Jethro Tull - Aqualung (1971)

Label: Chrysalis

1. Aqualung (6:37)
  2. Cross-Eyed Mary (4:07)
  3. Cheap Day Return (1:18)
  4. Mother Goose (3:50)
  5. Wond'ring Aloud (1:52)
  6. Up to Me (3:14)
  7. My God (7:11)
  8. Hymn 43 (3:15)
  9. Slipstream (1:08)
  10. Locomotive Breath (4:38)
  11. Wind-Up (5:59)
  12. Lick Your Fingers Clean * (2:45)
  13. Just Trying to Be * (1:37)
  14. My God [Early Version] [Previously Unreleased] * (9:10)
  15. Wond'ring Aloud (13th December 1970) [Previously Unreleased] * (1:48)
  16. Wind-Up [Early Version] * (5:18)
  17. Slipstream [Version 2] [Previously Unreleased] * (0:52)
  18. Up the 'Pool [Early Version] [Previously Unreleased] * (1:09)
  19. Wond'ring Aloud, Again [Previously Unreleased] * (7:04)
  20. Life Is a Long Song * (3:16)
  21. Up the 'Pool * (3:09)
  22. Dr. Bogenbroom * (2:58)
  23. From Later * (2:04)
  24. Nursie * (1:35)
avatar van glenn53
Aproxis schreef:
Misschien maak ik vele boos hier maar ik vind dit album vergeleken met 'Thick as a Brick' gewoon slecht

Onderbouw dat eens met een paar goede argumenten.

Aproxis schreef:

Ik word niet boos. Ik vind het eigenlijk best wel een vreemde opmerking.

Als je het niet leuk vind, prima... Maar hoe kan je dit slecht noemen?
Leg dat maar eens uit.

avatar van Aproxis
Ozric Spacefolk schreef:

Ik word niet boos. Ik vind het eigenlijk best wel een vreemde opmerking.

Als je het niet leuk vind, prima... Maar hoe kan je dit slecht noemen?
Leg dat maar eens uit.

Als vergelijking. Jethro tull op ene album is niet hetzelfde als op het andere. Thick as a brick loopt lekker door waar ik aqualung gewoon minder vindt. Ene album is van begin tot eind spannend en sterk en andere heeft een paar uitschieters. Zodra ik nummers skip dan is er wat mis. En dat gebeurd bij aqualung. Maar dat is toch voor ieder persoonlijk. Los op zich is aqualung een leuk album. Maar als ik maar een jethro tull album mocht kiezen voor mn collectie is het thick as a brick.

Aproxis schreef:

Dit soort reacties en uitleg vind ik persoonlijk veel leuker dan je eerste...

Ik snap je volkomen, hoor.

avatar van Aproxis
Ozric Spacefolk schreef:

Dit soort reacties en uitleg vind ik persoonlijk veel leuker dan je eerste...

Ik snap je volkomen, hoor.

Ja sorry voor mijn korte eerdere reactie, ik had even geen praatvoer op. Ik snap dat het klote is als iemand iets afkraakt wat je zelf juist zo mooi vindt. Mijn excuses daarvoor. Zal voortaan mijn mening onderbouwen.

Aproxis schreef:

Die neiging krijg ik dan weer bij TAAB maar als je daarop nummers gaat skippen ......

rico24
Ik heb de lp, maar Locomotive Breath staat er bij mij niet op !!!!!! Is dit normaal op de lp uitvoering, weet iemand dit.

Nee, da's niet normaal.

Droombolus schreef:
Nee, da's niet normaal.

Weet jij hoe dit komt. Op mijn Lp staat het nummer Glory Row ipv Locomotive Breath.

avatar van Kronos
Dan heb je waarschijnlijk deze Spaanse persing.

avatar van Leeds
Locomotive Breath staat gewoon niet op de originele Nederlandse LP druk. Dat is alles. En op de Spaanse versie blijkbaar ook.

avatar van Kronos
Dat blijkt inderdaad te kloppen volgens Discogs. Ik heb een Duitse persing waar Locomotive Breath gewoon op staat.

