartijen, en aangezien elk nummer hier een mooie en vooral memorabele melodie heeft kan dit album eigenlijk niet meer stuk.
        Daarnaast wordt de ietwat voorspelbare en cleane sound (zou iemand Stuart Elliott niet eens wat spannender kunnen laten drummen?) gecompenseerd door een paar sterke solo's (met name de spetterende sax van The gold bug en de vieze gitaar op Nothing left to lose), de onpersoonlijke en vlakke stem van Eric Woolfson heeft een uitstekende tegenhanger in de expressiviteit van Lenny Zakatek, de melancholische teksten zijn sterk ("Who knows when we shall meet again... if ever?" – Time zou het afscheid van een stervende vriend kunnen zijn) en de produktie is puntgaaf als altijd. Tales of mystery and imagination blijft vanwege de duistere thematiek mijn favoriete Parsons/Woolfson-plaat, maar wie APP ontdekte via The turn of a friendly card en (al dan niet geholpen door de sentimentale waarde die bij zo'n eerste kennismaking met een band hoort) dít hun beste plaat vindt kan ik niet eens ongelijk geven.

Mooi!

Wandelaar
Een van de beste albums van het project. May Be a Price to Pay, Games People Play, Time, instrumental The Gold Bug en het titelnummer zijn uitstekend.

avatar van The_CrY
Wandelaar schreef:

Een fijne, niet-directe manier om te zeggen dat I Don't Wanna Go Home een niemendalletje is

Wandelaar
Die boodschap zat er wel een beetje ingebakken ja

avatar van Heer Hendrik
Games people play heb ik altijd een geweldig nummer gevonden. Tekst, zanglijnen en de muziek...Het klopt gewoon!! Daarna komt Time die volledig terugschakelt naar een saai niveau...Het kan misschien sferisch bedoeld zijn,maar het werkt bij mij niet