Michael Jackson - Xscape (2014)

Label: Epic

1. Love Never Felt So Good (3:54)
  2. Chicago (4:05)
  3. Lovin' You (3:15)
  4. A Place with No Name (5:35)
  5. Slave to the Rhythm (4:15)
  6. Do You Know Where Your Children Are (4:36)
  7. Blue Gangsta (4:14)
  8. Xscape (4:04)
  9. Love Never Felt So Good [Original Version] * (3:19)
  10. Chicago [Original Version] * (4:43)
  11. Loving You [Original Version] * (3:02)
  12. A Place with No Name [Original Version] * (4:55)
  13. Slave to the Rhythm [Original Version] * (4:35)
  14. Do You Know Where Your Children Are [Original Version] * (4:39)
  15. Blue Gangsta [Original Version] * (4:16)
  16. Xscape [Original Version] * (5:44)
  17. Love Never Felt So Good * (4:05)

met Justin Timberlake

avatar van unown
Ben eerlijk gezegd helemaal niet zo bekend met het oeuvre van MJ, maar ik vind dit album gewoon echt goed. Nummers klinken ook echt totaal niet gedateerd maar juist nogal van 'nu', verassend knap gedaan van Timbaland. Ik denk dat MJ er zo postuum nog een fan bij heeft!

rkdev schreef:

Loving You begint in het origineel muzikaal erg vals, maar vanaf het moment dat Michael begint te zingen wordt het een heerlijk laidback popnummer.

Inderdaad zoals een bandje vroeger klonk voor ie een keer ging vastlopen. Dat ze dit niet effe hebben opgepoetst snap ik niet goed, want het klinkt echt voor geen meter.

avatar van Minneapolis

Timbaland noemt het ook nog even geloof ik in de docu (vanaf 06:00):

Michael Jackson - Xscape Documentary (Xscape Album) (2014) - MusicPlayOn.com - en.musicplayon.com

Wat ik wel jammer vind is dat men niet naar de originelen blijkt te hebben geluisterd.
Begrijpelijk misschien, aangezien het je ideeën beïnvloedt, maar ik vind met name bij "Blu gangsta" (die aangezette "blazers") en bij "Slave to the rhythm" (dat riedeltje) bepaalde elementen wel interessant.
In die docu zie je Timbaland bij "Blu gangsta" rond 8:40 ook even te denken "hmm zo slecht is dat origineel niet".

Verder leuk om te zien, en wel knap wat ze gedaan hebben.

avatar van AstroStart
Ik keek erg er uit naar dit album, de demo 'Xscape' is één van mijn favoriete nummers, maar tot nu toe moest ik het doen met een slechte YouTube-rip.
Nu is daar dan eindelijk de originele versie van Xscape in hoge kwaliteit, super natuurlijk! De nieuwe versie van het titelnummer vind ik iets minder, geef mij de 'kale' Xscape maar.
Ik ben erg gecharmeerd van de overige nummers in hun nieuwe jasje. Do You Know Where The Childeren Are, Blue Gansta en Chicago zijn hoogtepunten, vooral de nieuwe uitvoeringen. Prachtig!
De muziekbibliotheek kan weer aangevuld worden!

AstroStart schreef:

Ik vind de nieuwe versie van xscape wel lekker..die blazers maken het lekker ouderwets mj terwijl de beat het modern maakt. En ook de originele versie vind ik ook gewoon lekker.

Niemand anders opgevallen dat gitarist Slash is vervangen door een keyboard in de 'originele demo'? (Bij Do You Know Where Your Children Are)

Rene1979
Al in mijn jeugd toen Bad uitkwam ik was toen 8jaar was ik helemaal lijp van MJ.. Na het zien van de docu en het luisteren van de plaat ben ik overtuigd van de integriteit waar deze plaat mee gemaakt is..

avatar van -SprayIt-
Middelmatige plaat. De essentie en spirit van Michael is zeker terug te vinden in sommige tracks, maar het is nu te veel 2014. En in 2014 is Michael er helaas niet meer. Dus voor mij, als groot fan vanaf mijn 7e levensjaar, een weinig inspirerend of opzienbarend album. Lekker opgepoetst, met meer respect gemaakt, maar dit album kan zich toch nooit meten met Thriller, Bad of HIStory? Ik kijk dan ook enigszins op van deze relatief hoge score of even hoge scores van users voor dit album als voor de voorgaande meesterwerken. Ik geef zelf 3.5*, maar had verwacht dat meer niet-fans zich negatief zouden uitlaten. Ik vind A Place with No Name de beste track. De rest prima. Ik heb alles van Michael op cd en plaat, deze komt er wel bij te staan. Ik ben benieuwd wat de score is over enkele maanden.

rkdev schreef:

A Place With No Name (Michael zingt overigens "without no name")

Kom er nu pas op, maar heet het origineel niet: a horse with no name? Waarom heeft MJ die tekst aangepast?

