Motörhead - Ace of Spades (1980)

Metal / Rock
Label: Bronze

1. Ace of Spades (2:48)
  2. Love Me Like a Reptile (3:22)
  3. Shoot You in the Back (2:39)
  4. Live to Win (3:36)
  5. Fast and Loose (3:21)
  6. (We Are) the Roadcrew (3:11)
  7. Fire Fire (2:43)
  8. Jailbait (3:32)
  9. Dance (2:37)
  10. Bite the Bullet (1:38)
  11. The Chase Is Better Than the Catch (4:17)
  12. The Hammer (2:46)
  13. Dirty Love * (2:56)
  14. Ace of Spades [Alternative Version] * (3:04)
  15. Love Me Like a Reptile [Alternative Version 1] * (4:16)
  16. Love Me Like a Reptile [Alternative Version 2] * (3:32)
  17. Shoot You in the Back [Alternative Version] * (3:11)
  18. Fast and Loose [Alternative Version] * (3:07)
  19. (We Are) The Roadcrew [Alternative Version] * (3:24)
  20. Fire Fire [Alternative Version] * (2:41)
  21. Jailbait [Alternative Version] * (3:33)
  22. The Hammer [Alternative Version] * (3:12)
  23. Dirty Love [Alternative Version 1] * (1:02)
  24. Dirty Love [Alternative Version 2] * (3:52)
  25. Fast and Loose [BBC Radio 1, David Jensen Session] * (4:18)
  26. Live to Win [BBC Radio 1, David Jensen Session] * (3:34)
  27. Bite the Bullet / The Chase Is Better Than the Catch [BBC Radio 1, David Jensen Session] * (6:05)
  28. Headgirl - Please Don't Touch * (2:47)
  29. Emergency * (3:00)

met Denise Dufort

Ace Of Spades is uiteraard een klassieker, maar de uitstraling van Motörhead is grotendeels afkomstig van Lemmy.
Hij heeft voornamelijk voor de bassist het ruigere imago gecreëerd.
Deze band nooit live mogen ervaren, maar voor heeft Lemmy Kilmister dezelfde uitstraling als Peter Steele van type O Negative.
Ook een beer van een frontman; al weet ik niet of Lemmy ook zo groot was.
Maar daar staat ook een persoonlijkheid op het podium, sterker nog, Lemmy zou goed zijn grote voorbeeld kunnen zijn geweest.
Pure rock met de daarbij behorende verleidingen.
Lemmy schreeuwt van zich af, en zijn stem heeft altijd wat van dat hese in zich.
Ace Of Spades, verder dan op de zondagmiddag samen met mijn grootouders het Schoppen Vrouwen (ook wel bekend onder Duizenden) kaartspel te spelen ben ik nooit gekomen.
Hier geen gokker, maar wel een muziekliefhebber, die er voor uit durft te komen dat hij deze band pas na de dood van Lemmy meer is gaan waarderen.

avatar van roefs9297
Heerlijk voor in de auto. Lekkere simpele rock&roll! Krijg altijd zin in een shotje whisky naar het luisteren van dit album. Maar dat zal ik maar niet doen tijdens 't rijden

avatar van namsaap
Heerlijke rock ‘n rollplaat, energiek en wars van elke vorm van pretentie. En de productie klinkt ook na bijna 38 jaar nog prima!

avatar van Kondoro0614
Ik denk dat als je Motörhead zegt dat de mensen (in het algemeen) 'Ace of Spades' wel kennen, en dit waarschijnlijk ook al enige nummer kunnen benoemen bij de heren van Motörhead. Ook ik ben o.a. begonnen bij Ace of Spades (het aller eerste nummer wat ik van motörhead heb gehoord was 'Iron Fist'), en ik moet zeggen dat hij op de dag van vandaag nog aardig leuk en goed klinkt. De productie heeft in ieder geval een rot schop gekregen, en dit klink in het algemeen al stukken beter dan wat we hier voor gehoord hebben (vooral 'Bomber' en de titelalbum 'Motörhead' waren slecht geproduceerd). 'Ace of Spades' klinkt kakkiehard, en dit is precies hoe ik mij motörhead al die tijd al heb voorgesteld: ruw, hard en niet al te lang.

'Ace of Spades' kent genoeg leuke en goeie nummers, toch viel 'Bite the Bullet' er een beetje buiten naar mijn mening en ik had het ook niet erg gevonden als ze deze er niet in hadden geplaatst. En ik denk toch wel dat de drie top nummers er naar mijn smaak al snel uit springen, aangezien ik het album meerdere keren luister voor een goeie mening voor in de marathon, heb ik dat uiteraard ook bij 'Ace of Spades' gedaan en bij het tweede keer luisteren schoot de album me beter in het keelgat dan de eerste keer luisteren, en dan ben ik toch van mening dat ik zelf uiteraard het titel nummer 'Ace of Spades' en 'Love Me Like a Reptile' en 'The Chase Is Better Than the Catch' de betere nummers vond uit deze plaat, al kwam '(We Are) the Roadcrew' wel verdomd dicht bij. De rest is leuk voor de samenhang, alleen het word nergens echt speciaal.

