Perfume Genius - Too Bright (2014)

Label: Matador

1. I Decline (1:58)
  2. Queen (3:50)
  3. Fool (3:55)
  4. No Good (3:49)
  5. My Body (2:17)
  6. Don't Let Them In (2:21)
  7. Grid (2:39)
  8. Longpig (2:50)
  9. I'm a Mother (3:30)
  10. Too Bright (3:25)
  11. All Along (2:34)
Single Queen laat een ander geluid horen en dat maakt me meer dan nieuwsgierig naar het derde album van Perfume Genius.
Ergens heb ik nu al het gevoel dat dit wel eens eindejaarslijstjes-materiaal kan worden gebaseerd op deze single, zijn twee voorgaande albums en het feit dat ik Mike als één van de meest interessante artiesten van dit moment beschouw.

avatar van Gloeilamp
Queen klinkt alvast heel erg goed, al is het inderdaad een ander soort nummer dan dat ik van hem gewend ben. Heel erg benieuwd naar dit album! Tot die tijd ga ik zijn debuutalbum maar eens proberen.

avatar van kobe bryant fan
Queen is wel goed al had ik liever een terugkeer naar de simpelere lo-fi nummers van Learning gezien. Fragiel en breekbaar gaat hem beter af dan zo'n popsong. Afwachten wat de rest geeft.

Meer fragiele nummers? Nou nee, dan krijgen we meer van hetzelfde. Ik vind deze move wel erg geslaagd.

avatar van kobe bryant fan
Op Perfume Genius vind ik het gezegde 'Never change a winning team' wel toepasselijk.
De eerste 3 nummers van Learning zijn 5* sterren niveau, zo'n hele plaat zie ik wel zitten. Al moet ik bekennen dat zijn 2de ook enorm sterk was. Misschien nu eens een mix van beide?
Ik vind het voorlopig ook gewoon jammer dat de productie erg clean is, waar Learning enorm lo-fi was en de tweede een mooie mix had is het hier blijkbaar volledig verdwenen.

avatar van blur8
Queen lijkt veel meer een wens tot een bewust ander geluid dan het vorige album. erg verstandig, want een 2de Put Your Back zou wel eens te veel kunnen zijn. Ben erg benieuwd naar het complete album.

avatar van hoi123
Al een tijdje gigantisch aan het uitkijken naar deze nieuwe van meneer Hadreas. Queen heeft een soort uitgelatenheid over zich heen die ik nog nooit van hem heb gehoord, maar dat maakt het niet minder heerlijk.

Grid vind ik ook behoorlijk sterk: best een geil, opwindend nummer. Niks breekbaar maar uitdagend. De spanning loopt hoog op wat mij betreft.

avatar van Arrie
Queen vond ik al een goede single maar Grid heeft me zeer benieuwd gemaakt naar dit album. Perfume Genius blijkt zich op een zeer sterke manier ontwikkeld te hebben.

avatar van kobe bryant fan
Hier is de interesse dan weer helemaal weg.
Queen was al niet de single waar ik op hoopte, maar kon me nog enigszins boeien.
Maar Grid is allesbehalve waar ik op zat te wachten. Gemiste kans, als ik aan Perfume Genius denk, denk ik aan een fragiele zanger met even fragiel pianospel, ontroerende compositie's en een prachtige (eventueel) lo-fi productie. Maar geen 'bombastisch' synth-nummer, met weinig boeiende vocalen.

kobe bryant fan schreef:

Daar zit ik dan weer minder op te wachten daar we al twee echt geweldige albums van hem hebben mogen horen die daar vol mee staan.
Nog zo eentje draagt wat mij betreft te veel risico's met zich mee: meer van hetzelfde en dan ook nog eens een slag minder. De impact zal sowieso minder groot zijn in dat geval.

Nu is dat niet zo. Dat er inderdaad veel mensen zullen zijn die deze sound niet pruimen is wel een logisch gevolg (ik heb er al meer over gehoor die dit niks vinden).

