Motörhead - Ace of Spades (1980)

3,86

Label: Bronze

1. Ace of Spades (2:48)
  2. Love Me Like a Reptile (3:22)
  3. Shoot You in the Back (2:39)
  4. Live to Win (3:36)
  5. Fast and Loose (3:21)
  6. (We Are) the Roadcrew (3:11)
  7. Fire Fire (2:43)
  8. Jailbait (3:32)
  9. Dance (2:37)
  10. Bite the Bullet (1:38)
  11. The Chase Is Better Than the Catch (4:17)
  12. The Hammer (2:46)
  13. Dirty Love * (2:56)
  14. Ace of Spades [Alternative Version] * (3:04)
  15. Love Me Like a Reptile [Alternative Version 1] * (4:16)
  16. Love Me Like a Reptile [Alternative Version 2] * (3:32)
  17. Shoot You in the Back [Alternative Version] * (3:11)
  18. Fast and Loose [Alternative Version] * (3:07)
  19. (We Are) the Roadcrew [Alternative Version] * (3:24)
  20. Fire Fire [Alternative Version] * (2:41)
  21. Jailbait [Alternative Version] * (3:33)
  22. The Hammer [Alternative Version] - * (3:12)
  23. Dirty Love [Alternative Version 1] * (1:02)
  24. Dirty Love [Alternative Version 2] * (3:52)
  25. Fast and Loose [BBC Radio 1, David Jensen Session] * (4:18)
  26. Live to Win [BBC Radio 1, David Jensen Session] * (3:34)
  27. Bite the Bullet / The Chase Is Better Than the Catch [BBC Radio 1, David Jensen Session] * (6:05)
  28. Headgirl - Please Don't Touch *
  29. Emergency * (3:00)
    met Denise Dufort
152 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van ricardo
Nou ik vind anders dat vooral op de albums 1916 en Bastards aardig wat emotionele nummers staan. Je moet er van houden, tis niet echt mijn ding, maar sommigen vinden die nummers het beste van die albums.

Guardian of Isis
Dat zal ik dan ook wel 's gaan verkennen - naast nog een paar duizend albums waar ik me aan wil wagen.

avatar van freakey
Dit is een killer!!, wat klinkt deze plaat nog fris na 30 jaar!!!

avatar van lovegun
Vind Lemmy's stem echt heerlijk om naar te luisteren
Vooral in de Ace of Spades, echt een topnummer en album!

avatar van ricardo
Wat een machtig mooi doorbeukend album is dit toch.

Nergens komt de klad erin of een ballad of andere onzin.

Deze beluister ik al zo lang en vaak, nu nog steeds.

Super rock en roll album, beter kan bijna niet.

Eigenlijk gewoon een plek verdiend in mijn mu.me top 10

rock "n roll van het hoogste niveau !!! luisterde er in de jaren tachtig dagelijks naar . net weer de cd kocht . heerlijk voor in de auto . en ja hij klinkt nooit gedateerd maar tijdloos .
en lemmy,,,,,die verandert nooit wat de trend ook is (gelukkig)

PriestMaiden
Welke rockliefhebber kent het titelnummer niet
Persoonlijk vind ik het niet hun beste nummer en heb het al te veel gehoord. Wel een vette song uiteraard, maar Motorhead heeft hier nog andere goede tracks opstaan (We Are) the Road Crew, Jailbait en Love Me Like a Reptile. De woestijn-cover laat mij prima het gevoel weergeven dat ik heb met deze plaat: droog, ruw hardrockwerk met idem stem.

avatar van Sir Spamalot
Alternatieve versie van Ace of Spades.

avatar van iggy
Motorhead knalt erop los. En omdat er zulke sterke nummers opstaan weet de band de behoorlijke tekort komingen van Fast eddie clarke redelijk goed te maskeren. Maar het album rockt en beukt erop los. Met dat heerlijke rickenbecker bass geluid van opper duivel lemmy. Bij motorhead leek het wel alsof er een 2e gitarist mee speelde maar die lemmy zorgde erin zijn eentje voor dat er nergens een gaatje viel. Tja en dan die stem he. Lemmy kan voor geen meter zingen maar op de een of andere manier klopt het als een bus. Muppet drummer philthy taylor hamert er op los alsof hij achterna word gezeten door een in paniek geraakte kudde wildebeast. Another perfect day vond ik net iets beter. 3 maal raden waarom?

avatar van ricardo
Another Perfect Day beter dan deze.