De Spaanse versie kwam er overigens pas na 1975 omdat het album eerder gecensureerd was door dictator Franco.

Het nummer Glory Row is een outtake van de War Child opnamen. Het staat als bonustrack op de War Child cd uitgave van 2002.

Kronos schreef:

Inderdaad spaanse versie zie ik nu op de lp. Muziekvrienden bedankt voor jullie reacties Weet ik dit ook weer.

Leeds schreef:
Locomotive Breath staat gewoon niet op de originele Nederlandse LP druk.

Heb ik dus nooit een NL persing gehad blijkbaar ..........

avatar van Leeds
Droombolus schreef:

Heb ik dus nooit een NL persing gehad blijkbaar ..........

Blijkbaar niet.

Maar op de Nederlandse herpersingen zou ze wel moeten staan.

avatar van spinout
Sterke klassieker, die uitsluitend nummers bevat, die bij elkaar lijken te horen. Ik weet niet of er sprake is van een concept, maar zo klinkt de plaat wel. Een beetje zoals Sgt. Pepper.

Ozric Spacefolk
Er is wel degelijk een concept, alleen wil de band zelf het niet als conceptplaat bestempelen. Maar er is wel een doorlopend thema. Iets met religie.

Ik snap het thema niet helemaal.

avatar van Droombolus
Volgens Anderson was het niet zo geplanned maar hij ziet het nu min of meer als een kommentaar in het sociale vlak op de staat van de wereld. De groeiende wereldbevolking, de voortgaande verindustrialisering, het langzame uitputten van de aarde, het gebrek aan voldoende voedingsmiddelen en de hulpeloosheid van het individu om daar wat aan te veranderen.

avatar van Ascarin
Persoonlijk, als classic rock gitarist, is dit een van mijn favoriete albums ooit! Ik kan snappen als je minder in de rock of folkmuziek zit dat dit album wat minder overkomt, maar muzikaal gezien mag ik hopen dat de meesten dit een meesterwerk vinden!

avatar van Brutus
Ik vind dit album een stuk minder dan Benefit en Stand-Up.
De beste nummers vind ik
Locomotive Breath
Cross-Eyed Mary
Wind-Up
Hymn 43
Aqualung
Lick your fingers Clean

avatar van Droombolus
Het gaat op Aqualung allemaal nèt even wat dieper dan op de voorgaande albums. Een nummer als My God openbaart zich niet in zijn volle glorie na een paar luisterbeurten. Even doorzetten dus jongeman .

Apart trouwens dat je Wind Up vernoemt. Da's nou niet echt een van de meest in het oor springende nummers. Psoonluk vind ik het nog steeds een beetje rare keuze als afsluiter van de plaat en had ik 'm een stuk korter gehouden, maar ja ik ben heer Tull niet .

avatar van musician
Aan alle liefhebbers van dit prima album: eind mei (nu eventueel uiteraard al te bestellen) verschijnt Aqualung, geheel opnieuw gemixt door de onvolprezen Steven Wilson.

Uiteraard kun je als diehard liefhebber hiervoor bijvoorbaat je neus ophalen. Maar ik denk dat het eerder een verrijking zal zijn en natuurlijk een geweldige aanvulling op het origineel. Want Steven Wilson is, dat lijkt mij duidelijk, niet de eerste de beste en één van de muzikanten die momenteel op eenzame hoogte staan (met eigen werk).

Hij zal, als latere vertegenwoordiger van het genre, ongetwijfeld wild zijn van Aqualung en er het absolute mooiste van hebben willen maken. De nieuwe versie kost overigens niet meer dan een pond of 8 (Amazon) dus is zeker te doen. Ik ben benieuwd....

avatar van glenn53
Het klinkt inderdaad fantastisch. De plaat zat al in de luxe versie van 2 jaar geleden.

