Johnny Cash - American IV: The Man Comes Around (2002)

Country
Label: American

1. The Man Comes Around (4:26)
  2. Hurt (3:38)
  3. Give My Love to Rose (3:28)
  4. Bridge over Troubled Water (3:55)

met Fiona Apple

5. I Hung My Head (3:53)
  6. The First Time Ever I Saw Your Face (3:52)
  7. Personal Jesus (3:20)

met John Frusciante

8. In My Life (2:57)
  9. Sam Hall (2:40)
  10. Danny Boy (3:19)
  11. Desperado (3:13)

met Don Henley

12. I'm So Lonesome I Could Cry (3:03)

met Nick Cave

13. Tear Stained Letter (3:41)
  14. Streets of Laredo (3:33)
  15. We'll Meet Again (2:58)
  16. Big Iron * (3:54)
buizen schreef:

Ik ken weinig artiesten die zo muzikaal eenvoudig en met zulke beperkte, bijna zakelijke, teksten zoveel emotie kunnen oproepen in een song. De kracht van de eenvoud, geen enkele opsmuk.
Johnny Cash geeft me regelmatig kippenvel.

Eens dat dit nummer zo van zijn hand kan komen. Alsof het zijn tekst is. Knap gebracht, echter komt dat ook door zijn lichamelijke toestand. De breekbare stem is niet iets wat hij produceert, maar toen gewoon al had natuurlijk.

buizen
Nee, lennon, Johnny Cash had deze eenvoud/kracht in heel simpele liedjes ook in jongere jaren altijd al.

buizen schreef:
Nee, lennon, Johnny Cash had deze eenvoud/kracht in heel simpele liedjes altijd al, ook in jonge jaren.

Om zo breekbaar te zingen als ie deed in deze track?

lennon schreef:

Om zo breekbaar te zingen als ie deed in deze track?

Heb onder 'altijd al' even een nieuwe link geplaatst, een beter voorbeeld. Eenvoudige krachtige tekst. Breekbaar zoals in zijn terminale fase is het echter niet.

Super leuk filmpje maar ik begrijp het vergelijk met de zang op Hurts helaas niet

lennon schreef:
Super leuk filmpje maar ... ik begrijp het .. helaas niet

Als jij totaal geen overeenkomsten ziet in de wat oudere Cash en het werk op American dan weet ik het ook niet meer. Dan houdt alles op.

Ik begrijp niet zo goed waarom ik me zou moeten forceren om een bepaalde muziek vorm leuk te vinden omdat Bowie zijn hand er in heeft gehad. Tevens snap ik de link met Bowie en deze discussie ook echt niet?

Dat filmpje wat jij laat zien, toont een knappe Cash in vorm die erg goed zingt. Waar is het vergelijk met de song Hurt? In dat filmpje zingt ie goed,maar zeker niet breekbaar... vol met leven juist..

buizen
[quote=5105203 Tevens snap ik de link met Bowie en deze discussie ook echt niet?

[/quote]

De passage over de Bowie-elpee heb ik er maar uit gehaald. Gaf misschien inderdaad geen pas.
Je hoeft je niet te forceren, je moet je je juist overgeven
Laat maar, lennon.
Overigens, de waardering voor dit album: 5 sterren.

Nou, overgeven. .. zo erg vind ik t nou ook niet hoor...

Onwaarschijnlijk goed album, ik luister deze nog regelmatig en een dikke pluim aan de mensen die dit album hebben geproduceerd, ze hebben het album een eerlijk karakter gegeven. Een goede balans tussen instrumenten en stem.

avatar van WesleyX16
Ik weet nog toen ik mijn vrouw pas kende was Personal Jesus op de radio. "Oh is dat een Christelijk nummer?" Nou niet echt, was mijn antwoord. Maar het is wel een geweldige versie. Volgens mij moet die Johnny Cash wel een goede smaak hebben gehad, Depeche Mode, Soundgarden en Bonnie Prince Billy coveren...

avatar van Supersid
Die songs werden hem aangereikt door de producer...

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
American IV is het laatste album in de American Recordings serie van Johnny Cash bij leven en welzijn. Nauwelijks vier maanden na het overlijden van zijn echtgenote June Carter overlijdt hij op 12 september 2003, een gebroken man maar met een gevuld leven. De opnieuw sobere albumhoes toont hem in het donker, in gedachten verzonken.

Opnieuw wordt het een album met overwegend covers waarin Johnny Cash zijn tanden zet maar ook met drie eigen nummers, opener The Man Comes Around, Give My Love to Rose en Tear Stained Letter. Ik ga met de deur in huis vallen… The Man Comes Around, het verscheurende Hurt, Personnal Jesus en Tear Stained Letter zijn mijn favorieten op dit duistere album dat echter ook zijn luchtigere periodes kent met bijvoorbeeld het bijtende Sam Hall en ook wel een haast swingende The Man Comes Around, waarvan het sarcasme afdruipt. Het is nog altijd kiezen tussen deze deel IV en deel III als mijn favoriete Cash album. Voor mij voelt dit ook aan als het eindpunt van de serie door toedoen van het slotnummer We'll Meet Again, dat opnieuw JC op zijn breekbaarst laat horen.

En nu durf ik eens iemand citeren betreffende het nummer “Hurt” en die prachtige, aangrijpende videoclip. Dit is wat Trent Reznor over die cover had te zeggen: - web.archive.org. Bestaat er een mooier eerbetoon?

avatar van Thekillers87327
Johnny cash, in mijn ogen wat overschat. Wordt als een 9-10 gewaardeerd en is in mijn ogen meer een 7-8. Dit neemt niet weg dat dit toch echt zijn beste album is. Iemand met zo veel gevoel is zijn stem. Een echte legend.
I hung my head is mijn favoriet.

avatar van Arbeidsdeskundige
Wow! Dit is een heerlijk album met The Man Comes Around en Hurt als uitschieters.