Ik vind het juist wel spannend en ik heb blijkbaar het geluk dat dit me nog aanstaat ook.

avatar van Arrie
Artiesten ontwikkelen zich nu eenmaal. Hoe mooi ik Learning ook vind, ik weet niet of het zou werken als ie zulke plaatjes zou blijven maken. Laat hem zich bovendien maar lekker ontwikkelen hoor.

aERodynamIC schreef:

Heb je natuurlijk een punt, maar bv. Put Your Back N 2 It was ook anders dan Learning. De tweede heeft meer instrumentatie oa. maar is nog steeds typische Perfume en hier heb je haast een totaal ander artiest voor je. Hopen dat het went.

Arrie schreef:

Niet vrees ik. Ik merk dat een beetje bij Antony die zich met zijn laatste weliswaar een beetje vernieuwde maar niet genoeg en dan blijf je terug grijpen naar het oudere werk. Ik vrees dat dat met Perfume Genius ook zou gebeuren dus ik juich dit enorm toe. Natuurlijk ben ik blij dat ik dit wel goed vind want het had ook anders kunnen uitpakken.

Eerst de rest nog maar eens horen

kobe bryant fan schreef:
maar bv. Put Your Back N 2 It was ook anders dan Learning.

Enigszins wel ja, minder schokkend dan nu. Ik vind zijn tweede nog beter dan zijn eerste die al zo sterk was. Een stijgende lijn zou dan betekenen dat.... er een wel heel hoge notering uit zou kunnen komen rollen. Ergens voel ik ook dat dat gaat gebeuren. Een zelfde voorgevoel als toentertijd bij de laatste Asaf Avidan. Ik ervaar dat nu weer. Hopen dat het geen teleurstelling gaat worden met zulke hoge verwachtingen

avatar van hoi123
Om even namens mezelf te spreken: heb nog niet vaak gehad dat een nieuwe richting bij een artiest waar ik van houd (en dat is zachtjes uitgedrukt) me zo snel en vloeiend overtuigt, alsof het altijd al zo geweest is zeg maar. Ik kan maar niet genoeg krijgen van Hadreas die zich minder kwetsbaar opstelt en echt z'n tanden laat zien - onvriendelijker dan Grid heb ik het nog nooit van hem gehoord en alsnog genoot ik er vanaf het begin van. Die nare elementen die in het nummer zitten verwerkt, zoals het kindergekrijs en die brommende synthesizer, die dan zo vloeiend samengaan met de poppy compositie.. Vrij geweldig en ook al heb ik het al gezegd, ik kijk gigantisch uit naar deze nieuwe.

(In de tussentijd dan nog maar even genieten van de ingetogen, neergeslagen Hadreas)

edit: wel oprecht een hele lelijke hoes overigens.

Voor mij echt dé release waar ik dit jaar naar uitkijk. En continue maar dit voorgevoel.... dit gaat 'em worden 'mijn album van 2014'. Eerst gebaseerd op 1 nummer en nu 2.

Alleen die voorpret al is heerlijk en ze houden het album aardig lang in de kluis zullen we maar zeggen (volgende week is het officieel al zo ver)

avatar van davido1986
Dat laatste nummer, goed man! & de rest eigenlijk ook.

Mike is boos. Heel boos. Pumps aan de voeten, lipstick vet opgesmeerd, nagellak zorgvuldig uitgekozen. Glitterpakje aan en Too Bright is een feit.

We kregen al een voorproefje van die boosheid in de vorm van Queen en Grid. De felheid slaat om je oren en het was voor menigeen even goed wennen. De reacties waren verdeeld. Waar is breekbare Mike?

Nou breekbare Mike is er nog steeds op Too Bright. Hij opent in I Decline op de manier zoals we hem kennen: eenzaam achter de piano. Het klinkt wel allemaal minder lo-fi zoals op zijn debuut (denk bij de rustiger nummers op dit nieuwe album aan Hood van zijn tweede album Put Your Back N 2 It).
Gelikter dus? Ik vind van niet. De sound is wat cleaner wellicht en van dat soort nummers vond je er op het vorige album al genoeg. Een nummer als Fool zou je bijna 80's blij met een gospelsausje gaan noemen. Bijna, want de duistere kant is en blijft een grimmige passagier die niet van zijn zijde wijkt.

