Radiohead - Amnesiac (2001)

Rock / Electronic
Label: Parlophone

1. Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box (4:00)
  2. Pyramid Song (4:48)
  3. Pulk / Pull Revolving Doors (4:07)
  4. You and Whose Army? (3:11)
  5. I Might Be Wrong (4:53)
  6. Knives Out (4:14)
  7. Morning Bell / Amnesiac (3:14)
  8. Dollars & Cents (4:51)
  9. Hunting Bears (2:01)
  10. Like Spinning Plates (3:57)
  11. Life in a Glass House (4:34)
  12. The Amazing Sounds of Orgy * (3:38)
  13. Trans-Atlantic Drawl * (3:01)
  14. Fast-Track * (3:17)
  15. Kinetic * (4:06)
  16. Worrywort * (4:37)
  17. Fog * (4:04)
  18. Cuttooth * (5:23)
  19. Life in a Glasshouse" [Full Length Version] * (5:08)
  20. You and Whose Army? [Live] * (3:18)
  21. Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box [Live] * (3:04)
  22. Dollars and Cents [Live] * (4:41)
  23. I Might Be Wrong [Live] * (4:55)
  24. Knives Out [Live] * (4:23)
  25. Pyramid Song [Live] * (5:07)
  26. Like Spinning Plates [Live] * (3:52)
avatar van titan
titan (crew)
Iets minder dan Kid A, waar het toch iets te gemakkelijk op voorborduurt. Toch is dit een avontuurlijke en sterke plaat van een band die zijn nek durft uit te steken en doet waar het zelf zin in heeft. 4*

avatar van Jordy
Ja vond 'm ook net een tikkeltje minder. Misschien had deze periode van Radiohead toch maar gewoon één album opgeleverd moeten hebben (ondanks dat ik ze beiden erg sterk vond).

paranoidandroid
Pyramid Song, Life in a Glass House en Like Spinning Plates zijn zooo mooi. Jammer van Hunting Bears en Pulk/Pull revolving doors.

titan schreef:

Iets minder dan Kid A, waar het toch iets te gemakkelijk op voorborduurt.
Er is hier geen sprake van voortborduren; Kid A en Amnesiac zijn namelijk opgenomen in dezelfde sessie. Logisch dus dat er overeenkomsten zijn. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de nummers die op Amnesiac terecht gekomen zijn je gewoon minder liggen.

avatar van titan
titan (crew)
Dat is inderdaad geen voortborduren, maar ik vind de nummers op Amnesiac gewoon een tikje minder dan die op Kid A. Wat niet weg neemt dat dit een fantastisch album is.

heb van deze nog een limited versie (rood boekje); heb er in die tijd zelfs meer gekocht met het idee dat ze nog (ooit) eens veel geld zouden zijn:

check link

Jeetje. Zo'n vaart zal het toch niet lopen? Ik heb wel een eerste druk van Kid A met nog een stukje gitaarherrie (Pearl Jam?) voor de eerste track. Die is na een dag uit de handel genomen. Ik hoop dat die over een jaar of 40 flink wat geld waard is, dan kan ik lekker in een warm land gaan wonen na mijn pensioen.

herman schreef:

Hahaha. Het was in ieder geval inderdaad Pearl Jam.

Ook ik vind Amnesiac het mindere broertje van Kid A. Er staan enkele juweeltjes op(Pyramid Song, Knives Out, I Might Be Wrong), maar daar staat ook Pulk/Revolving Doors tegenover, wat echt dikke scheißdreck is. 4 sterren.

waarom vind iedereen songs als pulk/pull revolving doors of hunting bears slecht?
omdat er geen zang inzit?
omdat het te vaag is?
of omdat je er te veel over moet nadenken?

het zijn juist die nummers die een album als dit zo gaaf maken, denk ik zelf.

Mja, Hunting Bears heeft nog wel wat, maar Pulk/Pull Revolving Doors vind ik ook niet echt interessant. Als ik goede en 'vage' muziek zonder zang wil luisteren, zet ik wel Mouse On Mars op.

Ook op dit album weer een aantal sterke nummers, vooral I might be Wrong, Pyramid Song en Dollars and Cents. Pulk Pull Revolving Doors is een leuk nummers, vooral een beetje dat stop 'n go effect, maar verder doet het me niet veel. Like Spinning Plates is wel een bijzonder nummer, erg apart. Je hoort op een gegeven moment van die geluiden die je hoort wanneer je gaat zwaaien met van die...tja, slangen ofzo... we hadden het vroeger als speelgoed De zang vind ik daar echter een beetje vervelend.

