Genesis - Abacab (1981)

Label: Charisma

1. Abacab (7:02)
  2. No Reply at All (4:41)
  3. Me and Sarah Jane (6:00)
  4. Keep It Dark (4:34)
  5. Dodo / Lurker (7:30)
  6. Who Dunnit? (3:22)
  7. Man on the Corner (4:27)
  8. Like It or Not (4:58)
  9. Another Record (4:30)
avatar van Hans Brouwer
Running On Empty schreef:
Vanavond begint de Last Domino Tour in Birmingham..
Komt die tour ook naar ons kikkerland? Of halen we er met z'n allen onze neus voor op... "Abacab" is toch niet zo'n beroerd nummer c.q. album?

avatar van meneer
Running On Empty schreef:
Vanavond begint de Last Domino Tour in Birmingham en Abacab van deze plaat schijnt op de setlist te staan.

Main set Last Domino Tour. Bron: Domino (Genesis song) - Wikipedia - en.m.wikipedia.org

"Duke's Intro" ("Behind the Lines/"Duke's End")
"Turn It On Again"
"Mama”
"Land of Confusion"
"Home by the Sea/Second Home by the Sea"
Medley:
"Fading Lights"
"The Cinema Show"
"Afterglow"
"Hold on My Heart"
”Jesus He Knows Me”
”That 's All”
”The Lamb Lies Down On Broadway”
"Follow You Follow Me"
”Duchess”
”No Son Of Mine”
"Firth of Fifth"
"I Know What I Like (In Your Wardrobe)"
"Domino”"

”Dancing With the Moonlit Knight
"The Carpet Crawlers"

avatar van Running On Empty
Hans Brouwer schreef:

Nee dat zit er niet in. Laatste show is half December in Boston en dat schijnt echt de laatste te zijn.

avatar van vigil
Nou, dat is geen verkeerde setlist

avatar van Mr. Rock
Het album begint niet eens zo verkeerd. Abacab en ook No Reply at All en Me and Sarah Jane zijn aardige popsongs. Verder is het wel zoeken naar goede momenten. Man on the Corner is een aardig Collins-nummer in de stijl van Another Day in Paradise maar heeft weinig op een Genesis-album te zoeken. Over Who Dunnit is genoeg gezegd. De heren realiseren zich zelf maar al te goed dat dit hun slechtste nummer ooit is. Leuk om te zien hoe ze daarop met humor terugblikken in deze interviewserie ('the most awful sound!') > Genesis - Interviews - (ATOTT - W&W - ATTW3 - Duke - Abacab) - YouTube Ook het concert in Leiden waar ze werden uitgejouwd wordt even gememoreerd.

Misschien wel net zo erg vind ik Keep It Dark dat makkelijk kan meedingen naar de irritantste riff ooit gemaakt. Om hoofdpijn van te krijgen. De overige nummers zijn vooral kleurloos, al heeft Dodo/Lurker nog wel zijn momenten met fijn drumwerk en een aardige overall sfeer. Maar toch ook weer irritante synthesizers, wat bezielde Tony Banks op deze plaat?

Dat het album afsluit met de woorden 'just put another record on' is wel toepasselijk. Toeval?

avatar van little lion man
Mr. Rock schreef:

Volgens mij gaat het liedje over een oude rock 'n' roller, die niets anders wil dan dat er nog een plaatje wordt gedraaid. Dus zet nog maar een rock 'n' roll plaat op!
Ik zie er wel een knipoog in, want Genesis wilde met deze plaat juist iets anders dan ze altijd al deden.
Onwaarschijnlijk dat er bedoeld wordt: 'Just put another Genesis record on'