Kayak - Royal Bed Bouncer (1975)

3,79

Label: EMI

1. Royal Bed Bouncer (3:55)
  2. Life of Gold (3:24)
  3. (You're So) Bizarre (3:29)
  4. Bury the World (4:23)
  5. Chance for a Lifetime (4:12)
  6. If This Is Your Welcome (4:54)
  7. Moments of Joy (4:00)
  8. Patricia Anglaia (2:12)
  9. Said No Word (5:16)
  10. My Heart Never Changed (2:31)
  11. Alibi * (3:40)
  12. Mountain Too Rough * (3:57)
  13. Woe and Alas * (3:00)
  14. Mouldy Wood * (5:15)
  15. Lovely Luna * (8:19)
  16. Forever Is a Lonely Thought * (5:26)
  17. Still Try to Write a Book * (2:01)
  18. Give It a Name * (2:43)
  19. Bulldozer [Demo] * (2:21)
68 BERICHTEN 2 MENINGEN
Vanavond weer eens beluisterd op vinyl en ik blijf dit toch een geweldig album vinden. Mooie composities.

Fedde
Mooi man. Welke vinyl-versie heb je? Ik had destijds de amerikaanse versie met de gouden koets op paarse achtergrond. Helaas kwijtgeraakt, nu alleen nog op de uitgebreide CD-versie van Pseudonym in bezit.

Piejotter schreef:
Mijn favoriete Kayak album. Al de albums voordat ze van zanger verwisselde vind ik prachtig.
Kayak zonder Max Werner op zang is geen Kayak voor mij.
Maar hoe dan ook werden ze vanaf het Phantom album een stuk meer toegankelijker voor het grote publiek, dat was voor mij de reden om toen af te haken.

Ergens heb je daar een punt, want met Max maakte Kayak hun beste albums

avatar van Bluebird
Afgehaakt ben ik nooit maar idd was Kayak tot '77 een stuk boeiender dan daarna. De experimentele edge moest plaatsmaken voor gladjakkerige stroperige mainstreamsymfopop. Al bleven daar gelukkig nog voldoende elementen in aanwezig om de moeite waard te blijven uiteraard. De nederlandse Yes of Genesis waar ze zo hoopvol mee begonnen is helaas geen blijvertje geweest. Maar ach, met een nederlandse Supertramp, Alan Parsons of Camel valt ook best te leven.

Fedde
Bluebird schreef:
Helemaal mee eens hoor. Artistiek bleef er ook na ´77 meer overeind dan bij collega-progband Earth & Fire, om een bijna-rechte vergelijking te maken. Maar gladder werd het wel inderdaad. De kassa bij dhr. Hirschland moest ook rinkelen, denk ik dan maar. Bij de terugkeer in 2000 overigens ruimschoots goedgemaakt met album Close to the Fire.

En verder vergelijkend: het komt dichter in de buurt bij Camel dan bij die andere twee bands. Geen wonder dat Ton Scherpenzeel zich hierbij best thuis voelde.

avatar van Marco van Lochem
De derde van Kayak kreeg de mooie titel "ROYAL RED BOUNCER" mee en daar gaat het album mee van start. "CHANCE FOR A LIFETIME" is de single die terecht een hit werd, geweldige track. Verder staat er genoeg om van te genieten op dit album. Het prachtig gezongen "LIFE OF GOLD", "IF THIS IS YOUR WELCOME", dat een typische Kayak symfo song is, niet te lang en alles zit erop en eraan. Verder is ook "SAID NO WORD" een prachtige song. Misschien is dit album iets minder avontuurlijker dan de eerste 2, maar scoort een meer dan ruime voldoende.

avatar van gaucho

Fedde schreef:

Die heb ik ook ooit gehad, al vind ik zelf de Nederlandse versie, zoals hierboven afgebeeld, mooier. Maar ook bij mij is die Amerikaanse LP al jaren geleden zoek geraakt. Wat ik me afvraag: kun je je herinneren of die US versie nog een andere mix had (of een andere volgorde van de nummers, maar dat geloof ik niet).

Ik heb nl. nog wel de Amerikaanse LP-versies van Starlight dancer (qua samenstelling een samentrekking van de Nederlandse LP met die titel en het voorafgaande album The last encore - en daar ook de hoesafbeelding van) en merk dat niet alleen de hoezen anders zijn, maar dat ook de trackvolgorde en in sommige nummers zelfs de mixen anders zijn. Benieuwd of dat met RBB ook zo is/was.

Die Amerikaanse plaat, op het Janus-label, heb ik net even opgezocht op discogs want ik kon me niet herinneren of er aan de tracklist iets veranderd was. Volgens discogs.com gewoon hetzelfde album in een andere hoes, dus geen andere volgorde van de nummers. Het vette Kayak-logo stond er oorspronkelijk nog niet op. Die is van de latere CD-versie. Voor wie zin heeft de hoes te corrigeren op MuMe: plezier ermee.
Al met al toch wel het Meesterwerk van de band, dit RBB.

Wacht even. Ik zie ook een cassetteversie uit de US die wel afwijkt in de tracklist. Dus toch.