Ozric Spacefolk
De meest complete rockplaat ooit. Zo prachtig hoe akoestische (folky) stukken worden afgewisseld met elektrische hardrock stukken. Heerlijk cynisch en na 45 jaar (in mijn geval 25 jaar) blijf je nog steeds nieuwe dingen ontdekken.

avatar van BoyOnHeavenHill
Grappig: in de Sir Edmund (de wekelijkse zaterdagse bijlage van de Volkskrant) van vandaag kan John Lydon niet een favoriete plaat noemen, maar Aqualung draait hij de laatste tijd veel: "Ik was al dol op Jethro Tull toen ik begon met de 'Pistols'. Die folky inslag van ze: geweldig." Echter geen woord over de teksten en de houding van de plaat tegenover religie...

avatar van FrodoK
Ben Jethro Tull nu een tijdje aan het ontdekken, en ben wel erg te spreken over deze plaat. Klinkt venijnig allemaal, maar erg lekker. Overigens de SW-mix.

kistenkuif
Na Stand Up deze vandaag eveneens weer een kans gegeven. Gaat ook morgen hopla zo in mijn rugzakje.

De Catweasel achtige hoes heeft mij altijd wel getrokken, een soort van verschoppeling die bij de Britse pubs geweigerd wordt vanwege het altijd platzak zijn.
Maar Jethro Tull heeft nou eenmaal de uitstraling van Men in Tights.
Blije Middeleeuwse muziek met de dwarsfluit in de hoofdrol.
Ik heb niks met de bijdrage van Thijs van Leer in Focus, maar Barry Hay overtuigd mij wel met Back Home, al blijkt die volgens eigen zegge niet eens zo’n geweldige speler te zijn.
Aqualung is beter dan wat ik verwachtte, het rockt absoluut, en de dwarsfluit is minder dan verwacht op de voorgrond.
Ian Anderson ziet er uit als een softe Mick Fleetwood, maar dan gekleed in de meest foute creaties die je maar kan bedenken; een glamrocker, maar dan zonder plateauzolen.
Vandaag voor minder dan een Euro The Broadsword and the Beast kunnen scoren, en ondanks de lauwe beoordelingen, was ik wel enthousiast, en dan wil je vervolgens wel het bekendere werk horen.
En dit valt niet tegen, het doet mij nog wat aan Deep Purple denken, maar dan hun eerste albums, waarbij ook de nodige folk invloeden zitten.
Is dit nou een album waarvoor ik volgende week haastig naar op zoek ga in de platenzaak?
Nee, dat niet, maar mijn vooroordelen zijn wel verdwenen.

avatar van De buurman
Heb dit album vroeger verschrikkelijk veel gedraaid. Ik kwam rond mijn 13e of 14e achter het bestaan van de band toen ik, als groot Deep Purple fan, las dat Ritchie Blackmore dit zo geweldig vond. Nog steeds vind ik de muziek zeer goed in elkaar zitten. Ritmisch, melodieus en geweldig gitaarspel van (de in gitaarheldenland grotendeels genegeerde) Martin Barre. Het klinkt me inmiddels iets te ouderwets in de oren om er nog volledig in op te gaan, maar het blijft een solide rockalbum.

avatar van Kronos
Mijn favoriete album van deze band. Alle nummers zijn sterk en bieden dynamische afwisseling tussen stille akoestische passages en knallend gitaarwerk. Vooral in My God is dit fenomenaal. Het contrast dat ontstaat als na het kalme begin die vette riff wordt ingezet is het best denkbare pleidooi tegen de loudnesswar.

99/100

Na het concert in Tilburg (50 th anniversaire tour) besloten om deze klassieker aan te schaffen. Locomitive Breath is natuurlijk al jaren zeer bekend (staat ten slotte in de top 2000) en toen ik net gitaar speelde kon ik een gedeelte snel meespelen. Bij het concert was dat ook de toegift.
Maar het nummer Aqualung vind ik briljant. In 6.37 minuten zoveel prog, rock en folk kunnen stoppen, is bijzonder knap. Een nummer waar je iedere keer weer iets anders ontdekt. My God is ook prachtig. Aqualung heeft de meeste stemmen bij de Tull albums, maar net niet het hoogste gemiddelde.
Echt een klassiek meesterwerk en wat kon de muziek in de jaren 70 toch goed zijn.