TimFF schreef:

Dat was niet Slash maar Steve Lukather.
Daarbij is dit een andere demo, ook andere vocal take, en mogelijk ouder dan de (in 2010?) gelekte versie met gitaar.

lennon schreef:

Ik meen mij te herinneren dat MJ de tekst zo heeft aangepast omdat hij geen toestemming kreeg van de band America om het nummer te 'coveren'.

krabat schreef:

Volgens mij is iedereen vrij om een nummer te coveren, samplen is een ander verhaal, maar als ik een cover wil uitbrengen mag dat volgens mij, als ik maar netjes de royalties afsta?

avatar van frankholst182
-SprayIt- schreef:

Nou, dat vind ik dus wel!
Van tevoren verwacht je een nieuwe Michael (2010), en toch nog een beetje hopen op niveau van Invincible, en begrijpen (het blijft toch een afvalbak) dat dit album het niveau van eerder werk dan Invincible niet gaat halen.

Maar dat doet het wel!!! Nummers als 'A place with no name' en 'Do you know where your children are' passen wat mij betreft qua niveau in het rijtje van 'Another part of me', 'They don't care about us', 'Give in to me' etc. Ok, net niet het beste ooit van Michael Jackson, maar heb als MJ-fan toch veel kippenvel gehad. Zeker bij nummer 6. De enerlaatste 'HEE HEE WHOOOO!' valt zo lekker (4:03)!

Aan de reacties kun je merken dat iedereen verschillende favoriete nummers heeft. Ik begrijp dat wel. Alle nummers hebben een hoog niveau, dankzij een uitstekende productie. Wat mij betreft zijn 'Slave to the rythm, blue gangsta en Xscape' de mindere nummers. Toch zijn ook deze nummers beter dan de meeste nummers op Invincible. En in tegenstelling tot velen vind ik de originele versie van 'Chicago' beter. De sfeer die in deze demo wordt geven vind ik goed passen, spannend. Had meer ingezeten.
Na HIStory ben ik niet meer zo blij geweest met een MJ-album. Hoewel, het nummer Blood on the dancefloor, ook goed... Tja.

Nu heb ik al rekening gehouden met de 'nieuwigheid', want ik zet Xscape nu liever op dan HIStory en Dangerous, maar laten we wel een beetje reeel blijven.

PS Erg lelijke hoes, dat wel.

tuktak
Berichten/album toprijtjes verplaatst naar Michael Jackson

avatar van Minneapolis
@frankholst182: ik vind het juist een prachtige kunstzinnige wat futuristische hoes. Kan zo in een fotomuseum hangen.

Of ben ik de enige die dat vindt?

avatar van Eddie
Nu ben ik doorgaans meer van het stevigere hak en beuk werk, maar potverdorie wat een lekker plaatje is dit zeg. MJ heeft iets betoverends in zijn stem dat ik niet kan omschrijven. Ik zal er nooit een groot fan van worden maar ik kan hier zeker wel van genieten.
Heerlijke zomeravond muziek, zonnetje erbij, drankje erbij

Verrassend goed album! veel nummers klinken hedendaags, waarbij michaels vibe nog wel goed overkomt. Vooral love never felt so good, Loving You en A place with no name (al was de originele cover ook al erg goed) zijn enorm opgeknapt. Chicago en blue gangsta zijn eigenlijk niet veel beter geworden, maar de nieuwe versies zijn zeker meer van deze tijd. Alleen het nummer Xscape is in oude vorm duidelijk beter. De manier waarop Mike in dat oude nummer speelt met het ritme hoor je helemaal niet meer terug in de nieuwe versie. De rare trompetten klinken ook als lukraak bijgevoegd in de nieuwe versie. Maar de oude versie staat ook op het album, dus ik heb niets te klagen!

lennon schreef:

Ik ben geen kenner van de regelgeving. Wel denk ik dat naast royalties afstaan allereerst toestemming nodig is leuk onderwerp voor het forum!

In Overigen > Algemeen > Michael Jackson's "A Place with No Name" een cover?:

Wie weet of het nummer "A Place with No Name" van Michael Jackson een cover/sample is van "a horse with no name"?

