Jett Rebel - Venus & Mars (2014)

Label: 2020

1. Do You Love Me at All (2:38)
  2. Louise (3:24)
  3. Should Have Told You (3:33)
  4. Private Beach Party (0:34)
  5. Romance (3:02)
  6. Darla My Darling (3:27)
  7. # (2:02)
  8. That Place (4:43)
  9. Neither of You (2:55)
  10. Hurts So Nice (3:29)
  11. Tonight (3:16)
  12. Sleep Overs (3:03)
  13. Sugar (4:44)
  14. On Top of the World (3:21)
avatar van vigil
Eens kijken of hij ook nog muzikale kwaliteiten heeft i.p.v. een beetje het quasi verlegen jongetje met rode lippenstift te spelen

avatar van zaaf
ik meen bij het mannetje (rebel he, niet aERo) een knipoog te bespeuren. mocht hij toch allemaal serieus menen, dan haak ik af.

avatar van vigil
aERodynamIC schreef:
Ik heb de EP's links laten liggen... beetje een aansteller. Quasi verlegen vigil? Meneer staat graag half nakend zichzelf te showen. Dat is niet eens quasi Maar misschien moet ik het dan toch maar eens gaan beluisteren alhoewel enkele clips me niet overtuigen.

Hij was laatst op de tv en daar zat hij constant naar beneden te koekeloeren en met z'n handen te spelen, een beetje schaapachtig te lachen en dat soort dingen. Nu was Victoria Koblenko (over weirde mensen geproken...en vreselijke presentatrices(over haar uiterlijk heb ik dan wel weer een positieve mening)) daar erg van onder de indruk gezien haar geslijm en puberaal gegiechel maar ik toch minder. Misschien behoor ik niet tot de doelgroep dat zou zo maar kunnen... Maar aangezien hij toch vergeleken wordt met Bowie en Bolan kreeg het toch mijn interesse.

avatar van unown
Z'n hele presence voelt inderdaad een beetje als een act, maar vind dat juist wel leuk en 't past ook goed bij de muziek imo.

avatar van Faalhaas
Ronduit geniaal. Heb het idee dat sommige nrs iets anders klinken dan op de ep's. De verschillen zijn minimaal, maar toch... meer mensen die het opgemerkt hebben? Als bonus 2 nieuwe nrs, # en On Top Of The World, die beide laten horen dat Jett het songscrijven nog steeds niet verleerd is.

Zeer grote klasse dit

Ik kan hier niet warm voor lopen. En als ik dan toch naar dit soort muziek wil luisteren dan grijp ik wel naar zijn grote voorbeelden. Ik geloof dat ik niet veel snap van de populariteit van Jett Rebel.

avatar van Lura
aERodynamIC schreef:
Ik geloof dat ik niet veel snap van de populariteit van Jett Rebel.

Vond die vertolking van Purple rain gisteren anders wel aardig in DWDD. Over dit album heb ik trouwens (nog) geen mening.

Purple Rain deed hij erg goed.

avatar van Faalhaas
Henny Vrienten: "Eens in de 10 a 15 jaar staat er een heel bijzonder iemand, als bijv. Prince, op in de muziekindustrie. Jett Rebel is ook zo iemand."

Niets aan toe te voegen.

avatar van vin13
Androgyn, een nieuwe Bowie misschien toch?
Muzikaal talent zeker,
geef het een kans en zie hem niet als faker.
Voor de 1 een charmeur en voor de ander een lekker joch.

Ik erken zijn muzikale talent zeer zeker maar zou hem graag wat meer eigen smoel zien hebben.
Charmeur? Neuh. Lekker joch? Neuh.

Hij heeft wat weg van Brian Molko van Placebo.

Mocht ie willen

aERodynamIC schreef:

Ik vind dat ie dat zeker nu al heeft! Wie doet ie volgens jou na dan? Tuurlijk heeft ie goed gekeken naar grote leermeesters als Bowie, Buckley, Stevie Wonder en Prince en geef hem eens ongelijk. Maar bovenal zie ik toch vooral Jett Rebel.

Afgelopen vrijdag zag ik hem trouwens live in de Oosterpoort en nog wat na staan praten met verschillende mensen. Iedereen was het er eigenlijk wel over eens hoe ontzettend origineel, puur en getalenteerd hij is.

aERodynamIC schreef:
Charmeur? Neuh. Lekker joch? Neuh.