En dan ben ik toch blij dat Motörhead de betere kant op ga, waar ik al een langere tijd op heb gewacht.

Voorlopige tussenstand:
01. Ace of Spades
02. Overkill
03. Bomber
04. Motörhead

avatar van B.Robertson
Momenteel door mij verheven als beste plaat ooit gemaakt en de avatar is aangepast naar de Duitse 1985 reissue, wat in maart 1986 mijn negende LP was en die nu weer op de draaitafel heeft gespeeld. Dance en Fast and Loose zijn voor mij de mindere nummers, al werd laatstgenoemde in circa 2006/2007 live gespeeld. Staat ook op BBC Live & In-Session. De overige 10 nummers ervaar ik allemaal uitschieters waar een mens toch zeker nooit genoeg van krijgt. Het songmateriaal van dit album krijgt op No Sleep 'til Hammersmith al minder een boost dan het materiaal van de voorgaande albums. Die vormgeving van korte, veelal snelle liejes wordt op opvolger Iron Fist verder doorgetrokken, maar verder was Motörhead (lang) niet altijd even kort en snel.

Arbeidsdeskundige
Saldek schreef:
Waarom moeten alle beestjes een naampje hebben?
Je slaat de spijker op zijn kop. Het maakt mij ook geen zier uit welk subgenre dit is. Waar het om gaat is dat de vertolking van Lemmy zo puur en oprecht is waardoor het binnenkomt. Gisteren was dit album exact 40 jaar oud en daar werd bij Studio Brussel terecht mooi aandacht aan besteed.

avatar van gigage

avatar van Broem
gigage schreef:
Een 7LP reissue! Het is me toch wat.

Nou keek Lemmy niet op eentje meer of minder

avatar van steve harris
Reminder : Vandaag bestaat ace of spades 40 jaar !! Gefeliciteerd !!!

avatar van ZAP!
Van harte.

gigage schreef:
Een 7LP reissue! Het is me toch wat.

Ook op 3LP/2CD met het strakke en goed klinkende Live At Whitla Hall, Belfast, 23 December 1981. En het album half speed remastered.

De 73 nummers van de 7LP staan trouwens ook op spotify.

avatar van gigage
Ja, bizar, Motörhead half speed remastered. Wie verzint nou zoiets? Nu de Sex Pistols nog....
Sommige muziek is er om te beleven en andere om te luisteren.

Lachende derde

Alles waar Lemmy voor stond wordt hier met voeten getreden.

Lachende derde
De gewone, originele uitgave volstaat.

avatar van B.Robertson
Als je een oude Castle CD hebt dan doe je het zonder bonustracks. Op wat nu de reguliere enkele CD is, ontkom je eigenlijk al niet meer aan Dirty Love / Please Don't Touch / Emergency als bonusmateriaal.

avatar van Edwynn
Ik heb destijds die nieuwere uitgave juist gekocht vanwege dat spul met Girlschool enzo. Niet te versmaden.
Al die demomeuk geloof ik wel dus daar begin ik niet aan.

avatar van B.Robertson
Dat spul met Girlschool behoorde vroeger tot de meerwaarde van de compilatie No Remorse uit 1984. Later was het allemaal niet zo exclusief meer omdat vooral Please Don't Touch op menig compilatie staat, maar als je het verder niet hebt idd. niet te versmaden. Dirty Love is dan een B-kantje en demomeuk vind ik in de regel eerder ballast dan verrijking.

Als je van box sets houdt dan is die van Ace of Spades wel de kers op de appelmoes. De box en de extra's zien er geweldig uit en je krijgt veel extra muziek. Ik hikte eerst tegen de prijs aan, maar momenteel is 'ie wat goedkoper op sommige plekken, waaronder bij de NL winkel vinylfever.com

avatar van Wolfmother
Motörhead had met Overkill al een killer van een album te pakken en daar gaat deze zelfs een klein beetje overheen.
De eerste 6 nummers zijn stuk voor stuk voltreffers, tijd dat deze plaat eindelijk eens grijs gedraaid wordt in dit huishouden.

avatar van Von Helsing
west schreef:

Vandaag ontvangen, met Black Friday korting en een VVV cadeaukaart die ik nog had liggen, was ik nog geen 38 EUR kwijt. Prachtige box inderdaad.