Dan is er nog die wat experimentelere kant zoals je het hoort op singles Queen en Grid.
Wat duistere electronica, ronkend, dampend en soms krijsend baant hij zich een weg door alle leed die hij ervaart op deze niet al te vrolijke wereld.

Too Bright is geen makkelijke zit. Je ervaart een akelig gevoel en tegelijkertijd lukt het hem om je te betoveren, of misschien wel beter gezegd: te hypnotiseren.

En ja roep maar 'homo' naar hem, lach hem maar uit. Gniffel, voel je opgelaten.... Mike is er dan in geslaagd om te bereiken wat ie wil. Hij toont lef, hij durft, en daarvoor hoef je geen op hol geslagen testosteron alfa-mannetje te zijn die zijn lompe boerse gedrag wel eens zal tonen aan de wereld.
Pumps, nagellak, lipstick, glitterpakje en en flinke dosis breekbaarheid zijn misschien wel heel wat stoerder. Je moet maar durven....

Too Bright is een bijzondere, behoorlijk te prijzen nieuwe zet in de muzikale ontwikkeling van Perfume Genius.

avatar van Lambchop
Ik heb hem nu 2 keer helemaal geluisterd. Komt niet zo bij me binnen als back in 2 it. Veel van het zelfde elk liedje heeft een soort vanzelfsprekendheid en voelt niet speciaal

Lambchop schreef:
Veel van het zelfde

Dit vind ik dan wel opmerkelijk daar dit album meer variatie kent als de voorgangers lijkt me zo.

avatar van swoon
aERodynamIC schreef:

Inderdaad zeer verscheiden plaat die ik nog een aantal keren zal moeten luisteren, eer ik hem volledig vat. Alleszins één van de specialere platen van het jaar, en ik vermoed dat de score voor deze plaat wel eens hoog zou kunnen uitvallen. Voorlopige favorieten zijn Fool, Grid en I'm a Mother.

avatar van Arrie
Ik vind het ook een rare opmerking, ik vind het juist een gevarieerde plaat. Wat nummers die zoals Put Your Back N2 It klinken, maar ook juist veel experimentelere nummers. Zoiets ik moet hem nog vaker horen, voordat alles op zijn plaats valt, maar ik heb prachtige dingen gehoord. I'm a Mother is apart maar adembenemend.

avatar van Norrage
Indrukwekkende eerste luisterbeurt!

avatar van hoi123
Eerste indruk na een paar luisterbeurten: niet alleen de singles, maar ook I Decline, Fool (die vocale uitbarsting!!), I'm A Mother en My Body (allejezus, wat een narigheid) zijn van een ongekende genialiteit. De rest moet nog even bezinken, maar ik hoor nu al dat Hadreas me gelukkig niet teleurgesteld heeft - ongetwijfeld één van de toppers van 2014, dit.

avatar van mauricez
Erg indrukwekkende plaat dit...prachtig

avatar van -SprayIt-
I’m a Mother is hier favoriet. Spannende track. Pitchfork: Hadreas performs muffled, creepy falsetto that sounds like Antony whispering beneath a pillow. Laten we dat maar als compliment opnemen, het album krijgt een welverdiende 8,5.

Sowieso een zeer sterk album met veel variatie en sterke electronische elementen, ik ben al om, maar ga deze de aankomende tijd vaak draaien. Heerlijk met de invallende herfst.

Ozric Spacefolk
Te gek hoesje. Wat kan ik hierbij verwachten?

Beetje rare vraag als je al de berichten die eerder geschreven zijn er bij kunt pakken.

Ozric Spacefolk
Uit die berichten kan ik weinig op maken. Ik moest doorklikken naar wikipedia om er achter te komen, dat het indiepop/singer songwriter spul is.

Ik hoopte op electropop/disco achtig iets.