Radiohead - Amnesiac (2001)

Rock / Electronic
Label: Parlophone

1. Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box (4:00)
  2. Pyramid Song (4:48)
  3. Pulk / Pull Revolving Doors (4:07)
  4. You and Whose Army? (3:11)
  5. I Might Be Wrong (4:53)
  6. Knives Out (4:14)
  7. Morning Bell / Amnesiac (3:14)
  8. Dollars & Cents (4:51)
  9. Hunting Bears (2:01)
  10. Like Spinning Plates (3:57)
  11. Life in a Glass House (4:34)
  12. The Amazing Sounds of Orgy * (3:38)
  13. Trans-Atlantic Drawl * (3:01)
  14. Fast-Track * (3:17)
  15. Kinetic * (4:06)
  16. Worrywort * (4:37)
  17. Fog * (4:04)
  18. Cuttooth * (5:23)
  19. Life in a Glasshouse" [Full Length Version] * (5:08)
  20. You and Whose Army? [Live] * (3:18)
  21. Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box [Live] * (3:04)
  22. Dollars and Cents [Live] * (4:41)
  23. I Might Be Wrong [Live] * (4:55)
  24. Knives Out [Live] * (4:23)
  25. Pyramid Song [Live] * (5:07)
  26. Like Spinning Plates [Live] * (3:52)
alvast veel plezier met The Bends, M4E

Music4ever schreef:
Dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Heb dit album pas 2 keer geluisterd maar nu vallen bijna alle kwartjes al bij mij, onvoorstelbaar voor een Radiohead album. Het staat gewoon boordevol fantastische stukken, vooral Pyramid Song, Knives Out, Morning Bell en Dollars & Cents vind ik op dit moment helemaal geweldig! Man, man, man wat is Radiohead toch een fantastische band en dan heb ik The Bends nog niet eens ontdekt. Kijk er nu al naar uit.

Ik hoop dat je de versie van Morning Bell van Kid A beter vindt. De Amnesiac versie vind ik echt beroerd.

Ik vind beide versies van 'Morning Bell' super goed.
Deze versie vind ik een tikje dromeriger dan die van Kid A.

Music4ever schreef:
Ik vind beide versies van 'Morning Bell' super goed.
Deze versie vind ik een tikje dromeriger dan die van Kid A.

Ja vind je dat? Hmm dat heb ik juist met die van Kid A...

Ben nu de Kid A versie van Morning Bell aan het luisteren en die is idd ook erg dromerig............heel, heel mooi ook!
Kan geen keuze uit de verschillende versies kiezen eigenlijk.

avatar van avdj
Het artwork van de speciale uitgave is echt bizar. Het lijkt net of je een bibliotheek boek in handen heb. In het boekje staan zogenaamde leendatums en zelfs een aantekeningenbriefje! Plus natuurlijk het boek zelf met daarin allerlei aparte tekeningen. Voor je het allemaal besturdeerd heb is de CD al afgelopen.

avdj schreef:
Het artwork van de speciale uitgave is echt bizar. Het lijkt net of je een bibliotheek boek in handen heb. In het boekje staan zogenaamde leendatums en zelfs een aantekekingenbriefje! Plus natuurlijk het boek zelf met daarin allerlei aparte tekeningen. Voor je het allemaal besturdeerd heb is de CD al afgelopen.

Die uitgave heb ik dus.
Er zitten echt zeer mooie tekeningen in en het is idd net een bibliotheek boek, heel apart!

avatar van avdj
Typisch Radiohead, zo'n uitgave.

avatar van HiLL
En toch weer een 0.5 erbij. Blijft toch er goed dit album. En toch ook beter dan Kid A denk ik....hmm maar dat wisselt elkaar af misschien.

Alleen die draak van een Morning Bell......blegh. Echt een zonde op dit album!! Skip em net weer eens, zoals altijd. Verpest de sfeer enorm op het album.

Wat blijft het toch grappig hoe meningen soms zó kunnen verschillen. Ik vind 'Morning Bell' namelijk een geweldig nummer, zowel de Kid A als de Amnesiac versie.

avatar van bloempje24
Ook voor mij is morning bell een van de weinige keren dat ik hier skip op het album. Kan niet op tegen de Kid A verise. Amnesiac kan wel op tegen Kid A. Staat niets voor niets in mijn top 10 deze.

Nu -na 5 luisterbeurten- ben ik al (bijna) helemaal gewend aan dit album. De geweldige sfeer op dit album is echt uniek. Alle nummers zitten (zoals gewoonlijk) weer zeer goed in elkaar en zelfs de versie van Morning Bell kan ik ontzettend waarderen op dit album. Wil ook nog even vermelden dat ik 'Life In A Glasshouse' geweldig vind! Die heerlijke dromerige trompet.
Duurt niet lang meer voordat deze in mijn top-10 staat denk ik.

avatar van Koston
3.69 : een belachelijk lage score

Hij staat in ieder geval in de top euhhhhhh.........75.

avatar van HiLL
Hij heeft nu alweer the Bends verstoten in mijn top...zucht die gasten van Radiohead maken mij het niet makkelijk.

