Motörhead - Ace of Spades (1980)

Metal / Rock
Label: Bronze

1. Ace of Spades (2:48)
  2. Love Me Like a Reptile (3:22)
  3. Shoot You in the Back (2:39)
  4. Live to Win (3:36)
  5. Fast and Loose (3:21)
  6. (We Are) the Roadcrew (3:11)
  7. Fire Fire (2:43)
  8. Jailbait (3:32)
  9. Dance (2:37)
  10. Bite the Bullet (1:38)
  11. The Chase Is Better Than the Catch (4:17)
  12. The Hammer (2:46)
  13. Dirty Love * (2:56)
  14. Ace of Spades [Alternative Version] * (3:04)
  15. Love Me Like a Reptile [Alternative Version 1] * (4:16)
  16. Love Me Like a Reptile [Alternative Version 2] * (3:32)
  17. Shoot You in the Back [Alternative Version] * (3:11)
  18. Fast and Loose [Alternative Version] * (3:07)
  19. (We Are) the Roadcrew [Alternative Version] * (3:24)
  20. Fire Fire [Alternative Version] * (2:41)
  21. Jailbait [Alternative Version] * (3:33)
  22. The Hammer [Alternative Version] - * (3:12)
  23. Dirty Love [Alternative Version 1] * (1:02)
  24. Dirty Love [Alternative Version 2] * (3:52)
  25. Fast and Loose [BBC Radio 1, David Jensen Session] * (4:18)
  26. Live to Win [BBC Radio 1, David Jensen Session] * (3:34)
  27. Bite the Bullet / The Chase Is Better Than the Catch [BBC Radio 1, David Jensen Session] * (6:05)
  28. Headgirl - Please Don't Touch *
  29. Emergency * (3:00)

met Denise Dufort

Ace Of Spades is uiteraard een klassieker, maar de uitstraling van Motörhead is grotendeels afkomstig van Lemmy.
Hij heeft voornamelijk voor de bassist het ruigere imago gecreëerd.
Deze band nooit live mogen ervaren, maar voor heeft Lemmy Kilmister dezelfde uitstraling als Peter Steele van type O Negative.
Ook een beer van een frontman; al weet ik niet of Lemmy ook zo groot was.
Maar daar staat ook een persoonlijkheid op het podium, sterker nog, Lemmy zou goed zijn grote voorbeeld kunnen zijn geweest.
Pure rock met de daarbij behorende verleidingen.
Lemmy schreeuwt van zich af, en zijn stem heeft altijd wat van dat hese in zich.
Ace Of Spades, verder dan op de zondagmiddag samen met mijn grootouders het Schoppen Vrouwen (ook wel bekend onder Duizenden) kaartspel te spelen ben ik nooit gekomen.
Hier geen gokker, maar wel een muziekliefhebber, die er voor uit durft te komen dat hij deze band pas na de dood van Lemmy meer is gaan waarderen.

avatar van roefs9297
Heerlijk voor in de auto. Lekkere simpele rock&roll! Krijg altijd zin in een shotje whisky naar het luisteren van dit album. Maar dat zal ik maar niet doen tijdens 't rijden

avatar van namsaap
Heerlijke rock ‘n rollplaat, energiek en wars van elke vorm van pretentie. En de productie klinkt ook na bijna 38 jaar nog prima!

avatar van Kondoro0614
Ik denk dat als je Motörhead zegt dat de mensen (in het algemeen) 'Ace of Spades' wel kennen, en dit waarschijnlijk ook al enige nummer kunnen benoemen bij de heren van Motörhead. Ook ik ben o.a. begonnen bij Ace of Spades (het aller eerste nummer wat ik van motörhead heb gehoord was 'Iron Fist'), en ik moet zeggen dat hij op de dag van vandaag nog aardig leuk en goed klinkt. De productie heeft in ieder geval een rot schop gekregen, en dit klink in het algemeen al stukken beter dan wat we hier voor gehoord hebben (vooral 'Bomber' en de titelalbum 'Motörhead' waren slecht geproduceerd). 'Ace of Spades' klinkt kakkiehard, en dit is precies hoe ik mij motörhead al die tijd al heb voorgesteld: ruw, hard en niet al te lang.

