The Alan Parsons Project - The Turn of a Friendly Card (1980)

Label: Arista

1. May Be a Price to Pay (4:57)

met Elmer Gantry

2. Games People Play (4:21)

3. Time (5:02)
  4. I Don't Wanna Go Home (4:56)

5. The Gold Bug (4:33)
  6. The Turn of a Friendly Card, i) the Turn of a Friendly Card (Part One) (2:39)

met Chris Rainbow

7. The Turn of a Friendly Card, ii) Snake Eyes (3:17)

met Chris Rainbow

8. The Turn of a Friendly Card, iii) The Ace of Swords (2:58)
  9. The Turn of a Friendly Card, iv) Nothing Left to Lose (4:03)
  10. The Turn of a Friendly Card, v) the Turn of a Friendly Card (Part Two) (3:12)

met Chris Rainbow

11. May Be a Price to Pay [Intro - Demo] * (1:32)
  12. Nothing Left to Lose (Basic Backing Track) * (4:35)
  13. Nothing Left to Lose [Chris Rainbow Vocal Overdub Compilation] * (2:02)
  14. Nothing Left to Lose [Early Studio Version with Eric's Guide Vocal] * (3:11)
  15. Time [Early Studio Attempt] * (4:42)
  16. Games People Play [Rough Mix] * (4:32)
  17. The Gold Bug [Demo Version] * (2:49)
  18. May Be a Price to Pay [Eric’s Songwriting Diaries] * (3:23)
  19. Games People Play [Eric’s Songwriting Diaries] * (3:03)
  20. Time [Eric’s Songwriting Diaries] * (4:03)
  21. I Don't Wanna Go Home [Eric’s Songwriting Diaries] * (2:09)
  22. The Turn of a Friendly Card [Eric’s Songwriting Diaries] * (3:16)
  23. Snake Eyes [Eric’s Songwriting Diaries] * (3:11)
  24. Nothing Left to Lose [Eric’s Songwriting Diaries] * (2:43)
  25. TOCF / Snake Eyes / I Don’t Wanna Go Home [Eric’s Songwriting Diaries] * (4:29)
  26. May Be a Price to Pay [Early Version – Eric Guide Vocal and Unused Guitar Solo] * (5:02)
  27. Games People Play [Early Version – Eric Guide Vocal] * (4:30)
  28. Time [Orchestra and Chris Rainbow Backing Vocals] * (4:16)

met Chris Rainbow

29. The Gold Bug [Early Reference Version] * (5:06)
  30. The Turn of a Friendly Card Part 1 [Early Backing Track] * (2:16)
  31. Snake Eyes [Early Version – Eric Guide Vocal] * (3:19)
  32. The Ace of Swords [Early Version with Synth “orchestration”] * (3:00)
  33. The Ace of Swords [Early Version with Piano on Melody] * (2:38)
  34. The Turn of a Friendly Card Part Two [Eric Guide Vocal and Extended Guitar Solo] * (3:30)
  35. Games People Play [Single Edit] * (3:32)

met Lenny Zakatek

36. The Turn of a Friendly Card [Single Edit] * (3:42)

met Chris Rainbow

37. Snake Eyes [Single Edit] * (2:26)

avatar van dynamo d
Dit vind ik nou het beste album aller tijden met daarop het beste nummer (de titelsong) dat er is! En dat al sinds ik het voor het eerst hoorde in 1983. Ik kan me nog voorstellen, dat je niet zo van Old and Wise houdt, maar luister eens naar Elmer Gantry (Velvet Opera) op May Be A Price To Pay; Lenny Zakatek op Games People Play; Chris Rainbow op The Turn Of A Friendly Card; Eric Woolfson op Time. Stuk voor stuk meesterwerken. Ook instrumentaal bevat het album goede nummers zoals The Gold Bug.

avatar van ChrisX
Van de wat langere stukken van APP is inderdaad The Turn Of The Friendly Card wel een van de allerbeste. Hoewel ik ook een erg groot zwak heb voor het titelstuk van Ammonia Avenue.

ChrisX schreef:

Ammonia Avenue (zang: Eric Woolfson) is inderdaad ook prachtig, maar eigenlijk vind ik bijna alles van APP en de uitvinders daarvan (Alan Parsons en Eric Woolfson) erg mooi.

De titelsong heb ik leren kennen door een vriend.
Prachtig nummer inderdaad, ik ben sindsdien geintereseerd geraakt in de muziek van The Alan Parsons Project.

hebbedingetje, samen met eye in the sky...

Bas666 schreef:

hebbedingetje, samen met eye in the sky...

Fijn dat jullie hier ook wat in zien. El Ninjo heeft op zo ongeveer alle APP albums 0,5 gestemd. Dat kan natuurlijk nooit! Kennen jullie ook het album Freudiana. Dat is mijn nummer 2 aller tijden. Het gaat over Sigmund Freud en zijn patiënten.