Ja en ja en ik ben gewoon hetero Zegt niets over zijn muzikale kwaliteiten overigens.

avatar van Deranged
Je bent 'm gewoon zelf.

avatar van Deranged
Henny Vrienten moet niet spacen.

Zelf de meest overhypte gast uit de Nederlandse muziekgeschiedenis.

Faalhaas schreef:
Ik vind dat ie dat zeker nu al heeft!

Meen je dat nu echt???? Het is een en al invloed van o.a. de door jou genoemde artiesten. Dat is niet erg maar het komt op mij nog niet erg lekker over.
Ik denk dat dit typisch zo'n artiest is die het in zich heeft om met iets eigens en moois te komen maar hier hoor ik het nog niet. Ik vind het een wat bleke kopie.

Zijn hele pose doet me verder ook niet veel maar dat valt niet toe te lichten denk ik, dat soort dingen zijn persoonlijk en het gaat uiteindelijk om de muziek.
Dat ie talent heeft lijkt me verder wel duidelijk.

Tja, kijk naar mijn beoordelingen van concerten die ik gezien heb dit jaar: hoge scores hoor. Niet zo gek ook want allemaal artiesten die ik graag hoor en zie; dan ga je van mij ook geen onvertogen woord horen
Puur en origineel? Ik zie en hoor het niet en juist daarom staat het me wat tegen denk ik. Ik hoop de ware Jett Rebel nog eens te kunnen zien en horen want volgens mij krijgen we dan iets heel goeds.
En soms zou een artiest je moeten liggen zoals hier wel het geval maar gaat het hem toch niet worden. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Ja en ja en ik ben gewoon hetero

En je naam is Faalhaas

avatar van Booyo
Bij Venus durfde ik te beweren dat Jelte Tuinstra, alias Jett Rebel, het grootste talent van de Nederlandse muziekbodem is. Op zich sta ik nog altijd achter deze woorden, maar wil ik hier enige nuance in aanbrengen daar dit vooral voor zijn live-performance geldt.

De combinatie van beide EP's biedt absoluut potentie, maar groot minpunt vind ik dat Jett duidelijk nog aan het experimenteren is met verschillende stijlen. Nummers als Do You Love me at All en Louise mag hij wat mij betreft achterwege laten. Sexy en funky, zo wil ik hem horen. Zoals bij een Darla My Darling of Should Have Told You.

Ik hoop dat hij bij zijn volgende album zijn eigen stijl gevonden heeft, nu voelt het soms alsof hij andere artiesten half imiteert. Al vrees ik dat de commerciële belangen hem tot de radiovriendelijke (bedankt Giel) nummers zal blijven dwingen.

Dim
De singles "Louise" en "Do You Love Me At All" staan wel erg ver boven de rest van het album. Die nummers zijn goed omdat Rebel een overwogen keuze maakt voor de muziek, hetgeen uitgesproken nummers oplevert. De rest blijft erg vaag en onbestemd, waarom maakt hij daar niet wat meer van? Het zijn stuk voor stuk kale, saaie, onbetekende nummers; behalve dan slottrack "On Top Of The World", waar je weer héél even het gevoel krijgt naar een nummer te luisteren waarover nagedacht is en waar tijd en aandacht aan geschonken is.

avatar van Simon Smith
Opvallend: de beide ep's krijgen een waardering van 4 of meer en dit album, waar ze samen op staan, wordt veel minder gewaardeerd.

avatar van Renoir
Laatst gezien op Dijkpop. Vooraan stonden alleen maar meisjes van tussen 15 en 17 (gok ik). En daar deed hij het voor. Verder was het optreden een krampachtige poging om zo veel mogelijk op Prince te lijken. Niets eigens aan jongeheer Jett kunnen ontdekken. Niet aan mij besteed - gesloten boek.

avatar van Broner
Zag hem afgelopen weekend op de Zwarte Cross en was zeer aangenaam verrast. Hij is één brok muzikaliteit en mogelijk nu al de beste Nederlandse popartiest.

Een heerlijke artiest, en een prima album. De toppers zijn voor mij 'Should Have Told You', 'Romance', 'Tonight', 'Do You Love Me At All' en 'Sugar'. Nummers als 'Darla, my darling' en 'Hashtag' vind ik persoonlijk weer een stukkie minder.

