Michael Jackson - Xscape (2014)

Label: Epic

1. Love Never Felt So Good (3:54)
  2. Chicago (4:05)
  3. Lovin' You (3:15)
  4. A Place with No Name (5:35)
  5. Slave to the Rhythm (4:15)
  6. Do You Know Where Your Children Are (4:36)
  7. Blue Gangsta (4:14)
  8. Xscape (4:04)
  9. Love Never Felt So Good [Original Version] * (3:19)
  10. Chicago [Original Version] * (4:43)
  11. Loving You [Original Version] * (3:02)
  12. A Place with No Name [Original Version] * (4:55)
  13. Slave to the Rhythm [Original Version] * (4:35)
  14. Do You Know Where Your Children Are [Original Version] * (4:39)
  15. Blue Gangsta [Original Version] * (4:16)
  16. Xscape [Original Version] * (5:44)
  17. Love Never Felt So Good * (4:05)

met Justin Timberlake

avatar van Kos
Kos
Dit lijkt vreemd genoeg het beste Michael album te zijn sinds Thriller .

Dat is toch uitzonderlijk. Moet trouwens nog even zien wat nou beter is, die 'original verisies' of 'de gewone'. Ben er nog niet uit.

avatar van tnf
tnf
Track 1 vind ik in ieder geval een behoorlijke hoogvlieger qua hedendaagse mainstream (die sommige van z'n oude tracks zowaar voorbij gaat). Dat hebben de mensen achter de knoppen zeer netjes en respectvol gedaan.

Hier heb ik het dan wel over de versie zónder Justin. Ik kan Justin Timberlake doorgaans goed hebben, maar toch wordt het nummer naar mijn mening niet echt beter van zijn bijdrage.

Wat ik verder van het album gehoord heb spreekt me vooralsnog minder aan dan die eerste track, maar slécht kan ik het zeker niet noemen.

Mooie hoes trouwens. Heeft iets wat me aanspreekt.

avatar van Musicdiscover
Ik was positief verrast door dit album. Daarom eerst een uitbundige 4,5. Nu verlaagd naar 4* en daar zal hij wel op blijven steken. Blijf erbij dat dit album een hoger gemiddelde verdient op mm.

tnf schreef:
...

Mooie hoes trouwens. Heeft iets wat me aanspreekt.

Ah.. ik dacht dat ik de enige was die de kunstzinnige hoes kon waarderen.

avatar van frankeys
1,0
Gaat volgens mij niet om de verpakking maar om de inhoud. Het eerste nummer is Michael Jackson waardig, de overige nummers zijn een stuk minder. Albums uitbrengen na het overlijden van de artiest lijdt zelden tot een album dat door de artiest zou zijn uitgebracht. Anders waren deze nummers wel bij leven uitgebracht. 1 ster voor de mooie productie.

avatar van Musicdiscover
frankeys schreef:

frankeys schreef:

Die stelling is wat gammel. Jackson heeft op bijna elk album wel nummers staan die vorige albums niet hadden gehaald. Daar kunnen ook tal van redenen voor zijn, van nog niet helemaal naar de zin, tot te veel lijkend op een andere nummer, of gewoon vanwege de balans van het album.
Uiteraard weet niemand of hij hier achter zou staan, maar rommel is het zeker niet, en om eerlijk te zijn vind ik het een stuk beter dan zijn eigen "Invincible" en "Blood on the dancefloor". En het hele project is stukken beter dan "Michael", dus ik ben er blij mee.

Hunter
Durf het hier bijna niet meer toe te geven maar ik vind de orginele versies stukken stukken beter. Dat voelt écht als Michael, de opgepoetste versies vind ik ook wel oké, maar minder. Maar bijvoorbeeld het orgineel van Xscape, het heeft zoveel meer lagen dan de vrij platte geproduceerde versie. Ben heel erg into Dangerous tegenwoordig dus Slave to the Rythm is heerlijk!

