Jethro Tull - Aqualung (1971)

Label: Chrysalis

1. Aqualung (6:37)
  2. Cross-Eyed Mary (4:07)
  3. Cheap Day Return (1:18)
  4. Mother Goose (3:50)
  5. Wond'ring Aloud (1:52)
  6. Up to Me (3:14)
  7. My God (7:11)
  8. Hymn 43 (3:15)
  9. Slipstream (1:08)
  10. Locomotive Breath (4:38)
  11. Wind-Up (5:59)
  12. Lick Your Fingers Clean * (2:45)
  13. Just Trying to Be * (1:37)
  14. My God [Early Version] [Previously Unreleased] * (9:10)
  15. Wond'ring Aloud (13th December 1970) [Previously Unreleased] * (1:48)
  16. Wind-Up [Early Version] * (5:18)
  17. Slipstream [Version 2] [Previously Unreleased] * (0:52)
  18. Up the 'Pool [Early Version] [Previously Unreleased] * (1:09)
  19. Wond'ring Aloud, Again [Previously Unreleased] * (7:04)
  20. Life Is a Long Song * (3:16)
  21. Up the 'Pool * (3:09)
  22. Dr. Bogenbroom * (2:58)
  23. From Later * (2:04)
  24. Nursie * (1:35)
Na het concert in Tilburg (50 th anniversaire tour) besloten om deze klassieker aan te schaffen. Locomitive Breath is natuurlijk al jaren zeer bekend (staat ten slotte in de top 2000) en toen ik net gitaar speelde kon ik een gedeelte snel meespelen. Bij het concert was dat ook de toegift.
Maar het nummer Aqualung vind ik briljant. In 6.37 minuten zoveel prog, rock en folk kunnen stoppen, is bijzonder knap. Een nummer waar je iedere keer weer iets anders ontdekt. My God is ook prachtig. Aqualung heeft de meeste stemmen bij de Tull albums, maar net niet het hoogste gemiddelde.
Echt een klassiek meesterwerk en wat kon de muziek in de jaren 70 toch goed zijn.

Aqualung is een fraai album zeker instrumentaal gezien. Qua lekker in het gehoor liggende (makkelijker te verteren sound) denk ik eerder aan: too old for rock'n roll too Young to die en heavy horses

rico24 schreef:

Inderdaad spaanse versie zie ik nu op de lp. Muziekvrienden bedankt voor jullie reacties Weet ik dit ook weer.

avatar van Don Cappuccino
Aanrader: docu over het maken van Aqualung.

Het Produce Like a Pro-kanaal is sowieso een aanrader in het algemeen. In de Albums That Changed Music-serie ook al interessante video's over het debuut van The Stone Roses, het debuut van The Velvet Underground en Tapestry van Carole King.

avatar van jorro
In 1973, ik was toen 14, heb ik dit album min of meer uit nieuwsgierigheid geleend van de platenbieb. De naam Jethro Tull kende ik wel en Locomotive Breath vond ik wel een interessant nummer. Ik legde het op mijn draaitafel en toen schalde het nummer Aqualung door mijn kamer. Ik was direct verkocht. Wat een geweldige track! En allles wat volgde vond ik net zo geniaal. En dat vind ik nog steeds. Hoogtepunten zijn er eigenlijk niet. Elk nummer is briljant. Ja, My God misschien.
Misschien wel mijn nummer 1 album van de 70's.
Fijn dat ik de band ooit live heb mogen aanschouwen in de HMH.
Niet voor niks op 12 in de 100 Greatest Albums of 1971 en #14 in de huidige Best Ever Album chart over '71.
5* (minimaal).

avatar van Mssr Renard
Mijn laatste reactie hier is van 2015, dus ik kan hier best wat neerkrabbelen.

Ik heb zoveel versies van deze plaat versleten dat ik de tel kwijt ben.
Ik heb nu twee versies, een doodgewone lp en een Steven Wilson remix/reissue-lp met prachtig boekwerk erbij. Wat mij betreft de ultieme versie van deze plaat.

Verder is er nu intussen zoveel gezegd over deze plaat dat er niets meer bij te dragen valt.
Behalve dat als bonus bij de superdeluxe superversie van deze plaat eindelijk na decennia de songs Wond'ring Aloud en Wond'ring Again zijn samengevoegd (zoals het hoort).

Nu moer ik Aqualung en Living in the Past apart van elkaar draaien om ze apart te horen langskomen. Frustrerend voor elke Tull-fan, jong en oud, dat die twee stukken nooit eerder officieel zijn samengevoegd.

avatar van Mssr Renard
2021: Aqualung heeft een officiële musicvideo: Jethro Tull - Aqualung (Official Music Video) - YouTube