Typhoon - Lobi da Basi (2014)

Label: Top Notch

8. Ochtend Weer (4:03)

met Sticks en Benjamin Herman

9. Vogel (2:11)

met Jan Wessels

10. Niets Verwacht (4:36)

met Blaxtar

11. Van de Regen Naar de Zon (4:13)
  12. Liefste (5:01)
avatar van Norrage
Slowgaze schreef:
Dit hoort bij je inwijding als echte hipperdehopper, Norrage.

Dank

avatar van Kos
Kos
Net als het eerste album wel aardig, maar fan zal ik er niet van worden.

Iets teveel crossover-zomerfestivalmensjeshiphop.

PETExFISH
Letterlijk vanaf TL&L hier op gewacht. Nu razend enthousiast over de nieuwe muzikale richting en Ty's poëzie/raps/gezang. De tand des tijds maakt hier vanzelf de volle 5* van. Dankjewel Ty, het was het wachten waard.

Zandloper al regelmatig op de radio gehoord, die combi met André Manuel bevalt mij wel.

avatar van Booyo
Zandloper groot favoriet hier, Rico dropt 'm als vanouds: heerlijk. Enige minpunt is voor mij Ijswater, vast skippertje.

avatar van -marco-
Voor mij een stuk beter dan zijn debut

avatar van Carolaah
Interessant hoe de meningen weer verdeeld zijn..

Ik heb nu mijn eerste luisterbeurt erop zitten..
Eerste gedachte: "Oké, fijne flows, verfrissend, maar minder mijn ding"..

Ik mis de hardere beats, het lijkt iets meer een mix van hiphop, Carribische/Afrikaanse muziek, voorgedragen poëzie. Ik ben meer liefhebber van zijn voorgaande werk.

Ik vind de zangstukjes van Ty ook niet bepaald fijn om te luisteren, het is ook niet verschrikkelijk, maar het doet het niet voor mij.. Echter kan ik wel waarderen dat Ty weer creatief bezig is geweest en dit album is zeker niet onaangenaam om te luisteren, echter vraag ik me af of ik het album nog vaak op zal zetten.. time will tell. Een waardering volgt nog.

avatar van Oepsje
Ook ik heb mijn eerste luisterbeurt erop zitten. Ty rapt weer fantastisch en ook zijn teksten zijn weer van erg hoog niveau. Ik vind de live-band bij sommige nummers echt iets toevoegen maar bij andere nummers mis ik toch wel de electronische beats. Maar zoals hierboven al enkele keren opgemerkt, moet ik de plaat gewoon nog wat vaker opzetten om hieraan te werken.
Ik zag ty een half jaartje terug op definitie van hiphop en daar voegde de live-band echt veel toe aan de show. Heerlijk swingend.

Weet iemand of deze ook op LP uitkomt?

avatar van jellecomicgek72
Heerlijke plaat. Mooie teksten en goeie flow. Klinkt voor mijn gevoel minder filosofisch dan Tussen Licht en Lucht. Dat vind ik het enige minpunt aan de plaat. Het had van mij ook wel een wat duisterder album mogen zijn zoals z'n debuut. Veder gewoon een plaat die eigenlijk wel doet wat ik er vantevoren van verwachte. Heb hem nu 4 keer beluisterd en deze blijft nog wel een tijdje op de vaste planning. Surfen en Ochtendweer zijn echt heerlijke tracks.

Fantastisch album em vooral Zandloper is echt subliem!

avatar van Nr.4
Mooi album, waar ik de komende maanden nog veel naar zal luisteren en vast allemaal weer nieuwe dingen me gaan opvallen. Ben nu vooral enthousiast over Ochtend weer, Niets verwacht, Van de regen naar de zon en Liefste. Het muzikale einde van Liefste met die achtergrondzag mag van mij nog wel minuten doorgaan, erg mooi.

avatar van Demon.
Liefste vind ik tot nu toe ook het mooist.