Koston schreef:
3.69 : een belachelijk lage score

Eerlijk gezegd vraag ik me af of mijn 4 niet aan de hoge kant is, want ik vind dit album toch wel een stukje minder dan Kid A en Hail To The Thief. Zo'n Pull / Pulk Revolving Doors vond ik in eerste instantie wel leuk, maar nu toch een beetje vergezocht. En zo zijn er wel meer minpunten. Binnenkort maar weer 's beluisteren.

Heb mijn top-10 behoorlijk veranderd.
Deze staat nu op nr.4! Erg hoog maar het is ook zo'n juweeltje.

Je hebt het vast wel eens betoogd, maar waarom vind jij dit album beter dan bv. The Bends, Ok Computer of Kid A?

herman schreef:

'The Bends' is het enige Radiohead album wat ik nog niet heb dus daar kan ik niet over oordelen.
'Kid A' heb ik nog niet zo lang maar is duidelijk een groeiertje. Staat nu op 4 sterren maar kan nog wel meer worden, hij wordt steeds beter in ieder geval.
'Ok Computer' vind ik ook top maar gewoon net ietsje minder. Kan dat eigenlijk ook niet uitleggen, het is gewoon een gevoel.

avatar van HiLL
Bij mij wisselt het enorm. Ik heb Ok Pc al een behoorlijk lange tijd niet beluisterd. Hail ligt nu ook ff in mijn cd bak en de laatste tijd is het veel Bends en Amnesiac. Kid A moet ook nog ff in zijn slaapje blijven.

avatar van aphexfreak
toen die uitkwam heb ik em meteen gekocht maar wist eigenlijk niet wat ik er mee aan moest,net als met kid-a een tijdje ervoor.Na een paar maanden begon het album te groeien en nu luister ik hem nog zeer regelmatig...Ik heb geen echte favorieten,het album is in zijn geheel gewoon goed en eigenlijk moet je hem ook eigenlijk helemaal luisteren voor de sfeer.De teksten zijn overigens zoals voorgaande albums weer eens meesterlijk! Fans van warprecords zouden hier ook heel goed mee uit de voeten kunnen trouwens aangezien sommige tracks zo weggelopen lijken te zijn van een aphex twin album(vooral pull pulk revolving doors) Heerlijk album en een absolute aanrader!

avatar van Darkshines
Word door velen onderschat. Een mooie ( zelfs redelijk toegangkelijke) plaat. Veel afwisseling en mooie opgebouwde nummers zoals: Dollars and cents of like spining plates. Pull pulk revolving doors vind ik absoluut de mindere, doet me denken aan het kid A liedje, dat trouwens beter is.

avatar van c-moon
... ook wel eens "Kid B" genoemd, vind ik Amnesiac minstens zo goed als "Kid A", zoniet beter.. Radiohead zoals ik ze het liefste heb: er mag al eens op geniale wijze ge-experimeneerd worden... op "Ok Computer" werd al lichtjes de richting aangegeven, op "Kid A" was het van dat, en hier op "Amnesiac" wordt het nog beter gedaan...
Maar.. Experimenteren betekend bij Radiohead niet "vrijblijvend freaken en experimenteren om te experimenteren", welneen! Onder dit alles zitten ongeloofelijk muziekscapes maar ook robuuste goede songs...

Echt slechte platen hebben de heren van Radiohead mijns inziens nog niet gemaakt, maar wel goede en betere
Wel, deze hoort wat mij betreft bij de betere

Een 4/5 is goed verdiend!

Feeder
Menig Amnesiac-fan zal me nu de grond in boren maar ik vind dit eerlijk gezegd een ietwat mindere plaat van Radiohead. The bends, OK computer, Kid A en Hail tot the thief.... stuk voor stuk pareltjes. Nee,ik beweer nu niet dat Amnesiac zwak is het blijft een heel goed album.Wat zeg ik ? Een zéér goed album. Ik blijf alleen met hetzelfde probleempje zitten : het voelt aan als het kleine broertje van Kid A. Weet wat ik heel graag doe? Die 2 albums na elkaar beluisteren, eerst kid A en dan Amn. 2 uurtjes chillen noem ik dat.Kopje thee,kaarsje... zalig.
Dus vergeef me om m'n woorden want ik vind amnesiac 1 van de betere albums die er is, alleen heb ik er soms een wrang gevoel bij.

avatar van Paalhaas
Feeder schreef:

Grappig, ik heb dat zelf precies andersom.

avatar van HiLL
Op het moment is Kid A mijn minst favoriete plaat van de band. Dat betekend dus automatisch dat ik deze op het moment beter/lekkerder vind.

Life In A Glass House blijft toch wel één van de meest geniale nummers van Radiohead. Moet je eens het hele nummer louter op de trompet letten, meesterlijk gedaan!

avatar van Darkshines
Ik ben er toch uit: Spining plates live op piano, is naar mijn mening beter en maakt het wat minder rommelig en het komt de sfeer ten goede

Ace
Ligt het aan mij dat ik zo vreselijk zenuwachtig van dit album word? Vanwege het alleraardige Pyramid Song geef ik 'm voor de moeite toch nog maar even 2*. Wellicht moet het kwartje nog vallen...

Ace schreef:

Ha! Ace aan de Amnesiac. Ja kan best kloppen dat je de zenuwen krijgt. Het is niet even een hapklaar album. Ik denk wel dat ie nog groeit bij je.