Hij zingt overigens a place without no name. Is dat omdat hij geen toestemming had van de band America?

avatar van Akkaleeden
Ik ben het wat Chicago betreft met je eens, de originele versie is vele malen beter.Het nummer roept een bepaald gevoel op (wat MJ beoogde denk) wat ik bij de gemixte versie totaal niet terugvindt. Over het geheel gezien moet ik de producers een groot compliment geven voor de zorg en aandacht die ze aan dit album gegeven hebben. Het is duidelijk te merken dat er keihard gewerkt is om hier iets moderns van te maken zonder dat de geest van MJ verdwijnt.

Mmmm, zou je alleen dat deel van het bericht willen quoten, waar je op reageert?

avatar van Akkaleeden
Oo uiteraard,excuses!

avatar van IntoMusic
Verrassend goed en vooral voor een postuum album, wat altijd maar afwachten is wat de producer ervan maakt. Alhoewel het songs betreffen uit diverse jaren, is het mijns inziens toch een goed geheel geworden. Niet elke song vind ik even strak, maar het geheel is prima. De gekozen eerste single is natuurlijk erg goed gekozen: pakt lekker, zit een fijne flow in en het is de herkenbare sound van Michael. In tegenstelling tot de laatste 2 albums is dit een mooi eerbetoon aan nog steeds The King of Pop...

avatar van Musicdiscover
De knappe productie in combinatie met de vocalen van Michael Jackson zijn wat mij betreft een voltreffer. Snap dan ook weinig van de toch enigszins lage rating hier.

Op 9 mei dit album binnen gekregen.
ik had al via een andere weg de cd kunnen beluisteren.

uiteindelijk heb ik mijn bestelling retour gestuurd.
Ik was best teleurgesteld in deze cd.

de meeste vd bewerkte versies vind ik erg matig.
a place with no name bijvoorbeeld, wat een vreselijke remix.
ook blue gangster en xscape vind ik erg rommelig en bombastisch.
Het mist gewoon de touch van jackson zelf.
Erg jammer.

Dan de demo's.
Meeste vd demo's kon ik al.
ik vond het best jammer dat de nummers do you know where your children are, slave to the rhythm en blue gangster niet de versies zijn die waren uitgelekt een aantal jaren geleden.

nu mijn grootste kritiek punt.
de opname kwaliteit, de mastering vh album.
in 1 woord, verschrikkelijk.
Veels te hard en totaal geen dynamiek.
Na het album van Beyoncé dacht ik dat het niet erger kon, maar xscape overtreft het met gemak.
Loudness en clipping dus.

jammer. Ik zet zijn eigen oude werk wel weer op

avatar van Musicdiscover
Ik heb je recensie gelezen.

Uiteindelijk was ik behoorlijk ontevreden nadat ik deze gelezen had.

Ten eerste miste ik de hoofdletters aan het begin van de zinnen. Dat maakt het lezen er niet makkelijker op.

Nu mijn grootste kritiekpunt.
De inhoud.

Opnamekwaliteit is niks mis mee. En a place with no name een verschrikkelijk nummer? QUI?
Misschien dat de verkeerde cd naar je is toegestuurd?

avatar van Darkzone
Er is absoluut niks mis met de mastering van de cd, klinkt prima hoor.

De meeste 2014 nummers hebben wel potentie, maar het is niet voor niets dat deze nummers de albums destijds niet hebben gehaald. Loving You had misschien Just Good Friends of Leave Me Alone kunnen vervangen, maar of dat bij de sound, de energie van het Bad- album zou passen is natuurlijk maar de vraag.

Gisteren is er een officiële video verschenen voor Blue Gangsta, gemaakt door de cast van de Immortal world tour.
En de single Love Never Felt So Good met Justin Timberlake komt deze week binnen op #26 in de Top 40.

Ik bedoel de remix van a place with no name.
Het origineel vind ik wel goed.

Ik vind de mastering slecht idd.
Ik ben ook kritisch wat dit betreft.
Heb het ook even aan mijn vader laten horen. Hij was het 100% met mij eens.

Het klinkt erg onrustig allemaal.

Wel eens gehoord van de Loudness wars?

Google het maar eens.

Deze cd is daar een perfect voorbeeld van.

Off the wall, thriller, bad, dangerous, History zijn allemaal voorbeelden van hoe een cd gemasterd moet worden.
En dan niet de special editions.

En wat is er mis met de inhoud?

Het is mijn mening.

avatar van -SprayIt-
Ik vind de mastering redelijk ok.

Heb het ook mijn vader laten horen, hij was het ongeveer 75% met mij eens.