DeKoning.
Wat een album!

avatar van Linius
Heerlijke plaat zeg. Krijg geen genoeg van die instrumentatie. Dat einde van Liefste zeg, elke weer genieten. Hopelijk live ook met volledige band, ik moet zeker ergens een optreden meepakken.

avatar van -marco-
Zijn 1e album heb ik nooit zoveel mee gehad. Maar dit is een ontzettend mooi album. Geweldig zelfs

Vanochtend heel veel goede shit live bij Giel op 3FM

avatar van Delars
Jaaa een cover van Sam Smith

avatar van Mathough
Lobi da Basi

Oerwoudgeluiden, een slavenlied en een eerste strofe waar slavernij en onafhankelijkheid beknopt de revue passeren. Niet geheel onverwachts; Typhoon heeft in de aanloop naar Lobi da Basi meermaals verteld zijn roots in zijn muziek te willen verwerken. Een pleidooi jegens de gruwelen van het koloniale systeem is Lobi da Basi echter niet geworden. Integendeel zelfs! Dit album is vooral een bewijs van liefde aan Ty’s vrouwtje. Alle facetten van een dergelijke relatie komen dan ook aan bod en zijn veelal verpakt in ingenieuze metaforen. Wat betreft de roots-invloeden; die ontsluieren zich in de instrumentatie, wat mijn inziens een goede keuze is. Vooral met het oog op identificatie met de aangehaalde thematiek. Ik pik de hoogtepunten er even uit.

Lobi da Basi begint bovengemiddeld goed; met We Zijn Er bewijst Ty meer dan hiphopper/rapper te zijn. Van een hiphop nummer lijkt aanvankelijk geen sprake, maar als dan halverwege het nummer de beat erin knalt wordt alle vrees weggenomen. En als dan ook nog dromerig gezang de track aanmerkelijk verfraait is de junctie compleet! Een ratjetoe aan stijlen, maar gaat er erg goed in!

Hemel Valt; Ty stelt persoonlijke tekortkomingen aan de kaak, maar tracht dit wel te relativeren. Ik ben geneigd dit als uitnodiging te interpreteren en het zelf ook eens te proberen. Door introspectie en een kritische houding ten aanzien van jouw rol op planeet aarde neem je spreekwoordelijk werk uit handen van God. Als een ieder dat nou eens doet wordt het voortgaan op deze aardkloot een stuk aangenamer. Hemel Valt krijgt mijn voorkeurstem; lekkere beat, mooie boodschap en een puntige flow.

Surfen; eerste voorbeeld van metaforische uiting van liefde. Heb de tekst er even bijgepakt. Surfen staat volgens mij over het soepeltjes bedrijven van de liefde. Ty is in dat geval de surfer en zijn vrouw de zee. Dat surfen wordt echter bemoeilijkt door allerlei zaken waar beiden schuld aan hebben. In het refrein merkt Ty op dat zijn relatie onderdeel is geworden van de dagelijkse sleur; mooie golven blijven uit.

Sta Me Toe; Ty roept zijn geëmancipeerde super woman een halt toe. Ze slaat door en neemt, zoals Freez? in de intro al zegt, te veel hooi op d’r vork. Ty, die gekozen heeft voor een relatief onzeker doch minder stressvol bestaan als muzikant, tracht haar tot bedaren te brengen en geeft haar als tip mee naast haar werk vaker te relaxen. Sta Me Toe krijgt ook een voorkeurstem; als liefhebber van jazz hop doet de beat me deugd. Deed me sinds de eerste luisterbeurt al denken aan het latere werk van A Tribe Called Quest.

Ochtend Weer; tja, dit is groots, en krijgt imo terecht de meeste voorkeurstemmen. Ty en Sticks beschrijven punctueel het leven van menig adolescent. Een soort bipolaire trip, waar veel mensen tegenwoordig last van lijken te hebben. Het refrein lijkt me multi-interpretabel. De meest voor de hand liggende interpretatie is dat het onderscheidt tussen dag en nacht vervaagt door een ongestructureerde levenswijze. Het enige wat hetzelfde blijft zijn de momenten van bezinning en spijt in de ochtend. De bijdrage van Hermans mag ook wel even genoemd worden; die saxofoonsolo van een kleine minuut lanceert Ty’s laatste verse werkelijk waar fenomenaal! Kippenvel. Ook deze krijgt een voorkeurstem.

