Radiohead - Amnesiac (2001)

Rock / Electronic
Label: Parlophone

1. Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box (4:00)
  2. Pyramid Song (4:48)
  3. Pulk / Pull Revolving Doors (4:07)
  4. You and Whose Army? (3:11)
  5. I Might Be Wrong (4:53)
  6. Knives Out (4:14)
  7. Morning Bell / Amnesiac (3:14)
  8. Dollars & Cents (4:51)
  9. Hunting Bears (2:01)
  10. Like Spinning Plates (3:57)
  11. Life in a Glass House (4:34)
  12. The Amazing Sounds of Orgy * (3:38)
  13. Trans-Atlantic Drawl * (3:01)
  14. Fast-Track * (3:17)
  15. Kinetic * (4:06)
  16. Worrywort * (4:37)
  17. Fog * (4:04)
  18. Cuttooth * (5:23)
  19. Life in a Glasshouse" [Full Length Version] * (5:08)
  20. You and Whose Army? [Live] * (3:18)
  21. Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box [Live] * (3:04)
  22. Dollars and Cents [Live] * (4:41)
  23. I Might Be Wrong [Live] * (4:55)
  24. Knives Out [Live] * (4:23)
  25. Pyramid Song [Live] * (5:07)
  26. Like Spinning Plates [Live] * (3:52)
avatar van Bardt1980
Zullen we dan maar weer een ander onderwerp aansnijden en ontopic blijven?
Automutilatie wil MuMe toch niet op zijn geweten hebben, daar zijn de nummers van Radiohead al depressief genoeg voor...

avatar van niels94
Scherp.

Overigens luister ik dan wel naar Orchid en Indian Summer, ik snijd niet echt in mezelf. Wel huil ik in hoekjes, samen met Rhythm & Poetry. Terwijl Amnesiac opstaat.

avatar van Masimo
Deze kreeg ik ooit als tip van Arrie, na de zoveelste maal dat ik Radiohead geen punten gaf in de ladder, en dat 'sloeg nergens op, gezien de belabberde concurrentie.' En dat 'Radiohead toch wel erg mooie was.' (erg vrij gequote allemaal) Wel, ik moet toegeven, ook ik loop niet voorop in de Radiohead-parade/fanfare, want ook ik 'vat' platen als OK Computer niet zo. En toch heb ik deze maar geprobeerd.

En, ik moet toegeven, dat bevalt eigenlijk niet eens zo slecht. Ik kan, in alle eerlijkheid, ook heel weinig met een nummer als 'Pulk / Pull Revolving Doors' (zo bekrompen schijn ik dan te zijn), maar ook hebben zich een aantal mooie liedjes geopenbaard: 'You and Whose Army?', 'Knives Out' en 'Spinning Plates'. Dit zit 'm dan voornamelijk in de melodieën, die ik erg mooi vind, maar als die achterblijven, dan beroert het weer vrij weinig. Het venijn zit 'm dan soms nog in de zang van Jonsi, die me niet altijd raakt. Een mooie melodielijn is essentieel.

Toch ben ik verrast positief. Alhoewel ik OK Computer (na draaibeurt) nog steeds niet veel vind, opent dit de deur wel op een kier.

avatar van corn1holio1
Masimo schreef:

Erg goed dat je het blijft proberen, maar Jonsi de zanger van Radiohead

Oeps, Yorke

Verdorie, nu verpest ik heel m'n goedbedoelde mening.

avatar van Bardt1980
Masimo schreef:
Maar de baspartijen van Les Claypool trek je verder wel op dit album?

avatar van Masimo
Jaja, nu issie goed, anders ga ik mezelf nog snijden, schijnt.

avatar van Arrie
Masimo schreef:
Deze kreeg ik ooit als tip van Arrie, [...] En dat 'Radiohead toch wel erg mooie was.' (erg vrij gequote allemaal)

Dat mag ik hopen, want zulke spelfouten zou ik natuurlijk niet maken.

