Morrissey - World Peace Is None of Your Business (2014)

Label: Harvest

1. World Peace Is None of Your Business (4:32)
  2. Neal Cassady Drops Dead (4:05)
  3. I'm Not a Man (7:48)
  4. Istanbul (4:41)
  5. Earth Is the Loneliest Planet (3:37)
  6. Staircase at the University (5:27)
  7. The Bullfighter Dies (2:03)
  8. Kiss Me a Lot (4:03)
  9. Smiler with Knife (5:17)
  10. Kick the Bride Down the Aisle (5:17)
  11. Mountjoy (5:02)
  12. Oboe Concerto (4:07)
  13. Scandinavia * (3:34)
  14. One of Our Own * (3:33)
  15. Drag the River * (4:40)
  16. Forgive Someone * (3:10)
  17. Julie in the Weeds * (3:59)
  18. Art-Hounds * (5:06)
avatar van Kramer
Hier kijk ik naar uit. Volgens mij is deze hoes trouwens die van de gelijknamige single, niet van het album zelf. Ziet er wel geweldig uit trouwens.

avatar van bone machine
bone machine (crew)
Kramer schreef:

Is wel degelijk bevestigd als albumhoes.

bone machine schreef:

Is wel degelijk bevestigd als albumhoes.

In dat geval vind ik hem erg mooi.

thrm
Vanzelfsprekend erg benieuwd, met name naar het nummer Neal Cassady Drops Dead.

Turkije, ik gok op track 1

Nu alleen nog wachten op iemand die aangeeft aan track 9 te moeten denken.

avatar van sheep67
Edit: heb mijn reactie maar verwijderd. Vind leuk om wat info te geven maar op dat flauw gedoe zit ik niet te wachten.

World Peace Is None of Your Business

jep
Er staat al van alles op youtube. Fantastisch weer. Heerlijk als je van melancholiek houdt!

jep
En hij treed weer op. Hopelijk ook weere eens in Nederland.

avatar van sheep67
Klopt Edwin. Heb op YT al enkele live-optredens met nieuwe nummers bekeken. Klinkt niet verkeerd.
Nou dat hoop ik ook dat hij weer ons land bezoekt. Heb tot nu toe Morrissey (slechts) twee keer live gezien (22-10/1999 Tilburg en 9-11/2009 Nijmegen). Op de een of andere manier weet hij mij altijd weer te raken. Moeilijk te verklaren maar er hangt een aura rond hem die mij al sinds 1984/85 in de greep heeft.

avatar van Erwin.c
Klinkt hoopgevend!

avatar van rafke pafke
Istanbul klinkt alvast heel erg goed.

Morrissey........ de beste man kan niet veel fout doen bij mij dat geef ik toe. Ook solo niet (en dat gaat niet voor iedereen op want The Smiths zijn onderhand heilig verklaard door een groep muziekliefhebbers en solo krijgt hij nogal eens kritiek).

Viva Hate, Vauxhall and I en You Are the Quarry zijn gewoon meesterwerkjes zoals ook veel werk van The Smiths, de andere albums wisselen op dat vlak wel wat maar zijn eigenlijk nooit slecht te noemen wat mij betreft.

Op World Peace Is None of Your Business komt eigenlijk zo'n beetje zijn hele repertoire wel terug.
Earth Is the Loneliest Planet had bijvoorbeeld zo op Years of Refusal kunnen staan en World Peace Is None of Your Business heeft wel iets van You Are the Quarry nummers en zo kan ik wel een tijdje doorgaan.

De rockers vind ik toch wel de mindere nummers. Sowieso vind ik dat Morrissey dat beter kan laten: ze zijn me vaak net iets te lomp (waar The Smiths dan zo sprankelend waren).
Hij is op z'n best in de rustiger tracks en dan merk je dat Morrissey nog steeds niet veel aan kracht heeft ingeboet. De inmiddels 55-jarige zanger kan wat dat betreft nog best wel mee ook al is z'n live reputatie met alle afzeggingen inmiddels berucht geworden.

World Peace Is None of Your Business is een uiterst vermakelijk album, een album waar veel andere artiesten slechts van kunnen dromen maar voor Morrissey begrippen valt het toch wel een beetje in de categorie albums als Your Arsenal, Maladjusted en Years of Refusal en niet Viva Hate, Vauxhall and I en You Are the Quarry helaas.

Is dat erg? Nee. Het zijn prima nummers maar hier en daar nét even te cheesy (Staircase at the University of The Bullfighter Dies) en soms is de muzikale inkleuring niet altijd even mooi maar zelfs dan is het nog prima om naar te luisteren.
Tja, had ie de lat maar niet zo hoog moeten leggen want in het verleden heeft ie gewoon echt te veel schitterend werk afgeleverd of dat nu onder eigen naam was of met zijn bandmaatjes van The Smiths daar gaat dit album helaas geen toevoeging op zijn.

avatar van Lura

aERodynamIC schreef:
l en niet Viva Hate, Vauxhall and I en You Are the Quarry helaas.