Morning Bell doet me ook vrij weinig. In Kid A issie mooier. Het laatste nummer, Life in a Glasshouse, vind ik een érg mooie afsluiter.

Al bij al, 4*

avatar van Koston
Schitterend album !! Deze plaat heeft alles , behalve dat speciale ingredient van OKC

4.5 sterren

titan schreef:

Iets minder dan Kid A, waar het toch iets te gemakkelijk op voorborduurt.

Ik denk dat ik tot de weinigen behoor die dat niet zo ervaart. Amnesiac viel bij mij wat beter dan zijn voorganger. Uiteraard zal dat zeker ook komen omdat de stijlbreuk deze keer niet zo onverwacht kwam. Kid A ben ik meer gaan waarderen in de loop der jaren en staat nu op gelijke hoogte met Amnesiac. Hoe dan ook: OK Computer en the Bends blijven mijn favorieten.

avatar van John Doe
Net voor het eerst in z'n geheel geluisterd. Harstikke bevallen. Lekker rustig, dromerig album wat een stevig geheel is. Alle nummers leken wel goed, ''Pulk/Pull Revolving Doors'' en ''Hunting Bears'' dus zeker ook.

avatar van HiLL
Heb deze gisteren gekocht en inderdaad minder dan Kid A, toch lekker verder.

8.95 euro Velvet Music Delft

Overigens de Morning Bell die hier opstaat is echt overbodig! Veeeeeeeeel minder dan de Kid A versie!

avatar van otherfool
Oftewel Kid B. Hoe vaak ik er ook naar luister, een goed album wil het voor mij maar niet worden. Tuurlijk, Pyramid Song, You and Whose Army?, Knives Out en de briljante afsluiter Life in a Glasshouse zijn meer dan behoorlijke songs, maar daar staan net zoveel mislukkingen tegenover (m.n. Pulk/Pull en het overbodige Morning Bell irriteren). Ben door deze plaat toch een beetje afgeknapt op Radiohead, heb Hail to the Thief nog niet echt beluisterd.

2 sterren.

avatar van gemaster
Er staan 4 briljante nummers op een plaat en dan geef jij er 2 sterren aan. Dan moet de rest toch eigenlijk 1 grote lange oorverdovende piep zijn om op 2 sterren uit te komen?

gemaster schreef:

lol

Ik moet ook erg wennen aan deze plaat...het is dat ie 8.95 was.
Ik geef hem nog zeker wat kansen, maar de kans is aanwezig dat ie anders naar de plaatboef gaat. Hoop dan op een tientje natuurlijk...

gemaster schreef:

Hoho, het woord briljant heb ik alleen over voor Life in a Glass House, de andere nummers noem ik 'meer dan behoorlijk'.

Maar goed, je bent de 2e al vandaag die vindt dat ik te weinig sterren geef naar aanleiding van mijn recensie (eerder al bij Keane's Hopes and Dreams), ik ben nog een beetje aan het zoeken met de sterretjes. Dus veranderingen blijven altijd mogelijk

En nee, de andere nummers vind ik niet echt geweldig. Oorverdovende piep is dan wel weer iets te veel gezegd

Hopes and Fears dus

HiLL schreef:

lol

Ik moet ook erg wennen aan deze plaat...het is dat ie 8.95 was.

Ondertussen ben ik, zo koopziek als ik ben qua cd's, net even Hail to the Thief gaan kopen 9.95 euro. zucht ben verslaafd aan Radiohead in zo'n korte periode (5cd's).

Zo hoort het ook

Life in a Glass House

pff pokke herrie..

HiLL schreef:

Life in a Glass House

pff pokke herrie..

Die kakefonie (sp?) aan het eind vind ik juist het mooiste stukje van de plaat...

avatar van HiLL
wie kan mij mentale steun bieden bij Amnesiac en Hail to the thief?

pm mij aub! vergoeding mogelijk!

avatar van gemaster
Bij Amnesiac kan ik me nog een beetje voorstellen, maar bij Hail To The Thief? Daar staan zelfs enkele gitaarnummers op!

avatar van Nubis
Amnesiac

otherfool schreef:

Absoluut , geweldig Kippevel moment

avatar van HiLL
En ook deze is weer gestegen..wat een lekker album wordt het..steeds meer en meer....0.5* erbij

Eindelijk staat ie in de top 100

En nu naar de top 10