David Bowie - Earthling (1997)

Label: Virgin

1. Little Wonder (6:02)
  2. Looking for Satellites (5:20)
  3. Battle for Britain (The Letter) (4:48)
  4. Seven Years in Tibet (6:21)
  5. Dead Man Walking (6:50)
  6. Telling Lies (4:49)
  7. The Last Thing You Should Do (4:57)
  8. I'm Afraid of Americans (5:00)
  9. Law (Earthlings on Fire) (4:48)
  10. Little Wonder [Censored Video Edit] * (4:09)
  11. Little Wonder [Junior Vasquez Club Mix] * (8:17)
  12. Little Wonder [Danny Saber Dance Mix] * (5:33)
  13. Seven Years in Tibet [Mandarin Version] * (4:00)
  14. Dead Man Walking [Moby Mix 1] * (7:33)
  15. Dead Man Walking [Moby Mix 2 Us Promo 12"] * (5:27)
  16. Telling Lies [Feelgood Mix] * (5:08)
  17. Telling Lies [Paradox Mix] * (5:09)
  18. I'm Afraid of Americans [Show Girls OST Version] * (5:12)
  19. I'm Afraid of Americans [Nine Inch Nails v. 1 Mix] * (5:31)
  20. I'm Afraid of Americans [Nine Inch Nails v. 1 Clean Edit] * (4:13)
  21. V-2 Schneider (Tao Jones Index) * (7:16)
  22. Pallas Athena (Tao Jones Index) * (8:19)
Bowie voelt zich hoorbaar lekker in deze drum & bass / industrial stijl.
Bowie volgt nu de gangbare stijl, maar gelukkig met een eigen smoelwerk en over het algemeen met een prima stel songs.
Het kwam uiteindelijk gewoon goed met Bowie, al waren de kritieken minder lovend dan zijn 70's periode.
En idd......snoeihard afspelen is de juiste wijze.
Dit kan nooit en te nimmer als achtergrond plaatje dienen.
Maar mij Bowie moet je altijd wel bij de les blijven.
Het is tenslotte David Bowie.

Robertus
Prima album. Niet elke song is even sterk, maar die stuiterende sound heeft wel wat. En heerlijk om Little Wonder weer eens te horen in de lange, hallucinerende versie. Je hoort wel heel duidelijk de nineties en daarmee niet eens alleen het genre (jungle/drum 'n bass), maar ook de duidelijk toenemende loudness war. Daarmee is het niet geschikt voor elk moment..., maar ja, dat zijn de Berlijn albums ook niet.

De toppers: Little Wonder (juist die lange versie!), Dead Man Walking en I'm Afraid Of Americans. Maar voor de rest zijn de nummers zeker niet slecht. Looking For Satellites heeft een weergaloze gitaarsolo van Gabrels. Ook het pianospel van Mike Garson valt weer op en trekt sommige songs ook naar een hoger niveau.

Na jaren weer eens geluisterd en mijn conclusie is dat Earthling de tand des tijds voor mij in elk geval zeer goed doorstaan heeft!

avatar van Darkzone
Met afstand mijn minst favoriete album. Veel te druk en over the top. Ik hou wel van energieke muziek, maar hier kan ik bitter weinig mee. Een aantal toffe nummers in de kiem, maar dat drum'n'bass gebeuren (zoals ik dat ervaar) is top much. Net als de laatste platen van The Prodigy. Herrie om de herrie?

Gelukkig maakte Bowie hierna weer goede pop/Rock albums.

Robertus
Earthling wordt wat mij betreft nog gered door een aantal ijzersterke songs, te weten Little Wonder, Dead Man Walking en I'm Afraid Of Americans. Maar bij nummers als The Last Thing You Should Do en Law (Earthlings On Fire) kan ik me wel in je punt vinden, Darkzone. Die nummers overschreeuwen zichzelf nogal....

Een (misschien op het eerste gezicht niet helemaal voor de hand liggende) vergelijking met Young Americans dringt zich op in die zin dat Earthling ook een duidelijke genre-oefening is, zij het in de drum 'n bass/jungle t.o.v. Philly Soul in eerstgenoemde. Met dien verstande dat er op jungle wel een houdbaarheidsdatum stond en dat Earthling daarmee ook wat gedateerd overkomt.