Hm, ja dat zijn ook mijn 3 favo Morrissey albums.

Lura schreef:
Oef, dat wordt een lange zit, 80 minuten!

55 minuten exclusief bonustracks. Die kun je gewoon overslaan.

Lura schreef:
Oef, dat wordt een lange zit, 80 minuten!

En toch ook wel wat middelmatige nummers waar je dan doorheen moet.

avatar van vigil
herman schreef:

55 minuten exclusief bonustracks. Die kun je gewoon overslaan.

Dat zegt niet alles, vooral in de jaren '90 had de goede man enorm veel goede b kantjes die regelmatig beter waren dan reguliere albumtracks.

Dat zou kunnen. Ik ken maar 1 nummer van Morrissey uit de jaren '90.

avatar van vigil
Da's niet veel zullen we maar zeggen, The More You Ignore Me?

Ja, dat is de enige inderdaad. Ik ben wel begonnen zijn oeuvre chronologisch te verkennen, maar ik zit nog in de jaren '80.

avatar van Mozzer
Zijn beste plaat deze eeuw!
Hoogtepunten: Istanbul, Staircase, Smiler en Mountjoy.
Ook de 6 bonustracks zijn van een constant hoog niveau. En is Forgive Someone geen uitgestrekte arm naar Johnny Marr? Mooi!

avatar van Mctijn
Wat doet I'm Not a Man op track 3?? Dat nummer haalt de flow van de eerste 2 nummers uit het album.....een gapend gat op kant A tussen al die genialiteit.

Goed album! Neal Cassady Drops Dead is een geniaal nummer!!

avatar van Kramer
Dit is heel aangenaam. Jammer dat veel nummers zo lang zijn, doe mij maar kort maar krachtig.

avatar van Kaaasgaaf
Verbaast over de enthousiaste reacties hier. Ben een groot Morrissey-fan, maar vind deze nog een stukje slechter dan zijn vorige. Het geluid is vooral zo intens lelijk, krijg er echt koppijn van. En zijn teksten en zanglijnen zijn voorbij de zelfparodie, krijg er niet eens meer een glimlachje van. Nee, ik blijf genieten van zijn oude werk (t/m Quarry vind ik zo'n beetje alles niet minder dan briljant en ook een groot gedeelte van Tormentors gaat er nog wel in), maar dit zal ik net als YOR niet snel meer opzetten.

avatar van pdonidvie
Heb hem twee keer opgezet en het bleek toch maar een zeer matige plaat. Luistert wel weg, maar een hoogtepunt was toch niet te vinden. Niet zoals op 'You Are The Quarry'.

avatar van Rudi S
Nou maar The Quarry is ook een echt top album, dit is een goed album.
Ik houd erg van de stem en manier van zingen van Morrissey.
Morrissey is altijd afhankelijk van zijn songwriters en gitaristen.
Ja, hij zat dus goed met Johnny Marr, die heeft trouwens zijn niveau met The Smiths (of het solo niveau van Morrissey) ook nooit meer benaderd.

Het is een lang en saai album geworden, de spanning die normaal om Morrissey's albums hangt is er niet. Te veel nummers missen een climax en de teksten scherpte waardoor I'm not a Man, Istanbul, The Bullfighter Dies en Kick the bride down the aisle als een nachtkaars uitgaan. Het verlies van Alain Whyte zal mede de reden zijn en het is te hopen dat hij terug keert want het is niet het niveau van weleer. Neal Cassidy drops dead en World Peace stijgen boven de middelmaat uit.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Morrissey - World Peace Is None Of Your Business - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Morrissey stak de afgelopen jaren in fysiek opzicht niet in geweldige vorm. De voormalige voorman van The Smiths had last van de nodige kwaaltjes, waardoor de nodige concerten werden gecanceld en er maar weinig kwam van het maken van nieuwe muziek.

Ook in muzikaal opzicht ging het Morrissey overigens niet voor de wind. De man die in 2004 zo glorieus terugkeerde met You Are The Quarry slaagde er niet in om deze zo goede plaat een passend vervolg te geven, waardoor hij in 2009, na de release van het wederom wat tegenvallende Years Of Refusal, zelfs zonder platencontract kwam te zitten.

Het doet allemaal wat denken aan de creatieve impasse waarin Morrissey in de tweede helft van de jaren 90 terecht kwam en die uiteindelijk zou leiden tot zeven jaren stilte. De stilte heeft dit keer slechts vijf jaar geduurd, want bijna uit het niets verscheen vorige week World Peace Is None Of Your Business.