Verder trouwens leuk dat je het hebt geprobeerd en een tip van mij serieus hebt genomen, zelf was ik allang vergeten dat ik iets dergelijks gezegd had.
Mijn punt was volgens mij vooral dat als je ooit nog iets van Radiohead zou willen proberen, dat deze je waarschijnlijk het beste zou liggen. Gezien de 3,5* zou het dan ook meteen niet heel interessant zijn om verder het Radioheadoeuvre in te duiken, maar dat hoeft natuurlijk ook niet.

Ik begrijp overigens prima waarom Radiohead mensen niet pakt. Als de zang je niet heel erg ligt, kan dat inderdaad nogal een struikelblok zijn, en daarbij kan ik me ook voorstellen dat men de muziek wat te afstandelijk vindt.

Ik zie trouwens dat ik zelf ook 3,5* heb gestemd. Daar zou wel een halfje bij kunnen, denk ik.

avatar van Masimo
Ghee, ik was echt compleet de weg kwijt. De zanger vergeten, vergeten hoe zinnen te vormen... Amnesiac....

avatar van Arrie
Masimo schreef:

Haha, dat is dan wel weer scherp.

avatar van chevy93
Inderdaad, Masimo. Dit is een onderschatte plaat. Hoewel ik deze nog wel achter OK Computer zou plaatsen.

avatar van Slowgaze
Ik vind dit de minst slechte Radioheadplaat trouwens.

Yann Samsa
Inderdaad een onderschatte Radiohead plaat. Enkele van hun (aller)beste nummers staan erop, waaronder the Pyramid Song, Like Spinning Plates en Life in a Glass House.

avatar van Manuel
Hoe zijn de bonusnummers? Heb de gewone versie al, maar hij is hier met bonusnummers voor maar 7 euro (!)

avatar van Thin Air!
Het is druk bij de balie meest memorabele Radiohead songs.
Langzaam klontert een grote groep samen want zij mogen allemaal de felbegeerde medaille ophalen.
Zo ontwaren wij Pyramid Song ,I Might Be Wrong en Dollars & Cents.
Vooraan staat uiteraard Like Spinning Plates te glimmen van trots. De eerste plaats. Niet gek voor iemand van 2001.

Hunting Bears en Life in a Glass House zijn overigens niet uitgenodigd.

Aan het beluisteren. Zeer content mee tot nu toe.
Moge duidelijk zijn dat er ff een inhaalrace gaat plaatsvinden betreffende Radiohoofd.

Veel's te lang laten liggen. Review volgt zsm.

De knop is eindelijk om. Het Radiohead verhaal is begonnen.
Deze en Kid A vandaag aangeschaft.
De tijd is er kennelijk rijp voor.
Nu is de band niet geheel onbekend voor mij, maar heb mij er tot nu toe nooit toe kunnen zetten de discografie te doorgronden.

Ik begin zo maar ergens. In dit geval na Ok Computer.
Ik had en heb altijd het idee gehad dat de echte ontwikkeling na dat album begon.
De ontwikkeling in deze is een boeiende.
Durf hier ook wel te beweren dat Radiohead de alternatieve popmuziek een enorme boost heeft gegeven. Een echt eigen signature.
Amnesiac is een zware plaat. Vol met sfeertekeningen en afwisselendheid.
Wellicht een soort free jazz meets pop.
Onberekenbaar, puur en oprecht.
De klaagzang van Yorke met de op het gehoor losse maar inventieve manier van musiceren.
De magistrale opbouw in Pyramid Song bijv. Prachtig.
Nergens krijg je het voor niets. Aandacht en concentratie is geboden.
Maar eenmaal verbonden met dit album, dan is het een geweldige luistertrip.
Geen produktionele overbodigheden. Maar gewoon zoals het is.
Elk geluidje, ritme, is gepast en onlosmakelijk verbonden aan de zwaarmoedigheid die hier wordt tentoongesteld.

