Motörhead - Ace of Spades (1980)

Metal / Rock
Label: Bronze

1. Ace of Spades (2:48)
  2. Love Me Like a Reptile (3:22)
  3. Shoot You in the Back (2:39)
  4. Live to Win (3:36)
  5. Fast and Loose (3:21)
  6. (We Are) the Roadcrew (3:11)
  7. Fire Fire (2:43)
  8. Jailbait (3:32)
  9. Dance (2:37)
  10. Bite the Bullet (1:38)
  11. The Chase Is Better Than the Catch (4:17)
  12. The Hammer (2:46)
  13. Dirty Love * (2:56)
  14. Ace of Spades [Alternative Version] * (3:04)
  15. Love Me Like a Reptile [Alternative Version 1] * (4:16)
  16. Love Me Like a Reptile [Alternative Version 2] * (3:32)
  17. Shoot You in the Back [Alternative Version] * (3:11)
  18. Fast and Loose [Alternative Version] * (3:07)
  19. (We Are) The Roadcrew [Alternative Version] * (3:24)
  20. Fire Fire [Alternative Version] * (2:41)
  21. Jailbait [Alternative Version] * (3:33)
  22. The Hammer [Alternative Version] * (3:12)
  23. Dirty Love [Alternative Version 1] * (1:02)
  24. Dirty Love [Alternative Version 2] * (3:52)
  25. Fast and Loose [BBC Radio 1, David Jensen Session] * (4:18)
  26. Live to Win [BBC Radio 1, David Jensen Session] * (3:34)
  27. Bite the Bullet / The Chase Is Better Than the Catch [BBC Radio 1, David Jensen Session] * (6:05)
  28. Headgirl - Please Don't Touch * (2:47)
  29. Emergency * (3:00)

met Denise Dufort

avatar van HammerHead
Het draait bij Motörhead helemaal niet om briljante nummers. Volgens mij vergelijk jij deze band voornamelijk met de rockmastodonten van begin jaren '70 en dat is helemaal niet de bedoeling. Dit is vuig en hard, geen bluesy rock zoals Led Zeppelin, Deep Purple of Black Sabbath speelde. Dat kan je niet liggen natuurlijk, al vind ik dermate lage stemmen wat overdreven.

avatar van ricardo
zonde dat zo een niet liefhebber het gemiddelde zo naar beneden moet halen deze magistrale klassieker is toch echt 5 sterren waard, deze plaat heeft in dit genre toch echt een trend gezet , een heavy rock n roll album met aleen maar pakkende songs, ik snap wel dat mensen niet alles van motorhead mooi vinden maar deze hoort toch bij iedere rock/metal/punk liefhebber in de platenkast te staan

1,5
Nee, ik vergelijk Motörhead niet met bluesy rock maar met een andere, latere band die zich specialiseerde in vuig en hard: Therapy? Het verschil is de veel grotere afwisseling in composities.
De lage waarderingen gelden voor de albums als geheel, voor zover ik ze ken. Kon ik op losse nummers stemmen dan lag de zaak gans anders: Ace of Spades 5, de rest 1, zoiets.
Overigens misgun ik Motörhead het plaatsje in de galerij der groten niet, wegens die vier briljante nummers.

avatar van ricardo
Dit album ben ik nu nog even aan het draaien,maar het album staat echt bol van de pakkende songs met o.a het titelnummer of Love Me Like A Reptile of,tja eigenlijk kan ik ook net zo goed alle nummers van dit album gaan opnoemen,want er staat geen mindere song op vind ik.Met recht een top album van cult ''figuur'' Lemmy Kilmister.

Ha, Motörhead!

Vette snoeiharde rock 'n' roll, ingepakt in een dikke laag whisky, sigaretten, en een flink stuk schuurpapier op de stembanden van Lemmy!

avatar van ricardo
Echt alle nummers op dit album zijn goed of niet ventje!

Bobiej
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn, smerige rock 'n' roll zoals ik het het liefst hoor!

avatar van ricardo
Leuk dat een 15 jarige Motorhead weet te waarderen.Zie je niet al te vaak meer.Ik heb een nieuwe collega gekregen op het werk van 25,die ook veel van muziek houd(geen rock/hardrock of metal),maar die heeft nog nooit van bands als Motorhead of Judas Priest gehoord zegt hij,en dan ben je 25.Jouw vader heeft veel Motorhead gedraaid zeker,of ben je er zelf op gekomen ,of heb je deze muziek zelf gevonden om dit te gaan beluisteren?

avatar van Dexter
Als 25-jarige nog nooit van die namen gehoord? Dan scheelt er toch iets aan je opvoeding Mijn vader heeft me jaren geleden meegenomen naar een festival waar ik onder andere Motorhead heb leren kennen.
Maar zelfs dan, wie heeft het nummer Ace of Spades nog nooit gehoord? Dat kan ik me bijna niet voorstellen.

avatar van paulisdik
Dan heb jij wel een zeer goede opvoeding gekregen .

avatar van AGE-411
Ik heb deze plaat ook op mezelf moeten ontdekken.