Zo dus die El Ninjo houdt duidelijk niet van The APP. Toch vind ik het dan mager dat je dan echt alle albums de minimum score geeft.

Rokol schreef:

Dat ben ik met je eens. The Turn Of A Friendly Card staat ook in de Album Top 100 Aller tijden en bevatten dermate veel verschillende stijlen, dat daar voor iemand altijd wel wat bij zit. Alles van APP 0,5 geven is onzin. Het is mijn nr. 1 album ooit en dat zal altijd zo blijven.

erwku
best aardige plaat, niet hun beste denk ik, maar het laatste gedeelte van het album, Turn of a friendly card is echt magistraal!!! behoorlijk symfonisch, prachtig. Mijn favorite APP plaat blijft I robot

avatar van c-moon
Wow! Dit is zeker één van mijn favoriete Alan Parsons Platen!!

Fantastisch. "Games People Play", "Time", "Maybe A Price To Pay", "The Turn Of A Friendly Card"

Topkwaliteit.

Het thema is natuurlijk minder leuk -als je er mee te maken hebt tenminste- gokverslaving...

Heb de plaat op vinyl, op CD en ook in een box set, samen met o.m. Pyramid. Elke hoes in de box heeft zo'n schitterend glasraammotief.. knap!

Jaja, ik kén Freudiana ook hoor, en dat vind nog zo'n schitterend album!!!

Turn of A Friendly Card: 4,5/5 !!

avatar van Paalhaas
Ik trek dit vrij slecht. De strekking van allerlei superlatieven die ik hier lees gaat een beetje aan mij voorbij. De titelsuite heeft zijn momenten, maar is eigenlijk niet veel bijzonders. Daarbij vind ik de zang vaak erg onaangenaam. Een hele magere 2,5/5 voor dit album.

Het is geen meesterwerk nee (Oei, nu krijg ik dynamo d op mijn dak )
Maar het titelnummer zit toch wel erg goed in elkaar.
De luisteraar boeien voor meer dan 16 minuten is een lastige opgave, maar bij dat nummer gaat het voor de wind.
De rest van de nummers zijn ook niet onaangenaam.
En de zang vind ik ook wel voldoende.

Rokol schreef:
Het is geen meesterwerk nee (Oei, nu krijg ik dynamo d op mijn dak )
Maar het titelnummer zit toch wel erg goed in elkaar.
De rest van de nummers zijn ook niet onaangenaam.
En de zang vind ik ook wel voldoende.

Nee hoor, mij krijg je niet op jouw dak. Zou wel passend zij trouwens voor Sinterklaasavond.
Rokol, misschien kun je dit album nog de 20stem bezorgen? Ben benieuwd naar het cijfer dat je voor The Turn of a Friendly Card in petto hebt?

In reactie op Paalhaas: The Turn of a Friendly Card staat vaak ook goed genoteerd in allerlei toplijsten van beste albums aller tijden (ook de titelsong staat meestal in de Top 2000). Er zijn toch best veel mensen die dit erg mooi vinden. En wat de zang betreft: het is zo enorm gevarieerd (rauw van Elmer Gantry en Lenny Zakatek; zacht van Eric Woolfson en Chris Rainbow), dat daar voor bijna iedereen wel wat moois tussen zit.

of je dit album wel of niet goed vindt (ik vind 'm prachtig), 20 stemmen moet ie toch zeker hebben
ongelooflijk dat zo'n bekend album dit nog niet heeft!

dynamo d schreef:

Ik heb al enige maanden geleden mijn stem uitgebracht en die was toen 4 sterren.
Maar ik zal op de verjaardag van Sint gul zijn en mijn stem verhogen naar 4,5 *

avatar van Paalhaas
dynamo d schreef:

Ja, dat geloof ik meteen. Maar helaas hoor ik daar niet bij.

De titelsong stond vorig jaar op 181 in de top 2000, trouwens. Maar goed, ik heb zelf maling aan alle die lijstjes. Leuk om eens te kijken wat de algemene opinie is, maar meer ook niet. Persoonlijke lijstjes van MuMe-users zijn vaak stukken interessanter.

Ik heb even gekeken wie wat zingt en de nummers van Gantry en Zakatek trek ik nog wel, maar de rest is echt niet aan mij besteed.

Paalhaas schreef:

Da's duidelijk. Heb even naar jouw top 10 gekeken. Duidelijk anders dan de mijne (NNI vind ik wel goed trouwens). Geen verrassing wat er bij mij - al heel lang - op 1 staat.

Dit album vind ik tot nu toe de beste van The Alan Parsons Project, in feite valt geen nummer tegen! Dat je zoiets kan meemaken op een album...vandaar dus 5 sterren, echt een topper!