Weer te laat. Maar de ontdekkingsreis naar muziek is een moeizame. Maar hier ga ik mee verder. Nu met Kid A dus.

Misterfool
Ik was inmiddels vergeten wat voor een geniaal nummer "Like Spinning Plates" is . Er zijn maar weinig bands die zo ijzersterk een mysterieuze sfeer neer weten te zetten.

Eigenlijk heb ik wel een hele tijd moeite gehad met albums als Kid A en Amnesiac.
Nog steeds ben ik vooral een liefhebber van een nummer als Creep, en het album The Bends.
OK Computer kan mij ook niet de gehele tijd boeien.
Maar eigenlijk ben ik met terugwerkende kracht aan Amnesiac begonnen.
Dit komt voornamelijk door een artiest als Björk.
Bij haar heb ik minder moeite met de experimenteerdrift met elektronica en samplers.
Misschien lijken Thom Yorke en Björk wel heel veel op elkaar.
Packt Like Sardines In A Crushed Tin Box is soft industrial.
Eigenlijk moet ik bij dit nummer aan de Swedish Chef van de Muppetshow denken.
The Muppets - Popcorn - YouTube
Dan verdwijnen garnalen in een grote pan, en dan komen soortgelijke geluiden terug.
Die garnalen zitten gevangen als sardientjes in een blik.
Pyramid Song heeft ook dat beklemmende, opgesloten gevoel, maar wat is dit eigenlijk een wonderschoon nummer.
Toch heeft het bij mij de nodige tijd gekost om invloed op mij te maken.
Net als een in het zand verborgen piramide geeft dit lied later pas echt zijn schatten bloot.
Er blijken telkens weer nieuwe geheime deurtjes ergens verborgen te zitten.
Qua sfeer sluit het aardig aan bij een band als Portishead.
Pulk / Pull Revolving Doors is vreemder, niet echt een nummer, maar meer een collage van geluidsfragmenten, met hier en daar wat Aphex Twins achtige schrikeffecten.
Beetje creepy en beangstigend.
You and Whose Army? klinkt pijnlijk, alsof een junk met een Cold Turkey een slaapliedje probeert te zingen voor zijn kindje, met tevens in zijn achterhoofd de demonen die zijn ziel proberen binnen te eten, om al het menselijke te verorberen.
I Might Be Wrong zou op Monster van R.E.M. of op Pop van U2 kunnen passen.
Dit is een echt popliedje; bijna glamrock te noemen.
Yorke in de rol van cool tieneridool.
Van Knives Out dacht ik altijd dat het ouder was.
Deze zou nog prima op The Bends passen, lijkt ook wel wat op Coldplay tijdens hun debuut.
Toch wel een van de betere nummers op Amnesiac.
Morning Bell / Amnesiac heeft de hoogtes van een Jeff Buckley in de zang, maar van hem kan ik het beter hebben.
Dollars & Cents vind ik behoorlijk op Pyramid Song lijken, al is dit wel een stukje sneller, maar ligt ook in het verlengde van bands als Placebo en vooral Muse .
Wel mooi dat er toch ook nog wat gitaarspel voorbij komt, maar dat is het weinige positieve dat ik over Hunting Bears kan vermelden, voor mij blijft het een vaag, wat Oosters aandoend probeersel.
Helaas gaat het vervolgens wat in die lijn door bij Like Spinning Plates.
The Stone Roses hebben op hun debuut ook zoiets staan, daar is het een nummer welke achterstevoren wordt afgespeeld; Don’t Stop genaamd.
Daar ook duidelijk het minste nummer, hier ook niet veel beter.
Life in a Glass House is een waardige afsluiter, hoor hier wat van die Dixieland begrafenismuziek bij uit New Orleans.
Back To Black van Amy Winehouse en die coverversie van Stange Fruit van Siouxsie and the Banshees Siouxsie & The Banshees Strange Fruit - YouTube hebben dat ook.
Ik hou hier wel van.
Na deze luisterbeurt beoordeel ik het album wel een halve punt hoger, want er staan toch wel een aantal sterke nummers op.

