Radiohead - Amnesiac (2001)

Rock / Electronic
Label: Parlophone

1. Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box (4:00)
  2. Pyramid Song (4:48)
  3. Pulk / Pull Revolving Doors (4:07)
  4. You and Whose Army? (3:11)
  5. I Might Be Wrong (4:53)
  6. Knives Out (4:14)
  7. Morning Bell / Amnesiac (3:14)
  8. Dollars & Cents (4:51)
  9. Hunting Bears (2:01)
  10. Like Spinning Plates (3:57)
  11. Life in a Glass House (4:34)
  12. The Amazing Sounds of Orgy * (3:38)
  13. Trans-Atlantic Drawl * (3:01)
  14. Fast-Track * (3:17)
  15. Kinetic * (4:06)
  16. Worrywort * (4:37)
  17. Fog * (4:04)
  18. Cuttooth * (5:23)
  19. Life in a Glasshouse" [Full Length Version] * (5:08)
  20. You and Whose Army? [Live] * (3:18)
  21. Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box [Live] * (3:04)
  22. Dollars and Cents [Live] * (4:41)
  23. I Might Be Wrong [Live] * (4:55)
  24. Knives Out [Live] * (4:23)
  25. Pyramid Song [Live] * (5:07)
  26. Like Spinning Plates [Live] * (3:52)
avatar van bloempje24
Gek genoeg? mijn favoriete Radiohead plaat. Hier staan voor mij gewoon enkele van mijn favoriete nummers op, als Pyramid song, You and whose army, Dollars and cents, Spinning plates en de fantastische afsluiter Life in a glass house.

Dit album schafte ik eerder aan dan Kid A, dus misschien dat ik daarom zo ndersteboven was van het geluid (het is toch minder experimentel dan Kid A).

Elk Radiohead album is gewoon fantastisch en heeft iets speciaals. Valt me wel op dat deze door velen toch als een van de mindere van de laatste 10 jaar wordt gezien. Geldt voor mij absoluut niet!

Nummer 1 in mijn persoonlijke top 10!

avatar van Nubis
Ik heb ook Amnesiac eerder gekocht dan Kid A. Voor mij begon Radiohead zelfs geloof ik met de cd Amnesiac. Maar wel ongeveer gelijk met OK Computer, dacht ik..
Pyramid Song was een van mn eerste favoriete Radiohead-nummers.

Ik vind het ook wel apart dat Amnesiac wel vaker als een van de mindere wordt gezien ja.. Voor mij is dit samen met Hail to the Thief mn favoriete Radiohead-album. Misschien verdwijnt de concurrentie van HTTT wel weer over een tijdje en ist ook mijn enige echte nummer 1.

Wat_Jij_Wil
Ik heb vannacht mijn beste en voor wat het leek, meest bewuste luistersessie met dit album gehad....over de koptelefoon. Wat hoor je zoveel meer aan detaills die subtiel worden geïntroduceerd zeg. Er wordt een geniale sfeer gecreëerd binnen de nummers van dit Amnesiac, die van alle Radiohead albums het meest consistent lijkt. Erg donker en treurig vooral, die ik liever ervaar in precies zo´n setting en niet in de bus naar school zoals ik voorheen deed. Misschien was Amnesiac daardoor juist zo moelijk doorheen te komen het afgelopen halfjaar, tot nu: is dit dan toch.... het minst toegankelijke album van Radiohead en niet Hail To The Thief? Het lijkt erop, en misschien is dit album zelfs wel van het hoogste niveau ook! Vooral door die constante sfeer, dat complete gevoel dus en met toch zoveel diversiteit erin. Misschien, maar de structuren in Hail To The Thief spreken me meer aan en dit lijkt voor mij belangrijker tot nog toe. De electronica is hier ieder geval wel van het hoogste niveau.

Favorieten zijn Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box, Pyramid Song, Dollars & Cents en vooral You and Whose Army . De ´instrumentale´ nummers vond ik eerst ook niks. In Pull-Pulk Revolving Doors moet je eens op de bas letten voor een betere waardering, die blijft evolueren. Wat Thom Yorke trouwens in deze versie van Spinning Plates doet is me een raadsel: hij lijkt dronkemans met dubbele tong te kramen of zichzelf juist erg zwakzinnig op te stellen, maar een combinatie daarvan is ook goed mogelijk, gaaf.

van 4* naar 5*

Alle Radiohead albums lijken geniaal te worden en zo heb ik nu al 4 albums op 5 sterren staan en zouden een plek in mijn top 10 verdienen. Gaat een beetje ver vind ik, dus ik beperk me vanaf nu tot 1 album: ik zweer bij Hail To The Thief !

avatar van Nubis
Ook dit album verhoogd naar 5*.

paranoidandroid
HiLL schreef:

Life in a Glass House

pff pokke herrie..

Ik hoop dat je hier ondertussen op terug bent gekomen, is één van m'n favoriete Radiohead nummers.

avatar van Nanne
bij ok computer en kid a lukte het niet echt om me die cd's eigen te maken. Met amnesiac lijkt me na talloze malen dan eindelijk om "binding" op te bouwen. En inderdaad, dit is wel een bijzonder groepie hoor. Pyramid song en knives out springen zijn het meest toegankelijk, dus blijven het snelst hangen. Maar er zitten nog meer interessante tracks tussen. Blijf dus nog ff doorgaan, voordat ik ga stemmen, maar de eerst 3* zijn binnen

avatar van HiLL
paranoidandroid schreef:

Het nummer is erg goed..maar blijft toch moeilijk voor dit ventje.

avatar van c-moon
.. Ook wel eens "Kid B" genoemd, wegens min of meer opvolger van , of deel II in tweeluik met, Kid A.