Gelukkig nog genoeg rock hier en daar en de aanwezigheid van huispianist Mike Garson maakt ook veel goed!

avatar van starbright boy
Ik las pas dat Bowie op Little Wonder zichzelf als uitdaging had gesteld de disneynamen van alle zeven dwergen in de tekst te smokkelen. Op zo'n moment ga ik nog meer van Bowie houden.

avatar van Alicia
Geheel in stijl plofte Earthling, een van de meest kronkelende platen van David Bowie, gisteren op de deurmat.

In de jaren negentig luisterde ik amper naar popmuziek. Dat kwam deels door omstandigheden en deels omdat ik na de eerste helft van de jaren tachtig vrijwel geen populaire muziek meer interessant genoeg vond om te kopen. Er waren wel wat uitzonderingen zoals o.a. de schijfjes van Depeche Mode.

Bowie is gelukkig ook weer helemaal op dreef sinds het 1.Outside: The Nathan Adler Diaries: A Hyper Cycle album uit 1995 en in deze periode zag hij er beter uit dan ooit tevoren. Ongelooflijk... wat een vitaliteit had deze man nog op latere leeftijd voordat het goed misging in 2004...

Earthling is tevens het laatste reguliere album dat ik nog graag op cd (of vinyl) wilde hebben. Verder heb ik niets met en weet ik niets van de jaren negentig wat genres en stijlen betreft. Voor mij is dit gewoon een hele leuke rockplaat met hele goede liedjes en soms ook wel wat minder fijne songs.

Ik was al vol lof over Low en Station To Station en nog steeds, maar de laatste jaren vind ik de Bowies vanaf 1.Outside wel heel erg aantrekkelijk aan het worden. Ik hou wel van een duistere, soms melancholieke en soms experimentele Bowie!
Het meeslepende Seven Years in Tibet, een heerlijk chaotische Dead Man Walking, het bezwerende Telling Lies en het opzwepende I'm Afraid of Americans zijn voor mij de echte toppers op deze ruige Bowie schijf.

Als de plaat dan eindelijk tot stilstand komt, wil ik direct meer. Maar alvorens een van de andere vijf platen uit het, helaas toch nog tamelijk onderschatte, latere Bowie tijdperk op te zetten, plaats ik dit album eerst nog even in de volgende categorieën: "Ontdekken" en "Verwonderen".

Ik weet het: we zoeven enigszins kriskras door het repertoire van Bowie heen, maar de Major houdt natuurlijk wel van orde en netheid in de platenkast!

Robertus
Dit album wordt nogal eens afgedaan als een geforceerde poging om "hip" te zijn in sommige bladen. Volgens mij veel te kort door de bocht, want het songmateriaal liegt er echt niet om. En er spelen ook zeker niet de minste muzikanten op mee: Reeves Gabrels en Mike Garson.

Het arrangement van Dead Man Walking is om je vingers bij af te likken, zeker tegen het einde, wanneer de techno-beat overgaat in een rockritme en genoemde muzikanten op hun eigen, herkenbare manier nog eens een potje gaan soleren...heerlijk!

avatar van Zwaagje
Darkzone schreef:

Gelukkig maakte Bowie hierna weer goede pop/Rock albums.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik respecteer zijn vernieuwingsdrang (of is het een krampachtige manier om niet achterop te raken?), maar ik heb er niets mee. Ik stem niet "uit respect".

avatar van Bartjeking
Die drum 'n bass stijl is niet iets wat me op voorhand aansprak, daarom ook lang geduurd voor ik het album heb beluisterd. Toch heeft Bowie hier weer iets moois van weten te maken, die industrial (Nine inch Nails?) sounds vind ik wel zeer goed te pruimen. Snoeihard afspelen is inderdaad een goede tip, dan komt hij wel binnen. De drie hierop volgende albums heb ik nog in het vooruitzicht en dan heb ik (helaas, helaas) alle studio-albums van Bowie beluisterd. Dan ga ik eens nadenken waar ik dit album precies kan plaatsen, een goede middenmoter denk ik.
Het artwork vind ik in ieder geval prachtig.