avatar van BoyOnHeavenHill
Zodra ik deze plaat opzet word ik altijd héél even licht in het hoofd van plezier, ook al omdat het album begint met de twee beste nummers. (Jailbait en The chase is better than the catch vechten bij mij om het derde vinkje.) En hoewel dit album daarna niet alleen z’n ups maar ook z’n downs heeft blijf ik er tot het einde met veel lol naar luisteren, en zelfs tot voorbíj het einde, want Dirty love had gewoon als één van de betere nummers op het album gepast en die twee nummers met Girlschool zijn best grappig. Wel vraag ik me na afloop onwillekeurig altijd af: heb ik met dit éne album nou meteen al genoeg Motörhead in huis, of moet ik nog meer van ze aanschaffen? Ik ben daar nog niet uit, dus voor de zekerheid zet ik Ace of spades nóg maar een keer op.

avatar van Von Helsing
BoyOnHeavenHill schreef:

Wat mij betreft bestaat er niet zo iets als "genoeg Motörhead in huis hebben", ik zou als tweede album Orgasmatron aanraden uit 1986.

avatar van Dirkrocker
Tja voor mij is dit wel de plaat van Motörhead, sorry is misschien beetje cliché maar nummers als ace of spades, love me like a reptile, shoot you in the back, we are the road crew,The chase is netter than the catch staan als en huis. En vergeet ook vooral The hammer niet wat en afsluiter is dat nog, maar ook de andere nummers mogen er zeker zijn. En wat deze onderschijd van de vorige platen, eindelijk fatsoenlijke opnames en productie.

avatar van ricardo
BoyOnHeavenHill schreef:
Er is keuze genoeg ook binnen Motorhead in variatie. Dit is zeker 1 van hun beste albums met louter klassiekers erop, maar de remaster van hun debuut, en Bomber zijn ook super als je een iets rustiger Motorhead wilt horen. Another Perfect Day is een melodieus album, toen voor dat ene album de ex gitarist van Thin Lizzy, Brian Robertson bij de band kwam is niet te missen. Orgasmatron is een prima plaat met een aantal klassiekers erop. En vanaf 1916 gingen ze qua snelheid de metalkant wat op, dat album van hun is zeker aan te raden net als mijn persoonlijke favoriet van hun Bastards. Ook Overnight sensation is een mooi album met veel variatie en goede nummers erop. Met Inferno hoor je Motorhead op hun aller hardst, de variatie is daar wat minder op, maar houd je echt van snoeiharde rock en roll moet je die hebben. Ook hun live albums uit met name 1981 en Hamburg 1998 zijn niet te missen, net als de verzamelaar No Remorse. Heb je die albums allemaal eens beluisterd dan weet je wel ongeveer hoe Motorhead klinkt, en er zit heel wat meer in dan sommigen denken

Motörhead is naast AC/DC gewoon de beste rockband allertijden. De classic line up hier met Philty and Fast Eddie is geweldig. Ace Of Spades bevat naast het iconische titelnummer ook andere topnummers als met name The Chase Is Better Than The Catch, We Are The Roadcrew en Love Me Like A Reptile.

avatar van Mr. Rock
Scheurende riffs, scheurende zang. Nummers volgen elkaar razendsnel op en de plaat is voorbij geraasd voor je het weet. Niet alles is even sterk, Fire Fire en Bite the Bullet maken minder indruk. Maar naast het alom bekende titelnummer zijn er nog opvallend veel bovengemiddeld goede tracks. Jailbait is een persoonlijke favoriet.

Een klassieker, zonder meer. Toch is het allemaal wel wat simpel en veel van hetzelfde. Het AC/DC-syndroom zal ik maar zeggen. Neemt niet weg dat het allemaal erg lekker wegluistert en soms hoeft het niet meer dan dat te zijn. Voor die momenten is er Motörhead.

avatar van Sir Spamalot
Motörhead – Ace Of Spades (40th Anniversary)

Gekocht in augustus 2023 bij Amazon.nl voor de prijs van 6,99 eur. Hierover kreeg ik het album zelf met nog een optreden in Withla Hall, Belfast (VK) op 23/12/1981, raad eens wie de dag nadien verjaarde? Lemmy, natuurlijk. Setlistfm lijkt te bevestigen dat het volledige optreden op de tweede schijf staat, samen met zeven nummers van het album Ace of Spades. Het is een heel puik optreden, echter zonder Love Me Like a Reptile!

Ace of Spades is mijn favoriete vrijdagnamiddag-laatste-uur-op-het-werk album, waarbij ik vaak op de vingers wordt getikt, wanneer ik met de hoofdtelefoon luister en dat rechtervoetje alle moeite van de wereld moet doen om niet mee te gaan op het ritme van de muziek. 12 nummers, dik 36 minuten Full Throttle Metal – sorry Lemmy, Rock 'n' Roll - met als geweldige afsluiter The Hammer!

avatar van RonaldjK
En dat des ochtends om 7 uur al medegedeeld, u waart vroeg op in uw burcht! Arme buren, indien zij op dat tijdstip mochten medegenieten!

Al 40 jaar metal fan en eigenlijk is Motorhead nooit mijn band geweest. Toch maar eens deze aangeschaft. Er staan wel een paar aardige nummers op in het begin maar het is nog steeds niet mijn ding. Te veel Rock n Roll.