XTC - White Music (1978)

Label: Virgin

1. Radios in Motion (2:53)
  2. Cross Wires (2:06)
  3. This Is Pop (2:42)
  4. Do What You Do (1:16)
  5. Statue of Liberty (2:55)
  6. All Along the Watchtower (5:43)
  7. Into the Atom Age (2:33)
  8. I'll Set Myself on Fire (3:02)
  9. I'm Bugged (3:58)
  10. New Town Animal in a Furnished Cage (1:53)
  11. Spinning Top (2:41)
  12. Neon Shuffle (4:27)
  13. Science Friction * (3:13)
  14. She's So Square * (3:06)
  15. Dance Band * (2:41)
  16. Hang on to the Night * (2:09)
  17. Heatwave * (2:12)
  18. Traffic Light Rock * (1:40)
  19. Instant Tunes * (2:34)
avatar van FisherKing
Een van de allereerste albums die ik zelf heb gekocht. Lekkere muziek wel.

avatar van IMPULS
Zeer prille XTC. Vind de produktie wel een ramp op dit album. Helft van de nummers leuk, springerig, waaronder het supergrappige "I'm Bugged".
Verder niet top.

avatar van freakey
ik heb deze plaat altijd geweldig gevonden, ooit als tiener gekocht voor weinig geld uit een 2e hands bak (het was op dat moment belangrijker om EEN lp van XTC te hebben dan welke lp van XTC...).

Is me uiteindelijk verschrikkelijk goed bevallen... later toch nog Drums & Wires gekocht (dat was toch de plaat met de grote hit...) Ik heb deze White Music stiekem altijd mooier gevonden....

...en nog....

avatar van heartofsoul
Deze week heb ik dit album herbeluisterd, en dat was in het geheel geen verspilde tijd. Het blijkt de tand des tijds behoorlijk goed te hebben doorstaan. Het klinkt niet louter energiek, maar over het algemeen zijn de liedjes het aanhoren meer dan waard, in ieder geval meer dan ik me herinnerde. This Is Pop en I'm Bugged bijvoorbeeld zijn erg goed, evenals Statue of Liberty. En de cover van All Along the Watchtower is gewoon heel erg grappig.
Later werd XTC imo nog beter, maar voor dit debuut hoeven de heren zich in het geheel niet te schamen.

Misterfool
De debuutplaat van Xtc huisvest de muziek van een jonge, enthousiaste band. Springerig en enthousiast. De heren lijken nog te zoeken naar een eigen geluid. Hoewel niet elk nummer op dit album een schot in de roos is, zijn composities als "Radio's in Motion" en de satirische cover: "All Along the Watchtower" een indicatie dat er meer in het vat zit.

buizen
Ben dit album dankzij een tip van Mjuman gaan beluisteren.
XTC is namelijk een band die ik helemaal heb 'gemist' in m'n muzikale ervaringen en waar dan te beginnen als je toch nieuwsgierig raakt? Nou, bij het debuutalbum bijvoorbeeld; want die zou (nog) 'punky' zijn..
Wat een heerlijke liedjes zeg!
Deze muziek zie ik helemaal zitten! Spontane catchy pop/rock 'n roll of hoe je het maar noemen wilt.
Sterker nog: Sommige liedjes/nummers doen me behoorlijk aan de vroege Hanoi Rocks denken. Hanoi Rocks was in de beginjaren namelijk ook best 'poppy' (en helemaal niet 'metal' of zo, nooit geweest ook) in combinatie met die 'punky energie'.

Luister maar eens naar:
Hanoi Rocks - Dead By Xmas - YouTube
of
Hanoi Rocks - Cafe Avenue - YouTube
HR had weliswaar geen synthesizer maar wel zeer regelmatig piano in de composities.
Ook nog even nagezocht of HR of Michael Monroe misschien (vroeger) XTC als 'influence' noemden maar nee, dat niet.
Wel is het zo dat Steve Conte (huidig gitarist Michael Monroe) ook nog zijn eigen band/project heeft en dat zijn uitgebrachte album behoorlijk wordt bejubeld door Andy Partridge van XTC, dat wel.

Album ga ik vaker luisteren en kijken hoe het valt. Daarnaast is het nog eens zo dat XTC zich later weer in een nogal andere richting ontwikkeld schijnt te hebben en 'heel andere' albums heeft gemaakt dus de band als geheel.... dat wordt nog een ontdekkingsreis!

Albumbespreking + sterrenwaardering volgt, t.z.t.

Op naar Go2 buizen !

avatar van Alicia
Ik leerde XTC kennen door dat grappige liedje This Is Póp en Statue of Liberty! Whoohoo! Leuke clips ook! Mijn echte reis door het soms bizarre muzieklandschap van deze op en top Engelse band begon echter pas bij Drums and Wires. Dit debuut echter, laat al heel duidelijk de kwaliteiten van deze band horen en deze jongens beheersten hun instrumenten al beter dan wat feitelijk voor "punk" nodig was. Dit is al meer richting pop! En dat gold wel voor meer groepen uit die tijd die handig op deze stroming inspeelden. Dat waren vaak de wat oudere jongeren uit die tijd, zeg maar... er waaide immers een frisse wind door popland!