avatar van Funky Bookie
Moeilijk om in te schatten wat ik van dit album vind. Aan de ene kant is het niet helemaal mijn ding, maar als ik het lekker hard aanzet, vind ik het best lekker. Uiteindelijk vind ik geen enkel nummer slecht, maar briljant is het ook nergens.
Bowie doet wel weer lekker zijn eigen ding en dat is fantastisch.

avatar van brandos
Bartjekingzegt:
Bij mij een soortgelijke ervaring, ik kreeg hem op een tape van een vriend maar toen al na 1 keer luisteren terzijde gelegd. Onlangs toch maar weer opnieuw gaan luisteren, onder meer omdat ik zo onder de indruk was van '1.Outside'. Dat niveau haalt ie nog niet, maar het is toch alleszins een luisterenswaardig (en uitdagend) muziekdocument en ook in het geheel niet gedateerd (wat je bij een geforceerd trendy fase waar deze plaat en zijn voorganger voor werden aangezien wel zou verwachten). T.o.v. Outside zit de schoonheid en de lelijkheid(/noise/experiment) hier meer verdeeld per nummer, waar bij Outside meer afwisseling bestaat tussen catchy nummers en experimentele nummers. Maar deze (late) ontdekking brengt het aantal ruim aanvaardbare tot zeer goede Bowies van na 1980 toch op 5 (met Let's dance, Heathen en Blackstar). Zo verloren waren deze jaren dus al met al niet.

Het is niet Bowie's meest originele worp, maar het bevat een aanstekelijkheid en frisheid die prima werkt.
Wellicht liep hij een beetje achter de muzikale feiten aan, maar krijgt voor mij het voordeel van de twijfel.
In alles is merkbaar dat 1Outside Bowie weer op een vertrouwd artistiek niveau bracht.
Grimmiger dan ooit en ook Earthling is geen vrolijke plaat.
Een jachtige plaat met een coherent stel songs.
Hard draaien vooral!

avatar van luigifort
Kon ik destijds zeer waarderen, maar inmiddels vind ik een aantal songs niet meer om aan te horen. The last thing you should do bv.
Maar Little Wonder, Dead Man Walking en prijsnummer Telling Lies hoor ik nog altijd erg graag. Voor mij dus voor de helft een sterk album en voor de helft een miss!

The last Thing You Should Do vind ik ook een mindere track.
Niet alles is even sterk, maar het meeste is goed te pruimen naar mijn idee.
De dreiging in de songs vind ik een pluspunt.
Ik hoor wel een gedreven Bowie, die zijn passie lijkt te hebben hervonden.

avatar van Cor
Cor
Je moet een beetje van de stijl houden (ik ben niet zo verzot op drum 'n bass), maar de songs worden wel geïnspireerd neergezet. Er zit pit en schwung in. Maar de echt memorabele liedjes ontbreken dan wel weer. Voor de energie en experimenteerdrift heb ik voor deze plaat wel 3,5*** over.

Misterfool
Een van de betere Bowie's. De D&B-ritmes zorgen ervoor dat de album nog steeds spannend klinkt. David had duidelijk geen moeite om buiten zijn comfortzone te treden. Dwingende muziek, met inderdaad veel schwung.

avatar van Castle
Doordat ik 1.Outside Bowies meesterwerk vind, ben ik door de berichten hiervoor nu overstag gegaan om deze aan te schaffen.
Eerste luisterbeurt is meer dan bemoedigend, fijn album.

avatar van rolandobabel
In de meeste albumlijsten van Bowie staat deze plaat relatief laag. Dit zou een mislukt drum and bass experiment zijn. Bowie zou volgen in plaats van de trend zetten. Little Wonder ben ik stiekem steeds meer gaan waarderen, een beetje fout maar daardoor juist lekker. Afraid of americans ook een prima song. Dan zou je denken dar het ophoudt maar seven years in tibet is ook prachtig. Daman Albarn heeft waarschijnlijk hiernaar geluisterd toen hij de Gorillaz oprichtte. En het blijft doorgaan: battle for brittain, telling lies en dead man walking allen degelijke songs. looking for satellites aardig. Voor mij gelijkwaardig aan zeg maar diamond dogs, outside en lets dance en beter dan lodger.

avatar van brandos
: EARTH HEALING : onaards rock creatuur met een missie om de aarde te helen?