Over het algemeen heb ik wel het gevoel dat hij nóg beter kan dan dit, we hebben nog lang niet alles gehoord.

avatar van Funky Bookie
Alle vergelijkingen met Prince en Bowie + het optreden bij DWDD hebben met nieuwsgierig gemaakt.
Ik heb het album gekocht en ben positief verrast.
Jett Rebel is overduidelijk zeer talentvol.
Hij toont zich als zeer veelzijdig met een prettig retro sausje.
Gezien zijn leeftijd verwacht ik dat hij zich de komende jaren verder zal blijven ontwikkelen en dan heeft Nederland er een spraakmakende artiest bij.
In november ga ik hem live bekijken en als dat ook een positieve ervaring is, zal ik hem zekere nauwgezet gaan volgen.

avatar van blur8
Verrassend leuk album en waardig alternatief voor een nieuwe goede Prince.
Voldoende afwisseling.
Eigenlijk geen minpunten, hoewel het tijdens een concert beter uit de verf komt, dan de iets gladde studio versies.

avatar van fluidvirgo
Ik begrijp de negatieve respons die hij hier en daar ontvangt niet helemaal.

Ja, bij het luisteren van sommige songs druipt de invloed van bijv. Prince er wel overduidelijk van af, maar is dit slecht? Nee, zeker niet. Het feit dat hier in Nederland een artiest rondloopt die zich qua instrumentskills met de grote kleine man kan meten, lijkt mij reden genoeg om de vlag uit te hangen. En aan zijn "album" te horen, bezit Jelte Tuinstra ook de gave om een stel sterke songs met aanstekelijke hooks op de plank te leggen.

Ik kan me nog herinneren dat ik hem voor het eerst zag toen hij zich bij DWDD aan Purple Rain waagde. Ik dacht nog "oh, knulletje, doe dat niet". Maar hij heeft me toen alleszins weten te verrassen (het gegeven dat Henny Vrienten genoegen neemt met een plekje op de achtergrond zegt genoeg) en dat doet hij met zijn eigen materiaal ook. Het album bevat eigenlijk geen enkel slechte song, maar voor mij zijn 'Darla my darling', 'That Place' en het meeslepende 'Sugar' de favorieten.

Ik las laatst een recensie van 3 voor 12 over zijn gig op Lowlands. De recensent sprak de hoop uit dat Tuinstra begeleiding zou zoeken van een goede producer, omdat zijn album de rauwe randjes mist om echt interessant te worden. Fantastisch idee, neem een producer in de arm om ervoor te zorgen dat hij net zo dertien in een dozijn gaat klinken als al die andere wannabe indie garagebandjes. Ik hoop dat Jelte net zo slim is als zijn grote voorbeeld door de middelvinger te presenteren en alles lekker zelf te blijven doen. Hij is pas 23 en kan als eenmansorkest al zo'n geluid produceren. Als hij het pad van Prince volgt en langzaamaan zijn eigen positie creëert, dan staat ons nog wat met deze rebel te wachten. Wacht maar af!

avatar van Booyo
Faalhaas schreef:

Niets aan toe te voegen.

Wellicht een ietwat gekleurde mening, gezien zijn zoon de bassist is in de band van Jett Rebel.

1e Nummer doet me sterk denken aan Ash ten tijde van 1977.
Later hoor ik Marc Bolan. En ja, af en toe Prince.
Al met al geen slechte referenties en het mannetje brengt het overtuigend.
Leuk plaatje en gevarieerd. Ik heb slechtere debuutalbums gehoord.

Ik heb wat livestukjes gezien op YT. De meeste songs op dit album heb ik dan wel gehoord, maar ken niet de studiouitvoeringen.Daar baseer ik het cijfer op. Dus dat laat ik even achterwege. Wel een talentvolle jongen. Maar heeft ook een hele goede band achter hem.
Vernieuwend is het echter niet.
Hij voegt wat popgeschiedenis slim in zijn songs. Glamrock, Funk, Rock. En dan met name op een wat extravagante manier.
Vleugjes Prince, Bowie...Rundgren, etc.
Hij valt op in zijn presentatie, heeft een goede insrtumenten beheersing.
Als vocalist vind ik hem minder uitgesproken.
Maar ben wel benieuwd wat deze jongen
verder gaat doen. Het talent is er. Maar wat meer eigen smoelwerk in muzikaal opzicht is wel gewenst op ten duur.
Het is leuk en goed bedacht, dat dan weer wel. Maar het regelmatig in cliche's vallen kan ook irritant worden.