Robertus
De beste songs op dit album zijn van een beklemmend hoog niveau (Pyramid Song, You And Whose Army, Knives Out en Dollars & Cents), maar het album als geheel moet het afleggen tegenover Kid A, dat echt een magistrale eenheid uitstraalt.

Ik vraag me stiekem wel eens af wat er nu precies wordt gepreveld in Pull/Pulk Revolving Doors en waar de titel op slaat cq. of het überhaupt iets betekent.....

Wat me ook opvalt aan dit album t.o.v. Kid A is de extreem mistroostige sfeer in bepaalde nummers. Radiohead staat sowieso niet bekend als een band met liedjes over de bloemetjes en de bijtjes in het bos bij een zonneschijntje, maar een song als You and Whose Army heeft echt een sfeer van: "Jongens, de wereld vergaat toch wel, vechten heeft geen zin meer, laten we het gewoon stilletjes ondergaan..."

Al met al een album dat aanzet tot denken, je hier en daar ook meevoert, maar af en toe compleet van het padje gaat (Hunting Bears en de wat mij betreft overbodige remake van het op zichzelf prima Morning Bell).

Dollars & Cents is ook magisch trouwens, die opbouw, die aanzwellende strijkers en die beklemmende sfeer. En zo hebben we dus een tweedeling op Amnesiac met nummers die op zichzelf een 5+ zouden verdienen, afgewisseld door wat "geneuzel" dat de totaalscore van dit album terugbrengt naar een 4.

Toch zet ik hem nog steeds graag op. En over tien jaar ook.

avatar van Thin Air!
Robertus schreef:

Dat heb ik nu juist bij Kid A. Een behoorlijk album hoor maar teveel nummers die van het padje gaan.
Kid A, Treefingers, Motion Picture Soundtrack etc

Robertus
Ook Kid A waaiert nogal uit op momenten..En als ik heel streng zou moeten zijn, zou ik Treefingers wel wat ingekort hebben en Motion Picture Soundtrack gewoon laten stoppen op het eind, zonder die stilte en hidden track. Maar toch klopt de sequencing op Kid A volgens mij veel beter, zodat de flow gewaarborgd blijft. Vooral het vierluik vanaf Optimistic tot en met Morning Bell (inclusief het qua sound behoorlijk afwijkende Idioteque) is echt heel mooi gedaan en klinkt heel natuurijk.

Ik denk dus dat niet zozeer het songmateriaal, maar de sequencing een grotere rol speelt bij het fragementarische gevoel dat ik wel eens heb bij Amnesiac. Ikzelf zou sowieso al niet openen met Packt Like Sardines. Fijn nummer hoor, maar niet van het soort dat je meteen een album inzuigt, zoals Everything In Its Right Place. Bovendien vloekt het electronisch-kille-afstandelijke geluid van Packt echt teveel met het warme, organische en in-en-in melacholieke Pyramid Song dat erop volgt. En dan daarna Pull/Pulk?? Een meer schizofrene manier om een album te openen kun je haast niet bedenken. Vanaf You and Whose Army wordt het dan toch een beetje normaler, qua verloop van het album.

Wat is overigens wel een hele mooie gimmick vind is dat sirene-achtig geluid waar Pyramid Song mee eindigt en tegen het einde van Pull/Pulk Revolving Doors weer terugkomt in de vorm van een loop, zodat beide songs met hetzelfde geluid eindigen. Maar Kid A blijft als album toch natuurlijker en minder geforceerd aanvoelen. Aan de andere kant, waar hebben we het over, want ik houd wel degelijk van deze plaat. Pyramid Song, Knives Out, Dollars & Cents en You And Whose Army staan sowieso voor de rest van mijn leven in mijn ziel gekerfd...