Liefste; dat Ty’s relatie niet zonder slag of stoot verloopt is duidelijk. In Liefste somt Ty nog een keer op waar het wel allemaal schort. Een conclusie van zijn betoog volgt; hij maakt duidelijk al het gesodemieter van zijn relatie voor lief te nemen. “Mijn schat, ’t is op z’n tijd een strijd, maar ik zou met anders willen vechten.” bevestigt dit. Als het nummer besluit met getrompetter dat zeker is te herleiden tot zijn roots, is de synthese af.

Ty’s tweede is meer dan geslaagd.

avatar van Urbanoetang
Net zoals zijn debuut een wat wisselvallig geheel, al viel die bij mij een stuk beter in de smaak. Waar ik het idee dat Typhoon ook mensen die niet bekend zijn of weinig hebben met het genre aanspreekt nog een pluspunt vond, vind ik dat hij hier daarmee wat te ver is doorgeschoten. Het is allemaal wat te gemakkelijk en melodramatisch (het nummer Ijswater is zelfs pijnlijk kitsch en vind ik niet om aan te horen). Ook tekstueel haalt dit het niet bij het debuut; jammer dat zijn filosofische gedachtengoed hier wat weinig terugkomt en vooral verruilt wordt voor leuk verpakte liefdesuitingen.

Het grootste minpunt is er echter één die ook op zijn debuut al aanwezig was, namelijk het gebrek aan spanning. Maar waar er op Tussen Licht en Lucht nog een aantal tracks staan die ervoor zorgen dat ik mijn aandacht er prima bij kon houden, slaagt op deze plaat enkel Ochtend Weer daarin. De zang kan Ty grijpt ook de aandacht, maar niet in positieve zin; dat kan hij op toekomstig materiaal wat mij betreft beter achterwege laten.

Ondanks dit alles is hij meer dan sterk genoeg om af en toe eens langs te horen komen. Prima plaatje met genoeg variatie, maar na het veelbelovende debuut en het lange wachten had ik meer verwacht.

avatar van RickGretsch
Yes, ze brengen hem alsnog uit op vinyl!

avatar van kobe bryant fan
Wanneer komt hij uit op vinyl?

avatar van Bardt1980
kobe bryant fan schreef:
Wanneer komt hij uit op vinyl?

Vanaf 15 augustus heb ik begrepen.

avatar van Angelo
Berichten verwijderd.

avatar van Slowgaze
Dit gaat niet de eerste recensie worden waarin Lobi da basi níét vergeleken wordt met Typhoons debuut Tussen lucht en licht (2007). Dat album groeide uit tot een echte nederhopklassieker. Zoals hij het zelf in ‘Glenn 1984’ samenvat: zijn debuut is voor een generatie wat klassieker Binnenlandse funk van Extince voor hem was. Typhoon weet dat hij zelf de lat hoog heeft gelegd en de verwachtingen hooggespannen zijn. Op Lobi da basi lost hij die gemakkelijk in en laat horen dat hij bovendien ook is gegroeid.

Lees de rest van mijn recensie hier.

avatar van Jar0on
RickGretsch schreef:
Yes, ze brengen hem alsnog uit op vinyl!

Waarom nou weer wel deze en is vervolgens nooit Tussen Licht En Lucht op vinyl gekomen Als er een album is die ik nog graag op vinyl wil...

Wel slecht dat ik deze nog niet eens geprobeerd heb, maar snel doen!

avatar van kobe bryant fan
Mooie recensie Slowgaze

avatar van jellecomicgek72
Ik begin deze echt echt keihard te voelen, ontzettend dope plaat. Nu maar hopen dat Fresku ook nog een nieuwe plaat dropt dit jaar, dat zou ik echt ontzettend vet vinden.

avatar van Demon.
Inderdaad, Fresku laat te weinig van zich horen.

Improvision
Op de één of andere manier lijkt het me dat kleinkunst een belangrijke invloed was voor Typhoon op dit album.

avatar van thgryda
Dit album is echt een fikse groeier, ik vind hem na pakweg 100 luisterbeurten al quasi even goed dan TLeL.

Ochtend Weer