Dat album is wel goed, maar aan deze valt niet te tornen, dit album is de essentie van wie en wat Motorhead is en waar ze voor staan.

Mocht ik er 2 van Motorhead houden en niet meer, dan zouden dat absoluut deze en Bastards zijn.

Moeilijk om maar 3 favoriete tracks te kiezen op Motorheads beste plaat.

avatar van AstroRocker
Schitterend album van Motorhead, elk nummer knalt uit de speakers!
Beste drie nummers: Ace of Spades, Love me like a Reptile, Chase....

avatar van viking1

Heerlijk hard en rouw album.samen met another perfect day mij favorite motorhead albums.
Play it loud.4.5pt.

avatar van BoyOnHeavenHill
Wie hier onvoorbereid aan begint weet toch niet wat hem overkomt?

Gelukkig begon ik hier onvoorbereid aan.

avatar van Casino Boogie
De blauwdruk van alle latere (harde) Motörhead-albums Openen met Ace Of Spades en afsluiten met het snoeiharde Emergency. En daar tussen in ook nog dik feest met nummers als Love Me Like A Reptile, The Chase Is Better Than The Catch, Live To Win, Fast To Loose...gewoon een must have!

Casino Boogie schreef:

Emergency?

avatar van B.Robertson
Emergency komt van een CD uitgave met wat bonustracks. Origineel eindigt het album met het legendarische The Hammer. Hier op de site geeft de inhoudsopgave de dubbel-CD weer, de enkele CD heeft als extra tracks Dirty Love, Please Don't Touch en Emergency.

B.Robertson schreef:
Emergency komt van een CD uitgave met wat bonustracks. Origineel eindigt het album met het legendarische The Hammer. Hier op de site geeft de inhoudsopgave de dubbel-cd weer, de enkele CD heeft als extra tracks Dirty Love, Please Don't Touch en Emergency.

Ah... ik ken dus alleen die versie met The Hammer als afsluiter... (wat overigens een geweldige, super heavy, afsluiter is).

avatar van B.Robertson
Heb je een oude CD van Castle? Doen het nog prima en hebben geen bonustracks. Ace of Spades was in maart '86 mijn negende LP. Heb 'm eigenlijk nooit op CD gekocht, vroeger zo vaak gehoord dat ik het wel kan dromen, en ik kan nog steeds platen afspelen. Veel van die nummers staan ook op compilatie-CD's, zoals No Remorse en Meltdown. Het album Ace of Spades heeft Motörhead, al dan niet in wisselende bezettingen, in de loop der jaren compleet live gespeeld. Alleen van Dance is me geen live-opname bekend.

freakey schreef:

Emergency?

Ik heb de re-master van Sanctuary Records, de enkele cd die nu regulier in de verkoop is.

freakey schreef:

Emergency is waarschijnlijk nog harder

Casino Boogie schreef:

Emergency is waarschijnlijk nog harder

Toch eens checken, ken het nummer helemaal niet...

avatar van MichelDumoulin
Ik ben op 1 januari een initiatief gestart om 'Ace of Spades' in de Top 2000 van radio 2 te krijgen. Dit legendarische nummer verdient een plaatsje in de lijst met behulp van je 'vrije-keuze-'stem. Er kan gestemd worden vanaf 30 november. Tot die tijd probeer ik de Facebook-pagina te promoten. Help je mee?

avatar van wizard
Ace of Spades is na Bomber en Overkill het derde Motorheadalbum dat ik de afgelopen maand heb beluisterd. Ook dit album heeft me niet helemaal weten te overtuigen.
Zo’n beetje alle nummers op Ace of Spades zijn prima nummers, maar alles achter elkaar vind ik het album een hele zit. Te monotoon, en de zang van Lemmy weet me ook niet de gehele rit te boeien. Daarnaast ben ik, zoals ik bij Bomber ook al schreef, gewend aan hoe de nummers klinken op No Sleep Til Hammersmith. Daarmee vergeleken komen ze hier maar matig uit de verf.

