Anathema - Distant Satellites (2014)

Label: KScope

1. The Lost Song [Part 1] (5:53)
  2. The Lost Song [Part 2] (5:47)
  3. Dusk (Dark Is Descending) (5:59)
  4. Ariel (6:28)
  5. The Lost Song [Part 3] (5:21)
  6. Anathema (6:40)
  7. You're Not Alone (3:26)
  8. Firelight (2:42)
  9. Distant Satellites (8:17)
  10. Take Shelter (6:07)
  11. The Lost Song [Part 1] [Acoustic in Session - Liverpool Parr Street Studios] * (5:53)
  12. Ariel [Acoustic in Session - Liverpool Parr Street Studios] * (4:05)
  13. The Lost Song [Part 3] [Acoustic in Session - Liverpool Parr Street Studios] * (4:31)
  14. Firelight [Acoustic in Session - Liverpool Parr Street Studios] * (2:16)
  15. Anathema [Live at Liverpool Cathedral] * (7:15)
avatar van Edwin
Ik ben het verhaal van Anathema binnen gekomen met Weather Systems en was zeer onder de indruk van dit epische album met prachtige samenzang. Lange tijd heb ik het daar maar bij gelaten in de veronderstelling dat 1 album wel genoeg zou zijn. Als je gelet op het uitgebreide oeuvre van deze band instapt bij precies het juiste album, dan moet je het geluk niet tarten.

De opvolger Distant Satellites is al weer een paar jaar oud. Bij gebrek aan ander luistervoer dacht ik begin dit jaar, laat ik het gewoon eens proberen, het zal me vast niet meer verrassen, maar wie weet valt het mee. Dat doet het zeker. Muzikaal ligt het grotendeels in het verlengde van de voorganger, maar duidelijk hoorbaar zijn de andere drums. Het openingsnummer blaast me keer op keer omver. Dat speelt hij in de afwijkende maatsoort 5/8-ste en in een dusdanig hoog tempo, dat het zorgt voor een ongekend stuwend ritme. Een weergaloos staaltje dat zijn gelijke niet kent. Tsja, ook aan dit album kan ik als toevallige passant met gemak 4* kwijt.

avatar van Leptop
Leptop schreef:
Dit album heb ik bij wijze van spreken al eerder gehoord, maar dan beter. De dramatiek van Weather Systems, de beste nummers hiervan, hoor ik nu zo'n beetje 10x terug. De opbouw, de climaxen, de uithalen. Op een enkel nummer na, is het minder indrukwekkend dan op WS. Nog steeds goed hoor, daar niet van, maar wel minder spannend. En soms te dramatisch, minder geloofwaardig; hoeveel pijn kan een mens eigenlijk hebben?
Maar goed, verder luisteren kan misschien nog wel een half puntje groei opleveren.

Et voila! Hierbij het halfje erbij.

Zo enige tijd luisteren zonder direct de link te leggen naar de vorige albums, levert toch wel weer een erg sterk album op. 4*.

avatar van rafke pafke
Ik hoop dat ze met het nieuwe album toch ofwel verder de weg ingaan van de elektronische experimenten op de laatste nummers van deze plaat. Of "kleinere" nummers gaan maken. Of iets totaal nieuws, maar in ieder geval weg van de grootse, gezwollen en dramatische stijl op de laatste 3 platen. Geweldige platen, maar het is nu toch echt tijd voor iets anders.

1,5
Na lange tijd nog eens afgespeeld en er gaat toch nog een halfje vanaf. Ik slaag er echt niet in de kleffe pathos te doorworstelen...

1,5
steffen schreef:

Hé jij bent zeker - net als ik - fan van Anathema van het eerste uur. Tot en met 2004 top daarna DRAMA

avatar van Wombat666
Na mijn eerste kennismaking met Anathema (We're Here Because We're Here) dit album gekocht om een lp/cd beurs. Toch wel een beetje een teleurstelling. Waar We're Here Because We're elke keer als je luister beter lijkt te worden, wordt dit album nooit spannend en kabbelt maar wat aan. Met name Distant Satellites en Take Shelter zijn ondermaats en hadden wij mij betreft helemaal niet op het album gemoeten.