Motörhead is zowiezo een naam waar je niet omheen kan, en dan kom je eerst op ace of spades.

avatar van ricardo
Of bij jullie leeftijd meer op een plaat als Inferno.

avatar van AGE-411
bwa, die heb ik pas achteraf eens beluisterd.

avatar van ricardo
Goed dat je het besef hebt dat dit eigenlijk de plaat is van Motorhead.Maar Orgasmatron,Overnight Sensation,We Are Motorhead en Rock 'n Roll zijn bijna even goed als deze klassieker.Inferno vind ik iets minder omdat ik de rifjes en de ritmes nogal voor de hand en standaard vind klinken.Wel het hardste Motorhead album aller tijden dat weer wel.

avatar van AGE-411
idd, Orgasmatron en Overkill zijn ook zeer goed.

avatar van Dexter
Ik ben toen begonnen met We Are Motörhead. Dat was het eerste nummer dat ze toen speelden (volgens mij was het ook de tour voor dat album), en de eerste woorden die Lemmy toen uitsprak (Hello, we are Motörhead and we're gonna kick your ass) hadden me voorgoed bekeerd

Bobiej
Motörhead is eigenlijk een naam die ik altijd wel gekent heb, maar nooit echt naar geluisterd heb, ik denk dat ik het ooit van de radio ofzo, of van de top 2000 programma's aan het einde van het jaar heb opgepikt, ik heb het altijd wel interesant gevonden, net als bijvoorbeeld Nirvana (ik had ooit nog geen internet, en leende cd's van de bieb - nostalgie! ), en zoals AGE wijs spreekt, om Ace of Spades kan je niet omheen. En terrecht!

Btw, zo een uitspraak ken ik ook van Priestess (staat wel op de site): "Hello, we're Priestess from Montreal...and we're going to fuck you!"

Rock 'n Roll blijft lachen!

clutch
Ach... mijn vader is meer into Marco Borsato ( ) en dat soort brol dus ik heb het ook allemaal zelf uit moeten zoeken. Het begon dan wel niet bij Motorhead, maar deze band heeft mijn aandacht inmiddels zeker getrokken door het alom bekende Ace Of Spades.

Guardian of Isis
Smerig, ruig en wild lekker wegrockend metal-album waarop geen enkel slecht nummer staat. Alle songs lijken op elkaar, maar zijn toch van de eerste tot de laatste memorabel. Geen traag moment op deze schijf; voorlopig is mijn score 4,0, maar dat kan nog stijgen.

avatar van Schizophrenia
Geweldig album, een instant klassieker!
Alleen maar pakkende nummers, verder is alles eigenlijk al over dit album gezegd hier boven!

Alleen mijn tracklist ziet er anders uit. The ace of spades heb ik pas op nummer 9 op mijn cd.

WE ARE THE ROAD CREW

avatar van sdr
sdr
Schizophrenia schreef:
WE ARE THE ROAD CREW

Ook mijn favoriet, lekker meebrullen

Schizophrenia schreef:

Wat voor uitgave is dat?

avatar van Mart
Ik heb hem een paar dagen geleden nog beluisterd op de fiets, en dan is het echt een heerlijk album, het fietsen gaat dan veel sneller. Allemaal pakkende songs idd

Ik vind Another Perfect Day (1983) echter NET iets beter, wellicht komt dat omdat daar mijn favoriete Motorhead-nummer (One Track Mind) opstaat of omdat Brian Robertson gewoon een betere gitarist is dan "Fast" Eddie Clarke.

avatar van Schizophrenia
AGE-411 schreef:

Wat voor uitgave is dat?

Nee sorry, grapje! Was een foutje van mij..

avatar van BlueVelvet
Boring...ieder nummer is inwisselbaar: vanaf 'Ace of Spades' is het één grote herhalingsoefening. Ik zie dat ze een stuk of 20 albums gemaakt hebben. Ben benieuwd of dat ook allemaal kopieën van elkaar zijn.

avatar van winterstorm
Enkele jaren geleden dacht ik dat het wel leuk was een verzameleaar, een dubbele nog wel, van Motorhead te kopen, want dat was toch "echte-venten-met-ballen-muziek"...? Helaas moet ik bevestigen wat BlueVelvet schrijft: allemaal hetzelfde, heel herkenbaar, heel snel saai.

Probeer:

- Overkill (1979)
- Orgasmatron (1986)
- Inferno (2004)

Toch wel de betere platen

avatar van vin13
Eigenlijk gewone rock 'n roll maar dan hard en iets sneller, wel lekker om live te horen en voelen door je tenen naar je oren.
Deze is wel representatief voor Motorhead en net zo als Overkill in orde om even lekker mee te bleren.

avatar van Mart
BlueVelvet schreef:

Dan moet je eens Another Perfect Day (1983) proberen, die is met gitarist Brian Robertson van Thin Lizzy, die de muziek van Motörhead veel melodieuzer maakt en er is ook vrij veel variatie. Het is dan ook een nogal 'vreemde eend' in hun discografie. Daar staan ook enkele nummers op die echt mooi zijn (hoewel dat voor Motörhead-begrippen nogal vreemd klinkt ). Ik denk dat je dat album wel kan waarderen, ik vind hem zelf beter dan Ace Of Spades.

avatar van BlueVelvet
Dank voor de tip, die zal ik eens proberen.