Schitterende plaat!

avatar van Koston
Ik blijf dit stukken beter vinden dan The Bends en Hail to the thief. Vreemd dat de rest er niet zo over denkt

Dat komt omdat hier wat zwakkere nummers opstaan.

avatar van Nubis
Ik vind dit wel beter dan The Bends, maar of ik het beter vind dan HTTT weet ik zo net nog niet.

En dat hier (meer) zwakkere nummers opstaan is een kwestie van mening.

avatar van bloempje24
Op hunting bears na geen zwakke nummers. Al kan ik begrijpen dat Pull nier door iedereen gewaardeerd zal worden. Pull heeft bij mij vele luisterbeurten nodig gehad en blijkt een zeer strakke beat ala Idioteque te bevatten.

Maar kijk eens naar de prachtige nummers:
=Pyramid song
=You and whose army
=Knives out
=Dollars and Cents
=Spinning plates
=Life in a glass house....

Gewoon magisch mooi. Creatief, intelligente teksten, prachtige composities. Bovengemideld artwork etc. Voor mij het meesterwerk van Radiohead.

avatar van otherfool
Hmm. Het zusje van m'n vriendin speelde Pyramid Song een paar dagen geleden op de piano. Even een fijne herinnering aan hoe mooi dat nummer wel niet is, en een mooie reden om deze plaat nog eens op te zetten.

Dat lome drummetje na 2 minuten...

Een halfje erbij naar 2,5*. Misschien komt de grote doorbraak dan toch nog eens

Zo, en dan heb ik bijna Radiohead album nr.5 alweer!
Ik heb op marktplaats namelijk een speciale uitgave van dit album weten te bemachtigen. In deze uitgave zit naast de cd een boek met 36 blz. vol tekeningen van Thom Yorke wat een verhaal verteld. Ben benieuwd, zie hem Woensdag verschijnen. Mis nu alleen The Bends nog maar.

Music4ever schreef:
Zo, en dan heb ik bijna Radiohead album nr.5 alweer!

Dat is toch ook wat! Dan mis je dus de beste!!!!!!!!

rayman schreef:

Dat is toch ook wat! Dan mis je dus de beste!!!!!!!!

Ik bewaar de lekkerste voor het laatst.
Nee, je hebt idd gelijk. Wat ikzelf gehoord heb van
'The Bends' klinkt echt heel erg goed. Vooral 'Fake Plastic Trees' klinkt prachtig!

Toine Rorije
Ik weet nog steeds niet welke ik nou beter vind. Amnesiac of Kid A. Wat wel vast staat is dat dit toch wel de briljantste periode is geweest in hun carriere. Zelfs de b-kantjes van de singles zijn van een niveau dat sommige bands alleen met hun topnummers halen.

avatar van gemaster
Ben jij echt die roodharige ex-voetballer van Go Ahead Eagles?

gemaster schreef:
Ben jij echt die roodharige ex-voetballer van Go Ahead Eagles?

Ja, dat wil ik ook wel weten!
Die heb ik nog op een Topshot staan.

Toine Rorije
Nee, Ik ken die hele voetballer niet eens echt. Zn naam klinkt gewoon goed.

avatar van otherfool
Haha

avatar van SilverGun
Toine Rorije schreef:

Ik vond het nou net downhill gaan met de B-kantjes vanaf Kid A.

Heb Amnesiac inmiddels binnen en ik kan niet anders concluderen dan dat dit ook weer een geniaal plaatje is.
Bij veel stukken moet het kwartje nog vallen maar er zijn ook al de nodige stukken wat ik nu al geniaal vind. Pyramid Song vind ik trouwens één van de mooiste nummers die ik de laatste 5 jaar gehoord heb, magnifiek!
Ik mis nu alleen The Bends nog, maar die wil ik wel zo snel mogelijk hebben, misschien koop ik hem vanmiddag wel.

avatar van HiLL

Jij bent lekker bezig!

avatar van Paalhaas
Music4ever schreef:

Nou, ik kan het je afraden (tenzij online ). Ik kom net zeiknat thuis met mijn paraplu aan repen. Wat een @%^T$%^-weer!

nie alleen in Geffu

avatar van Paalhaas
ettettummu schreef:
nie alleen in Geffu

Ik weet het, ik kwam vanuit Oss.

heb je niet ontdekt

Bij de cd winkel waar ik vanmiddag was hadden ze 'The Bends' niet. Probeer hem morgen wel te bemachtigen bij een andere zaak.

Dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Heb dit album pas 2 keer geluisterd maar nu vallen bijna alle kwartjes al bij mij, onvoorstelbaar voor een Radiohead album. Het staat gewoon boordevol fantastische stukken, vooral Pyramid Song, Knives Out, Morning Bell en Dollars & Cents vind ik op dit moment helemaal geweldig! Man, man, man wat is Radiohead toch een fantastische band en dan heb ik The Bends nog niet eens ontdekt. Kijk er nu al naar uit.