Bijna uit het niets, want de Britse muziektijdschriften kwamen een paar weken geleden al met lyrische recensies. World Peace Is None Of Your Business zou volgens deze Britse tijdschriften een ouderwetse Morrissey plaat zijn en ook nog eens een Morrissey plaat van een ouderwets hoog niveau.

Ik begon daarom met bijna onrealistisch hoge verwachtingen aan de beluistering van de nieuwe plaat van één van de grootheden uit de geschiedenis van de Britse popmuziek en één van mijn persoonlijke favorieten.

Deze verwachtingen worden in eerste instantie helemaal waar gemaakt met de monumentale titeltrack die in alle opzichten als ‘vintage Morrissey’ kan worden bestempeld. Alleen deze geweldige titeltrack geeft World Peace Is None Of Your Business wat mij betreft al bestaansrecht, maar de luisteraar heeft vervolgens nog een lange weg te gaan, zeker wanneer deze kiest voor de Deluxe Edition van de plaat die nog eens zes tracks toevoegt aan het dozijn tracks van de reguliere versie.

In de tracks die volgen laat Morrissey horen dat hij zijn eigen muzikale erfenis weliswaar eert, maar dat hij nog steeds niet bang is om nieuwe wegen in te slaan. Waar de titeltrack van de plaat op iedere Morrissey klassieker had kunnen staan, laten de meeste andere tracks op de plaat een ander Morrissey geluid horen.

Het is een geluid waarin de instrumentatie varieert van sferisch en atmosferisch tot behoorlijk bombastisch. Wat rustig begint met lastig te plaatsen achtergrondgeluiden, stemmige gitaren en ijle synths, kan zo maar omslaan in een geluid dat wordt bepaald door hoge gitaarmuren (waarvoor Morrissey nog steeds een beroep doet op oudgediende Boz Boorer) of zelfs een kakafonie van geluid. Hiertegenover staan songs die teruggrijpen op het geluid van The Smiths, al liggen ook in deze tracks de muzikale uitbarstingen constant op de loer. Het meest opvallend zijn echter de invloeden uit de Spaanse en Mexicaanse muziek, die steeds prachtig contrasteren met het wat zwaarder aangezette geluid.

In eerste instantie ligt het allemaal wat zwaar op de maag en vraag je je af wie deze plaat heeft voorzien van een bij vlagen overvolle productie. Dit blijkt ervaren rot Joe Chiccarelli, die werkte met iedereen tussen Frank Zappa en The White Stripes. Joe Chiccarelli staat zeker niet bekend als subtiele producer, maar op World Peace Is None Of Your Business lijken af en toe alle schuiven open te staan en lijkt, zeker bij eerste beluistering, sprake van overdaad, die soms zelfs pijn doet aan de oren.

Inmiddels ben ik wat meer gewend aan de nieuwe Morrissey plaat en volgen toch steeds meer tracks de weg die de titeltrack al direct bij eerste beluistering mocht doorlopen. Morrissey kiest op World Peace Is None Of Your Business af en toe misschien wel voor een erg vol geluid, maar de levende legende klinkt op zijn nieuwe plaat van de eerste tot de laatste noot geïnspireerd en dat was de afgelopen jaren wel eens anders.

World Peace Is None Of Your Business blijkt na enige gewenning een plaat vol memorabele Morrissey songs, die lijntjes uitwerpen naar alle uithoeken van zijn prachtige oeuvre. Het zijn songs vol prachtige gitaarlijnen, songs met de uit duizenden herkenbare vocalen van een uitstekend bij stem zijnde Morrissey en uiteraard songs met heerlijk bijtende en cynische teksten. De enorme bak muzikale versiersels die vervolgens is toegevoegd zal je voor lief moeten nemen, al overtuigen met name de exotische invloeden op de plaat steeds meer.

In eerste instantie stond de overvolle productie me vooral tegen, maar uiteindelijk blijkt deze toch voor een belangrijk deel functioneel. De volle instrumentatie en de grote verschillen tussen hard en zacht dragen bij aan het dynamische karakter van de plaat en geven de songs in een aantal gevallen kracht waar dat nodig is. Zeker wanneer je met aandacht naar de plaat luistert blijkt het allemaal bijzonder knap in elkaar te zitten en verandert een kakafonie van geluid steeds vaker in een eigenzinnig muzikaal landschap vol onverwachte maar vaak trefzekere details.

World Peace Is None Of Your Business is zeker niet zo goed als platen als Vauxhall And I, Viva Hate, Your Arsenal en You Are The Quarry, maar persoonlijk vind ik de plaat, zeker na enige gewenning, veel beter dan de platen die Morrissey de afgelopen jaren maakte. Verder blijft het natuurlijk zo dat zelfs een middelmatige Morrissey plaat nog veel beter is dan het meeste andere dat verschijnt. World Peace Is None Of Your Business is zeker niet middelmatig en behoort daarom tot de beste releases van het moment. Erwin Zijleman