Ik luister graag naar Michael Jackson zijn albums.Inclusief zijn veel bekritiseerde Invincible, maar toen ik hoorde dat er een nieuw album uitkwam wist ik niet zo goed wat ik ervan moest verwachten. Dat komt met name doordat Michael nooit zijn goedkeuring heeft gegeven voor het uitbrengen van deze nummers. Ik moet zeggen dat ik het een prima cd vind. Ook erg leuk dat de originelen erbij zijn gezet. Bij sommige nummers vind ik de originelen beter en bij sommigen hebben de 'opgepoetsten' mijn voorkeur. Al met al geef ik dit album 4 sterren.

Ik heb de LP binnen. Het is een mooie vinyl editie geworden in uitvouwbaar glanzend zilver. Alleen jammer dat de afbeelding van de voorkant ook weer wordt gebruikt binnenin. Beter is de foto die er in de eerste hoes zit. Het is 180 gram vinyl, waarop de prima productie prima uit de verf komt. Leuk om de nieuwe Michael Jackson weer op LP te hebben...

avatar van lennon
west schreef:
Leuk om de nieuwe Michael Jackson weer op LP te hebben...

alleen jammer dat ze niet voor een tientje meer de originelen hebben toegevoegd zoals bij de cd...

was gewoon mogelijk geweest.

Ik moet wel zeggen, dat als je het vaker luistert de nu geproduceerde nummers prima in elkaar steken. De meeste doen toch meer dan recht aan de originele opnames. Er zit trouwens wel weer een download card bij ook voor die originelen.

avatar van Johnny Marr
De laatste 2 nummers kunnen me niet echt boeien. Blue Gangsta durf ik zelfs slecht te noemen. De rest is wel zeer aangenaam tot zeer goed (opener Love Never Felt So Good heeft zelfs de potentie om één van zijn vele klassiekers te worden).

Door de nare afsluiters dan toch maar 3,5*, al neig ik wel naar de 4*.

Hunter
Johnny Marr schreef:

Door de nare afsluiters dan toch maar 3,5*, al neig ik wel naar de 4*.

Vind Xscape (Original) beter dan die erg geproduceerde. Maar Blue Gangsta is een héérlijk nummer juist. Al dagen in mijn hoofd. Wat vind je er slecht aan, de nieuwe versie of het hele nummer zijn algemeen?

avatar van Johnny Marr
Hunter schreef:

Gewoon een minder gevoel bij dit nummer, ik kan het niet uitleggen. Misschien komt het door dat Earth Song-achtige gehuil.

De originele versie heb ik ook beluisterd, ik zou niet direct weten wat deze versie toevoegt aan de albumversie eigenlijk. Ik hoor niet zoveel verschil.

avatar van Silky & Smooth
Ik had gemengde gevoelens bij dit albums. Postuumalbums zijn altijd gevaarlijk. Negen van de tien draaien uit op een flop waarbij de betreffende artiest zich waarschijnlijk meerdere malen omdraait in zijn/haar graf van schaamte. De belangrijkste reden voor dit falen is dat de artiest niet in levende lijve deel kan nemen aan het tot stand komen van het album. Daarbij ontbreekt het bij de mensen die wel zeggenschap hebben vaak aan expertise of zijn ze puur op geld uit.

De samenwerking Timbaland maakte dit project echter interessant. Deze man heeft bewezen een degelijk popalbum te kunnen produceren en heeft een neusje voor hits. Dit laatste vind ik zeker niet onbelangrijk bij een album van Michael Jackson.

Het eerste nummer dat uitgebracht wordt van Xscape blijkt gelukkig meteen een hit te zijn en tevens MJ-waardig. Ik was positief verrast. Zowel zonder als met Justin Timberlake is Love Never Felt So Good een heerlijk nummer dat mij nog meer aanspoorde dit album op te zoeken. En ik moet zeggen dat ik onder indruk ben. Hier en daar ontbreekt het aan de flair die een levende artiest met zich meebrengt, maar dit kan ook een gevoelskwestie zijn. Toch vind ik nummers als Slave to the Rhythm en Blue Gangsta, ondanks de potentie, net niet helemaal lekker uit de verf komen. Loving You en Do You Know Where Your Children Are (meest dubieuze titel van het jaar) geven mij daarentegen echt weer het Michael Jackson-gevoel. En A Place with No Name vind ik ook een lekkere 'cover'.