Paalhaas schreef:

Persoonlijk ondek ik heel wat intrigerende muzikale motiefjes, zelfs bij een oppervlakkige eerste luisterbeurt. Album dat zeker een herkansing verdient, en de 4* die ik hem nu geef is behoorlijk relatief.

avatar van Lukas
Dit album staat in mijn top 10, voornamelijk vanwege 16.21 minuten ademloos luisteren aan het einde, ofwel mijn absolute nummer één allertijden.

[begin liefdesverklaring]
The Turn of a Friendly Card leest als een heel goed boek. Het eerste deel (part I) is meteen het bekendste. Het intro is - zoals bij de meeste symfonische stukken van AP - meteen erg pakkend. Ik vind het altijd zo jammer dat juist deel I in allertijdenlijstjes staat en dergelijke, want het nummer is na deel I gewoon nog niet af. Moet ook nog niet natuurlijk...
Deel twee (Snake Eyes) lijkt in eerste instantie weinig met TTOAFC deel I te maken te hebben en klinkt afzonderlijk een beetje AOR-achtig. Afzonderlijk is het niet zo heel bijzonder, maar in de context...
Voor deel drie geldt een beetje hetzelfde als Snake Eyes, afzonderlijk vind ik het niet heel onderscheidend, en dit is bij uitstek een (instrumentaal) verbindingsstuk naar wat nog komen gaat.
Met deel vier (Nothing Left to Lose) begint de finale van het nummer langzaam vorm te krijgen. In het begin onderschatte ik dit deel altijd een beetje, maar eigenlijk is het - op de finale van TTOAFC Part II na - het mooiste gedeelte van het nummer. Er komen een paar fantastische instrumentale overgangen in voor, waarbij ook het thema uit Snake Eyes via een reggae(!)achtig overgangetje weer naar voren komt.
Dit alles luidt de grote finale in. De laatste instrumentale minuten doen het hem helemaal, onovertroffen, welk een prachtige melodie! Hoogtepunt is als de blazers er nog een keer bij invallen. Wow!
[einde liefdesverklaring]

De rest van het album vind ik overigens minder. Games People Play vind ik erg goed, Time is me wat te sloom en de instrumentale gedeeltes doen me niet heel veel. Maar ja, enige compensatie is er dus wel...

Lukas schreef:

[begin liefdesverklaring]
The Turn of a Friendly Card leest als een heel goed boek. ..............Hoogtepunt is als de blazers er nog een keer bij invallen. Wow!
[einde liefdesverklaring]

Mooie recensie, Lukas. Ik ben het zeer met je eens.

avatar van Jason28
De titelsong blijft inderdaad prachtig, ben hem maar weer eens aan het luisteren na een hele lange tijd. De lange track geeft een soort sfeer, lijkt inderdaad als een goed boek, erg mooi. Tijdloos en Magnifiek!!

Enkele jaren geleden was er bij ons in de straat een rommelmarkt en er stond ook iemand die zijn gehele collectie lp's verkocht voor ene schijntje (1 gulden per lp)

geloof dat ik toen zeker 50 a 60 lp's heb gekocht (bijna allemaal in top staat).

hier zat ook turn of a friendly card tussen en eye in the sky.

tot dit moment kende in de groep niet (was toen 15 of 16, dat is toch zeker al bijna 8 jaar geleden).

het was wel een verrassing, wat een geweldige plaat!
hij klinkt echt super!
mijn ouders hebben hem op cd, maar mijn voorkeur gaat uit naar vinyl, dat klinkt zoveel mooier!

een dikke 5!

Inderdaad geen meesterwerk, maar echt een 4 waard hoor.
Eigenlijk de best A.P. (tezamen met The Eye in the sky) De CD duurt ook niet te lang , precies mooi...

ps pas geleden nog gezien op bospos: schitterend optreden, verrassing van het festival misschien wel .. (tezamen met the waterboys)

avatar van FunkStar
Erg mooi album met een eigen karakter! De prachtige single The Turn of a Friendly Card staat er op en een andere topper is Games People Play,

Maartenn (crew)
Werkelijk een geweldig album zeg! Heb mijn stem maar met een halve punt verhoogd, dit is ware kunst!

Maartenn (crew)
Nog maar eens verhoogd! Dit album groeit naarmate je hem langer luisterd!

Maartenn schreef:
Nog maar eens verhoogd! Dit album groeit naarmate je hem langer luisterd!

Mooi hè, Maartenn. Dit album is al zo'n 24 jaar mijn favoriete album en bij elke luisterbeurt geniet ik er weer van. 5 sterren

dynamo d schreef:

Misschien dat het het 5 steeren niveau ook nog eens bij mij bereikt. Maar de laatste verhoging naar 5 sterren is de grootste stap voor mij! Ik zet em nog maar eens op

Maartenn (crew)
Kan iemand mij ook vertellen of de cd die je tegenwoordig kan krijgen in de platenzaken of Bol.com oid ook digitaal geremasterd is en is voorzien van allerhande beter geluidskwaliteit? Dat zou dit album denk ik wel ten goede komen, voor al de B-kant!