'Ace of Spades' kent genoeg leuke en goeie nummers, toch viel 'Bite the Bullet' er een beetje buiten naar mijn mening en ik had het ook niet erg gevonden als ze deze er niet in hadden geplaatst. En ik denk toch wel dat de drie top nummers er naar mijn smaak al snel uit springen, aangezien ik het album meerdere keren luister voor een goeie mening voor in de marathon, heb ik dat uiteraard ook bij 'Ace of Spades' gedaan en bij het tweede keer luisteren schoot de album me beter in het keelgat dan de eerste keer luisteren, en dan ben ik toch van mening dat ik zelf uiteraard het titel nummer 'Ace of Spades' en 'Love Me Like a Reptile' en 'The Chase Is Better Than the Catch' de betere nummers vond uit deze plaat, al kwam '(We Are) the Roadcrew' wel verdomd dicht bij. De rest is leuk voor de samenhang, alleen het word nergens echt speciaal.

En dan ben ik toch blij dat Motörhead de betere kant op ga, waar ik al een langere tijd op heb gewacht.

Voorlopige tussenstand:
01. Ace of Spades
02. Overkill
03. Bomber
04. Motörhead

B.Robertson (crew)
Momenteel door mij verheven als beste plaat ooit gemaakt en de avatar is aangepast naar de Duitse 1985 reissue, wat in maart 1986 mijn negende LP was en die nu weer op de draaitafel heeft gespeeld. Dance en Fast and Loose zijn voor mij de mindere nummers, al werd laatstgenoemde in circa 2006/2007 live gespeeld. Staat ook op BBC Live & In-Session. De overige 10 nummers ervaar ik allemaal uitschieters waar een mens toch zeker nooit genoeg van krijgt. Het songmateriaal van dit album krijgt op No Sleep 'til Hammersmith al minder een boost dan het materiaal van de voorgaande albums. Die vormgeving van korte, veelal snelle liejes wordt op opvolger Iron Fist verder doorgetrokken, maar verder was Motörhead (lang) niet altijd even kort en snel.

Arbeidsdeskundige
Saldek schreef:
Waarom moeten alle beestjes een naampje hebben?
Je slaat de spijker op zijn kop. Het maakt mij ook geen zier uit welk subgenre dit is. Waar het om gaat is dat de vertolking van Lemmy zo puur en oprecht is waardoor het binnenkomt. Gisteren was dit album exact 40 jaar oud en daar werd bij Studio Brussel terecht mooi aandacht aan besteed.

avatar van gigage

avatar van Broem
gigage schreef:
Een 7LP reissue! Het is me toch wat.

Nou keek Lemmy niet op eentje meer of minder

avatar van steve harris
Reminder : Vandaag bestaat ace of spades 40 jaar !! Gefeliciteerd !!!

avatar van ZAP!
Van harte.

gigage schreef:
Een 7LP reissue! Het is me toch wat.

Ook op 3LP/2CD met het strakke en goed klinkende Live At Whitla Hall, Belfast, 23 December 1981. En het album half speed remastered.

De 73 nummers van de 7LP staan trouwens ook op spotify.

avatar van gigage
Ja, bizar, Motörhead half speed remastered. Wie verzint nou zoiets? Nu de Sex Pistols nog....
Sommige muziek is er om te beleven en andere om te luisteren.

Lachende derde

Alles waar Lemmy voor stond wordt hier met voeten getreden.

Lachende derde
De gewone, originele uitgave volstaat.

B.Robertson (crew)
Als je een oude Castle CD hebt dan doe je het zonder bonustracks. Op wat nu de reguliere enkele CD is, ontkom je eigenlijk al niet meer aan Dirty Love / Please Don't Touch / Emergency als bonusmateriaal.

avatar van Edwynn
Ik heb destijds die nieuwere uitgave juist gekocht vanwege dat spul met Girlschool enzo. Niet te versmaden.
Al die demomeuk geloof ik wel dus daar begin ik niet aan.

B.Robertson (crew)
Dat spul met Girlschool behoorde vroeger tot de meerwaarde van de compilatie No Remorse uit 1984. Later was het allemaal niet zo exclusief meer omdat vooral Please Don't Touch op menig compilatie staat, maar als je het verder niet hebt idd. niet te versmaden. Dirty Love is dan een B-kantje en demomeuk vind ik in de regel eerder ballast dan verrijking.

Als je van box sets houdt dan is die van Ace of Spades wel de kers op de appelmoes. De box en de extra's zien er geweldig uit en je krijgt veel extra muziek. Ik hikte eerst tegen de prijs aan, maar momenteel is 'ie wat goedkoper op sommige plekken, waaronder bij de NL winkel vinylfever.com

avatar van Wolfmother
Motörhead had met Overkill al een killer van een album te pakken en daar gaat deze zelfs een klein beetje overheen.
De eerste 6 nummers zijn stuk voor stuk voltreffers, tijd dat deze plaat eindelijk eens grijs gedraaid wordt in dit huishouden.