Xscape is één van de betere albums die na de dood van een artiest zijn samengesteld en gemixt. L.A. Reid, Timbaland, J-Roc e.a. hebben echt netjes werk geleverd. Ik vind originele, wat kalere versies trouwens mooier dan de nieuwe. Jammer dat die niet op LP is verschenen...

avatar van andnino
Eerste indruk: matig. Een aantal prima nummers (bijvoorbeeld Blue Gangsta uitgezonderd, vind ik persoonlijk verschrikkelijk), maar de productie met die plastic geluidjes die regelmatig voorbij komen vind ik in de meeste gevallen niet passen. Nog maar eens vaker luisteren...

avatar van Darkzone
Hoe groot fan ik ook ben van MJ, dit tweede posthume album blijft mij weinig doen en klinkt muzikaal niet als Michael Jackson. Zijn andere posthume uitgaves Bad25 en Michael zijn juist wél echte MJ songs in mijn beleving
Zeker wanneer je zoals ik al zijn albums (incl. Thriller25 en de tracks tussen Thriller en Bad) in de juiste volgorde achter elkaar beluister via mp3-cd. Hier (en via andere media) wordt Michael neergesabeld en Xscape juist de 'hemel' in geprezen als muziek met de echte MJ ziel. Ik zie dat totaal niet zo. Zelfs de orginele demo's missen net dat beetje extra wat je doorgaans wel in zijn muziek hoor (zoals bijv. Fall Again, wat een geweldig nummer).

Misschien komt het wel doordat ik de jaren na zijn overlijden juist de ballads meer ben gaan waarderen dan ooit (The Lady In My Life beste song van Thriller, Free van Bad25...).

avatar van o0.
o0.
wel in mijn top tien voor 2014 maar kan de plaat niet beoordelen. De onaffe, demo versies van het deluxe album draai ik grijs, maar de afgewerkte versies zijn totaal niet aan me besteed.

Deze cd is echt veel beter dan ik van tevoren had verwacht. Normaal zijn posthume cd's vooral geldklopperij. Een goedkope manier om geld af te troggelen bij de fans van de overleden artiest. Dat gevoel heb ik met deze cd niet. Het zijn stuk voor stuk nummers van prima kwaliteit. De bewerkte versies doen eer aan de stem van Michael Jackson en ik denk ook zijn visie op muziek. Ik waardeer het verder dat ze de originele versies van de nummers erbij hebben gedaan. Oorspronkelijk gaf ik het album 4 sterren, maar dat kwam vooral door mijn lage verwachtingspatroon. Vandaar dat ik de rating bij heb gesteld naar een nog steeds mooie 3,5. Daar zal die wat mij betreft op blijven staan.

avatar van Funky Bookie
Echt een ontzettende meevaller dit album, vooral de originele versies.
Love Never Felt So Good had zo op Off The Wall kunnen staan en ook Blue Gangsta vind ik heel aanstekelijk. In tegenstelling tot de voorganger is dit m.i. een volwaardig MJ album.

avatar van popstranger
Voor mij ook een meevaller deze Xscape. Er staan enkele serieuze uitschieters zoals A Place With No Name op waarin Michael heerlijk nijdig klinkt en een nummer waarvan je elk woord ook gelooft alleen al door de manier waarop hij het brengt. Ook productioneel is er niks aan te merken op dit album.

avatar van Gert1980
Musicdiscover schreef:

Ik vind dit soort reacties altijd zo raar. Hoor je dan alleen te stemmen wanneer je iets goed vindt?

avatar van RogerV
Ik vind dat artwork maar raar. Net alsof hij zo'n halsmanchet voor honden om heeft.

avatar van Minneapolis
"Lovin' You" wordt ondergewaardeerd hier.
Beste nummer van de plaat (Love Never Felt So Good, zonder JT uiteraard, is een goede tweede), met een fijne ouderwetse vibe, zonder allemaal toeters en bellen.