Qua neerslachtigheid spant dit werkje de kroon in de discografie van Radiohead.
Zeer loom en het geheel sleept zich werkelijk als een schildpad voort.
Een focusplaat maar wel een heel fraaie. Je moet er even inkomen, maar eenmaal in de sfeer dringt het tot diep in de ziel door.
En wat blijft de geweldige afsluiter Life In A Glasshouse toch een briliant stuk.
Fijn album.

bikkel2 schreef:
Qua neerslachtigheid spant dit werkje de kroon in de discografie van Radiohead.

Klop, Bikkel. Pyramid Song, You And Whose Army, Knives Out en tot op zekere hoogte ook Like Spinning Plates hebben hun cathartische werking (als dat een goede werkwoordvervoeging is?) meerdere malen bewezen bij mij. Het zou me niets verbazen als er op mijn oude stoffen, rode boekje (in die uitvoering heb ik hem) nog DNA bevat in de vorm van opgedroogd traanvocht...

Spinning Plates komt trouwens in live-uitvoering met Thom op piano nog harder bij me binnen (zie I Might Be Wrong, live recordings) Mocht je die nog niet gehoord hebben, absoluut aanrader!

Die ga ik eens opzoeken Robertus. Dank voor de tip.

avatar van Faalhaas
Ik was ooit helemaal idolaat van Radiohead maar kan er tegenwoordig nog maar slecht naar luisteren. Deze vind ik gelukkig nog steeds heel goed.

Ik had echter wel de tracklist wat aangepast. Hunting Bears valt wat in het niet, maar niet als je hem als intro voor I Might Be Wrong gebruikt. Ik zou zeggen probeer het maar eens.

Verder ontgaat mij het nut van Morning Bell. Dit nummer staat al in een andere, betere uitvoering op Kid A. Daarvoor in de plaats had ik liever Cuttooth gehad, een b-kantje uit deze tijd. Of Fast-Track, ook zo'n heerlijk nummer die veel te goed was om als b-kantje te eindigen. Ik maak dus mijn eigen, superieure uitgave.

[quote]Faalhaas schreef:

Ik had echter wel de tracklist wat aangepast.

De tracklist is inderdaad het grootste euvel wat mij ervan weerhoudt hoger dan een 4 te geven. Eigenlijk zonde, want op basis van nummers als Pyramid Song, Knives Out, You and Whose Army, Dollars & Cents, (de piano versie van) Like Spinning Plates en ook Life In A glasshouse zou dit echt een topper geweest kunnen zijn.

Waar ik het meeste moeite mee heb is het begin van het album. Packt Like Sardines opent niet lekker vind ik, en dan daarna word je ineens weggeblazen door Pyramid Song om vervolgens met Pull/Pulk weer terug bij af te zijn. Die B kantjes die Faalhaas noemde ken ik niet, maar volgens mij is er niet veel voor nodig om Pull/Pulk of Hunting Bears te overtreffen....

Ik denk dus ook dat wat stoeien met de playlist wonderen kan doen.

Niks aanpassen aan dit album en deze versie van Morning Bell is natuurlijk beter.

Robertus
Helaas, Angelin. Het is al te laat. Na uitgebreid overleg met het management van Radiohead alsmede Thom Yorke en Faalhaas (die ook in het complot zit) is gisteravond besloten Amnesiac per direct definitief te veranderen. De oude versies worden allemaal uit de handel genomen en mensen die de oude versie nog bezitten hebben in eerste een half jaar de tijd deze vrijwillig in te leveren en om te ruilen voor de nieuwe versie. Mensen die na deze periode nog een oude versie hebben liggen zullen opgespoord en vervolgd worden. Oude versies worden vernietigd.

De nieuwe versie wordt als volgt:

1. Hunting Bears (intro)
2. I Might Be Wrong
3. Knives Out
4. Cuttooth
5. You And Whose Army?
6. Dollars & Cents
7. Pyramid Song
8. Fast-Track
9. Like Spinning Plates (piano-versie)
10. Life In A Glasshouse