Ace of Spades is een goede plaat, met voor mij het titelnummer, Love Me Like a Reptile, (We Are) The Roadcrew en The Chase is Better Than the Catch als hoogtepunten. Jammer dat ik hier maar 3 nummers als favoriete nummers aan mag vinken...

3.5*

avatar van HugovdBos
Het titelnummer blijft toch wel het hoogtepunt van het album, maar de rest luistert ook lekker weg. Geen ingewikkelde instrumentaties of teksten die je moet zien te doorgronden maar eenvoudige hardrock die naar binnen knalt. Ruim een halfuur je hoofd er laten afblazen om daarna tot de conclusie te komen dat het zo slecht nog niet was.

avatar van orbit
RIP Ian Fraser "Lemmy" Kilmister!

avatar van frolunda
Moest er vandaag toch even naar luisteren.Prima album waar naast natuurlijk het titelnummer (We are) the roadcrew en Shoot you in the back (inclusief lekkere wahwah solo van 'Fast' Eddie Clarke) erg goed zijn.Voor de rest typische vier sterren en constante Motörhead plaat......R.I.P. LEMMY.

avatar van Faalhaas
Wat een lekker rauw en smerig album is dit toch. Hoewel er een paar ijzersterke tracks op staan moet dit album het toch vooral hebben van zijn attitude. Als je dit hoort wil je gewoon net zo'n harde baas als Lemmy zijn die overal schijt aan had.

Cured
Met redelijk gemak mijn favoriete en beste album van de heren, ondanks een aantal mindere nummers ; vooral de 1e helft staat als een huis.

avatar van AOVV
Uitstekende rock 'n rollplaat van Motörhead, met uiteraard het onverwoestbare 'Ace of Spades' dat de spits mag afbijten. Beter dan dat wordt het natuurlijk niet meer, maar dat is helemaal geen erg, hoor. Wat nog wel volgt, zijn elf aanstekelijke, energieke songs, met die typische op een hese manier gepeperde stem van Lemmy, en vooral veel strak en vet gitaarwerk.

Naast het titelnummer vallen ook 'Love You Like a Reptile', 'We Are the Road Crew', 'Jailbait' en 'The Chase Is Better Than the Catch' in positieve zin op, maar minderwaardig werk is hier niet echt op te vinden. Het moet wel je ding zijn, maar als dat het geval is, is dit gewoon een dik halfuur genieten geblazen!

4 sterren

Ace Of Spades is uiteraard een klassieker, maar de uitstraling van Motörhead is grotendeels afkomstig van Lemmy.
Hij heeft voornamelijk voor de bassist het ruigere imago gecreëerd.
Deze band nooit live mogen ervaren, maar voor heeft Lemmy Kilmister dezelfde uitstraling als Peter Steele van type O Negative.
Ook een beer van een frontman; al weet ik niet of Lemmy ook zo groot was.
Maar daar staat ook een persoonlijkheid op het podium, sterker nog, Lemmy zou goed zijn grote voorbeeld kunnen zijn geweest.
Pure rock met de daarbij behorende verleidingen.
Lemmy schreeuwt van zich af, en zijn stem heeft altijd wat van dat hese in zich.
Ace Of Spades, verder dan op de zondagmiddag samen met mijn grootouders het Schoppen Vrouwen (ook wel bekend onder Duizenden) kaartspel te spelen ben ik nooit gekomen.
Hier geen gokker, maar wel een muziekliefhebber, die er voor uit durft te komen dat hij deze band pas na de dood van Lemmy meer is gaan waarderen.

avatar van roefs9297
Heerlijk voor in de auto. Lekkere simpele rock&roll! Krijg altijd zin in een shotje whisky naar het luisteren van dit album. Maar dat zal ik maar niet doen tijdens 't rijden